در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد

تبیین نقش دانش آموزان در استكبارستیزی و شناخت استكبار

تبیین نقش دانش آموزان در استكبارستیزی و شناخت استكبار

به گزارش مدیریت آموزش دبیركل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اعتقاد دارد نوجوانان به علت قرار گرفتن در سنی كه هویت آنها ایجاد می شود، باید بیشترین نقش را در استكبارستیزی و شناخت استكبار ایفا كنند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، امروز ۱۳ آبان روز دانش آموز و روز مبارزه با استکبارستیزی است. حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در مورد نقش دانش آموزان در جریان استکبارستیزی با تبریک این روز به دانش آموزان به خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاقی روز ۱۳ آبان و عنوان روز دانش آموز و روز استکبار ستیزی یک تلاقی تصادفی نیست و بسیار حرف های جدی این تلاقی با یکدیگر دارد. به نظر می آید که دانش آموز و نوجوان در رده سنی ۱۳ و ۱۴ سال تا ۱۷ و ۱۸ سال، ‏اوج روزهایی هستند که ماهیت و هویت شخصیتی آنها در حال شکل گیری است و شکل گیری شخصیت وی در این ایام همزمان هست با رویدادها و اتفاقاتی‬ که‬ در ‏محیط پیرامونی او رخ می دهد. وی افزود: اگر حکومتی بتواند در مواجهه با دانش آموزان بگونه ای برنامه ریزی کند که او را با ‏مبانی و اعتقاداتش درست آشنا کند، می تواند در آینده‬ کشورش‬ را‬ در نسبت با ‏آن ارزش هایی که برای خودش ترسیم کرده بیمه کند و اگر نتواند، باید نگران آینده خودش باشد. ما در نسبت با نوجوان (دانش آموز هم به نوجوان کلید خورده است اما برای نوجوان یکی از کارکردهایش درون مدرسه هست) کارکردهای جدی در این حوزه در‬ نظر می گیریم و اتفاقاً مورد مطالبه خود‬ نوجوانان‬ نیز‬ هست. در متن بیانیه گام دوم انقلاب یکی از مخاطبان جدی‬ می بینیم که‬ جوانان هستند (از رده سنی ۱۵ ‏سال به بالا) که از آنها مطالبه می شود و تحقق خیلی از مبانی که در آینده این نظام و انقلاب ‏باید‬ به آن برسد در‬ گرو‬ تلاش‬ آنهاست.‏دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بیان نمود: ما در نسبت با نوجوان باید این را ترویج نماییم و بخشی هم ترغیب نماییم که دانش آموز ما ‏توانایی مقابله با حرف زور و حرف متکبرانه را دارد.‬ نه اینکه فقط در مقام شعار این کار را بکند. حتی عملیات و اقدام می تواند در این راستا تعریف کند و بازخورد جدی از آنرا در جامعه عمل بزند. کاری که انقلاب اسلامی‬ پیش‬ از‬ این هم‬ تجربه کرده است.‬ شما می بینید که در مبارزات قبل از انقلاب نوجوانان و جوانان با ساواک درگیر می شوند و حتی ‏شکنجه می شوند اما ذره ای از مبانی اعتقادی خود عقب نمی نشینند. کتاب آن مرد در باران آمد مرور خوبی بود به جهت اینکه نشان بدهد نوجوانان چقدر می توانند اثرگذار باشند و محیط یک مدرسه یا خانواده را تحت تأثیر قرار دهند. تاریخی در ادامه اظهار نمود: نمونه دیگر این حضور را می توان در ۸ سال دفاع مقدس دید. شما می بینید که از وقتی پای نوجوانان به دفاع مقدس باز شد مسیر پیروزی ها و تحولات متفاوت شد. در واقع انقلاب اسلامی خوب نشان داده که نوجوان توان تشخیص بالا دارد‬ و به همان نسبت که او ‏از یک فطرت خوبی برخوردار می باشد از روحیه مجاهدات برخوردار می باشد که اگر به او فرصت ‏داده شود او می تواند یکی از بازیگردان های جدی باشد. این مسئله هم محدود به کشور ما نیست. در این ایام ناظر به اعتراضات سراسری در فرانسه دانش آموزان فرانسه اعتراض کردند ‏و پلیس فرانسه آنها را دستگیر کرد و مبدا تحولات بعدی در فرانسه شدند و مردم دیدند فرزندانشان جلوتر وارد شدند و خودشان هم وارد شدند. دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان افزود: یکی از مأموریت های جدی ما در انقلاب اسلامی روحیه استکبار ستیزی آنهاست و مردم ‏دیدند این مردم و این انقلاب نشان دادند در هر سطح و منش و رتبه ای باشند توان تحمل ‏مستکبر را ندارند و مبانی اسلام هم می گوید نباید هیچ مستکبری در هیچ جایی احساس کند می تواند ‏با امنیت خاطر کاری کند‬ و حضورش با وجود مسلمانان در خطر است. وی در پاسخ به این پرسش که همه این مفاهیم چه میزان از راه کتاب های درسی، معلم و تشکل ها منتقل می شود هم اظهار داشت: اول اینکه دانش آموز باید اطلاع داده باشد و بخشی از‬ این اطلاع‬ را‬ از مرور تاریخ به دست‬ می آورد. ‬ یک جریانی هم وجود دارد که دوست دارد خاطرات شیرین دوران انقلاب را محو کند. به هر حال در کتاب های درسی ما بخشی از این تاریخ آمده است. بخش دیگر روحیه ای هست که باید به این نوجوان تزریق شود. دانش آموز باید حس کند نسبت‬ به ‏اتفاقات‬ پیرامونی حساس باشد و واکنش نشان بدهد نه اینکه فقط از تبعاتش منفعت یا صدمه ‏ببیند‬، می تواند انتخاب نماید مطالبه گر باشد و اینجا دیگر این فقط به نظام رسمی تعلیم و تربیت ما محدود نیست. چون ساختار آموزش و پرورش ما نمی تواند این را پشتیبانی کند. جایی که می تواند ساپورت کند تشکل ها هستند. رویدادهایی از این جنس جنسش اجتماعی است و جنسش فردی نیست پس وقتی کارکرد در محیط اجتماعی مثل تشکل ایفا ‏می کند، در واقع به آن روحیه نزدیک می شود. تنها مسیر این عرصه تشکل ها نیستند اما جدی ترین مسیر هستند. تاریخی در مورد این پرسش که تبیین استکبار در مبحث تحریم های ظالمانه ضد ایران در بین نوجوانان چگونه پیگیری می شود هم اظهار نمود: در نسبت به تحریم ها یک نکته جدی ای که داشتیم این بود که شبهه ای بچه ها داشتند که چرا جمهوری اسلامی دارد با یک ‏ابرقدرت‬ وارد چالش می شود و دو منطق را با بچه ها مرور کردیم. یکی اینکه مفهوم ابر قدرت را تبیین کردیم که اگر جمهوری اسلامی ناتوان و ضعیف است‬ چرا ‏ابرقدرت در مواجهه با او دست به تحریم می زند چون تحریم آخرین اقدام در یک مبارزه است و‬ دشمن از هر ابزاری بهره برده و ناکارآمد بوده است پس جمهوری اسلامی توانمند است که ابرقدرت به تحریم او دست می زند. وی افزود: دومین مسئله هم که مهم می باشد در نسبت با این تحریم ها این است که ما باید یاد بگیریم که روی پای خودمان بایستیم و این نگاه وابستگی به بیرون از خودمان باید همه جوره قطع بشود. هر موقع از ادوار تاریخ ما به خودمان متکی بودیم و توانستیم روی توانمان باشیم دوران ‏اوجمان‬ بود به محض اینکه وابسته شدیم نقطه ای بوده که گرفتار آفت شدیم. دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ‬گفت: ما راه های متفاوتی را در راه این تبیین رفتیم و کارکردهایی هم برای دانش آموزان تعریف شد. در کرسی های آزاد اندیشی بسیار به آن پرداختیم. اما همچنان در این راه کنار دانش آموزان هستیم.

1399/08/16
12:16:39
5.0 / 5
880
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین