حسینی مطرح كرد؛

رشد ۱۰ درصدی قبولی در كنكور دانش آموزان استثنایی در سال ۹۹

رشد ۱۰ درصدی قبولی در كنكور دانش آموزان استثنایی در سال ۹۹

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: 311 نفر از دانش آموزان استثنایی در کنکور سراسری قبول شدند که رشد 10 درصدی نسبت به سال قبل داشتند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، نشست خبری سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بامداد امروز به صورت مجازی اجرا شد. حسینی بیان کرد: ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش آموزان که بین ۳ تا ۵ میلیون می شوند از تجهیزات برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند و امروز اهدای یک تبلت مانند اهدای یک مدرسه است. با این رویکرد ما کار اهدای تبلت را با بهره گیری از هر منبعی که در اختیار داشتیم، شروع کردیم و هم اکنون ۱۷۰ هزار عدد از این تجهیزات به دانش آموزان هدیه شده است. وی ادامه داد: بیشترین میزان تبلتی که به دانش آموزان اهدا شده در استان خوزستان بوده که ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت است. همین طور در استان های یزد، یزدان و بوشهر، پوشش نیاز دانش آموزان تا بیش از ۶۰ درصد تامین شده است. معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه بیشترین نیاز دانش آموزان به تجهیزات آموزشی مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد است، اشاره کرد: در طرح تهیه تبلت با ۲۷ استان تفاهم نامه امضا کردیم. تهیه وسایل هوشمند فرصت عدالت آموزشی در وضعیت کرونا را فراهم می آورد و از این جهت برای ما مهم می باشد. چونکه از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند. هم در بخش دختران که به سبب مسایل فرهنگی از یک سنی به بعد ادامه تحصیل نمی دهند و هم در بعضی از دانش آموزان که به سبب مشکل محل زندگی از ادامه تحصیل می مانند و با این تجهیزات می توان به آنها کمک کرد. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با شمردن مزایای شبکه شاد و اینکه در امتداد انعطاف حداکثری ایجاد شده، افزود: در فاز سوم ارتقاء شاد، ظرفیت سازی ها تکمیل شد و اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی نیز تا ۲۵ بهمن راه اندازی می شود. ۷۲ درصد یادگیری دانش آموزان استثنایی در اپلیکیشن شاد است و امروز ۱۰۰ درصد این مدارس و ۸۴ درصد کلاس ها به شاد وصل هستند و بیش از دو هزار و ۵۰۰ محتوا برای این سامانه تهیه کرده ایم. ایشان سپس با اشاره به بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: در سال ۹۷ بودجه ما ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۸ به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید. بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. البته بودجه پیش بینی شده ما ۱۸۵ میلیارد تومان بود که در مجلس رد شد. با کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه رایزنی کردیم تا علاوه بر بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان ردیف توانبخشی به ما بدهد. حسینی با اعلان اینکه ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده اند، اظهار داشت: ما رشد ۱۰ درصدی قبولی دانش آموزان استثنایی را نسبت به سال ۹۸ داشتیم و تا حالا نیز هزار محتوای درسی برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شده است. بگفته وی، همچون اقدامات این سازمان در دوران کرونا، برگزاری کارگاه هایی در ۳۲ استان بوده است که معطوف به ۲۶۸ کارگاه برای معلمان، ۱۸۶ کارگاه برای والدین و ۴۲ کارگاه برای نهادهای اجرائی می شود که با شرکت ۷۵۱۲ نفر اجرا شد. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال ۹۹ مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳ درصد این بسته ها نوآورانه است و اینطور حدود ۷۰ درصد فاکتورهای پیرامون بسته تحولی محقق شده است. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و اظهار داشت: این سازمان بعنوان مولود انقلاب اسلامی شمرده می شود چونکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و الان بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. حالا تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه بعد از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری بوجود آورد. از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست راه اندازی خیرین است. وی با اعلان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، افزود: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرائی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همین طور ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و اظهار داشت: این سازمان بعنوان مولود انقلاب اسلامی شمرده می شود چونکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و الان بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. حالا تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه بعد از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری بوجود آورد. از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست راه اندازی خیرین است. وی با اعلان اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، افزود: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرائی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همین طور ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور و ۳۱ سالن مستقل ورزشی دانش اموزان با نیاز ویژه در ۱۷ استان است که در ۱۴ استان دیگر نیز در دست ساخت است. از سال ۱۳۷۰ که این سازمان شروع به کار کرد پوشش تحصیلی به ۱۸ برابر تا کنون افزایش یافته است. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همین طور با اشاره به جهت گیری تلفیقی و فراگیر افزود: در امتداد آموزش و تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی ۸۲ برابر افزایش داشته ایم. تراکم دانش آموزان استثنایی در مدرسه به نسبت مدارس عادی کم تر است بطوریکه میانگین آنها ۵۳ نفر است و میانگین کلاس ۶.۴ است. وی اشاره کرد: بچه ها با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فضا و تجهیزات نسبت به محصلین عادی نیاز دارند. در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال راه اندازی داریم که می توان گفت ۶۳ درصد از ۲۱۰ مدرسه در حال انجام می باشد. حسینی درباره مراکز مشاوره و راهنمایی و خانواده اظهار داشت: این مراکز دارای دو خاصیت ارائه خدمات به خانواده ها و ارائه خدمات توانبخشی هستند. در ۹۷ سال تعداد ۴۷۵ مرکز مشکلات یادگیری به ۷۵۶ ارتقاء یافته و به رشد ۵۸.۵ درصدی رسیده است که ۸۲ مرکز در کرونا افتتاح شده و تا کنون ۴۸۱ مرکز نیز اضافه شده است. معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره ای افتتاح شده است، اظهار داشت: برای نابینایان علاوه بر ایجاد ۲۳ اتاق بازی، یک پارک جهت یابی در مشهد افتتاح شده است. هدف گذاری ما این است که تا اول مهر ۲۰ پارک دیگر افتتاح شوند. همین طور تا کنون ۲ اتاق چند حسی راه اندازی شده است که تا اول مهر به ۱۰ اتاق افزایش می یابد. وی اظهار داشت: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان را افتتاح کردیم که از فضای موجود در مدارس استفاده شده است. بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی می توانند در این باشگاه ها حضور داشته و با امکاناتی اوقات فراغت خودرا بگذرانند و در نهایت به راهنمایان بالینی مدارس تبدیل شوند. حسینی درباره برنامه سلامت جسمانی و آمادگی بدو ورود به دبستان اظهار داشت: این برنامه با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال قبل با پوشش ۹۷.۶ درصد ادامه یافت و امسال به ۹۹ درصد پوشش رسید. همین طور در ۱۰ استان پایگاه سنجش دائمی به راه افتاده است و تا مهر به تمام استانها راه می یاید. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: اعتبارات مربوط به ارائه خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد افزایش و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک گسترش یافت. درصد افزایش خدمات به حوزه های مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و … معطوف می شود.

0.0 / 5
1136
1399/11/22
12:06:11
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین