ارائه خدمات آموزشی با رویكرد یادگیری تركیبی امسال

ارائه خدمات آموزشی با رویكرد یادگیری تركیبی امسال

مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی با اشاره به اینکه ساماندهی محتوا و خدمات در فضای مجازی عمده فعالیت سال 99 سازمان پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، بیان داشت: نگاه جدیدی در برنامه های مواجهه با زیست بوم فضای سایبری در سال آینده اجرا خواهد شد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محسن باهو درباره اقدامات سال ۹۹ اظهار نمود: هنگام انتشار ویروس کرونا، سازمان پژوهش بعنوان محوری ترین بخش در برنامه ریزی درسی و تولید محتوای آموزشی، مسئولیت بسیار سنگینی پیدا کرد. ضرورت ارائه محتواهای الکترونیکی بطور مستقیم در پروسه یادگیری رسمی مجازی که باید بر بستر فضای مجازی در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار می گرفت از چالش های بسیارجدی وزارت آموزش و پرورش بود، از آنجایی که این محتواها برای همه پایه ها و دروس مهیا نبود، سیاست ساماندهی وسازماندهی با بهره گیری از منابع محتوایی موجود و توانمندی های کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر همین مبنا اولین کار انجام شده، احیای مجدد شورای سیاستگذاری و دبیرخانه دائمی توسعه فناوری خدمات فضای مجازی سازمان بود تا ضمن سیاستگذاری هماهنگی های لازم با همه معاونت ها، واحدهای سازمان و ظرفیت های بخش های توانمند کشور، اقدامات لازم در این بخش به انجام برسد.

احیای شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
مشاور فناوری و رئیس دبیرخانه دائمی توسعه فناوری و خدمات فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اقدام مهم دیگری که در این دوره به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت، احیای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) برای شرایط خاص کرونا بود. برای این مهم کارگروه هماهنگی اجرائی با محوریت شورای سیاستگذاری و معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری بوسیله دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دفاتر مختلف برنامه ریزی درسی و تالیف بسته های تربیت و یادگیری؛ تامین برنامه و محتواهای مورد نیاز متناسب با شرایط سال تحصیلی در دستور کار قرار گرفت؛ که ماحصل آن ارتقای ظرفیت های زیرساختی و محتوایی بود تا علاوه بر میزبانی خدمات برای تامین نیاز مخاطبان و مراجعان، امکان ارائه خدمات برای دانش آموزان و دسترسی به محتواها و خدمات بر بستر رشد و شبکه ملی اطلاعات صورت گیرد.

افزایش ظرفیت منابعی و پهنای باند برای خدمات برخط
باهو از اتخاذ سیاست مشارکت پذیری برای همکاری با بخش ذی صلاح جهت تامین زیر ساخت و پشتیبانی و افزایش ظرفیت منابعی و پهنای باند برای خدمات برخط بر بستر شبکه رشد، آگاهی داد و اظهار داشت: طرح همکاری با یکی از مجموعه های سرویس دهنده دارای مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب سیاست مشارکتی شکل گرفت تا کلیه خدمات و محتواهای سازمان با کیفیت خوب به مخاطب برسد و هر نوع نیاز منابع زیرساختی و پهنای باند در زمان افزوده شود.
وی افزود: در این راستا، محتواهای الکترونیکی یا چند رسانه ای که از قبل در سازمان آماده بود، ساماندهی و در بستر شبکه ملی رشد، بارگذاری شد تا امکان بهره برداری رایگان برای همه وجود داشته باشد. برای هماهنگی با مدارس در وضعیت کرونائی، بسته راهنمای عمل برنامه درسی و یادگیری ترکیبی شرایط زرد و قرمز که با مشارکت کلیه مدیران و معاونین تدوین شده بود با ابلاغ رئیس سازمان پژوهش به استانها و صدور بخشنامه انجام پذیرفت.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: این بسته ها با شرایط زمانی و اقتضائات موجود در قالب کار ویژه با همه توان موجود انجام شد، البته همانطور که می دانید، کارهایی که در وضعیت بحران انجام می شوند قابلیت بازخوانی و اصلاح را همیشه دارند. این کار به انتظام بخشی بودجه بندی برنامه آموزشی و تدریس کمک کرده و هماهنگ و همسویی در حجم مطالب و شیوه تدریس و ارزش گذاری را فراهم ساخت.

آموزش ترکیبی و تهیه محتوای لازم
باهو اظهار داشت: بمنظور شناخت بهتر یک مطالعه وِیژه برای تولید بسته یادگیری، تربیت و روش های ارائه خدمات آموزشی با رویکرد یادگیری ترکیبی توسط اساتید مجرب و آشنا با فناوری آموزشی در دانشگاه های مختلف همچون علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی و... انجام می پذیرفت که ماحصل آن دستیابی به یک الگوی مناسب برای امر برنامه ریزی تولید بسته تربیت و یادگیری بوده و به زودی با تکمیل و تدوین استانداردها برای تولیدات سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
او از همکاری با شرکت های دانش بنیان در این راه آگاهی داد و اضافه کرد: بمنظور استفاده از فرصت های بهتر با مشارکت موسسات دانش بنیان و شرکت های صاحب تجربه، محتوای درسی را در قالب کتاب الکترونیکی متعامل و مدیریت پذیر به صورت یک خدمت دارای ارزش افزوده، که قابل استفاده بر روی حامل های سیار و وب مشارکت شده باشد و با آماده سازی و تولید ۲۲۰ عنوان بسته یادگیری در قالب کتاب الکترونیکی، خدمت جدید و ویژه ای در اختیار مخاطبان قرار گرفت تا به صورت رایگان از این خدمات بهره مند شوند.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره استفاده از رمزینه های سریع پاسخ، توضیح داد: بنابر تکالیفی که وزیر آموزش و پرورش جهت استفاده از رمزینه های سریع پاسخ در خدمات الکترونیک برای سازمان تعیین کردند، کارگروهی در این راستا شکل گرفت تا بتواند چارچوب های دسترسی به محتواها را در خصوص الگوهای رمزینه سریع پاسخ طراحی کند. برابر شرایط اجرای ممکن، الگوهای رمزینه ها در کتاب های هدف درج و چاپ سپاری شد و آماده سازی محتواها جزء برنامه های اصلی این کارگروه برای سال آینده قرار گرفت تا علاوه تامین محتواهای الکترونیکی برنامه های سازمان محتواهای متناسب با زمینه تامین و بموقع ارائه شود.
باهو افزود: برای سال آینده چند محور را در توسعه خدمات فناورانه مد نظر داریم که اولین آنها تعیین یک الگوی عملیاتی شونده برای تطبیق پذیری با تمامی شرایط های خاص چه کرونائی و چه پسا کرونائی و حالت های اضطراری دیگر است تا متناسب با شرایط و اقتضائات موقعیت یادگیری دانش آموزان، از صددرصد حضور در کلاس تا صددرصد غیر حضوری قابل انطباق و تحقق پذیر باشد. همین طور نحوه تعامل بین معلمان، دانش آموزان و خانواده ها و چگونگی فرصت های یادگیری مفید، پیش بینی و چارچوب گذاری خواهد شد.
وی ادامه داد: استفاده از مشارکت افراد توانمند در این حوزه که تولیدات آنها متناسب با استانداردها و مصوبه ۸۲۸ باشد، نیز از دیگر برنامه های سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بدین سبب امیدواریم در سال آینده چارچوب تنظیم گری و تعرفه گذاری این بخش صورت گیرد تا محتواهایی که امکان بارگذاری بر روی شبکه ملی رشد یا برنامه شاد را داشته باشند منطبق با سیاست های اجرائی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی اشاره کرد: در راه تحول آینده، الزام جدی در تغییر تفکر و گفتمان ارائه خدمات سایبری از منظر مدیریتی و حکمرانی خوب در وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی را خواهیم داشت. در حقیقت نحوه مواجهه و استفاده از فناوری و فضای مجازی تغییر کرده و باتوجه به شکل گیری زیست بوم سایبری کشور و آموزش و پرورش شناخت الزامات، مولفه های اساسی و نحوه مواجهه با این زیست بوم، از هدف های اساسی برای سال ۱۴۰۰ است که کار فشرده و پیچیده ای را لازم دارد تا ضمن تعریف و تدوین مستندات علمی و گفتمان سازی لازم، مولفه های تاثیر گذار تعیین و اطلاع رسانی شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، باهو در آخر اضافه کرد: امیدواریم با برنامه های در دست اجرا توانمندی و تاب آوری آموزش و پرورش به شکلی ارتقا پیدا کند تا دیگر شاهد غافلگیری و عدم پیش بینی یا پاسخگویی در وضعیت خاص نباشیم.



1400/01/09
13:40:54
0.0 / 5
325
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین