اقدامات آموزش و پرورش استثنایی برای مناطق محروم در زیست بوم كرونا
به گزارش مدیریت آموزش از جانب معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اقدامات ویژه این سازمان در مورد پیشگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری كرونا تشریح شد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، دکتر سید جواد حسینی باتشریح اقدامات انجام شده در جهت پیشگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا برای دنش آموزان استثنایی اظهار نمود: شبکه سازی از سطح ستاد تا سطح مدرسه در جهت ارتباط با مدارس مناطق محروم و احصاء مشکلات و نیازهای آموزشی و توانبخشی دانش آموزان و پیگیری اطلس یادگیری همچون اقدام انجام شده در حوزه مناطق محروم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: افزایش کمک هزینه خرید مواد مصرفی رشته های مهارتی به دانش آموزان دوره متوسطه پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای با کم توانی ذهنی مناطق محروم از ۸۰ هزار تومان به ۱۵۸ هزار تومان برای هر دانش آموز جهت منزل و پرداخت کمک هزینه خرید مواد مصرفی رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای به دانش آموزان با صدمه شنوایی و بینایی به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز جهت خرید مواد مورد نیاز در منزل از دیگر اقدامات می باشد.
معاون وزیر با اشاره به اینکه آموزش زبان اشاره به والدین دانش آموزان با صدمه شنوایی به صورت مجازی و حضوری در جهت توانمند سازی والدین از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی می باشد اظهار نمود: آموزش خط بریل به والدین دانش آموزان با صدمه بینایی به صورت مجازی و حضوری در جهت توانمند سازی والدین، تهیه و ارسال بسته های مشارکت خانواده محور به درب منازل دانش آموزان و حضور معلمان داوطلب در منزل دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی جهت آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه بدون دسترسی به فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی از دیگر اقدامات ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد پیشگیری از افت تحصیلی در مناطق محروم در دوران بیماری کرونا می باشد.
وی اظهار داشت: عرضه آموزش های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه بویژه به دانش آموزانی که والدین آنها به علت مشکلات شناختی و بیسوادی توانی همراهی در آموزش با کودک را ندارند و عرضه خدمات مشاوره ای آنلاین و تلفنی در۴۲ مرکز مشاوره دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده به دانش آموزان و خانواده ها در روزهای کرونا از دیگر فعالیت ها می باشد.
وی ادامه داد: تولید و ارسال بستههای آموزشی مبتنی بر نیازهای فردی دانشآموزان از جانب مدارس به درب منزل دانش آموزان، عرضه آموزش های تلفنی از جانب معلمان به والدینی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، تدوین دستورالعمل مدرسه یاری جهت بهره مندی از مشارکت اولیا در روزهای بیماری کووید ۱۹ و استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ساکنان مناطق محروم و روستایی در آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه همچون دیگر فعالیتهای صورت گرفته در مناطق محروم می باشد.
حسینی با اشاره به اینکه بسته های آموزشی مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی با عنایت به امکانات و زیست بوم زندگی دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی تهیه شده است اضافه کرد: زمانی در برنامه های مدرسه تلویزیونی به تدریس وآموزش دانش آموزان ناشنوا اختصاص یافته است و همزمان هم از زبان اشاره در تدریس دروس دوره ابتدایی در برنامه های تلویزیونی استفاده می شود.
وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت خیرین در تهیه بسته های اینترنتی و گوشی هوشمند در مناطق محروم و استفاده از نهضت توان افزایی، استفاده از ظرفیت شبکه های استانی در آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه و افزایش اعتبار خدمات توانبخشی به میزان ۲۰درصد در روزهای کرونا جهت انجام خدمات توان بخشی در خارج از مدرسه قسمتی دیگر از فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در روزهای کرونا می باشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاون وزیر در انتها به عرضه چند پیشنهاد پرداخت و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت درس کاروزی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ساکن مناطق محروم در آموزش به دانش آموزان، استفاده از ظرفیت کارکنان ادارات بهزیستی در چارچوب برنامه توان بخشی مبتنی بر جامعه (CBR) برای آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق محروم و روستایی و استفاده از ظرفیت مبلغان جوان حوزههای علمیه در آموزش مفاهیم درسی به دانش آموزان همچون مواردی است که می تواند به بهبود آموزش در مناطق محروم منجر شود.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب