در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد؛

كنكور تنها اهرم برای تشویق بچه ها به درس خواندن شده است

كنكور تنها اهرم برای تشویق بچه ها به درس خواندن شده است

مدیریت آموزش: در حالی که خیلی ها هنوز هم بر طبل حذف کنکور می کوبند اما برخی نیز معتقدند که کنکور تنها اهرم فعلی آموزش و پرورش است که بچه ها را وادار به درس خواندن کند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، داستان کنکور داستان پر غصه ای است؛ حالا دو سال است که با مجازی شدن درس ها و فشار مضاعفی که بر دانش آموزان پایه دوازدهم می آید، با گرانی کتاب ها و منابع کمک درسی و عدم دسترسی آنها به کلاس های تقویتی که قبل از این حتی در خود مدارس هم تشکیل می شد، این دانش آموزان احساس این را دارند که مورد ظلمی واقع شده اند. در این میان حرف های گاه متناقض مسئولان هم مزید بر علت می شود. سال قبل تعویق های پی در پی کنکور تمرکز زیادی از دانش آموزان گرفت و استرس هایی را وارد کرد و امسال هم با نزدیک شدن به تیرماه که گفته می شود زمان برگزاری کنکور است این ترس و دلهره در دانش آموزان هست که باز هم کرونا زمان برگزاری کنکور را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر صحبت هایی که در روزهای نوروز وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف بخش هایی از کتاب های درسی که به سازمان سنجش اعلام شده و اعلام این حذفیات از طرف سازمان سنجش سوال هایی را در ذهن مخاطبان کنکور ایجاد کرد که چرا اینقدر دیر!
مجموع داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۳۶۹ نفر است. همه می دانند که خواندن برای کنکور را دانش آموزان از زمانی بسیار زودتر شروع می کنند. در صورتیکه دورنمای کرونا و سال تحصیلی از شروع سال تحصیلی تقریباً مشخص بود حال سوال این است که آیا نمی شد زمانی زودتر این حذفیات اعلام شود؟
در این میان با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور باز هم کسانی هستند که باردیگر بحث تکراری حذف کنکور، پذیرش برمبنای سوابق تحصیلی و… را مطرح کنند. هرچند سازمان سنجش اعلام نموده است که امسال تغییری در سهم سوابق تحصیلی ایجاد نمی گردد اما این داستان های تکراری کنار نمی رود.
هامون سبطی کارشناس مسائل آموزش و پرورش و دبیر کارگروه آموزش دیده بان عدالت و شفافیت درباب دانش آموزان پایه دوازدهم که امسال برای کنکور باید آماده شوند و سال تحصیلی پیش رو را تماماً در فضای مجازی گذرانده اند، اظهار داشت: یک موضوعی که باید درباره آن خیال همه را راحت نماییم این است که کنکور حذف شدنی نیست. واقعیت جاری این است که کنکور یک اهرم فشار برای آموزش و پرورش است تا بچه ها را سر درس ها و کلاس ها بنشاند و آنها را وادار به درس خواندن کند. در حقیقت کنکور علت نیست بلکه خودش معلول است.
وی افزود: موضوع این است که کنکور یک دروازه برای ورود مردم از یک شهر به یک کاخ است (درست یا غلط ورود به دانشگاه در ذهن بسیاری همان کاخ است) در این کاخ اندازه یک صدم مردم شهر گنجایش و پذیرش دارد. حالا می توان دروازه را بزرگ کرد، کاخ را بزرگ تر کرد اما مادامی که این اتفاق نیفتاده است، کسانی که بر طبل حذف کنکور می کوبند به شناختی از تمام ابعاد ماجرا نرسیده اند. برای بزرگ تر کردن کاخ هم باید سرمایه ها به سمت مسیر علم و صنعت و تکنولوژی بیاید. مادامی که تعداد دانشگاه ها و صندلی ها همین است وضعیت کنکور ما هم به همین منوال است. در زمان برگزاری کنکور در سال قبل طی شش ماه ۲۵ اظهارنظر متفاوت و متناقض درباره زمان برگزاری کنکور عنوان شد، هر کسی این روزها از کنکور بگوید حرفش تیتر می شود. تیتری که میلیون ها ایرانی آنرا می خوانند

کارشناس مسائل آموزش و پرورش اضافه کرد: در زمان برگزاری کنکور در سال قبل طی شش ماه ۲۵ اظهارنظر متفاوت و متناقض درباره زمان برگزاری کنکور عنوان شد، هر کسی این روزها از کنکور بگوید حرفش تیتر می شود. تیتری که میلیون ها ایرانی آنرا می خوانند. آن قدری که این روزها وزیر آموزش و پرورش درباره کنکور صحبت می کند، وزیر علوم صحبت نمی کند و این نشانه این است که برداشت دقیقی از کنکور در آموزش و پرورش وجود ندارد.

سبطی در ادامه اظهار داشت: دانش آموزان پایه دوازدهم تا امروز وقت گذاشته اند و مطالب را عمیقاً خوانده اند سوالات کنکور بسیار مفهومی و تحلیلی است و قابل مقایسه با امتحانات نهایی و سوالات آن نیست در حقیقت کسی که می خواهد برای کنکور موفق شود باید مطالب را عمیق بخواند. در صورتیکه در امتحانات نهایی اگر بصورت حفظی هم مطالب خوانده شود مشکلی پیش نمی آید. حال در این شرایط وقتی یک مطلبی مطرح می شود که تازه پس از عید اعلام می شود چه مطالبی برای کنکور حذف می شود، کاملاً غیرعلمی است چون ما با یک رقابت رو به رو هستیم و دانش آموز با خودش می گوید اگر الان مطلبی را حذف نمایند من می توانستم وقت نگذارم و بجای آن مطلب که خواندم مطالب دیگر را عمیق تر بخوانم. به هر حال دو سال است که کرونا مزید بر علت شده تا یک ظلم سیستماتیک به دانش آموزان کشور شود.
آموزش مجازی فرصتی برای بسط عدالت و سلامت آموزشی
دبیر کارگروه آموزش دیده بان عدالت و شفافیت در ادامه درباب اینکه یک سال قبل چه فراز و فرودهایی در آموزش مجازی طی شد، بیان کرد: در وهله اول اینکه در کرونا یک موقعیت استثنایی برای بسط عدالت آموزشی و سلامت آموزشی پیش آمد. عدالت آموزشی از این جهت که تعداد بیشتری از دانش آموزان به معلمان با کیفیت و شیوه آموزش آنها دسترسی پیدا کردند و سلامت آموزشی نیز اینکه خوشبختانه آنچه بعنوان شبه علم حتی در صدا و سیما مطرح می شد جایی پیدا نکرد.
در کرونا یک موقعیت استثنایی برای بسط عدالت آموزشی و سلامت آموزشی پیش آمد. عدالت آموزشی از این جهت که تعداد بیشتری از دانش آموزان به معلمان با کیفیت و شیوه آموزش آنها دسترسی پیدا کردند و سلامت آموزشی نیز اینکه خوشبختانه آنچه بعنوان شبه علم حتی در صدا و سیما مطرح می شد جایی پیدا نکرد
کارشناس مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه های تلویزیونی که به تدریس دروس می پرداخت می توانست گل سرسبد بسته عدالت محور و سلامت محور باشد اما آن قدری که باید نه در بین دانش آموزان و نه در بین معلمان و کادر آموزشی ضریب نفوذ نیافت. دلیلش هم این است که آموزش و پرورش در این چند دهه در یک محیط بسته به کار خودش ادامه داد و از شفافیت پرهیز داشته است و بیشتر حکم های آن نیز حالت انشایی دارد برای همین خیلی از معلمان وقتی کتاب درسی را فقط تدریس می کنند که در آموزش های تلویزیونی همین صورت گرفت تصنعی بنظر می رسد و حالت تعاملی هم از میان می رود.
وی افزود: نویسندگان کتاب های درسی و روسای دفتر تالیف تجربه خاصی در زمینه آموزش به نسل امروز ندارند، وقتی در حد یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای با مردم در ارتباط باشید و چشم در چشم دانش آموزان قرار نگیرید در حقیقت راه ارتباط را با این نسل نمی دانید. واقعیت این است که معلمان باسوادی در این برنامه ها حضور پیدا کردند اما شاید راه ارتباط با این نسل را نمی دانستند و کلاس ها شبیه روخوانی کتاب های درسی بود.
غفلت از ظرفیت رادیو برای آموزش غیرحضوری
سبطی در ادامه با اشاره به اینکه از ظرفیت رادیو در این فضا استفاده نشد، بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان در خانه به تلویزیون دسترسی ندارند چونکه تلویزیون یک وسیله عمومی در خانه است و می شد از رادیو که هم کم هزینه تر است و هم می توانست اختصاصی دانش آموز باشد بهره برد.
وی در ادامه بیان کرد: نکته مثبت دیگر آموزش های تلویزیونی این بود که از ورود افرادی که شومن های آموزشی هستند و مدت هاست شبه علم را در صدا و سیما به خورد افراد می دهند جلوگیری شد و آموزش و پرورش روی این مساله حساسیت ویژه ای داشت.
در سالهای اخیر نخبگان تحصیلی جذب رشته معلمی می شوند
وی همین طور در مورد آموزش های مجازی معلمان نیز بیان کرد: در این مورد برای کل کشور و کل این فضا حکم کلی نمی توان داد. بسیاری از معلم ها بودند که مهارت هایشان را در همین شرایط زیاد کردند و با تک تک دانش آموزان در راه یادگیری پیش رفتند و بسیاری از معلمان که عموماً در مدارس دولتی هستند در این راه موفق نبودند. واقعیت این است که دانش آموزان موفق و مستعد که از فیلتر آزمون سراسری می گذرند علاقه ای به رشته دبیری برای ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند. برخلاف آنچه در سالهای دهه اول انقلاب وجود داشت. البته چند سالی است این رویه رو به بهبود است و با عنایت به این که دانشگاه فرهنگیان دانشجویان را بورسیه می کند و استخدام آنها حتمی است تعداد بچه های نخبه بیشتری جذب معلمی می شوند و شاید در آینده با درصد بالایی معلم رو به رو باشیم که سابقه تحصیلی درخشانی هم دارند.
سبطی در ادامه اظهار نمود: موضوع دیگر این است که شبکه شاد یک نورسیده در فضای آموزشی بود که ایرادهای بسیاری هم داشت و شاید ارتباط واقعی معلم و دانش آموز در این سال کرونائی بیشتر در واتس آپ و تلگرام بود و در شاد معلمان مطالبی را بارگذاری می کردند تا سیستم اداری را راضی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاشی که دیده بان شفافیت و عدالت برای بالا بردن سن پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان در یک سال قبل کرد و آنرا به سن ۲۴ سال برگرداند، اظهار داشت: این تلاش موجب شد که بتوانیم نخبگان بیشتری را وارد رشته زیبای دبیری نماییم. موضوع دیگری که این روزها مطرح است این است که خیلی ها در آموزش و پرورش تلاش می کنند سهم پذیرش سوابق تحصیلی در کنکور ۶۰ درصد شود و ایرادهای اساسی به آن وارد است. در حقیقت چون تنها اهرم قهریه سر کلاس نشستن برای آموزش و پرورش همان کنکور است این سیستم سهم بیشتری می خواهد در صورتیکه رسالت اصلی آموزش و پرورش این است که ذهن های جویای اخلاق و دانش را پرورش دهد اما کتاب هایی که سال به سال لاغرتر می شوند گواهی می دهند که این سیستم دست به حذف مباحث مربوط به علم و خردش قوی تر است.
سبطی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون هم خیلی ها به حجم کتاب های درسی انتقاد دارند و آنرا زیاد می دانند، اظهار داشت: بله من بعنوان یک کشاورز اگر به یک مغازه مکانیکی بروم ممکنست احساس کنم وسایل اضافی در آنجاست دراین زمینه باید کسانی که سابقه تخصصی در این عرصه دارند نظر بدهند.


منبع:

1400/01/16
20:11:20
0.0 / 5
303
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین