الهیار تاكید كرد؛

تدوین قانون خاص برای فرهنگیان مورد نیاز است

تدوین قانون خاص برای فرهنگیان مورد نیاز است

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آموزش و پرورش تصریح کرد: تدوین قانون خاص برای معلمان مورد نیاز جامعه فرهنگیان است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در نشست بامداد امروز خود که در سالن شهید رجایی آموزش و پرورش صورت گرفت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در مدیریت مشاغل نارضایتی شغلی اپیدمی هست و کانون های صنفی در مشاغل که شکل می گیرد نشانه همان است. احساس تبعیض نهادینه شده هم برای فرهنگیان وجود دارد. من هدف غایی را تدوین قانون خاص برای شرایط معلمی می دانم تا این مسئله را حل کند و زمینه ساز جبران خدمت مناسبی برای معلمان باشد مناسب تر است. نمونه تجربه شده اش هم قانون خاص در جامعه دانشگاهیان است. وی افزود: متاسفانه خنثی کردن ضریب همدلی در آموزش و پرورش بالاست. همه تلاش کنند این هدف غایی شکل بگیرد. مسائل آموزش و پرورش با آشتی جناحی در آموزش و پرورش قابل حل است و ظرف سه سال می شود آنرا حل کرد. الهیار ترکمن در پاسخ به پرسشی در مورد کمبود معلم در آموزش و پرورش و اینکه در چه رشته هایی و چه مقاطعی با کمبود معلم رو به رو هستیم، بیان نمود: اساسا کمبود معلم را به تفکیک هر مقطع و هر رشته داریم اما اطلاعات ریز و دقیق باید در اختیار دستگاههای تصمیم گیر قرار بگیرد و برای مجوزهای سال ۱۴۰۰ با همین اطلاعات داریم پیش می رویم، وی تصریح کرد: اطلاعات کمبود معلم را در اختیار سازمان اداری استخدامی قرار دادیم و پس از گرفتن مجوز جذب و استخدام نیرو برای سال ۱۴۰۰، اطلاعات تکمیلی را اعلام می نماییم. وی افزود: در مورد اینکه برنامه جامع نیروی انسانی را پیش ببریم کارگروهی داریم. روش های تأمین نیرو در آموزش و پرورش بنا به نسبت دانش آموزان با کل کارکنان آموزش و پرورش یک مصوبه ای از شورایعالی انقلاب فرهنگی دارد که آنرا پیش ببریم. وقتی به این نسبت دست پیدا نماییم می توانیم به تفکیک مشاغل تخصصی برسیم. وی اظهار داشت: شورایعالی آموزش و پرورش برای جذب مشاور و نیروی بهداشت یک دستورالعمل دارد که ما هم بر این اساس پیش می رویم. آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان معاون برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در مورد معیشت فرهنگیان اظهار داشت: در کنار کارهای کیفی باید به بهبود معیشت فرهنگیان پرداخت و یکی از مصادیق تکریم معلم همین بهبود وضعیت معیشتی است. با عنایت به سیاست های دولت در رتبه بندی در سال ۹۴ و ۹۸ ضرایبی به حقوق تعلق گرفت که اعمال شد. امتیازات فصل دهم را هم اعمال کردیم و خرداد ۹۹ هم کار ویژه ای کردیم و ما حداکثر ظرفیت را از دل این قانون بیرون آوردیم که البته تورم آنرا خنثی کرد. وی تصریح کرد: خیلی ها معتقدند کاری که ما کردیم رتبه بندی نبود. اگر نمی توانستیم تا اینجا از ظرفیت قانون استفاده نماییم اما دقت کنیم اگر این کار را نمی کردیم سرنوشت لایحه ای که تحت عنوان رتبه بندی هم اکنون به مجلس رفت این گونه که امروز بود، نمی شد. رتبه بندی در مجلس هم اعلام وصول شده و امیدواریم با رایزنی بتوانیم لایحه جامعی را داشته باشیم که هم جنبه های کمی و کیفی را در جامعه معلمی افزایش دهد. آخرین وضعیت مسکن فرهنگیان وی درباره آخرین وضعیت تأمین مسکن فرهنگیان اظهار نمود: تفاهمنامه تأمین مسکن را با وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۱ به شکل جدی در دستورکار قرار دادیم. ثبت نامی از واجدین شرایط انجام شد و عمده ظرفیت مسکن ها در شهرهای جدید است. الهیار افزود: سال ۹۹ نخستین سال اجرای قانون بود و ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد حتمی شد که ۲۵ هزار مورد به مرحله اجرایی سازی رسیده و فرهنگیان برای دریافت وام به بانک مسکن معرفی شده اند. مابقی هم در دست پیگیری است. امیدواریم سالجاری شاهد واگذاری نخستین مسکن ها به فرهنگیان باشیم. بر مبنای اطلاعات ما و ثبت نام انجام شده ۱۷۰ هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن بودند. خرید خدمات مساوی خصوصی سازی نیست الهیار ترکمن بیان نمود: خیلی ها خرید خدمات را مساوی خصوصی سازی می دانند. ماده ۴۱ قانون الحاق دو مبنای ما برای به کارگیری خرید خدمات هست. ۱۶ هزار نفر خرید خدمات داریم که از ۹۶ به بعد افزایش نداشته است. حتی از سال ۹۶ ۳۵۰ هزار دانش آموزی که تحت آموزش این معلمان هستند هم تغییری نکرده است. شما بروید در سیستان و بلوچستان و خوزستان و اصفهان نتیجه موثر حضور این معلم ها را ببینید. به هیچ وجه خرید خدمات معادل خصوصی سازی نیست. وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است. این رقم سال قبل ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده است. سه هزینه عمده داریم نخست هزینه عرضه آموزش به مردم داریم. هزینه دوم هم تأمین محتوا و روش های آموزش است و سوم؛ هزینه واحدهای آموزشی است. دو هزینه اول از سوی دولت تامی ن می شود و در بخش سوم هم برخی کمک های داوطلبانه مردمی و غیره را شاهدیم. الهیار در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکل معلمان دانشسرایی و ابطال طرح معلمان تمام وقت در دیوان عدالت اداری اظهار داشت: درباره معلمان دانش سرایی با هماهنگی دیوان عدالت اداری و تفسیر حقوقی توانستیم مشکل دانشسرایی ها را حل نماییم. هفته جاری جلسه ای با حضور نمایندگان دستگاههای مربوط و نمایندگان معلمان دانشسرایی برگزار گردید. قرار شد صندوق بازنشستگی پرونده ها را به جریان بیندازد. آخرین وضعیت طرح معلم تمام وقت وی ادامه داد: درباره طرح معلم تمام وقت هم عمده هدف ما برقراری ۱۷.۵ درصد فوق العاده ویژه بود. اگر معلم تمام وقت را اجرا هم نمی کردیم آن شش ساعت اضافه ساعت باید در چارچوب حق التدریس پرداخت می شد. هدف ما این بود که باب برقراری پرداخت فوق العاده ویژه را در آموزش و پرورش باز نماییم و پرداختی ها مستمر بوده و به جای ۹ ماه ۱۲ ماه پرداخت نماییم به نحوی که مشمول کسور بازنشستگی هم بشود. صرفا بحث رفع کمبود نیرو درباره این طرح، مطرح نبود. ما به مقدمه ای که قضات دیوان در هیئت عمومی بررسی نموده بودند نقدی داشتیم. جلسه ای برگزار و ادله خویش را مطرح کردیم و گفتیم که تعیین فوق العاده به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری برعهده دولت می باشد و دولت تمام الزامات قانونی را رعایت کرده و مجوزهای لازم را گرفته است. الهیار افزود: قرار شد کارگروه مشترکی تشکیل گردد تا اگر دیوان به این قطعیت رسید که این ابطال کمتر از وجاهت قانونی برخوردار می باشد شمول ماده ۹۱ قانون تاسیس دیوان را درخواست بدهند و مساله را حل نماییم. از لحاظ مالی و نیروی انسانی برای ما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

1400/02/08
12:15:03
0.0 / 5
195
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین