خنیفر:

عبور از محتواهای تكراری از خصوصیت های نظام آموزشی كارآمد است

عبور از محتواهای تكراری از خصوصیت های نظام آموزشی كارآمد است

به گزارش مدیریت آموزش رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: پژوهش محوری، انتقادپذیری، عبور از عادت ها و محتواهای تکراری، پاسخگویی به نیازها، ترغیب مطالعه، آینده پژوهی از خصوصیت های نظام آموزشی کارآمد به حساب می آید.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حسین خنیفر، شب گذشته در نشست هم اندیشی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و روز قدس از راه ویدئوکنفرانس به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان و همکاری دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های این استان، با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، حضور روسا، مدیران دانشگاه ها و استادان و دانشجویان را به منظور همفکری و هم اندیشی در جهت برگزاری این نشست قابل تقدیر خواند. خنیفر، با تکیه بر جایگاه والای معلم الخیر در جامعه بعنوان فرد آموزش دهنده نیکی ها از بخشش حضرت امام حسین (ع) به معلم فرزندش سخن گفت و اضافه کرد: آن حضرت به عبدالرحمن سلمی، معلمی که به فرزندش سوره حمد را آموخته بود، هزار دینار طلا و هزار حلّه بخشید و دهان او را پر از در کرد. رئیس دانشگاه فرهنگیان، ضمن اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم (ص) آتش جهنم را بر معلم، مجاهد راه خدا و کسی که محاسن خویش را در راه دین اسلام سفید کرده باشد حرام دانست و اظهار داشت: معلم باید بتواند خوبی ها و نیکی ها را به دانش آموز بیاموزد. چون که به هر اندازه فرد از آگاهی و شناخت و ادراکات عمیق قلبی و اراده و سلامت روانی بیش تر برخوردار شود، یقیناً عواطف عالی انسانی هم در رفتار وی بیش تر نمایان خواهد شد. وی، با پرارزش خواندن کار و نقش معلم در جامعه خاطرنشان کرد: معلم به زندگی فرد نور می بخشد و کسی که به صورت مداوم به زندگی دیگران نور هدیه کند، روزی صاحب خورشید خواهد بود. این مقام مسئول، واژه معلم را بعنوان واژه ای استراتژیک دانست و اظهار داشت: شهید مطهری معلمی کامل بود، خوی معلمی و رفتار معلمی در وجود این شهید موج می زد. چون که سیره عملی این شهید بزرگوار در معلمی کردن بود. خنیفر، شهید مطهری را معلمی خودساخته و به دور از خودباختگی در مقابل دانش غرب معرفی نمود و افزود: بنا به فرمایش آیت الله جوادی آملی، در کسب و دریافت علم با حفظ ارزش های بومی هم شرقی هستیم و هم غربی، یعنی از هر دو دانش را می گیریم و بومی سازی می نماییم. دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تکیه بر جهانی اندیشیدن و بومی عمل کردن عنوان کرد: ما هیچ گونه حد و مرزی از نظر دانش و کسب آن برای ساختن کشور با معلمی کردن نداریم. رئیس دانشگاه فرهنگیان، ضمن اشاره به دوران عصر ترجمه در یونان توسط مسلمانان تصریح کرد: در قرن دوم هجری، تعداد مسائل فلسفی توسط مسلمانان از رقم هشتاد به یکصد و نود افزایش پیدا کرد. وی، این اقدام را فعالیتی مهم به منظور گشایش درها به سمت دانش اعلام و خاطرنشان کرد: بومی کردن، تقویت و غنی سازی علم، تضمین کننده خودکفایی کشور است. خنیفر، از تعلیم و تربیت بعنوان یکی از بنیادهای مهم و موثر زندگی اجتماعی انسان یاد کرد و اضافه کرد: از دیدگاه کانت در کتاب تعلیم و تربیت وی، هنر تعلیم و تربیت و اداره مملکت دو هنر پیچیده و دشوار در میان هنرهای بشر است. این مقام مسئول، در ادامه از قیاس ملائکه، انسان و حیوان در روایتی غنی از حضرت علی (ع) سخن گفت و عنوان کرد: ملائکه، سراسر وجودش عقل است و حیوان سراسر وجودش شهوت، انسان هم آمیخته ای از عقل و شهوت است، امّا انسانی که فقط در فکر خواهش های نفسانی خود باشد در ردیف حیوان است. در مقابل انسانی که دنبال عبادت و اطاعت پروردگار است و از هیچ کوششی هم فروگذار نمی کند نه تنها از ملائکه بهتر و والاتر است، بلکه ملائکه خادم او هستند. دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، با تکیه بر معدن بودن معلم بعنوان راهنمای مسیر انسان، نظریه جان لاک را در فلسفه تعلیم و تربیت بعنوان لوح سفید مردود اعلام نمود و اضافه کرد: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) ذهن انسان نه تنها لوح سفید نیست، بلکه همچون زمینی است که پذیرای بذر است. رئیس دانشگاه فرهنگیان، سعادت انسان را در گرو تربیت صحیح با رعایت معیارها و ارزش های اصیل اسلامی به منظور دستیابی به حیات طیبه دانست و اظهار داشت: تاکید حضرت علی (ع) در امر تعلیم و تربیت فرزندان، آشنا کردن آنها با مهارت ها و سبک صحیح زندگی است. خیفر، خاطرنشان کرد: فرزندان ما برای زمانی دیگر آفریده شده اند، پس باید با نشان دادن مسیر درست زندگی و به منظور تحقق آرمان های متعالی تعلیم و تربیت اسلامی، برای سازندگی شخصیت کودکان که آینده سازان و سرمایه های عظیم و آینده ساز کشور اسلامی هستند، گام هایی مهم و اساسی برداشت. این مقام مسئول، تربیت منابع انسانی شایسته را از وظایف خطیر و برجسته مراکز دانشگاهی برشمرد و اظهار داشت: شایسته سالاری، باید در مراکز دانشگاهی اتفاق افتد. در عصر حاضر هم تعهد حرفه ای و مسئولیت پذیری مقدم بر کسب دانش است. وی، منابع انسانی کارآمد، بهداشت، آموزش، زیرساخت فناوری اطلاعات، مهارت و خودکفایی، فرهنگ و سیاست، کارآفرینی و سبک زندگی را همچون محورهای مهم و اساسی هر کشور اعلام و عنوان کرد: برای بهبود شاخصهای ذکر شده برخی کشورها در ابتدای راه بوده و برخی دیگر هم در راه توسعه قرار دارند. دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، گروه سوم را کشورهای در حال بهبود سرعت خواند و اظهار داشت: گروه چهارم هم کشورهایی هستند که در جهت شاخصهای ذکر شده گام هایی بلند بر می دارند. رئیس دانشگاه فرهنگیان، پنجمین گروه کشورها را از نظر جایگاه حائز رتبه نخست دانست و خاطرنشان کرد: این کشورها در راه رشد حرکتی سریع دارند. خنیفر، آموزش صحیح در مدارس و مراکز دانشگاهی را ضرورتی اجتناب ناپذیر به منظور پیشرفت کشور در شاخصهای اعلام شده عنوان و تصریح کرد: آموزش درست، در دستان معلم و استادان دانشگاه رقم می خورد. این مقام مسئول، برخورداری از تجربه کارگاه های مهارتی مجازی، شنود موثر برای دانشجو، تقویت پنجه ها و ایده های کارآمد با استفاده از آموزش های مجازی، استقبال از خلاقیت ها، خلق نوآوری های روزآمد، قبول ریسک، خط مشی حرفه ای و توجه به تفاوت های فردی و خلاق را همچون خصوصیت های مهم مدارس و دانشگاه های کشور ذکر کرد و اضافه کرد: پژوهش محوری، انتقادپذیری، دوراندیشی، زندگی برای آینده، شجاعت در اتخاذ تصمیم، عبور از عادت ها و محتواهای تکراری، به روز بودن دانش، پاسخگویی به نیازها، ترغیب مطالعه، آینده پژوهی و هدف گذاری هم از دیگر خصوصیت های نظام آموزشی کارآمد محسوب می شود. وی، در تاکید فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تصریح کرد: ما به موازات علم و دانش نیازمند پنجه های کارآمد هستیم، افرادی که بدون در اختیار داشتن مدارج عالی آمادگی کار و فعالیت در جامعه را داشته و با تخصص و مهارت تجربی خود می توانند منجر به تحولات اساسی در کشور شوند. دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، کسب مهارت و اخلاق حرفه ای را لازمه بهبود عملکرد منابع انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: با ایجاد بسترهای مناسب میتوان حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل را در افراد افزایش داد. خنیفر، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که با درایت مدبرانه حضرت امام خمینی (ره) روز جهانی قدس نام گرفته است، فرصتی مناسب برای مسلمانان جهان دانست تا یک صدا و هماهنگ همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین اعلام دارند. رئیس دانشگاه فرهنگیان، در انتها کوشش برای آزادی قدس عزیز را نماد حق طلبی کلیه کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: با عنایت به شرایط کنونی کشور و محدودیت های اعمال شده، جامعه دانشگاهی کشور خصوصاً استادان، کارکنان و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همچون همیشه در کنار ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی با محکوم کردن اقدامات شیطانی استکبار جهانی و اسرائیل غاصب، همسو با مردم مظلوم فلسطین این روز تاریخ ساز را گرامی می داریم.


منبع:

1400/02/19
15:33:02
0.0 / 5
1161
تگهای خبر: آموزش , تعلیم و تربیت , توسعه , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین