حاجی میرزایی خواستار شد؛

دانش آموزان و معلمان واكسینه شوند

دانش آموزان و معلمان واكسینه شوند

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت مقام شامخ معلم که با حضور رئیس جمهور و به صورت غیر حضوری و زنده از راه شبکه شاد پخش گردید اظهار داشت: روز معلم روز استاد شهید مرتضی مطهری است؛ بزرگمردی که سهم بزرگی در ساخت بنیان های فکری، اخلاقی و اعتقادی جامعه داشت. روز شهیدان باهنر و رجایی و تمام معلمان سخت کوش، خلاق و فداکار؛ روز معلم روزمحسن خشخاشی، معلم بروجردی است که در کلاس درس مظلومانه به شهادت رسید. روزحمید کنگوزهی، معلم سیستانی که فداکارانه زیرآوار ماند تا دانش آموزانش را نجات دهد. روزاکبر عابدی است که خودش سوخت تا دانش آموزانش سالم بمانند. روزکاظم صفرزاده که جانش را به سیلاب سپرد تا دانش آموزانش زنده بمانند. روزحسن امیدزاده که برای نجات جان دانش آموزش از آتش، زیبایی چهره و جوانی اش را هدیه کرد. روزحمیده دانش که غرق شد تا جان دانش آموزانش را نجات دهد. روزمحمدعلی محمدیان که موی خویش را تراشید تا شاگرد سرطانی اش غم به چهره نیاورد. روز معلم روز همه معلمانی است که با وجود کرونا از روی تخت بیمارستان و با تدریس روی دیواره یخچال یا در ماشین اجازه ندادند آموزش تعطیل شود. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «معلمان سپاس؛ ایران قدردان شماست»، ضمن اشاره به اهمیت، نقش و جایگاه معلمان اظهار داشت: می خواهم از زاویه ای سخن بگویم که نیاز اساسی امروز جامعه ماست. بر مبنای آموزه های قرآن کریم، انسان ها زمانی که از مادر متولد می شوند هیچ نمی دانند و دنیا برای آنها آغاز آموختن و آگاهی است. سمع و بصر و فواد ظرفیت های بی نظیر ورود به عرصه پررمز و راز دانایی است و اینها مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی برسانند که مسجود ملائک شود. شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع باکیفیت بهره گیری و کارکرد هریک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد. حاجی میرزایی ضمن اشاره به فرصت پرارزش سمع و بصر و فواد اظهار داشت: در حالیکه به استناد آیات قرآن این خصوصیت به همه انسان ها داده شده، اما آنچه این قوم را متمایز از دیگران می کند، فرصت برنامه ریزی و تغذیه سمع و بصر و فواد دیگران که شأن مهمی از وظایف و اختیارات حاکمیت است. حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند و سالم و سنجیده این توانایی های ممتاز، مسیر تحقق آینده را بسازد و شخصیت و هویت نسل نو را شکل دهد و آنها را برای پرسشگری، گفتگو، هم فهمی، نوآوری، همکاری، تفکر خلاق و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی پرورش دهد. وی افزود: ۱۲ سال دوران مدرسه، از بهترین دوران یادگیری با قابلیت بیشترین، سریع ترین، عمیق ترین و هموارترین زمان برای تغذیه این ابزارهای کلیدی در اختیار نظام تعلیم و تربیت است و خانواده ها فرزندان خویش را با اعتماد کامل به فرآیند تعلیم و تربیت و با خیال آسوده، به مدرسه می سپارند. اگر امروز صدمه های اجتماعی و نارسایی های روانی نگران کننده است ریشه را باید در خانه و مدرسه جست و جو کرد. در خانه و مدرسه است که میتوان مصونیت ایجاد کرد. همه تدابیری که در رویارویی با صدمه ها بعد از وقوع به کار بسته می شوند هم پرهزینه تر هستند و هم از توفیقات کمتری برخوردار می باشند. وزیر آموزش و پرورش با تصریح این مطلب که اگر فرهنگ عمومی حمل و نقل، مصرف آب و برق و … هزینه های سنگینی را بر بخش های اقتصادی اجتماعی و اجتماعی تحمیل می کنند، راه چاره خانه و مدرسه است اظهار داشت: اگر فرهنگ گفتگو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندی اقشار متعدد در ارتباط با یکدیگر با کاستی همراه می شود، راه چاره خانه و مدرسه است. اگر همکاری و هم سرنوشتی به سختی به دست می آید ریشه آن در نهاد تعلیم و تربیت است و اگر در حل پایدار مسائل با مشکل رو به رو می شویم و مسائل مزمن می شوند این خانه و مدرسه است که می تواند توانایی فهم مساله، صورت بندی و مهارت در حل آنرا در نسل نو نهادینه کند. وی تصریح کرد: خانه و دامان پرمهر مادران بعنوان نخستین مدرسه و زمزمه های محبت آمیز معلمان در مدرسه بعنوان خانه دوم و دوران کودکی و نوجوانی با عمیق ترین تاثیر در طول زندگی و سهل ترین زمان برای شکل پذیری هویت و شخصیت، مهم ترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیت های ممتاز انسانی است. به یقین میتوان گفت نرم ترین امکان و راه برای ساختن آینده و نوسازی تمدن از این طریق میسر می شود. خانواده ها و معلمان، قهرمانان، راهبران و کارگردانان این میدان هستند. معلمان بزرگ هستند؛ چونکه مأموریت بزرگی بر دوش حمل می کنند و به میزانی که آنها قدر ببینند و بر صدر بنشینند جامعه قد می کشد و هیچ جامعه ای بیشتر از قد معلمان خود قد نمی کشد. حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در این راه خطیر عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوری ها دخیل هستند، اما معلم چیز دیگری است اظهار نمود: معلم را بعنوان جانشین همه نداشتن ها و جبران کننده همه کاستی ها می شناسیم. معلم با کیفیت و باانگیزه است که می تواند همه کاستی ها را جبران کند. وی ادامه داد: طی سالهای اخیر گام هایی جهت نیل به این اهداف برداشته شده است که به بعضی از مهم ترین آنها اشاره می کنم. نظام جذب و ساماندهی معلم که متأسفانه با معایب بزرگی روبرو بود در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورایعالی انقلاب فرهنگی به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان با کیفیت هموارتر کرد. لایحه رتبه بندی معلمان با هدف فراهم کردن بستر مناسب ارتقای توانمندی ها و صلاحیت های معلمی، در دولت تدبیر و امید تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا، قابل ارزیابی است. وزیر آموزش و پرورش خطاب به رئیس جمهور و با اشاره به اینکه ترمیم حقوق معلمان هرچند هنوز مطالبات فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت پیگیری می شود، در دوران مسئولیت شما با تغییرات بزرگ و قابل اعتنایی همراه شد اظهار داشت: با رهنمود رهبری و تدبیر جنابعالی، تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستورکار آموزش و پرورش قرار گرفت و آیندگان درباره عظمت و ارزش راهبردی این تصمیم بزرگ بیشتر خواهند گفت. حاجی میرزایی به توسعه دسترسی به فضای ایمن و استاندارد آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: روزانه ۲۸ کلاس درس ساخته شد و ۱۰.۵ درصد از میزان مدارس ناایمن و نیازمند تخریب کاسته شد. مناطق خشت و گلی جمع آوری شد و بخاری های نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس جمع و در تمام مناطقی که به گاز دسترسی دارند، سیستم گرمایشی مدرسه ایمن شد. وی افزود: نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافت و تقریباً دوبرابر شد و به صورت ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳ به ۵۸ درصد رسید. جذب دانش آموزان دختر عشایری ۱۲ درصد، دانش آموزان عشایری متوسطه ۲۴ درصد و مدارس شبانه روزی عشایری ۳۶ درصد رشد یافت. در توسعه مهارت آموزی، ۵۰ درصد رشد هنرجویان را داریم که از ۶۲۵ هزار هنرجو به ۹۶۵ هزار هنرجو رسید و این نرخ در روستاها چهاربرابر شد. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه تلویزیونی ایران برای دوره ابتدایی با برگزاری ۲۶۱۸ جلسه و در دوره متوسطه با برگزاری ۲۴۰۰ ساعت برنامه از ۱۵ شهریور تا کنون تولید و پخش کرده و همه محتوای درسی را عرضه کره است اضافه کرد: کتب درسی از سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شده که دانش آموزان می توانند از تصاویر و ویدیوهای تکمیلی استفاده کنند. حاجی میرزایی ضمن اشاره به تولد شبکه شاد و رشد سریعی که داشت اظهار نمود: شاد هرهفته ۱۳ میلیون دانش آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می کند و روزانه به صورت متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را سامان داده و خدمات همزمان به بیشتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر عرضه می دهد. وی ادامه داد: وظیفه می دانم در مقابل عظمتِ مسئولیت پذیری، سخت کوشی و همدلی معلمان در پیگیری آموزش در دوران کرونا سر تعظیم فرود بیاورم. خانواده ها بعنوان دستیار معلم نقش آفرینی کردند و گواه دلسوزی ها و پیگیری معلمان هستند. معلم ها هرروز در خانواده ها مشاهده و ارزیابی می شوند. ایرانی ها قدردان معلمان هستند. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یک سال کار در شرایط کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد. خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید. به اعتبار شاخصهای معتبر و قابل سنجش می توانیم داوری نماییم که آموزش و پرورش در دولت تدبیرو امید از پوشش گسترده تر، کیفیت بیشتر، عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمن تر جلوتر بوده است و البته هنوز تاموقعیت آرمانی فاصله داریم اما گام بلندی برداشته شد. از یک بابت کاستی ها از خانواده ها و معلمان و دانش اموزان پوزش می طلبم و از طرفی بابت دستاوردها افتخار می کنم.


منبع:

1400/02/12
20:09:31
0.0 / 5
964
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین