كریمی مطرح كرد:

مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر شعار هفته پژوهش

مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر شعار هفته پژوهش

مدیریت آموزش: رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش شعار هفته پژوهش امسال را مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر اعلام نمود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، پس از ظهر امروز نشست خبری فرهاد کریمی رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اجرا شد. در این جلسه کریمی اظهار داشت: ما در برنامه های تحولی پژوهشگاه برای تدوین برنامه های آینده نگارانه و فراتحلیل ها و روند پژوهشی ها ظرفیت های خوبی داریم که به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ می دهد. وی بیان کرد: برای بهره گیری از نتایج پژوهشگاه دنبال طراحی یک بخش مجزایی هستیم. برای کاربست پژوهش ها روش های موثرتری را پیدا کردیم. تاکید بر طراحی و اجرای کارگروه های مساله محور در این عرصه داریم. در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش نیز یکی از ظرفیت های مهم پژوهشگاه توسعه مدرسه پژوهش محور است. وی بیان کرد: در هفته پژوهش امسال شاهد مجموعه فعالیت ها در ستاد و استانها بودیم. شعار هفته پژوهش امسال ما «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است. کریمی در ادامه این جلسه اظهار داشت: چارچوب بخش هایی از برنامه های زیرنظام سند تحول بنیادین اصلاح شده است و به فرآیندهای پژوهشی سرعت بخشیده شده است. همین طور در حوزه انتشارات نیز کارهای اساسی صورت گرفته و حجم تولیدات پژوهشی رشد شایان توجهی داشته است. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش یکی از ظرفیت های مهم عملیاتی ما، توسعه برنامه مدرسه پژوهش محور است که در هفته پژوهش امسال شاهد کارهای علمی و پژوهشی همکاران هستیم. وی ادامه داد: نگاه ما در پژوهش سند تحول بنیادین است که عمده تاکید آن بر مدرسه است. در حوزه پژوهش نیز این مدرسه است که می تواند ظرفیت های عملیاتی جدی ای را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. کریمی اشاره کرد: چونکه در سند تحول بنیادین نیز فاصله گرفتن از حافظه محوری مورد تاکید است بدین سبب نگاه پرسشگرانه دانش آموزان نکته کلیدی است. وی با اشاره به اینکه ما در مدرسه سه ضلع مدیر، معلم و دانش آموز را داریم، بیان کرد: این سه ضلع رکن اصلی تعلیم و تربیت و پیشرفت علمی محسوب می شوند. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری برنامه های هفته پژوهش در سال کرونائی اشاره کرد: بیشتر برنامه های ما امسال به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است. وی اظهار داشت: پژوهشگران برتر را در حوزه های مختلف شناسایی کرده ایم که در هفته پژوهش معرفی می گردند. قبل از این فراخوانی با مضمون مدارس پژوهش محور ارائه کردیم که آثار خوبی به دست ما رسیده است و نتایج آنرا در هفته پژوهش اعلام می نماییم. کریمی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و اشاره کرد: این بیانیه افق پژوهشی آینده را ترسیم می کند و ما نیز برنامه هایی را باتوجه به مفاد این بیانیه تنظیم کرده ایم. زیر نظام پژوهش و اساسنامه پژوهش نامه مطالعات نیز دیگر اسناد مهم ما برای برنامه ریزی است. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباب حذف معاونت پژوهشی از ساختار ادارات کل استانها، گفت: دو معاونت مالی و اداری و پژوهشی در هم ادغام شده اند که ما در دوره وزارت آقای بطحایی به صورت مکتوب درباره تبعات این اقدام نکاتی را مطرح کردیم اما برای کوچک سازی ساختار وزارتخانه یک الزام قانونی وجود داشت در خصوص اینکه تا اختتام برنامه ششم باید دستگاهها ۱۵ درصد از ساختار خودرا کاهش دهند. وی اظهار داشت: البته این را بگویم که استفاده از ظرفیت های مالی برای بخش پژوهش با این اقدام بیشتر مورد توجه قرار گرفت. رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش درباب پیوست های پژوهشی رتبه بندی معلمان، افزود: ما حداقل در سه جلسه به این مساله ورود کردیم و نکات مهم را مطرح نمودیم که در تدوین لایحه مورد توجه قرار گرفت. آخرین نسخه رتبه بندی نیز در دست بررسی می باشد که در آینده نزدیک مقرر است به جمع بندی نهایی برسد. کریمی همین طور در مورد آموزش های غیرحضوری و تأثیر آن در یادگیری بیان کرد: هم اکنون مدارس با وضعیت قابل قبول آموزش حضوری فاصله دارند و باتوجه به شرایط و نیازها و وضعیت باید تصمیم گیری می شد که در وضعیت کرونا باید آموزش ها مجازی باشد یا حضوری که آموزش مجازی معقول و منطقی به نظر می آید. تا زمانی که مخاطرات آموزش حضوری از حیث سلامت دانش آموزان رفع گردد. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار داشت: در ۹ ماه اخیر پژوهش هایی انجام شده که در قالب یک مجموعه ارائه می شود. در مورد دیدگاه والدین در زمینه آموزش های مجازی و تلویزیونی نیز تحقیقی در حال انجام می باشد. کریمی در ادامه با اشاره به پژوهشی در مورد شبکه شاد اشاره کرد: در تیرماه و مرداد ماه پژوهشی درباب شبکه شاد صورت گرفت که در آن زمان نتیجه پژوهش این بود که سرعت بارگذاری محتوا بسیار پائین است و دانش آموزان و معلمان ما گاهی کار کردن با شاد را بلد نیستند. آن زمان شاد ظرفیت های کاملی نداشت که هم اکنون تقویت شده است. وی در پاسخ به پرسشی درباب ارزشیابی پایانی سال تحصیلی، افزود: برگزاری امتحانات آنلاین و برخط به زیرساخت هایی همچون اینترنت پرسرعت نیاز دارد که باتوجه به شرایط موجود بنظر می رسد باید به سمت ارزشیابی های حضوری با رعایت پروتکل ها حرکت نماییم تا تضمین کننده یادگیری موثر باشد. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباب بودجه پژوهش در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه پژوهش امسال رشد ۴۰ درصدی داشته است که باید به سمت افزایش بیشتر حرکت نماییم. وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه هفته پژوهش در آموزش و پرورش از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه برگزار می شود، درباب این هفته اظهار داشت: در روز نخست این برنامه ها شاهد حضور دو وزیر و تقدیر از دانش آموزان پژوهشگر خواهیم بود. در ادامه نیز مراسم ملی تقدیر از پژوهشگران و برگزیدگان ۱۰ بخش معرفی خواهند شد و امسال سه هزار و ۴۰۰ دانش آموز پژوهشگر در دوره ابتدایی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در دوره متوسطه آثارشان را ارسال کردند که ۳۱ دانش آموز پژوهنده قابل تقدیر داریم. سه دانش آموز هنرستانی نیز آثارشان در جشنواره معرفی خواهد شد و همین طور آثار معلمان پژوهنده نیز معرفی می شود.


منبع:

1399/09/21
15:02:57
5.0 / 5
1085
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اینترنت , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین