خدمات به گرد پای مهاجرت نمی رسد؛

مدارس یزد كفاف مهاجران را نمی دهد

مدارس یزد كفاف مهاجران را نمی دهد

مدیریت آموزش: یزدـ استان یزد بعد از تهران و البرز، سومین استان مهاجرپذیر کشور است و این امر سبب شده خدمات در حوزه های مختلف خصوصاً مدرسه سازی جوابگوی نیازهای به وجود آمده در این استان نباشد.



خبرگزاری مهر، گروه استانها – نیره شفیعی پور: یزد که روزگاری نه چندان دور از استان های مهاجرفرست به شمار می رفت و مردمان این دیار دسته دسته به شهرهای دیگر مهاجرت می کردند، این روزها به سومین استان مهاجرپذیر کشور تبدیل گشته است.
محله های یزدی ها در خوزستان، کرج، مشهد، اصفهان و سایر شهرها، نشان از مهاجرت های گسترده مردم این دیار در دوره های زمانی مختلف دارد که البته این مهاجرت ها به عمران و آبادانی آن شهرها کمک قابل توجهی کرده برای اینکه یزدی های سخت کوش علاوه بر کار و تلاش، در بیشتر این شهرها سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز انجام داده اند که نمونه آن راه اندازی بزرگترین کارخانه روغن کشی و چیت سازی در کرج، راه اندازی مجتمع های بزرگ کشاورزی و دامداری در خوزستان و … است.
یزد مهاجرفرست، از دو دهه پیش، درست از زمانی که روند صنعتی شدن را پیش گرفت، مهاجرپذیر شد و هر روز بر آمار مهاجران آن اضافه گردید، مهاجرانی که بر خلاف یزدی های مهاجر به سایر شهرها، نه فقط خدماتی برای این استان نداشتند بلکه خود نیازمند انواع و اقسام خدمات نیز بودند و در طول این سال ها منابع بسیاری برای رسیدگی به نیازهای آنها صرف شد.
یزد با وجود ساخت سالی حداقل ۲۵ مدرسه از کمبود فضای آموزشی رنج می برد
نمونه این امر این روزها در مدرسه سازی یزد مشهود است برای اینکه در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش، یزد را به لحاظ مشارکت خیران در نهضت مدرسه سازی استان سرآمد کشور خواند و در شرایطی که سالی حداقل ۲۵ مدرسه در این استان راه اندازی می شود، حالا از کمبود فضای آموزشی رنج می برد.
جمعیت دانش آموزی یزد در سال تحصیلی جاری رشد پنج درصدی داشته و الان به ۲۸۰ هزار نفر رسیده که این رقم بسیار قابل توجه است و برمبنای پالایش های انجام شده توسط آموزش و پرورش، این افزایش ناشی از حضور جمعیت مهاجران شامل داخلی و خارجی در مدارس است.

استاندار یزد چند روز پیش در مسافرت وزیر آموزش و پرورش به استان یزد اعلام نمود: با توجه به این که یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است، نیازمند توجه جدی تری در زمینه راه اندازی فضاهای آموزشی هستیم برای اینکه این پدیده مشکلات و کمبودهای آموزشی یزد را یکی بعد از دیگری هویدا می کند.
محمدعلی طالبی عنوان کرد: خیران استان یزد به واقع افرادی مسئولیت پذیر، دلسوز و پای کار هستند و راه اندازی پروژه های خیری یکی بعد از دیگری در میبد، یزد، مهریز و سایر شهرستان ها حاکی از این حس مسئولیت پذیری خیران یزد است اما با توجه به این حضور بی نظیر، باز هم یزد از کمبودهای آموزشی رنج می برد.
نیاز به توجه جدی تری وزارت آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی در یزد
وی با اشاره به اینکه شرایط در بعضی مدارس استان یزد تأمل برانگیز است، اضافه کرد: در بعضی مدارس استان از ۱۸ استان کشور دانش آموز وجود دارد و این شرایط توجه جدی تر وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور را به گسترش فضاهای آموزشی در یزد ضروری می کند.
موضوع حضور دانش آموزانی از ۱۸ استان کشور در یک مدرسه در شرایطی است که برخی مدارس در کنار این مهاجرت های استان به استان، با مهاجرت اتباع خارجی افغانستانی و عراقی نیز مواجهند و نکته اینجاست که این مهاجرت ها هر سال روند افزایشی به خود می گیرد و این امر سبب شده انواع و اقسام خدمات از ساخت مدرسه گرفته تا خدمات آموزشی، به گرد پای مهاجرت نمی رسد و یزد با وجود مشارکت های بسیار عالی خیری و اعتبارات خوب دولتی در بعضی زمینه ها، باز هم دراین زمینه و البته خیلی از زمینه های دیگر نظیر خدمات حوزه بهداشت و درمان گرفتار عقب ماندگی باشد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد نیز دراین زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: ساخت فضاهای آموزشی از سالهای دور از اولویت های خیران یزد بوده و وجود مدارس خیرساز با قدمت بالای ۱۰۰ سال نشان از اهمیت این مساله برای مردم استان دارد.
جواد ذاکر با اعلان اینکه در استان یزد بیش از هزار و ۲۲۰ مدرسه وجود دارد، عنوان کرد: نیمی از این مدارس خیرساز هستند.
ذاکر تصریح کرد: سرانه آموزشی استان یزد هم اکنون ۸.۴۵ مترمربع است که این میزان بالاترین سرانه دانش آموزی در کشور است اما نگهداری و مرمت این فضاها نیز نیازمند تدبیر و اعتبارات خاص است.
یزد در سال ۱۴۰۵ به ۲۱۰۰ کلاس درس نیاز دارد
وی اشاره کرد: در سال ۹۹ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد خیری در استان یزد داشتیم که این میزان در مقایسه با سال ۹۸ از رشد ۵۰۰ درصدی برخوردار بوده است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان یزد با اشاره به اینکه آمار مدارس تخریبی که نیازمند تخریب و بازسازی است در استان یزد بالاست، گفت: رشد جمعیت یزد به سبب مهاجرپذیری این استان همین طور آمار بالای مدارس نیازمند مرمت، نیاز این استان به ۴۲۰ کلاس درس هم اکنون و ۲ هزار و ۱۰۰ کلاس درس برای سال ۱۴۰۵ را ضروری کرده است.
این کمبودها در شرایطی است که حالا برخی مدارس یزد هنوز دو شیفته هستند و در خیلی از مدارس، اتباع افغانستانی که جمعیت زیادی نیز دارند، در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول تحصیل هستند و جمعیت آنها بیشتر نیز شده است اما بواسطه غیرحضوری بودن کلاس ها، مشکلات ناشی از این امر کمتر ظهور و بروز داشته است.
لزوم ورود صنایع و معادن به رفع نیازهای آموزشی و بهداشتی
اگر قرار باشد شرایط استاندارد تک شیفته بودن مدارس همین طور جداسازی دانش آموزان ایرانی از غیرایرانی اعمال شود، یزد اکنون نیز با کمبود هزار کلاس درس مواجه می باشد.
از آنجا که جمعیت مهاجر یزد بواسطه صنعتی بودن این استان هر روز درحال افزایش است و پدیده مهاجرت، تلخی خودرا هر روز به شکلی به مهاجران و جمعیت بومی نشان می دهد، لازم است صنایع و معادن در امتداد ایفای مسئولیت های اجتماعی خود وارد عمل شوند و نیازهای استان را خصوصاً در حوزه آموزش و بهداشت و درمان تامین کنند.
بیشترین میزان مشکلات ناشی از مهاجرت ها حالا بر دوش آموزش و پرورش و حوزه بهداشت و درمان است و می طلبد که صنایع و معادن در کنار خیران قرار گیرند و دوشادوش آنها به رفع حداقل قسمتی از نیازهای این دو بخش بپردازند.


منبع:

1400/01/22
13:48:25
0.0 / 5
248
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین