رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزش و پرورش خبر داد؛

تلاش آموزش و پرورش در امتداد تقویت فرهنگ پاسخگویی

تلاش آموزش و پرورش در امتداد تقویت فرهنگ پاسخگویی

به گزارش مدیریت آموزش رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاشِ این نهاد برای شفاف نمایی نقاط ضعف و قوت، اظهار داشت: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش هدف ماست.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، خسرو ساکی با اشاره به اینکه بسته های تحولی برای اجرای سند بنیادین تدارک دیده شده است و یکی از آنها به پایش و ارزیابی ملی نظام آموزش و پرورش اختصاص دارد، اظهار داشت: رویکرد این سند تدوین کیفی است. وی اهداف مرکز سنجش آموزش و پرورش را ناظر بر شفاف سازیِ عملکرد اجزا و عناصر آموزشی و نیز شناسایی نقاط قوت و تهدید های نظام آموزشی دانست و اضافه کرد: تقویت فرهنگ پاسخگویی در آموزش و پرورش از دیگر اهداف ماست. هر بخش از نظم آموزش و پرورش باید به یک مدیریت عالی پاسخگو باشد و در مجموع به جامعه و مسئولین پاسخگویی داشته باشد. وی خودتنظیمی در زیر نظام های سند تحول و افزایش کارایی نظام آموزشی و نیز اطمینان بخشی به ذی نفعان را از دیگر کارکردهای مرکز مورد مدیریت خود برشمرد و اظهار داشت: بر این اساس برای روشن کردن اهداف، نظام آموزشی را تقسیم بندی کرده ایم. ساکی یکی از این دسته های تقسیمی را "درون داده ها" خواند که فاکتورهای مربوط به نیروی انسانی، دانش آموز، برنامه درسی و مفاد آموزشی و مدیریت و بودجه و معیشت کارکنان را در بر می گیرد و اصرار کرد بازه زمانی این اقدامات سالهای ۹۵ تا ۹۹ بوده است. وی افزود: در هر یک از این شاخص ها، تغییرات آموزش و پرورش را می سنجیم چونکه عوامل انسانی به لحاظ کیفی و کمی نقشی تعیین کننده در یاد دهی دارند. پوشش و تراکم دانش آموزی و نیز گذر تحصیلی در ارتقا یا کاهش کیفیت اثر گذار است. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش عنصر فرایندها در نظام آموزشی را از دیگر دسته بندی های مورد نظر آموزشی دانست و در این زمینه اظهار داشت: عنصر فرایندها ناظر بر رهبری و مدیریت آموزشی است که یاد دهی و یادگیری متداول را در بر دارد و به فوق برنامه های تربیتی و راهنمایی و مشاوره را شامل می شود. ساکی اظهار داشت: نتیجه درون دادها و فرایندها باید خودرا در برون دادهای واسطه ای و نهایی نشان دهد و جهت بررسی اینکه آیا در راه برون دادهای نهایی حرکت می نماییم یا خیر، باید به فاکتورهای کمیِ برون داد های واسطه ای اتکا کرد. وی افزود: همچون فاکتورهای برون داد واسطه ای، بحث نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی مدنظر است و از سویی تکرار پایه یا ترک تحصیل و نیز درصد ماندگاری دانش آموزان تا آخر دوره و میانگین طول دوره تحصیلی دانش آموزان، است. عناصر دیگری نظیر برون داد نهایی و پیامدها نیز باید در رازیابی ملی نظام آموزش و پرورش مورد توجه باشد.


منبع:

1399/11/18
20:47:10
0.0 / 5
222
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین