وزیر آموزش و پرورش:
معلم كارمند نیست
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که جامعه ای موفق است که به درک جایگاه والای معلم برسد، اظهار نمود: هدف رتبه بندی، «ارتقای صلاحیت های حرفه ای و خلاقیّت معلمان» است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با تبریک فرا رسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم، اظهار نمود: تلاش معلمان در سالی که گذشت بسیار قابل تقدیر است و مطمئن هستم که خاطرات این سال، همیشه در ذهن دانش آموزان و خانواده ها باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا معلمان مجبور به ایجاد تحول در آموزش شدند و یک دفعه از ساختارهای قدیمی وارد ساختار جدید و آموزش در بستر مجازی شدند که خوشبختانه با همّت و تلاش خود از این مسیر موفق و سربلند بیرون آمدند و اجازه ندادند آموزش تعطیل شود و خانواده ها می توانند در این مورد گواه باشند.
ضرورت درک جایگاه والای معلم بعنوان فرهنگ عمومی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت درک جامعه از جایگاه معلمان، اشاره کرد: علم آموزی، توسعه یادگیری و افزایش ظرفیت انسان ها، یکی از مهم ترین رسالت های خلقت انسان است. آگاهی و فراگیری علم و دانش، عمود زندگی انسان است و متناسب با حجم علم و دانش هر فرد، زندگی و شخصیت افراد شکل می گیرد. پیامبران، امامان و تمام انسان های بزرگ، معلم بودند و هر تحولی در جامعه بوسیله نظام یادگیری صحیح، پایدار می ماند؛ بدین سبب به میزانی که جامعه نسبت به نقش معلمان، آگاهی یابد به همان نسبت پیشرفت خواهدنمود.
حاجی میرزایی افزود: اهمیت هر نقشی به مأموریتی که انجام می دهد، وابسته است. معلمان مامور ارتقای آگاهی در دانش آموزان و نسل آینده کشور هستند و جامعه باید به درک این مطلب و ارج نهادن به جایگاه والای معلمان در فرهنگ عمومی برسد.
ارزیابی دانش آموزان در وضعیت کرونا بسیار پیچیده تر از ارزیابی در سالهای قبل است
وزیر آموزش و پرورش درباب تلاش معلمان در ارزیابی صحیح از تدریس در روزهای کرونا اظهار داشت: ارزیابی در این شرایط بسیار پیچیده تر از گذشته است. در گذشته آموزش معلمان محدود به فضای کلاس و دانش آموزانشان بودند، اما اکنون باید در فضای بسیار گسترده تری با جامعه ای نامحدود از دانش آموزان کار کنند، بدین سبب ارتباط با دانش آموزان و ارزیابی یادگیری آنها، در این شرایط خیلی مشکل تر از قبل شده و زمان بیشتری از معلمان می گیرد. خیلی از معلمان، تمام وقت درگیر آموزش های مجازی می باشند.
در تلاشیم باقیمانده مشکلات «شبکه شاد» را حل کنیم
حاجی میرزایی درباب مشکلات استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان، اشاره کرد: هنوز دانش آموزان در استفاده از بستر مجازی برای یادگیری، مشکلاتی دارند. می دانیم تطبیق دانش آموزان با شرایط و فضای آموزشی جدید کار بسیار سختی است. در آموزش در بستر مجازی، بخش زیادی از فراگیری برعهده دانش آموزان است و دانش آموزان نیاز به تلاش بیشتری برای یادگیری دارند.
وی با اشاره به ترافیک حضور دانش آموزان در استفاده از شبکه شاد در ساعات خاصی از روز اظهار داشت: در بعضی ساعات روز، به سبب ترافیک حضور افراد در شبکه شاد، ممکنست دانش آموزان به مشکلاتی مانند؛ تاخیر در بارگذاری یا دریافت فایل در شبکه شاد، مواجه شوند. با اطمینان می گویم از شروع راه اندازی شاد خیلی از این مشکلات مرتفع شده است و هنوز هم در تلاشیم این مشکلات را کمتر نماییم.
برگزاری کلاس های سال تحصیلی آینده بصورت حضوری یا غیرحضوری
حاجی میرزایی با اشاره بر تاکید وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن کلاس های آموزشی سال تحصیلی آینده، اظهار داشت: چند هفته قبل در اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان که بصورت مجازی و با عنوان «ارزشیابی آموزش مجازی»، تشکیل شده بود، شرکت کردم. نکته مهم این اجلاس این بود که «معلم» و «مدرسه» جایگزین ندارد و بنابر این نتیجه جهانی، تلاش خواهیم کرد با رعایت پروتکلهای بهداشتی در صورت امکان و در صورت صدور مجوزهای لازم از ستاد ملی کرونا، مدارس را در سال تحصیلی آینده بصورت «حضوری» برگزار نماییم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که بلوغ اجتماعی و شکل گیری روابط اجتماعی صحیح، بوسیله مدرسه صورت می گیرد، بیان کرد: تمام نگرانی های والدین را در مورد بازگشایی مدارس و حضور فرزندانشان در مدرسه درک می کنم و به خانواده ها اطمینان می دهم هیچ تصمیمی را بدون مشورت با ستاد ملی کرونا نخواهیم گرفت و برای برگزاری مدارس بصورت حضوری باتوجه به شرایط اقدام خواهیم کرد.
کتاب های درسی در سال آینده به QR CODE مجهز شده اند
وی افزود: اگر ناچار به برگزاری کلاس ها بصورت غیرحضوری در سال آینده شویم اساسا با توجه به این که تمام شهرستان ها در کشور آغاز به تولید محتوای الکترونیکی کرده اند و آموزش و پرورش نیز به تنهایی تمام محتواهای درسی را تولید و در شاد بارگذاری کرده است، مهرماه ۱۴۰۰ را قویتر از مهرماه ۱۳۹۹ شروع خواهیم کرد.
حاجی میرزایی اظهار داشت: جهت استفاده آسان تر و صحیح تر از خدمات فناوری، تمام کتاب های درسی دانش آموزان در چاپ جدید، به QR CODE مجهز شده است که به دانش آموزان اجازه تشخیص منابع علمی مورد تایید آموزش و پرورش را خواهد داد.
نحوه ارزیابی اختتام سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹
وزیر آموزش و پرورش درباب برگزاری ارزشیابی اختتام سال تحصیلی اظهار داشت: طبق روال هرسال معلمان، مسئول ارزیابی پایانی دانش آموزانشان هستند و نحوه ارزیابی و ثبت نمرات بر عهده معلمان است.
وی اشاره کرد: امتحانات پایانی در تمام پایه ها به جز دو پایه نهم و دوازدهم با نظارت و تصمیم گیری مدیران و معلمان باتوجه به شرایط می تواند، بصورت حضوری یا غیرحضوری اجرا شود و تنها آزمون دانش آموزان در دو پایه نهم و دوازدهم به سبب اهمیت این دو پایه و نقش آنها در آینده دانش آموزان و جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان بصورت حضوری خواهد بود.
حاجی میرزایی اضافه کرد: هم اکنون تصمیم بر این است که امتحانات اختتام سال تحصیلی در دو پایه نهم و دوازدهم پس از عید فطر شروع و تا ۲۴ خرداد اختتام یابد. اساسا اگر تصمیم ستاد ملی کرونا بر عدم حضور دانش آموزان باشد آزمون ها را به تعویق می اندازیم.
نظام رتبه بندی معلمان انگیزه ای برای خلاقیت معلمان است
وزیر آموزش و پرورش یکی از مطالب برحق معلمان را اجرای نظام رتبه بندی دانست و بیان کرد: لایحه رتبه بندی در دولت به تصویب رسید و پیش از شروع سال ۱۴۰۰تقدیم مجلس شد و در مجلس هم نمایندگان موافق اجرای آن هستند و امیدواریم سریعتر به تصویب مجلس برسد تا بتوانیم از شروع فرودین ۱۴۰۰ آنرا اجرا نماییم.
وی با اشاره به این که هدف از اجرای رتبه بندی ایجاد انگیزه برای خلاقیت معلمان است، اظهار داشت: نظام رتبه بندی صلاحیت واقعی معلمان را در عمل اندازه گیری می کند و به صورتی قدرشناسی از معلمانی است که بطور دائم مهارت جدیدی کسب می کنند و دانش خودرا ارتقا می دهند. هدف از آن افزایش صلاحیت معلمان و ایجاد انگیزه در معلمان برای حفظ پویایی آنهاست.
نیاز به جداسازی نظام پرداخت حقوقی کارمندان از معلمان
حاجی میرزایی با تاکید بر این که معلم کارمند نیست، پس نباید پرداخت حقوق یکسانی با کارمندان داشته باشد، اظهار داشت: اصلی ترین سرمایه خانواده ها و جامعه در دستان معلمان است و به همین دلیل باید معلمان از یک شرایط خاص و پرداختی های خاص، جدا از شرایط سایر کارمندان برخوردار باشند. این مساله در سندتحول بنیادین نیز مورد تاکید قرار گرفته است و در این مورد تلاش خواهم کرد.
دریافت مجوزهای لازم برای استخدام معلمان حق التدریس
وزیر آموزش و پرورش درباب دریافت مجوز استخدام در آموزش و پرورش اظهار داشت: با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت توانستیم به آرامش نسبی در استخدام برسیم. در مهر ۹۸، بیش از ۱۰۰ هزار معلم حق التدریس، خرید خدمات آموزشی و معلمان پیش دبستانی داشتیم که تعهد استخدام آنها را داشتیم، اما هنوز استخدام نشده بودند و در سالی که گذشت توانستیم با حمایت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۰۲ هزار ردیف استخدام بگیریم. در ابتدا ۵۷ هزار نفر از این نیروها مربوط به سال ۹۲ و پیش از آنرا به دانشگاه فرهنگیان معرفی کردیم که بعد از گذراندن یک دوره یکساله می توانند در آموزش و پرورش استخدام شوند. ۳۰ هزار نفر باقیمانده هم به زودی به دانشگاه فرهنگیان، معرفی خواهند شد.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش، بعد از سال ۹۲، هیچ نیرویی را با عنوان حق التدریس و تعهد استخدام، به کار نگرفته بلکه معلمان بوسیله شرکت های خصوصی وارد این حوزه شدند و هیچ تعهدی برای استخدام به آنها داده نشده است. این افراد می توانند در صورت علاقه مندی به شغل معلمی در آزمون های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بوسیله کنکور سراسری، شرکت نمایند و مزیتی که آموزش و پرورش برای آنها در نظر گرفته این است که سالهای خدمت آنها در آموزش و پرورش به سابقه آنها برای حضور در آزمون ها اضافه می شود.
جذب معلم، تنها بوسیله دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی امکان پذیر است
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: عزیزترین دارایی خانواده ها و آینده جامعه به معلمان سپرده می شود. معلمی شغل بسیار رفیعی است و باید حداکثر دقت برای انتخاب این افراد به عمل آید. در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای تصویب شده که برمبنای آن، معلمان تنها بوسیله دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، انتخاب خواهند شد و این افراد به محض ورود به دانشگاه، از مزایایی مانند استخدام از شروع ورود به دانشگاه، دریافت حقوق ماهیانه و معافیت از دوران سربازی و... برخوردار خواهند شد. البته تمام دانشجو معلمان پس از آخر دوره تحصیلشان باید آزمون صلاحیت های معلمی را نیز بگذرانند و تنها افرادی که موفق به کسب نمره در این آزمون بشوند، می توانند معلم باشند.
بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی با اشاره به استخدام بومی نیروها اظهار داشت: باتوجه به کمبود نیرو در یک منطقه و اعلام نیاز متفاوت در مناطق و استان های کشور در استخدام و به کار گیری نیروی انسانی، برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر نیرو تنها می تواند در استانی که استخدام شده است، کار کند و اگر نیروی تقاضای جابجایی داشته باشد استخدامش لغو خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در آخر اظهار داشت: لازم می دانم از تلاش معلمان در این سال تحصیلی و حمایت خانواده ها بعنوان دستیاران معلمان قدردانی کنم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب