رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی تشریح كرد؛

چالش ها و راهكارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

چالش ها و راهكارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

به گزارش مدیریت آموزش رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی، چالش ها و راهكارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را شرح داد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی با عنایت به شرایط انتشار کرونا در کشور و استفاده از آموزش های ترکیبی در روند آموزشی و ارزشیابی تحصیلی برای برخی دانش آموزان، به تشریح "چالش ها و راهکارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹" پرداخت. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ضمن اشاره به ضرورت ارتقاء آگاهی حرفه ای معلمان و دانش آموزان در استفاده از روش های متنوع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نقش و اهمیت ارزشیابی در ارتقاء کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری بخصوص در زیست بوم کرونایی خاطرنشان کرد: از مهمترین چالش های ناشی از آموزش غیرحضوری که می تواند فرآیند یاددهی-یادگیری را مبتلا به اختلال کند می توان به کم توجهی به فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، اشاره نمود که اگر از این بخش یاددهی-یادگیری غفلت شود بدون شک باعث کاهش بازده یادگیری دانش آموزان و اتلاف منابع می گردد. ساکی اضافه کرد: کافی نبودن زیرساخت های ارتباطات و فن آوری اطلاعات و هم سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز آزمون های الکترونیکی در اقصی نقاط کشور بخصوص برای دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه نشین کلان شهرها، اختلال در فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به علت پیچیدگی های فنی و اجرایی آموزش و سنجش غیرحضوری و همینطور کاهش زمان آموزش حضوری، پایین بودن صحت و امنیت ارزشیابی الکترونیکی آنلاین از نگاه دانش آموزان، والدین و معلمان به علت ضعف نظارت مستقیم و دقیق بر فرایند ارزشیابی، استفاده از تقلب در آزمون های آنلاین به دلیل اینکه در فرهنگ آموزشی مرسوم به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بعنوان عامل ارتقاء پایه و گذر تحصیلی و کم توجهی معلمان بخصوص در شرایط کنونی به استفاده از روش ها و ابزارهای متنوع ارزشیابی تکوینی به علت زمان بر بودن و اطلاع ناکافی از شیوه های دقیق اجراء و نمره گذاری آنها از دیگر چالش های فرآیند یادگیری در بستر فضای مجازی و آموزش غیرحضوری است. وی اظهار داشت: برای مقابله با این چالش ها و ارتقاء کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی غیرحضوری (الکترونیکی) در فضای مجازی مواردی همچون تمهید پهنای باند مورد نیاز و زیرساخت های فناورانه برای بهره برداری از آزمون های آفلاین و آنلاین، طراحی و راه اندازی بات (Internet bots)آزمون ساز و بانک سؤال در شبکه آموزش دانش آموزان (شاد)، کوشش برای تغییر نگرش دانش آموزان، والدین، معلمان از نگاه به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بعنوان سنجش از یادگیری برای ارتقاء پایه و گذر تحصیلی به سنجش برای یادگیری، توسعه فرهنگ ارزشیابی آنلاین با تقویت همکاری میان دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران آموزشی، تدوین آئین نامه و شیوه نامه اجرایی ارزشیابی الکترونیکی آنلاین، اعتبار بخشی به نتایج حاصل از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الکترونیکی و پیشگیری از تقلب و سرقت علمی با استفاده از روش ها و ابزارهایی نظیر بحث وگفتگوی آنلاین معلم با دانش آموزان و انجام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در برنامه های آموزشی مدرسه تلویزیونی ایران حائز اهمیت می باشند. ساکی افزود: تهیه و تدوین بسته های ارزشیابی شامل؛ تکالیف درسی، پروژه های فردی و گروهی، آزمون های کوتاه، آزمون های تشریحی، فعالیتهای عملی، آزمایشگاهی، تربیت بدنی و سلامت و بهداشت (پیک آزمون) و ارسال آن به همراه بسته های آموزشی پیشبینی شده برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت یا تجهیزات هوشمند و مدرسه تلویزیونی ایران را ندارند و همینطور تمهید امکان عودت پاسخ های دانش آموزان به مدرسه و بررسی و عرضه بازخورد و ثبت نتایج حاصل از این ارزشیابی ها بعنوان عملکرد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مذکور در نظر گرفته شده است. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ضمن اشاره به اهمیت ارزشیابی مستمر (تکوینی) از آموخته های دانش آموزان به شیوه های مذکور اظهار داشت: در صورت ضرورت برای انجام ارزشیابی پایانی در شرایط موجود نباید صرفا به ارزشیابی الکترونیکی بسنده کرد و لازم است تدابیری برای برگزاری آزمون های پایانی حضوری متناسب با شرایط هر مدرسه (تعداد دانش آموز، فضای برگزاری آزمون و امکان توزیع دانش آموزان در زمان های مختلف) و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اتخاذ گردد. ساکی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه هنوز اکثریت معلمان و مدیران مدارس با نگاه سنتی مرسوم، معتقدند مؤثرترین شیوه و ابزار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارزشیابی تراکمی (پایانی) با استفاده از آزمون های مداد کاغذی (کتبی) می باشد، اما زیست بوم کرونایی، تغییر در دیدگاه و استفاده از رویکردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوین و بکارگیری روش های چندگانه گردآوری اطلاعات را، اجتناب ناپذیر ساخته است. او در آخر اظهار داشت: امید است این تغییرات منجر به پارادیم شیفت از تاکید بر رویکرد سنجش از یادگیری به تاکید بر رویکرد های سنجش برای یادگیری و بعنوان یادگیری و استفاده از روش ها و ابزارهای متنوع و مختلف نظیر آزمون های شفاهی، آزمون های عملکردی، کارپوشه، پروژه های فردی و گروهی، پژوهش های دانش آموزی، انجام تکالیف کلاسی، مشاهده رفتار در موقعیت های واقعی و شبیه سازی شده، خود سنجی (خود ارزیابی)، سنجش همسالان، آزمون های کتاب باز، آزمون های کوتاه و… به منظور ارزیابی دقیق تر از آموخته های دانش آموزان و تعمیق، تثبیت و بهبود کیفیت یادگیری گردد.


منبع:

1399/08/24
23:06:31
5.0 / 5
643
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین