جایی كه عشق و تعلیم گره می خورد

جایی كه عشق و تعلیم گره می خورد

بوشهر خیلی از ما انسان ها، با شرایط معمولی فیزیکی به دنیا می آییم. چند دهه کار و زندگی می نماییم و در نهایت از دنیا می رویم. اما ما معمولی ها، گاهی شرایط برای افرادی که دارای تفاوت های جزئی با ما هستند را سخت می نماییم. مثلاً انسان هایی دارای مشکلات شنوایی، بینایی، ذهنی یا حرکتی را معلول و کم توان می پنداریم...


اگر به این قضیه از زاویه دید دیگری نگاه نماییم، این افراد به علت تلاش دوچندان خود برای رسیدن به موفقیت، شایستگی بیشتری نسبت به ما معمولی ها دارند. البته این موفقیت ها به دست نخواهد آمد مگر با آموزش، تسهیلگری و هدایت قشر خاصی به اسم "معلمان استثنایی".
در آستانه روز معلم، پای صحبت یکی از معلمان آموزش استثنایی بوشهر نشسته ایم تا از شرایط کاری در این عرصه خاص برایمان بگوید. مریم کیایی به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: «به دانش آموزانی که نسبت به افراد همسن خود دارای تفاوت هایی مثل دسیبل شنوایی پایین تر، بینایی کم تر یا بهره هوشی ضعیف تری هستند، دانش آموزان استثنایی گفته می شود. بااینکه این افراد دارای تفاوت هایی با دیگر گروه های آموزشی هستند، اما این به مفهوم عدم توانایی آنها نیست.»

کرونا و توجه بیشتر به کیفیت
کیایی که سابقه ۱۷ سال تدریس برای دانش آموزان استثنایی، خصوصاً آموزش به کودکان لطمه دیده شنوایی دارد، کرونا را فرصتی مناسب برای توسعه آموزش استثنایی می داند و می گوید: «در ایام کرونا و باتوجه به تعطیلی آموزش حضوری، مبحث محتوا و کیفیت آموزش مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. انتقال تدریس به سامانه شاد موجب نزدیکی بیشتر معلمان، دانش آموزان و خانواده ها بعنوان سه راس هرم آموزشی شده است. ما معلم ها هم با تولید محتوای آموزشی باکیفیت مثل کلیپ، فیلم و انیمیشن اهتمام می نماییم کیفیت خوبی را ارائه دهیم.»

وی ادامه داد: «خوشبختانه پس از شروع شیوع کرونا، با برنامه ریزی سازمان آموزش و پروش استثنایی، دوره های گوناگون آموزشی مباحث الکترونیک، کامپیوتر و تولید محتوا انجام شد تا معلمان هم از نظر استفاده از ابزار و هم از نظر آموزش آنلاین آمادگی خوبی داشته باشند. تمام تلاش ما این است تا آموزش خوبی به دانش آموزان خود بدهیم و اهتمام می نماییم به شکل آنلاین، تلفنی و حتی در صورت امکان بصورت حضوری این کار را انجام دهیم.»

وقتی عشق جای وظیفه را می گیرد
اگر به دانش آموزان استثنایی فرصت برابر آموزشی داده شود، آنها می توانند از حالت مصرف کننده به نیروهای پویا و سازنده جامعه تبدیل شوند. شاید معلمان آموزش استثنایی، این مساله را بیشتر از هر کس دیگری درک کرده اند و به همین علت نیز تدریس را نه از سر انجام وظیفه سازمانی، بلکه از روی عشق و برای تربیت انسان هایی با توانایی های ویژه انجام می دهند.
مریم کیایی درباب سختی کار در مدارس استثنایی به ایسنا اظهار داشت: «واقعاً تا حالا به سختی های این کار فکر نکرده ام. یکی از سخت ترین قسمت ها در حوزه کاری من (دانش آموزان لطمه دیده شنوایی)، شروع آموزش زبان اشاره و لب خوانی به آنها است. کودکان در مقطع پیش دبستانی یا کلاس اول چون قبل از این هیچ آموزشی ندیده اند، کار را کمی سخت می کنند. آموزش غیرحضوری نیز به سختی این پروسه افزوده است چونکه در وضعیت حضوری، این مساله با ارتباط مستقیم با دانش آموزان ساده تر بود.»

این معلم عنوان می کند: «البته روزهای اول کرونا، آموزش آنلاین خصوصاً برای برقراری ارتباط با دانش آموزان خیلی دشوار و پیچیده به نظر می رسید اما به مرور و با کسب تجربه و همفکری همکاران، این شرایط نیز ساده تر شد.»
او همین طور افزود: «معمولاً ما معلم های استثنایی عاشق شغلمان هستیم و این علاقه موجب می شود تا کار را با عشق و علاقه جلو ببریم و زیاد به سختی های آن فکر نکنیم. در حقیقت ما معلم های استثنایی باتوجه به سطح متفاوت دانش آموزانمان از نظر یادگیری، علاوه بر تسلط بر مبانی آموزشی باید توانایی ها و خلاقیت های دیگری نیز داشته باشیم و این مساله جز با علاقه به کار شدنی نیست.»
کیایی تصریح کرد: «از سوی دیگر معلم های استثنایی در بخش لطمه دیده شنوایی، پس از یادگیری مفاهیم می بایست آنها را به زبان اشاره ترجمه کنند. یعنی باید به این زبان نیز تسلط داشته باشند تا بتوانند مفاهیم را به دانش آموزان منتقل کنند.»


نمره قبولی آموزش استثنایی بوشهر
معلم مدارس استثنایی بوشهر اظهار نمود: «خوشبختانه سطح معلمان آموزش استثنایی در بوشهر قابل توجه است؛ بطوریکه توسط سازمان آموزش استثنایی کشور، تدریس دروس مختلفی از کلیه پایه های آموزشی بر عهده من و همکاران من در بوشهر گذاشته شده تا در سامانه شاد جهت استفاده همه ی دانش آموزان بارگزاری شود.»
وی با اشاره به پشتیبانی از این حوزه در سطوح مختلف مدیریتی استان اظهار نمود: «مدیران آموزش استثنایی استان بوشهر حداکثر تلاش خودرا برای ارتقاء سطح این حوزه انجام داده اند و در روزهای کرونا، بطور ویژه اهتمام کرده اند امکانات مورد نیاز آموزشی و مالی را تامین کنند. انسجام مدیران و کارشناسان اداره آموزش استثنایی استان و کادر آموزشی در مدارس استثنایی سبب شده تا امروز این شرایط راضی کننده باشد.»

برای این کودکان معلم بودن کفایت نمی نماید...

آموزش به کودکان استثنایی، انسان های خاصی را می طلبد. کسانی که سرِ کلاس آمدنشان نه از سر تکلیف است، که از جان هم مایه می گذارند. ارزش این معلم ها جایی دوچندان می شود که در آخرین لحظات مصاحبه، نه مطالبات صنفی را مطرح نمودند و نه از وضع معیشتی معلمانی گفتند که همه از آن آگاهیم. دغدغه اصلی آنها، رشد دانش آموزانشان است. دانش آموزانی که تنها با قدری توجه از طرف جامعه و تصمیم گیران سطوح بالا، می توانند کارهای بزرگی را برای ایرانِ عزیز رقم بزنند.


مریم کیایی در آخر با گفتن این جملات تصریح کرد: «کودکان استثنایی چه ناشنوا، چه نابینا و چه دانش آموزان لطمه دیده ذهنی و جسمی و گروه های دیگر نباید بعنوان افرادی که مشکل دارند دیده شوند. دانش آموزان ما از حیث آموزشی در سطح بالایی قرار دارند. حتی برخی دانش آموزان ما موفق به تحصیل در مدارس تیزهوشان و دانشگاه های دولتی نیز شده اند.»
وی اشاره کرد: «به عنوان یک معلم وقتی می بینم دانش آموزانم از من الگو می گیرند پس من هم با تلاش اهتمام می کنم سطح خودرا در زمینه های ورزشی، شغلی، علمی و تربیتی بالا ببرم و به آنها جسارت بروز دادن توانایی هایشان را بدهم. ما دانش آموزان بسیار مستعدی در در زمینه های مختلف مثل تئاتر، سرود، ورزش، قرآن و... داریم که در سطح کشوری نیز دارای مقام هستند، پس باید به آنها بهای بیشتری داده شده و از استعدادهای آنان حمایت لازم صورت بگیرد.»



1400/02/12
23:10:57
0.0 / 5
996
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین