رئیس سازمان سنجش مطرح كرد

پرونده كنكور۱۴۰۰ برمبنای نظام جدید بسته شد

پرونده كنكور۱۴۰۰ برمبنای نظام جدید بسته شد

رئیس سازمان سنجش آموزش كشور ضمن اعلام آخرین وضعیت كنكور 1400 اظهار داشت: داوطلبان نظام قدیم یك سال فرصت دارند كه خودرا بر طبق تغییرات جدید برای كنكور 1400 آماده كنند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، دکتر ابراهیم خدایی امروز در حاشیه جلسه ستاد تغییرات نقشه جامع علمی کشور که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت برگزاری کنکور نظام قدیم پرداخت و گفت: این مساله دو بار، یکبار آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکبار دیگر نیز در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورد بررسی قرار گرفت.
وی در ارتباط با اعداد و ارقامی که در زمینه داوطلبان نظام قدیم مطرح می شود، اظهار داشت: من نمی پسندم. این اعداد از طرف کسانی مطرح می شود که اطلاعات درستی ندارند. در سال ۹۹ تعداد ۲۵۹ هزار نفر داوطلب نظام قدیم در کنکور شرکت کردند که از این تعداد حدود ۶۳ هزار نفر به سبب اینکه سال قبل انتخاب نوع نظام اختیاری بود، به سوالات نظام جدید پاسخ دادند و ۱۹۶ هزار نفر به سئوالات نظام قدیم پاسخ دادند. از تعداد ۱۹۶ هزار نفر، تعداد ۵۳ هزار نفر فارغ التحصیلان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.
خدایی افزود: حدود ۱۴۲ هزار نفر از تعداد ۱۹۶ هزار نفر داوطلبانی که به سئوالات نظام قدیم پاسخ دادند کسانی بودند که حداقل ۳ بار کنکور دادند که از این تعداد ۱۱۷ هزار نفر از آنها داوطلب گروه علوم تجربی بودند. در واقع همه این داوطلبان می خواستند در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش شوند. در واقع زیر ۸ درصد از داوطلبان نظام قدیم داوطلب سایر گروه ها و رشته های آموزشی هستند.
رئیس سازمان سنجش کشور اضافه کرد: اعدادی که درباب تعداد داوطلبان نظام قدیم اعلام می کنند واقعاً درست نیست و من درخواست می کنم کسانی که اطلاعاتی ندارند، ذهن داوطلبان و جامعه را مخدوش نکنند.
خدایی اشاره کرد: آخرین سالی که داوطلبان نظام قدیم وارد کنکور شدند در سال ۹۷ بود که حداقل سه مرتبه از سال ۹۷ تا ۹۹، کنکور نظام قدیم داده اند. شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال های ۹۸ و ۹۹ برای آخرین بار با کنکور متقاضیان نظام قدیم موافقت نمود. ما از یک سال قبل اعلام کردیم که سال ۹۹ آخرین سال کنکور نظام قدیمی ها است.
وی اضافه کرد: اما اصل مشکل داوطلب نظام جدید و قدیم در این است که نظام آموزش متوسطه ما از سال ۹۴ تغییر یافته است. ما سه سال سوالات مشترک برای داوطلبان دو نظام آموزشی طراحی کردیم و به جهت اینکه سوالات ما هم تراز باشد و سختی و دشواری آن برطرف شود، مجبور هستیم در کنکور به بخش مشترکات تاکید داشته باشیم.
رئیس سازمان سنجش اشاره کرد: برای آنکه سؤالات هم تراز باشد، مباحث جدید نظام آموزش متوسطه در آزمون کمتر مطرح می شود و در نتیجه نه دانش آموز و نه معلم به تغییرات نظام آموزش متوسط که بیش از ۶ سال است شروع شده، توجهی نمی نماید. در صورتیکه تغییرات نظام آموزش متوسطه بر طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته بدین سبب نمی گردد کل سیستم آموزش کشور معطل عده ای شود که فقط می خواهند وارد سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شوند.
وی اشاره کرد: ما تغییرات کنکور را از یک سال قبل اعلام کردیم و تمامی استدلال ها در مراکز ذی ربط بررسی و اعلام گردید بدین سبب آنچه تصویب گردید، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و کنکور سال ۱۴۰۰ نیز بر طبق این مصوبه تعیین تکلیف شده و دستور کار دیگری وجود ندارد که بخواهیم آنرا مجدداً در شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی نماییم. درخواست داوطلبان کنکور مورد بررسی قرار گرفته چونکه این شورا بدون این درخواست ها مصوبه ای نداشت.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد: از نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو پرونده نظام قدیم و جدید برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شده و سال آینده سوالات نظام جدید مطرح خواهد شد. محتوای درسی نظام جدید نیز ساده تر از نظام قدیم است، بدین سبب سفارش می کنم داوطلبان در این یک سالی که وقت دارند مطالبی که مشترکات زیادی دارد را مورد مطالعه قرار بدهند.
خدایی در آخر اعلام نمود که نتایج کنکور سراسری تا ۱۰ آبان اعلام می شود.

1399/08/07
23:56:35
5.0 / 5
1503
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین