وزیر آموزش و پرورش:

تجربه های آموزش در دوران كرونا مستندسازی شود

تجربه های آموزش در دوران كرونا مستندسازی شود

فارس وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جمع آوری شواهد و مستندات از آموزش در دوران کرونا بسیار اهمیت دارد و این وضعیت باید مستندسازی شود و از تجربه های آن در آینده بهره گیریم.


محسن حاجی میرزایی چهارشنبه ۱۳ اسفند در ارتباط تصویری با همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در شیراز، با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی با وضعیتی مواجه شدیم که مدارس را باید تعطیل می کردیم، اظهار نمود: این وضعیت که دانش آموزان به مدرسه نروند ساده بیان می شود، اما در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است که باعث فشار بر روی معلم، دانش آموز و والدین می شود، چون که هیچکس آمادگی این را نداشت که چرخه آموزش رو در رو به آموزش غیرحضوری انتقال پیدا کند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از آموزش و پرورش فارس، حاجی میرزایی افزود: نظامی که برای ده ها سال طبق روش های معینی معلم پرورش داده بود یک دفعه در شرایطی قرار گرفت که ساختارهای گذشته باید تغییر نقش می داد تا در شرایط جدیدی قرار بگیرد و این پدیده احتیاج به هماهنگی و انگیزه قوی داشت.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این بحران جدی و تغییر قابل ملاحظه ای که همه ارکان آموزش را درگیر می کند، همزمان سلامت جسمی و روانی دانش آموزان را هم مورد تهاجم قرار می دهد، و این درست است که اگر دانش آموز به مدرسه برود در معرض کرونا قرار می گیرد اما اگر این امر اتفاق نیفتد هم همچنان سلامت جسمی و روانی دانش آموزان در مخاطره است.
حاجی میرزایی ضمن اشاره به صدمه هایی که قشر محصل جامعه را درگیر می کند، اظهار داشت: محدود شدن ارتباط با همسالان، کاهش رفت و آمد و کاهش تحرک جسمی از برجسته ترین مشکلات این دوران برای دانش آموزان است و شرایط خانواده ها یکسان و برابر نیست و افرادی که وضعیت نامناسب تری دارند صدمه جدی تری می بینند.
او با تکیه بر اینکه معلمان ما وارد شرایطی شدند که تجربه ای در مورد آن نداشتند، اضافه کرد: شرایط به وجود آمده، روش های نو و سازگاری های متفاوتی را می طلبد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان همواره دغدغه جدی برای دبیران ماست؛ در آموزش حضوری معلم، رو در رو از دانش آموز سوال می پرسد و یا آزمون کتبی می گیرد و می تواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.
حاجی میرزایی با ابراز خرسندی و امیدواری برای اثرگذاری همایش ملی آموزش در دوران کرونا اظهار داشت: در این همایش باید به موضوعات مهمی همچون نوع ارزیابی توجه کرد.
او با اشاره به اینکه آموزش در دوران کرونا بعنوان آموزش در بحران یاد می شود، افزود: حال و هوای معلم و دانش آموزان در آموزش مجازی متفاوت می باشد و جدا از دسترسی های هر فرد، حال و هوای آنها هم طبیعی و مطلوب نمی باشد و خانواده ها هم در این بین نگرانی هایی دارند که سبب ایجاد حس آشفتگی می شود که باید این امر را هم ساماندهی نماییم.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه برنامه های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت ها و دغدغه های دیگر جامعه ای که در آن زندگی می نماییم باشد، اظهار نمود: باید مراقبت ها را بیشتر نماییم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانش آموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزه هایشان کمک کنیم؛ ایجاد انگیزه، مهارت فوق العاده ای می خواهد که ما باید به حرف دانش آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایده هایشان را بشنویم و رسانه های اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.
به قول حاجی میرزایی، این زیست بوم جدید سرشار از طریق هایی برای یادگیری عمیق مفاهیم است و این روزها می گذرد و باید تجربیات این روزها مستند شود و مطالب فرا گرفته شود و روش های خلاق را جایگزین روش های معمول نماییم و بار اضافی بر دوش کسی نگذاریم، به صورتی که ارتباط مدرسه و خانواده همدلانه باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ما برنامه شاد را تولید کردیم و بسته های آموزشی هم در اختیار دانش آموزان قرار دادیم، اما اینطور نیست که این ها جای معلم را بگیرد، بلکه ابزارهایی هستند به جهت اینکه معلم بتواند مسئولیتش را بهتر انجام دهد؛ باید راه را برای تبادل تجربه هموار نماییم که این امر بسیار مهم می باشد، چونکه حالا هر معلم و دانش آموز کانون تجربه است که قابل مطالعه است.



1399/12/16
14:13:00
0.0 / 5
1223
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , برنامه های آموزشی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین