دارالقرآنها كم مشكل دارترین مراكز آموزش و پرورش

دارالقرآنها كم مشكل دارترین مراكز آموزش و پرورش

به گزارش مدیریت آموزش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید این جسارت را به خرج بدهیم و این ظرفیت را ایجاد نماییم که فعالیتهای دارالقرآنی را به کف مدارس ببریم اظهار داشت: دارالقرآن ها از کم مشکل دارترین مراکز آموزش و پرورش هستند. در مدرسه چالش های بسیاری داریم که دارالقرآنها با آن مواجه نمی باشند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در آیین افتتاحیه پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن های سراسر کشور با اشاره به اینکه هم انس و الفت با قرآن و هم خدمت به حوزه قرآن، عترت و نماز نعمت بالایی است اظهار نمود: همکاران ما در دارالقرآن ها در خط مقدم خدمت در این عرصه قرار دارند و باید قدردان این لطف الهی باشند. تنها راه نجات و سعادت بشری قرآن است.
وی ادامه داد: تمام فعالیتهای قرآنی که انجام دادیم چه در سطح روخوانی و روانخوانی و چه در سطح تجوید، قرائت و ترتیل و چه در سطح تدبر و تفسیر قرآن، مقدمه ای برای تمسک به قرآن است. باید تلاش نماییم در کنار تمام فعالیتهایی که در این سطوح در حوزه قرآن، عترت و نماز انجام می دهیم تمسک و متلبس شدن به آموزه های قرآنی در ابعاد مختلف زندگی مدنظر ما قرار بگیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عمل به آموزه های قرآنی هدف غایی نزول قرآن است، ازاین رو باید در دارالقرآن ها انسان های برجسته، الگو و تراز قرآن در حوزه رفتار داشته باشیم اظهار داشت: دارالقرآنها تنها پایگاه قرآنی وزارت آموزش و پرورش و حتی تنها پایگاه فعالیتهای قرآنی جامعه ما هستند و در بسیار مناطق پایگاهی جز دارالقرآن ها را نداریم. دارالقرآن ها بزرگترین پایگاه های فعالیت قرآنی در سطح کشور محسوب می شوند و الان بخشی از آنها فعالیت مجازی را هم در دستورکار دارند.
کاظمی اضافه کرد: برنامه ریزی، سیاست گذاری، حمایت و پشتیبانی در ابعاد مختلف از دارالقرآن ها وظیفه اصلی ستاد وزارتخانه است. ایجاد رویه های واحد و محتواهای مورد احتیاج به صورت ملی و کشوری هم در حال انجام می باشد. توانمندسازی نیروی انسانی هم در حال انجام می باشد و دارالقرآن ها از کم مشکل دار ترین مراکز آموزش و پرورش هستند. در مدرسه چالش های بسیاری داریم که دارالقرآن ها با آن مواجه نمی باشند.
وی با اشاره به اینکه دارالقرآن ها از حیث اساسنامه، نیروی انسانی، فضای باز برای تولید منابع و تولید محتوای متمرکز و غیرمتمرکز جایگاه خوبی دارند تصریح کرد که انتخاب بهترین چهره قرآنی برای مدیریت دارالقرآن ها از جانب مدیران کل آموزش و پرورش استان ها لازم و مهم می باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید هر مدیر دارالقرآنی در ۱۵ عنوان فعالیتی که انجام می دهد متغیرهای اثرگذار در کیفیت بخشی را روی کاغذ بیاورد و ثبت کند که یکی از آنها نیروی انسانی است. باید بهترین معلمان و مدرسان را برای دارالقرآن ها به کار بگیرید. طبیعتا اگر مدیری نتواند این گونه عمل کند نمی تواند مخاطب خوبی را جذب نماید.
کاظمی اضافه کرد: نکته دیگر آنکه دارالقرآن ها اساسا مردم نهاد هستند و با مشارکت نهادها و مردم اداره می گردند و نقطه اتکای منابع مالی شان، مردمی است. مدیران باید نظام مشارکتی و ارتباطی با تمام بخش های اثرگذار در این عرصه طراحی و از تمام ظرفیت ها استفاده کنند. تلاش می نماییم تا حدامکان به دارالقرآن ها کمک نماییم اما بودجه دولتی نه کفایت می کند و نه دائمی است.
وی ضمن اشاره به اهمیت جذب مخاطب اظهار داشت: یکی از عوامل موفقیت یک مدیر دارالقرآن ایجاد یک شبکه بزرگ ارتباطی با مدارس و اولیاء در فضای مجازی و حقیقی است. باید این جسارت را به خرج بدهیم و این ظرفیت را ایجاد نماییم که فعالیتهای دارالقرآنی را به کف مدارس ببریم. نکته دیگر آنکه ذائقه دانش آموزان تغییر کرده و صرف توصیف و تبیین فضای قرآنی نمی توان به سادگی آنها را جذب این حوزه کرد و نیازمند توجه به مسائل مهمی هستیم که تنوع پذیری در برنامه های قرآنی، طراحی فعالیتهای فرهنگی هنری و نقش پذیری دانش آموزان در دارالقرآن ها همچون آنهاست.




منبع:

1399/11/27
21:27:34
0.0 / 5
317
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین