غربالگری مشكلات ویژه یادگیری دانش آموزان از سال آینده

غربالگری مشكلات ویژه یادگیری دانش آموزان از سال آینده

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار نمود: تا کنون 20 هزار تبلت به دانش آموز استثنایی اهدا شده است و دیگر دانش آموز استثنایی وجود ندارد که تبلت و یا اعتبار لازم برای تهیه آن به او داده نشده باشد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد با اشاره به اینکه ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش آموزان (حدود ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز) از تجهیزات کافی برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند، اظهار داشت: امروزه اهداء یک تبلت به منزله اهدای یک مدرسه و اهدای تمام کتابخانه دنیا به بچه ها است. با این رویکرد کار اهداء تبلت را با تمام منابع موجود شروع کردیم و الان ۱۷۰ هزار از این تجهیزات آموزشی آماده و به دانش آموزان هدیه شده است.

وی افزود: بیشترین میزان تبلت اهدایی به استان خوزستان با اهداء ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت معطوف می شود. همین طور بالاترین میزان پوشش نیاز دانش آموزان به تجهیزات نیز مربوط به استان های یزد، زنجان و بوشهر می شود که توانسته اند بیش از ۶۰ درصد نیاز دانش آموزان را پوشش دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ببشترین نیاز دانش آموزان به تجهیزات آموزشی به استان های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد است. ما با ۲۷ استان تفاهم نامه هایی امضا کردیم تا بتوانیم باقی مانده تبلت ها را بوسیله پویش های کشوری، مردمی و اعتبارات استانها تهیه نماییم و اینطور دانش آموزی از تجهیزات هوشمند بی بهره نباشد.
وی همین طور اظهار داشت: تهیه وسایل و تجهیزات هوشمند امری بسیار مهم در جهت ایجاد فرصتی برای عدالت آموزشی در وضعیت کرونا است. تامین این تجهیزات می تواند از ترک تحصیل دانش آموزان در دو بخش جلوگیری کند. تعدادی از دختران به علت فرهنگ خاصی از سنی به بعد ادامه تحصیل نمی دهند و بخش دیگر به علت مشکلات محل زندگی از ادامه تحصیل غافل می شوند و اینطور می توانند بوسیله این تجهیزات ادامه تحصیل دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی افزود: شبکه شاد در امتداد انعطاف حداکثری بوجود آمد. این شبکه دستاورد ملی کشور ما است، برخی شاد را با آموزش حضوری مقایسه می کنند درحالی که شاد جایگزین آموزش حضوری نیست.

حسینی با بر شمردن مزایای این شبکه نظیر افزایش توان معلمین، تداوم آموزش، تسهیل ارتباط با خانواده و... اضافه کرد: در فاز سوم اپلیکیشن شاد، برنامه گویا ظرفیت سازی شد. از طرفی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنائی تا ۲۵ این ماه راه اندازی می شود. در اطلس یادگیری آموزش و پرورش ۷۲ درصد یادگیری دانش آموزان استثنائی در اپلیکیشن شاد تداوم بخشیده شد. امروز ۱۰۰ درصد مدارس استثنائی و ۸۴ درصد کلاسها به شبکه شاد متصل هستند. همین طور ما توانسته ایم ۲۵۹۱ محتوای فاخر در شبکه شاد تولید نماییم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنائی اظهار داشت: در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود، در سال ۹۸ بودجه به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید و بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. می توان گفت این سازمان تا کنون حدود ۱۲ برابر افزایش اعتبارات داشته است که هشت برابر آن به دولت تدبیر و امید معطوف می شود.

حسینی درباره بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بودجه پیش بینی شده ما ۱۸۵ میلیارد تومان بود که البته در مجلس رد شد. همین طور با کمسیون تلفیق و برنامه و بودجه رایزنی هایی انجام داده ایم تا علاوه بر این بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به بودجه ما در ردیف خدمات توانبخشی اضافه شود و اینطور می توان گفت رشد ۴۰۰ درصدی محقق می شود.
حسینی این را هم اظهار داشت که ۳۱۱ دانش آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده اند و این میزان قبولی به مفهوم رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل است. همین طور این سازمان تا کنون حدود ۱۰۰۰ محتوای کتاب درسی را در امتداد مناسب سازی محتوای کتاب درسی مناسب سازی کرده است.

بگفته وی، همچون اقدامات این سازمان در دوران پاندمی کووید ۱۹، برگزاری کارگاه هایی در ۳۲ استان بوده است که معطوف به ۲۶۸ کارگاه برای معلمان، ۱۸۶ کارگاه برای والدین و ۴۲ کارگاه برای نهادهای اجرائی می شود که با شرکت ۷۵۱۲ نفر انجام شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال ۹۹ مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳ درصد این بسته ها نوآورانه است و اینطور حدود ۷۰ درصد فاکتورهای پیرامون بسته تحولی محقق شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و اظهار داشت: این سازمان بعنوان مولود انقلاب اسلامی به حساب می آید چونکه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و الان بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول تحصیل هستند. حالا تعداد مدارس به ۱۷۳۴ مدرسه بعد از انقلاب رسیده است. این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری بوجود آورد. از این میان۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان از این واحدها در دست راه اندازی خیرین است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان دارای ۸۰۵ مدرسه پشتیبان، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و بیش از ۳۴ مدرسه شبانه روزی است، افزود: این سازمان ۴۸ مدرسه خاص دانش آموزان اوتیسم دارد که عملیات اجرائی ۱۴ مدرسه دیگر در ۱۴ استان شروع شده است. همچنین۲۳ مدرسه خاص نابینایان، ۲۷ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به دانش اموز با مشکلات شنوایی نیز داریم.
حسینی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امروز از طرف دشمنان بوسیله سه مولفه ناکارآمدی نظام، افزایش نارسایی و افزایش ناامیدی و یاس مورد هجوم است و دوستداران و خدمتگزاران این نظام باید در امتداد افزایش کارآمدی، رضایمتندی و افزایش روحیه و امید تلاش کنند، اضافه کرد: اگر بخواهیم امکان تحقق مهم ترین فرصت توسعه و عدالت را بسنجیم؛ فرصت یاد دهی و یادگیری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنائی دارای ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور و ۳۱ سالن مستقل ورزشی دانش اموزان با نیاز ویژه در ۱۷ استان است که در ۱۴ استان دیگر نیز در دست ساخت است. از سال ۱۳۷۰ که این سازمان شروع به کار کرد پوشش تحصیلی به ۱۸ برابر تا کنون افزایش یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همین طور ضمن اشاره به جهت گیری تلفیقی و فراگیر افزود: در امتداد آموزش و تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی۸۲ برابر افزایش داشته ایم. تراکم دانش آموزان استثنایی در مدرسه به نسبت مدارس عادی کم تر است بطوریکه میانگین آنها ۵۳ نفر است و میانگین کلاس ۶.۴ است.

وی اشاره کرد: بچه ها با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فضا و تجهیزات نسبت به محصلین عادی نیاز دارند. در این راستا از اسفند سال ۹۸ طرحی برای استاندارد سازی فضا تحت عنوان "از خشت تا بهشت" را شروع کردیم. ۲۱۰ مدرسه نیاز داشتیم که به حداقل استاندارد برسیم و الان صدو سی و دومین مدرسه از آن ۲۱۰ مدرسه را کلنگ زنی کردیم. ۷۶ مدرسه افتتاح و ۵۵ مدرسه در حال ساخت و کلنگ زنی است. در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال راه اندازی داریم که می توان گفت ۶۳ درصد از ۲۱۰ مدرسه در حال انجام می باشد.

حسینی درباره امکان ایجاد سالن ورزشی در داخل مدارس اظهار نمود: حدود ۳۶۸ سالن شناسایی شده که ۶۳ سالن در فضای سرپوشیده و ۳۰۵ سالت در فضای باز است که معتقدیم این سالن ها را می توان با تلاش خیرین و معاونین تربیت بدنی بسازیم. همین طور ۴۱ سالن ورزشی در حال ساخت است.

حسینی درباره مراکز مشاوره و راهنمایی و خانواده اظهار داشت: این مراکز دارای دو خاصیت ارائه خدمات به خانواده ها و ارائه خدمات توانبخشی هستند. در ۹۷سال تعداد ۴۷۵ مرکز مشکلات یادگیری به ۷۵۶ ارتقاء یافته و به رشد ۵۸.۵ درصدی رسیده است که ۸۲ مرکز در کرونا افتتاح شده و تا کنون ۴۸۱ مرکز نیز اضافه شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چهارمین مرکز جامع تشخیصی توانبخشی و مشاوره ای افتتاح شده است، اظهار داشت: برای نابینایان علاوه بر ایجاد ۲۳ اتاق بازی، یک پارک جهت یابی در مشهد افتتاح شده است. هدف گذاری ما این است که تا اول مهر ۲۰ پارک دیگر افتتاح شوند. همین طور تا کنون ۲ اتاق چند حسی راه اندازی شده است که تا اول مهر به ۱۰ اتاق افزایش می یابد.

رئیس سازمان آموزش و مرورش استثنایی اظهار داشت: سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی برای طیف اوتیسم روز گذشته در قزوین افتتاح شد، گرچه نمونه های آن در بعضی نقاط دنیا وجود داشته اما افتتاح این سالن بی بدیل است.

وی درباره افتتاح "باشگاه پیشکسوتان" اظهار داشت: ۱۹۰ باشگاه پیشکسوتان را افتتاح کردیم که از فضای موجود در مدارس استفاده شده است. بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی می توانند در این باشگاه ها حضور داشته و با امکاناتی اوقات فراغت خودرا بگذرانند و در نهایت به راهنمایان بالینی مدارس تبدیل شوند.
بگفته وی، این سازمان پنج اردوگاه دانش آموزی در دست راه اندازی دارد، همین طور ۷۲۵ مدرسه تا آخر مهر ۹۹ مناسب سازی شده است و ۵۷۱ مدرسه دیگر تا اختتام اسفند مناسب سازی می شود. در ۳۲ استان نیز ۶۴ مدرسه بطور ویژه در حال مناسب سازی است.

حسینی درباره "برنامه سلامت جسمانی و آمادگی بدو ورود به دبستان" اظهار داشت: این برنامه با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و پارسال با پوشش ۹۷.۶ درصد ادامه یافت و امسال به ۹۹ درصد پوشش رسید. همین طور در ۱۰ استان پایگاه سنجش دائمی به راه افتاده است و تا مهر به تمام استانها راه می یاید.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره "غربالگری مشکلات ویژه یادگیری" اظهار داشت: از سال آینده غربالگری مشکلات ویژه یادگیری را در دستور کار خود قرار می دهیم تا رویکرد فعال را جایگزین رویکرد انفعالی در ارائه خدمات به مشکلات ویژه یادگیری نماییم. این غربالگری با رویکرد خانواده محوری و مدرسه محوری و در امتداد پیشگیری و گسترش کمی انجام می شود.
بگفته حسینی ارائه خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه خدمات توانبخشی در سه حیطه خدمات حمایتی، خدمات توانبخشی درون مدرسه و خدمات توانبخشی بدون مدرسه و در قالب ۴۸ مرکز راهنمایی و مشاوره توانبخشی ارائه می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: اعتبارات مربوط به ارائه خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ میلیارد به ۷ میلیارد افزایش و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک گسترش یافت. درصد افزایش خدمات به حوزه های مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و... معطوف می شود.




1399/11/20
13:34:44
0.0 / 5
298
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین