توصیه هایی برای دانش آموزان در روزهای امتحان؛

راه های كنترل استرس را جدی بگیرید

راه های كنترل استرس را جدی بگیرید

به گزارش مدیریت آموزش از امروز دانش آموزان دو پایه نهم و دوازدهم برای حضور در جلسات امتحانات به مدارس می روند. به جز استرس امتحان سال جاری باید نگرانی کرونا را هم به آن اضافه کرد که برای این موارد سفارش هایی داریم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حالا دیگر دانش آموزان باید بروند در جلسات امتحان حاضر شوند. شاید برگزاری امتحاناتی بی استرس در این روزها دور از ذهن باشد. امتحانات در وضعیت عادی هم کم استرس نیست. با آنکه آموزش و پرورش حدود ۳۰ درصد کتاب های درسی را حذف کرده است اما اصل آموزشش مجازی که تقریباً در صد در صد روزهای سال تحصیلی امسال حاکم شد بیش از دانش آموزان سال قبل ممکنست نارضایتی آموزشی و ناعدالتی آموزشی را به همراه داشته باشد. در این مجال برای دوری دانش آموزان از استرس این روزها سفارش هایی داریم: ۱/‏ اساس کاهش استرس امتحان (هر امتحانی) این است که دانش آموزان به مرور دروس خودرا خوانده باشند و همه چیز را به شب امتحان موکول نکنند. خصوصاً خواندن دروس در دقیقه نود و شب تا بامداد امتحان گرچه موجب می شود حافظه کوتاه مدت فعال شود که نقش مهمی در یادآوری مطالب خصوصاً دروس حفظ کردنی دارد، اما موجب فرسودگی ذهن نیز می شود و تمرکز سر جلسه امتحان را می کاهد.۲/‏ حتما شب پیش از امتحان را خوب استراحت کنید چونکه مطالعات نشان داده داشتن خواب کافی به تقویت دانسته ها و تثبیت آنها منجر می شود و همین طور با توجه به این که مقرر است با ماسک سر جلسه امتحان بنشینید بهتر است با بی خوابی سبب کاهش اکسیژن رسانی به مغزتان نشوید.۳/‏ اهتمام کنید در این روزهای امتحان خود و خانواده را مجاب کنید تا رفت و آمدها به حداقل خود برسد تا محیطی آرامش بخش را برای مطالعه داشته باشید.۴/‏ تغذیه همیشه یکی از مواردی است که در زمان امتحانات بر آن سفارش می شود. خوردن مواد مغذی و میوه و سبزیجات تازه و پرهیز از خوردن مواد قندی و خوراکی های غیرضروری همچون سفارش هاست. ممکنست استرس امتحان شما را به پرخوری های عصبی و یا بر عکس بی اشتهایی عصبی سوق دهد که در هر صورت پیشنهاد می شود با تمرکز بر کاستن از استرس بر این رفتارهای غلط در خوردن فائق شوید.۵/‏ تمرین آرامسازی را هر روز تکرار کنید. این تمرین که پروتکل آنرا می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت پیدا کنید که به نام ریلکسیشن نیز می شناسند، کمک زیادی به بالا رفتن تمرکز و تنظیم ضربان قلب و جریان خون در بدن که در نهایت به کاستن از ترشح هورمون استرس می انجامد، می کند. این تمرین همیشه زندگی به کمکتان می آید.۶/‏ در موقع استرس ممکنست به سبب پایین آمدن تمرکز احساس گیجی در فهم مطالب کنید و حتی گاهی این احساس به شما دست بدهد که چیزی را که قبل از این می دانستید را هم یادتان رفته است. در این مواقع کتاب را ببندید و دقایقی را به فعالیتی دیگر مشغول شوید. سراغ کتاب و درس که برگشتید از روی هر مطلبی که حس کردید آنرا فراموش کردید یا متوجه نمی شوید بگذرید و اجازه بدهید فهم مطالبی که آنها را به خوبی فرا می گیرید اعتماد به نفس شما را باز گرداند.۷/‏ یادتان باشد شما در شهریور ماه نیز زمان دارید تا نمرات خودرا اصلاح کنید، پس فرصت دیگری هم هست.۸/‏ شاید کمی سخت به نظر برسد که وقت خواندن درس دیگر به کرونا، مشکلات خانوادگی، استرس امتحان در این شرایط و… فکر نکنید اما هر کدام از شما روش هایی برای بالا بردن تمرکز شخصی را بصورت تجربی بلد هستید. کسانی هستند که با بلند خواندن این تمرکز را ایجاد می کنند، کسانی هستند که با گرفتن گوش های خود تمرکز می گیرند و کسانی هستند که با خواندن و نت برداری این کار را می کنند. روش های زیادی برای ایجاد تمرکز هست که شما حتما راه مخصوص به خودرا پیدا می کنید.۹/‏ نت برداری بصورت کلیدواژه در دوره درس ها به شما کمک می نماید و بدین سان این احساس به شما دست می دهد که حجم مطالب آنقدر هم زیاد نیست.۱۰/‏ حالا دیگر امتحانات شروع شده است و پرداختن به حواشی مثل این که چرا مسئولان به فکر سلامتی ما نیستند یا چرا فلان معلم آنقدر که باید در فضای مجازی خوب درس نداد و… فقط ذهنتان را خسته می کند.۱۱/‏ در این روزها پیشنهاد جدی این است که جز برای رفع اشکال و دوره کردن درس ها حرف های متفرقه با دوستان و همکلاسی ها را کاهش دهید چون ممکنست یک حرف بر استرس های فعلی شما اضافه کند.۱۲/‏ سر جلسه امتحان حتما وسایل شخصی را همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از کنار دستی خود قرض بگیرید.۱۳/‏ ماسک یکی از ضروریات حضور شما در مکان های بسته است. هر چند فاصله اجتماعی نیز رعایت شده باشد. اهتمام کنید اگر می توانید دو ماسک همراه داشته باشید و اگر ماسک طبی قوی نداشتید از دو ماسک استفاده کنید اما ممکنست سر جلسه کمی تنفس و لاجرم تمرکز برایتان سخت باشد. می توانید برای اطمینان یک شیلد همراه داشته باشید.۱۴/‏ حتما یک بطری آب معدنی همراه خود داشته باشید. نوشیدن آب برای کاهش استرس بسیار کمک کننده است.۱۵/‏ در صورتی که در حوزه امتحانی مشاهده کردید فاصله گذاری به درستی رعایت نشده یا تهویه فضا مناسب نمی باشد با آرامش اعتراض خودرا مطرح کنید و بعد از امتحان حتما گزارش بدهید.‬ همین طور اگر متوجه شدید یکی از همکلاسی هایتان خود و خانواده اش مشکوک به کروناست از مراقب بخواهید جای شما را عوض کند.۱۶/‏ ترجیحاً بصورت پیاده به محل امتحان بروید و در صورت استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی فاصله اجتماعی و زدن ماسک را حتما رعایت کنید.۱۷/‏ هنگام بازگشت به خانه حتما لباس های خودرا در بدو ورود تعویض کنید و دست و صورت خودرا بشویید و بعد وارد محیط خانه و تماس با اطرافیان شوید.۱۸/‏ یادتان باشد رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی بهترین راه مقابله با ویروس کروناست و شما در قبال خانواده خود برای مبتلا نشدن به ویروس مسئولیت دارید پس لطفاً در این ایام گردش پس از امتحان با دوستان و گپ و گفت های صمیمانه در حیاط مدرسه و سر خیابان مدرسه را فراموش کنید.

1400/02/31
22:57:45
0.0 / 5
212
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین