وزیر آموزش و پرورش مطرح كرد؛

۸۶ درصد بچه ها به مهدكودك نمی روند

۸۶ درصد بچه ها به مهدكودك نمی روند

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: 86 درصد بچه ها تحت تعلیم و تربیت والدین هستند. یعنی در سطح 86 درصد باید هر خانه را یک مهدکودک و هر مادر را یک مربی ببینیم.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تصویری «نگاه هفته» آموزش و پرورش ضمن اشاره به نزدیک شدن به هفته معلم اظهار داشت: هفته معلم روزهایی است که به جامعه فرهنگیان متعلق است و همینطور که بارها تاکید کردم معلمان مهم ترین عنصر فرهنگ ساز و تمدن ساز هستند. آنها پرورش دهنده نسلی نو هستند.
حاجی میرزایی ضمن اشاره به مهم ترین بحث این روزهای دانش آموزان که نحوه برگزاری امتحانات است، عنوان کرد: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است که پایه نهم و دوازدهم امتحانات باید به صورت حضوری برگزار گردد. البته ما به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا احترام می گذاریم و بدون مصوبه اقدامی نمی نماییم. اما مصمم هستیم با حمایت این ستاد به صورت حضوری امتحانات این دو پایه را برگزار نماییم چون که پشتیبانی از منافع دانش آموزان است. این دو پایه یکی در انتخاب رشته تحصیلی و دیگری در انتخاب رشته دانشگاهی تأثیرگذار است و باید اطمینان حاصل نماییم که سراسری و بدون خدشه باشد.
وی افزود: درباره روش آزمون دیگر پایه ها هم شورای مدرسه تشخیص می دهد که با هر کیفیتی که آموزش ها برگزار شده است، آزمون هم برگزار گردد و اگر کسانی دسترسی به فضای مجازی ندارند، معلمان موظف می باشند با حضور در آن منطقه و با یک کیفیت مناسب آزمون را به عمل آورند.
وی ضمن اشاره به اهمیت برنامه درسی هم اظهار داشت: در هفته ای که گذشت ما روزها را با سند تحول بنیادین آغاز کردیم و عمده بحث ما در ارتباط با برنامه درسی بود. وقتی درباره تحول در آموزش و پرورش صحبت می نماییم برنامه درسی مهم ترین رکن است. اینکه چه محتوایی با چه اهدافی باید به دانش آموزان منتقل نماییم، از راه برنامه درسی مشخص می شود.
حاجی میرزایی افزود: حتی اینکه ما به چه معلمانی با چه صلاحیت هایی نیاز داریم و یا نظام سنجش و ارزشیابی ما باید چگونه باشد در برنامه درسی مشخص می شود.
وی با اشاره به اینکه پاسخ به این سوالات آیا کتاب درسی منحصراً در انتقال دانشی خاص کارکرد دارد یا علاوه بر اهداف دانشی اهداف تربیتی را هم دنبال می کند، سوال بسیار مهمی است که از سند تحول اینطور استنباط می شود که افراد باید در شش ساحت تربیت شوند. اظهار داشت: کتاب درسی جزئی از بسته یادگیری است. در این هفته ای که گذشت در شورای راهبری اجرای سند تحول بنیادین الگوهای تولید بسته های یادگیری در ۱۱ حوزه یادگیری که از جانب سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تدوین شده است، دریافت شد و مسیر بررسی و تصویب آن در شورایعالی آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه ضمن اشاره به اهمیت مجلس دانش آموزی هم بیان نمود: برای مشارکت دادن دانش آموزان در مسائل اجتماعی و تمرین مشارکت های اجتماعی، مجلس دانش آموزی بوجود آمده که سال قبل به صورت مجازی انتخابات آن با حضور یک میلیون دانش آموز داوطلب برگزار گردید. هم اکنون به تعداد همه استان ها مجلس دانش آموزی داریم که در سطح ملی هم یک مجلسی داریم که همه استان ها عضو آن هستند و اعضای هیئت رئیسه بعنوان مشاوران وزیر آموزش و پرورش منصوب شده اند. اولین جلسه با هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی را به صورت مجازی برگزار کردیم. من بسیار خرسند شدم که دانش آموزان سهم عمیقی از وسایل آموزش و پرورش دارند و به آنها گفتم که برای شنیدن ایده ها و عرضه چاره ها از سوی آنها آماده هستیم و قرار شد هر دو ماه یک مرتبه این نشست برگزار گردد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه جلسه ای با دو هزار مدیر مدرسه در استان قزوین هم برگزار شد، خاطرنشان کرد: کرونا ثابت کرد مدرسه و معلم جایگزین ندارد و باید چراغ مدارس روشن بماند.
در ادامه این برنامه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در شهریور ماه گذشته که روسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور به صورت مجازی در محضر مقام معظم رهبری بودند، یکی از محورهای یاد شده ایشان این بود که مهدهای کودک کارکرد آموزشی دارند و باید در آموزش و پرورش تعریف شوند. از سوی ما و شورایعالی انقلاب فرهنگی در این حوزه پیگیری های بسیاری شد و در نهایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که مقرر است کودکان را از نوزادی تا شش سالگی تحت مدیریت بگیرد، شکل گرفت.
وی اضافه کرد: ۸۶ درصد بچه ها تحت تعلیم و تربیت والدین هستند. ما هم معتقدیم محیط خانه مناسب ترین محیط برای تربیت بچه هاست و باید به اولیاء خدمات بدهیم تا به شکل شایسته تری این تربیت اتفاق بیفتد. یعنی در سطح ۸۶ درصد باید هر خانه را یک مهدکودک و هر مادر را یک مربی ببینیم. حدود ۱۴ درصد بچه ها در مهدکودک ها هستند که باید محتواهای مناسب برای تعلیم و تربیت آنها در اختیار مربیان بگذاریم. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تصویب شورای انقلاب فرهنگی شکل گرفت و از جانب رئیس جمهور هم ابلاغ گردید. اولین نشست هیئت امنا را برگزار کردیم و امیدواریم تا پیش از آخر خرداد بتوانیم سازمان را مستقر نماییم.


منبع:

1400/02/09
16:24:49
0.0 / 5
235
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین