وزیر آموزش وپرورش:

برای حل مسئله كنكور باید نگاهی عمیق تر به آن داشته باشیم

برای حل مسئله كنكور باید نگاهی عمیق تر به آن داشته باشیم

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: با عنایت به مشکلات کنکور و ورود به دانشگاه برای دانش آموزان قوانینی وضع شده است، اما باید نگاهی عمیق تر و ریشه ای تر به این پدیده داشته باشیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین نشست از سلسله نشست های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش وپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با مبحث گفتگو بر محور تحول و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش وپرورش استان ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش وپرورش کشور به صورت ویدئوکنفرانس و از راه شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) برگزار شد، اظهار نمود: تعلیم و تربیت یکی از بزرگ ترین فرصت های یک جامعه برای ساختن آینده، پرورش آدم هایی مسئولیت پذیر و توانمند برای تعالی و پیشرفت فرد و جامعه است. وزیر آموزش وپرورش سرمایه اجتماعی را از مهمترین سرمایه های هر جامعه دانست و اظهار داشت: سرمایه اجتماعی به معنای نحوه، کیفیت و نوع اعتماد بین افراد و روابط اجتماعی است که در جامعه جریان دارد. انسان ها سازنده نهادهای جامعه هستند و نهادها، تسهیل کننده روابط می باشند و در یک نگاه کلی، نوع و کیفیت ترکیب شدن آدم ها باهم شکل دهنده جامعه است. وی بابیان اینکه وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولیان اصلی تعلیم و تربیت و پرورش افراد جامعه هستند، اظهار نمود: نخستین پرسشی که این دو دستگاه بزرگ مکلف به پاسخگویی آن هستند این است که آیا افراد را خوب و درست برای آینده تعلیم می دهند و آنها را برای مواجهه منطقی با مشکلات آینده تجهیز می کنند و نقش آنها را در جامعه و در مقابل مسئولیت اجتماعی که بر عهده آنها است، به خوبی یادآور می کنند؟ آیا محصول مشترک ما محصول هماهنگ است؟ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید بررسی نماییم که محصول مشترک این دو دستگاه، یک ترکیب هوشمند از انسان هایی در تراز جمهوری اسلامی که توانایی برخورد مناسب و درست در مقابل مسائل اجتماعی و آنچه در راه زندگی امکان دارد پیش رویشان قرار بگیرد را دارند یا خیر، خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف، برنامه های دو وزارتخانه آموزش وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید اجزای یک برنامه ملی باشد و لازم است دو دستگاه با برقراری جلسات مشترک، ارزیابی های هماهنگ از کار داشته باشند و سیاست های بهبود و تعالی مشترکی را انتخاب کنند و درنهایت جمع بندی واحدی از گذشته و ترسیم مشترکی از آینده داشته باشند و معتقدم سؤال سوم این است که آیا ما در خلق این تعامل توفیق داشته ایم؟ وزیر آموزش وپرورش با عنایت به مشکلات کنکور و ورود به دانشگاه برای دانش آموزان بیان نمود: برای حل مساله کنکور قوانینی وضع شده است، ازاین رو در کنار تمام تلاش هایی که برای کاهش استرس و ورود دانشجویان به دانشگاه داریم باید نگاهی عمیق تر و ریشه ای تر به این پدیده داشته باشیم. وی ضمن اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی بعنوان دانشگاه های زیرمجموعه وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: آموزش وپرورش دو دانشگاه کلیدی برای تربیت معلمان دارد که برخلاف دانشگاه های دیگر کشور، مأموریت گرا هستند، به این مفهوم که فارغ التحصیلان این دو دانشگاه ها مستقیماً وارد بازار کار می شوند و این دو دانشگاه مسئولیت تربیت دانشجویانی برای شغل معلمی را دارند. فارغ التحصیلان این دو دانشگاه باید پس از آخر دوره تحصیلشان علاوه بر پیشرفت علمی، خصوصیت های خاص یک معلم را هم دارا باشند که به این منظور برای آنها برنامه ریزی های ویژه ای در زمینه عرضه دروس انجام شده است. وی معلم مورد نظر در تراز سند تحول را معلمی دانست که بتواند در دانش آموزانش توانمندی خلق کند و اظهار داشت: در دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی در تلاش هستیم تا با برنامه ریزی دقیق بتوانیم چنین معلمی را تربیت نماییم.


منبع:

1399/09/30
18:37:11
5.0 / 5
397
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین