در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد؛

لزوم توجه نامزدها به مسائل آموزش و پرورش و ارائه برنامه مشخص

لزوم توجه نامزدها به مسائل آموزش و پرورش و ارائه برنامه مشخص

مدیریت آموزش: مسائل چالش برانگیز حوزه آموزش و پرورش که نیاز به برنامه ای مشخص برای حل شدن دارند کم نیستند اما نامزدهای ریاست جمهوری چه برنامه ای برای آنها و قبل از آن چه شناختی از مسائل آن دارند؟



خبرگزاری مهر _گروه جامعه: این روزها فضای انتخاباتی بر کشور حاکم است و نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه های مختلف درحال ارائه برنامه های کلان و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت دوره ریاست جمهوری هستند. قبل از این در گزارش جایگاه توجه به عدالت آموزشی در برنامه کاندیداهای احتمالی از این نوشتیم که عملاً در برنامه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری خبری از توجه به مسائل آموزش و پرورش نیست. واقعیت این است که جامعه آموزش و پرورش با داشتن حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی و با احتساب والدین آنها جامعه بزرگی از مخاطبان را تشکیل می دهد و فضای تعلیم و تربیت یک گستره بین ۱۲ تا ۱۴ سال را در بر می گیرد (با احتساب دوره های قبل از دبستان). از همین رو عدم ارائه برنامه برای حل چالش های این حیطه که شاید در رأس آنها عدالت آموزشی را بتوان نامید، خسران بزرگی است. اما مسائل و چالش های این حوزه که نیاز به برنامه هایی با فوریت دارند و یا مسائل کلان آنکه نیاز به برنامه هایی بلندمدت تر و مدون تر دارد، چیست؟ شاید برای تعدادی از این چالش ها دولت فعلی باید برنامه خودرا مدت ها قبل کلید زده باشد اما ممکنست به سبب این که زمان دولت دوازدهم به اول مهر ۱۴۰۰ نمی رسد، تعدادی از این اولویت ها زمین مانده باشد که در این صورت کار دولت بعدی مشکل تر خواهد بود.
عباس بیات کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر درباب این که اولویت ها و مسائل فوری آموزش و پرورش که نامزدهای ریاست جمهوری باید برای آنها برنامه هایی داشته باشند و رییس جمهور آینده به آن بپردازد، چیست؟ اظهار داشت: پیش از این که به این پرسش پاسخ دهم می خواهم بگویم که اگر کاندیداهای ریاست جمهوری نسبت به فوریت هایی که آموزش و پرورش این روزها درگیر آنست شناخت خوبی نداشته باشند و برنامه ای ارائه ندهند، بسیار اتفاق نامبارکی است.
برنامه برای سال تحصیلی آینده چیست؟
وی اضافه کرد: با اهمیت ترین فوریت نقطه ای است که در آن ایستاده ایم. سال تحصیلی به انتها رسیده و در مرداد و شهریور به سمت بازگشایی مدارس می رویم. کرونا و آموزش مجازی و بازگشایی مدارس و داشتن یک برنامه مشخص برای سال تحصیلی آینده یکی از فوری ترین و پر اهمیت ترین مسائلی است که رییس جمهور باید برای آن برنامه داشته باشد و یک فراهماهنگی دستگاهی نیاز دارد. باید میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برنامه ای منسجم و مشخص باشد که بتوانیم به سمت بازگشایی مدارس حرکت نماییم. رییس جمهور باید نسبت به آن اعلام برنامه و موضع داشته باشد.
کمبود معلم در اول مهر ۱۴۰۰ بسیار جدی است
بیات اشاره کرد: نکته بعدی که از مسائل فوری اولویت دارد و برای همین اول مهرماه باید پیگیری شود، کمبود نیروی انسانی است. طبق آمارهایی که داده می شود، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر برای مهرماه کمبود نیروی انسانی داریم. این مسئله شاید سال قبل نیز وجود داشت اما به سبب وضعیت کرونا و آموزش مجازی خودش را نشان نداد. مدارسی هستند که با ۴۵ دانش آموز تشکیل می شود و با آموزش مجازی این رویه ادامه پیدا کرد. قریب به سه میلیون دانش آموز نیز از آموزش مجازی جا ماندند اما اگر آموزش ها حضوری شود که بنظر می رسد سال آینده بیشتر فضاهای آموزشی به سمت حضوری بودن خواهد رفت حتما باید این کمبود با یک برنامه ضربتی و فوری رفع گردد وگرنه گرفتار چالش خواهیم شد. در حقیقت اینها مسائل فوری ای هستند که در نخستین روزهای استقرار دولت باید مورد توجه قرار بگیرند اما شاید پس از آن یکی از با اهمیت ترین مسائل روی زمین مانده آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین و به روز آوری این سند است.
به روزآوری و اجرای سند تحول بنیادین اولویت است
نکته بعدی که از مسائل فوری اولویت دارد و برای همین اول مهرماه باید پیگیری شود، کمبود نیروی انسانی است. طبق آمارهایی که داده می شود، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر برای مهرماه کمبود نیروی انسانی داریم. این مسئله شاید سال قبل نیز وجود داشت اما به سبب وضعیت کرونا و آموزش مجازی خودش را نشان نداد
کارشناس رسمی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: قرار بود هر ۵ سال یک دفعه سند تحول بنیادین به روز آوری شود که در بازه زمانی ۱۰ ساله ای که قرار بود اجرائی شود، دو بار این اتفاق از دست رفت و اجرای سند نیز تحقق پیدا نکرده است. یکی از گام های کلان در آموزش و پرورش به روز آوری و عملیاتی تر کردن سند تحول است.
برنامه کاندیداها برای برقراری عدالت آموزشی چیست؟
این کارشناس ارشد مدیریت آموزشی افزود: یکی دیگر از بحث ها این است که کاندیداهای محترم باید بصورت دقیق اعلام موضع کنند و نگاه خودرا درباره کلان تعلیم و تربیت بصورت عملیاتی و نگاه حاکمیتی آنها به آموزش و پرورش بیان کنند و بگویند کدام قسمت آموزش و پرورش را حاکمیتی می دانند و خودشان به عهده خواهند گرفت. تخصیص منابع یکی از چالش های جدی آموزش و پرورش است. در تامین بودجه باید کاندیداها اعلام موضع کنند و برای بحث برقراری عدالت آموزشی برنامه خودرا بگویند. این که آیا راهبردهایی مثل خرید خدمات و توسعه مدارس غیر دولتی را راه به سمت عدالت آموزشی می دانند یا از راه های جدید و تامین منابع جدید و افزایش بودجه و تخصیص درست آن مقرر است به عدالت آموزشی برسیم. این که تربیت معلم چگونه باید باشد، موضعشان درباب دانشگاه فرهنگیان چیست. اینها همه موضوعات مهمی است که باید درباره اش گفتگو شود. نکته اینجاست که قسمتی از موضوعات در آموزش و پرورش در این سال ها حرکت بین دو گانه ها بوده است. هر دولتی که آمده یا به صراحت و یا به روش پنهان در این دوگانه ها حرکت کرده است.
برخی روش های جبران کمبود معلم در مهر ۱۴۰۰
وی در پاسخ به این پرسش که در بحث جبران کمبود معلم پیشنهاد خاصی برای دولت آینده دارید؟ اظهار داشت: موضوع کمبود معلم ریشه ای چندساله دارد. قبل از این یک مقاله نوشتم درباره همین بحرانی که نباید اتفاق بیفتد و ۲۶ راه حل برای جبران کمبود نیروی انسانی پیشنهاد دادم. از همان سالی که مقاله نگاشته شد، قابلیت اجرا شدنش بود. یکی از راهکارها افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بود که البته تا حدودی رخ داده است. موضوع این است که تا سال آینده یک فوریتی وجود دارد که بدون لطمه دیدن کیفیت کمبود شدید را باید توزیع کرد. اگر فرض بگیریم ۱۵۰ هزار نفر کمبود معلم داریم طی ۵ سال با جذب هر سال ۳۰ هزار معلم، می شود این کمبود را جبران کرد و به جهت اینکه اجازه دهیم این ۵ سال ضرری به ما نرساند یکی از کارها این است که استفاده حداکثری از نیروها بکنیم.
بیات اظهار داشت: با تدریس مدیر و معاون و کادر اداری می شود قسمتی از این ساعت ها را جبران کرد. ما ۵۰ هزار نفر کادر اداری داریم. می شود با توسعه و کیفی کردن سرباز معلم و یا استفاده از خدماتی مثل حوزه های علمیه در مناطق محروم، از ظرفیت ها استفاده نمود. یکی دیگر از راه ها استفاده از دانشجو معلمانی است که دو سال آموزشی خودرا طی کرده اند و در همان مناطقی که هستند می توانند ساعتی حق التدریس کنند و حتی ممکنست با دادن وقفه تحصیلی به دانشجو معلمان و اجازه ددن به آنها پس از یک یا دو سال تحصیلشان ادامه پیدا کند، موجب افزایش کیفیت خروجی های دانشجویان فرهنگیان هم بشویم. علاوه بر اینها طرح معلم ۳۰ ساعته، اضافه تدریس ها می تواند به کمک بیاید. اما شاید چالش اصلی اینجا این باشد وقتی پرداخت حق التدریس ها یا اضافه کارها دیر می شود دیگر فرد انگیزه ندارد به این طرح ها بپردازد. اینجاست که دولت باید در بحث بودجه ریزی و پرداخت ها برنامه مشخصی داشته باشد.
توسعه مدارس هیأت امنایی راهی برای جبران عدالت آموزشی
وی با اعلان اینکه وقتی درباره عدالت آموزشی حرف می زنیم، از آموزش عالی هیچگاه صحبت نمی نماییم بلکه بحثمان در مورد مدارس است، اشاره کرد: با اهمیت ترین راه ایجاد عدالت آموزشی بالا بردن کیفیت مدارس دولتی نسبت به مدارس غیر دولتی برند است. اینجا همان نقطه ای است که توان مالی تأثیرگذار است. پس باز هم یک بخش از اینها در راهبردهایی مثل بودجه اتفاق می افتد.
بیات در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر اگر مدیران مدارس ما از توانایی لازم برای برنامه ریزی آموزشی و تربیتی برخوردار باشد، فضا و کالبد مدارس ما استاندارد باشد ما گام مهمی به سمت عدالت آموزشی برداشته ایم. به شرط آنکه ورودهای ما به حل مسائل فرمالیته و شکلی نباشد و واقعاً به کیفیت بینجامد می شود در زمان کوتاه اثر گذار بود. ولی واقعیت این است که در اصل بحث توسعه کمی و کیفی در آموزش و پرورش با اهمیت ترین عنصر معلم است. افزایش انگیزه معلمان باید در اولویت اول برنامه ریزان باشد که قسمتی از آن مالی است و در کوتاه مدت اتفاق می افتد و در طولانی مدت نیز توسعه حرفه ای مورد نظر قرار بگیرد.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش در آخر اظهار داشت: یکی دیگر از راه هایی که می توان عدالت آموزشی را تحقق داد، راه حل مدارس هیئت امنایی است. یعنی مدارسی که اولیا و افراد امین محله را در پروسه تعلیم و تربیت دخیل می کنند و این به لحاظ مدیریتی می تواند اثرگذار باشد.


منبع:

1400/03/10
10:59:10
0.0 / 5
219
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین