رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور

۷۰ درصد مدارس كشور مقاوم هستند

۷۰ درصد مدارس كشور مقاوم هستند

به گزارش مدیریت آموزش رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور اظهار داشت: ۱۲ درصد مدارس كشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند.‏


به‬ گزارش‬ خبرنگار مهر ‬، مهراله رخشانی مهر در برنامه تلویزیونی پرسشگر که‬ با مبحث چالش های مدرسه سازی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره کانال کشی کولر در نمای ظاهری ساختمان مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش که نمای آنرا ‏نامناسب کرده اظهار داشت: ما سازمان نوسازی مدارس هستیم و ساخت مدارس ایمن، بانشاط و مقاوم جزو وظایف ماست و در برنامه ‏زیرنظام فضا و تجهیزات سندتحول بنیادین که متولی انجام آن هستیم و مسئولیت کار گروهش به ما سپرده شده شرح وظایف ما ‏کاملا مشخص است.‏وی اضافه کرد: نگه داری اماکن و فضاهای آموزشی و اداری بر عهده معاونت پشتیبانی و معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و ‏معاونین اداری و مالی مناطق است.‏وی با اشاره به اینکه شرح وظایف مشخص است و نگه داری از فضاها و انجام تعمیرات جزئی برعهده معاونت پشتیبانی است اظهار داشت: ‏اخیرا وزیر آموزش و پرورش شرح وظایف تفکیک شده را ابلاغ کردند. بر این اساس تعمیرات اساسی مدارس به ما واگذار شده و ‏بابت انجام این تعمیرات بودجه در اختیار داریم ولی بودجه تعمیرات جزئی به ادارات کل استان ها ابلاغ می شود و دخل و ‏تصرفی در فضاهای اداری آموزش و پرورش نداریم.‏وی یک تقسیم بندی از انواع مدارس در این عرصه عرضه داد و اظهار داشت: در تعریفی که داریم انواع مدارس به این شرح هستند؛ اول ‏مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، دوم مدارس نیازمند مقاوم سازی و سوم مدارس مقاوم که بر مبنای استانداردهای لازم ‏مقاومت لازم را در مقابل بارهای قائمی و عمودی و جانبی دارند.‏وی اضافه کرد: ۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند.‏وی با اشاره به اینکه حالا مدرسه خشت و گلی دیگر در کشور نداریم اظهار داشت: تا مهر ۱۳۹۷، یک هزار و شش کلاس درس خشتی و ‏گلی داشتیم که بهمن ۹۸ با برنامه ریزی های انجام شده عملاً از ادبیات عمرانی مدارس برچیده شد و دیگر مدرسه خشت و گلی ‏نداریم. ‏وی درباره توزیع جغرافیایی این مدارس اظهار داشت: این میانگین ۳۰ درصدی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی برای ‏کل کشور صادق است که در بعضی نقاط بیشتر و در بعضی نقاط کمتر است. بیشترین میزان آن یعنی ۳۵ و ۳۴ درصد متعلق به ‏تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و کمترین آن متعلق به استان های یزد و ایلام است.‏وی درباره بودجه سازمان نوسازی مدارس اظهار داشت: ظرفیت قانون بودجه ۹۹ حدود ۶، ۸۰۰ میلیارد تومان است که تحت عناوین ‏بودجه های استانی، ملی و ردیف های اصلی و متفرقه تقسیم بندی می شود. ‏وی در پاسخ به اینکه آیا این بودجه کافی است؟ اظهار داشت: این عدد کم است. اما اجازه بدهید بحث را از منظر دیگر دنبال کنیم؛ اینکه ‏موضوع مدرسه سازی یک جریان است و این را برنمی تابد که بگوییم که تا چه زمانی دیگر مدرسه تخریبی در کشور نداریم، ‏چون همه مدارس در یک تاریخ ساخته نشده اند که همه در یک زمان فرسوده و نیازمند بازسازی بشوند. مناطق و شهرک های ‏جدید ساخته می شوند و نیازمند فضای جدید آموزشی می شوند. هر وقت به صورت مقطعی اعتبارات نوسازی را با این تصور که ‏پرونده مدرسه سازی را در یک برهه زمانی ببندیم اشتباه کرده ایم.‏رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه ۴، ۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و اتفاقات خوبی در حوزه مدرسه سازی ‏رخ داد. سرانه فضاهای آموزشی و پرورشی قبل انقلاب یک و نیم متر مربع بود که حالا بیشتر از سه برابر شده و به ۵.۲ متر ‏مربع رسیده است. البته جمعیت دانش آموزی قبل و بعد انقلاب تفاوت قابل ملاحظه ای داشته است اما وقتی سرانه را محاسبه می کنند ‏زیربنای فضاهای موجود را بر جمعیت دانش آموزی تقسیم می کنند و هرچه جمعیت افزایش یابد باید شاهد کاهش سرانه باشیم، اما ‏این اتفاق نیفتاده است و با‬ وجود رشد جمعیت دانش آموزی سرانه بالا رفته و سرعت مدرسه سازی از سرعت رشد جمعیت دانش ‏آموزی پیشی گرفته است. ‏رخشانی‬ مهر‬ با اشاره به اینکه در یک دوره هشت یا ۱۰ ساله، ۵۰ درصد مدارس کشور مقاوم سازی شدند اظهار داشت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه،، چهار میلیارد دلار بابت مدرسه سازی تخصیص داده شد و ناچار بودیم استانداردهای لازم را به کمک د انشگاه های کشور ‏برای مقاوم سازی احصا نماییم. استانداردها را تهیه کردیم و سازمان برنامه تایید نمود و آنرا در اختیار مشاورانی که تجربه کار ‏مقاوم سازی نداشتند قرار دادیم. در آن سال ها رتبه خوبی را در مقاوم سازی مدارس به دست آوردیم و سال ۱۳۸۲ همکاران ما ‏آمار گرفتند. در آن سال ۷۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی بودند و ۳۰ درصد مقاوم بودند و در یک بازه زمانی کوتاه این ‏عدد برعکس شده است. ‏وی با طرح مجدد این سوال که "آیا ۶، ۸۰۰ میلیارد تومان عدد خوبی است؟ " اظهار داشت: اگر ما بتوانیم بودجه سازمان را به مجلس و ‏سازمان برنامه بقبولانیم که باید متناسب با اعتبارات و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم افزایش یابد و به صورت ثابت ‏ادامه داشته باشد می توانیم خیلی زود مساله مدارس تخریب و بازسازی را حل نماییم. اما مقطعی عدد خوبی را تخصیص داده اند و ‏در مقاطعی این رقم کاهش یافته است.‏رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت سیستم های گرمایشی مدارس هم اظهار داشت: با وجود تلاشهای انجام شده و حمایت های صورت گرفته پیش از ‏سال ۱۳۹۱ هر مدرسه ای ساخته شده برای پایین آوردن هزینه تمام شده از بخاری نفتی عمداً استفاده شده؛ به این علت که سرپناه و ‏تعداد مدرسه بیشتری ایجاد شود. یک کار غیرفنی انجام داده اند که مورد تایید ما نیست. مدرسه را به جای سیستم حرارتی و ‏رادیاتور با بخاری نفتی ساخته اند و تحویل داده اند. اما از سال ۹۱ به بعد تا امروز، فقط ۱۴ هزار بخاری نفتی از ۵۳۰ هزار ‏کلاس درس باقی مانده است. سال قبل ۵۰ هزار بخاری نفتی را جمع آوری کردیم و این ۱۴ هزار مورد برای مناطقی است که ‏زیرساخت های لازم را نداریم و عملاً آنجا گازکشی نشده است. این بخاری ها در نقاطی چون سیستان و بلوچستان است که ‏گازکشی شهری انجام نشده، برای مناطق صعب العبور است که گاهی برق هم ندارند. حالا دو درصد کلاس های درس با بخاری ‏نفتی گرم می شوند که عدد قابل قبولی است؛ باآنکه در تلاشیم تا آنرا هم حل نماییم. ‏وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره برخی اخبار با این مضمون که در مدارس سیستان و بلوچستان نیمی از دانش آموزان ‏تا پیش از متوسطه دوم ترک تحصیل می کنند و دیگر آنکه در یک جامعه هدف در سیستان و بلوچستان از ۱۵ هزار نفر تنها ۱۵۰ ‏نفر دیپلم گرفته اند" و ارتباط آن با فیزیک مدارس اظهار داشت: حوزه تخصصی ام، عمران است. حتما مبحث ترک تحصیل در بعضی ‏دانش آموزان سیستان و بلوچستان با نبود مدرسه و کمبود سرانه فضای آموزشی مرتبط می باشد. ۱۰ استان زیرخط میانگین سرانه ‏آموزشی دارند که استان آخر، البرز و پیش از آن سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی و تهران قرار دارند. ‏رخشانی‬ مهر‬ اضافه کرد: بیشترین مدارس تخریبی متعلق به شمال تهران است و استان تهران کمترین سرانه آموزشی را دارد.‏رخشانی مهر درباره اینکه سهم هر مدرسه از بودجه ۱۳۵۰ میلیاردی تخصیصی از محل عوارض گاز که در جهت ‏استانداردسازی سیستم های گرمایشی صرف می شود چقدر است؟ اظهار داشت: ۱۴ هزار بخاری نفتی داریم که برخی می تواند در ‏راهروها باشد و یا بسته به زیربنا امکان دارد در یک کلاس دو بخاری باشد. به عبارتی دو درصد کلاس ها با بخاری گرم می ‏شوند.‏وی اضافه کرد: بحث دوم، بحث بخاری های گازی است؛ حدود ۶۳ هزار بخاری گازی داریم. بنا بر ضوابط نظام مهندسی، ورود ‏شعله مستقیم آتش داخل کلاس ممنوع می باشد. وقتی اولویت بندی می نماییم پرخطر ها بخاری نفتی و باخطر کمترها، بخاری گازی ‏هستند. این اعتبار ۱، ۳۵۰ میلیارد تومان را برای جمع آوری بخاری های گازی نیاز داریم که برای هرکلاس درس به صورت ‏میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون می شود. امکان دارد برخی بپرسند چرا این عدد بالاست. علت این است که مبنای ما کلاس درس است ‏اما داخل راهروها، سالن ها، نمازخانه، سرایداری ها و… هم نصب می شود.‏وی اضافه کرد: این عدد ۱، ۳۵۰ میلیارد تومان برای ۴۰ هزار کلاس درس کفایت می کند و همه کلاس ها را در سال ۹۹ نمی توانیم ‏استانداردسازی نماییم. اگر این رقم تخصیص یابد بخش جدی از کار حل می شود. اما مساله این است که در شش ماه اول سال جاری ‏هنوز تخصیص نداشته ایم. الیته با سازمان هدفمندی جلسه داشتیم و قول مساعد داده شده است که این تخصیصی تحقق یابد. سال ‏قبل هم این ردیف ۸۰۰ میلیارد تومان بود که همه آن وصول شد. یک علت به وجود آمدن این مشکل امسال این است که ‏پول به شرکت گاز می رود، شرکت گاز پول را به سازمان هدفمندی می دهد و ما باید تخصیص از سازمان برنامه به سازمان ‏هدفمندی بگیریم و سازکار هدفمندی به خزانه بدهد و خزانه برای ما واریز نماید.‏به گفته وی قرار شده است این بودجه هفته آینده نخستین تخصیص را داشته باشیم. ‏وی با اشاره به اینکه حضور دکتر منادی فرصت مغتنمی برای همکاران ما است و ایشان از ما جدی تر و علاقه مند تر هستند و ‏هر‬ کاری از دستشان بر بیاید نهایت همکاری را خواهند داشت اظهار داشت: تعامل با کمیسیون آموزش خوب است و مبحث را پیش می ‏بریم.‏وی در پاسخ به اینکه بودجه ریزی بر مبنای کلاس هاست، مشاعات چه می شوند؟ برخی معتقدند فضاهایی که ساخته میشود ‏شبیه مدرسه نیست و از تعابیری مانند زندان برای مدرسه ها استفاه می کنند؟ اظهار داشت: تکلیف ما را در این مورد سندتحول ‏روشن کرده است و خوشبختانه با فرمایشات رهبری و تاکید وزیر برای اجرایی شدن سندتحول حرکت های خوبی شروع شده ‏است. زیرنظام فضا و تجهیزات یک برنامه فاخر است. نگاه سندتحول به برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات نگاه فاخری است و ‏سندتحول از ما خواسته فضای ایمن، بانشاط، دوستدار محیط زیست، بهره مند از انرژی های تجدیدپذیر و دوست داشتنی بسازیم.‏وی اضافه کرد: شاید ۲۰، ۳۰ سال قبل که استانداردهای لازم را نداشتیم و خیلی عقب بودیم و ناچار بودیم به سرعت فضاهای جدید ‏بسازیم و دانش آموز را از کپر برداریم و در کلاس معمولی بنشانیم. زمانی مدارس سه و چهار شیفت در دهه ۵۰ و ۶۰ داشتیم و ‏همکاران ما بودند سراغ ساخت فضاهای تیپ بروند و این روند سرعت گرفت ولی این کار امروز دیگر از ما پذیرفته نمی گردد و ‏باید به سمت ساخت فضای روز و نوین بروی. در حوزه هویت بخشی به معماری مدارس و معماری ایرانی اسلامی اتفاقات ‏خوبی رخ داده است. ‏وی اضافه کرد: به سراغ ساخت فضاهای آموزشی و مجتمع های بزرگ رفته ایم و می خواهیم مشاعات را افزایش دهیم. ۳۱۰ فضای ‏نیمه تمام در کرمان نیمه کاره و رها شده مانده بود که ۲۹۰ مورد آن فعال گشته است. در معماری فضاها اتفاقات خوبی افتاده است. ‏جمع کردن مدارس کوچک از آرزوهای سندتحول است. در کشور ما ۵۰ درصد دانش آموزان ما در مدارس با کمتر از ۵۰ دانش ‏آموز مشغول به تحصیل اند. این اشکالی ندارد و حداقل حق بچه محروم یک سرپناه است؛ اما در جایی که امکان پذیر است مایلیم ‏اینها را تجمیع نماییم.‏رخشانی مهر درباره مشکل کمبود فضای آموزشی در منطقه ۲۲ تهران اظهار نمود: جامعه خیرین مدرسه ساز قدیمی ترین و ‏منسجم ترین مجموعه خیری است که از سال ۷۷ فعالیت می کند و ۱۳۰ هزار کلاس درس را ساخته اند. بنیاد برکت و بنیاد ‏علوی، بانک ها و موسسات هم سالانه مدارسی می سازند و تحویل می دهند اما وزارت راه وقتی می خواهد شهری جدید ایجاد کند ‏باید مدرسه را هم لحاظ کنند. مسکن مهر ایجاد می شود و پس از مستقر شدن مردم فکر مدرسه می افتیم. انتظار این است بر مبنای ‏قوانین وزارت راه کامل مدرسه بسازد و تحویل بدهد اما ۳۰ درصد ان را می سازد.‏وی اضافه کرد: وزارت راه یک مسئولیتی دارد و شهرداری هم در حوزه مناطق شهری باید این اجبار را رعایت کند. بر مبنای ماده ۱۸ ‏قانون شوراهای آموزش و پرورش که متاسفانه اصلاحات بدی روی آن انجام شد؛ انبوه سازان ملزم به در نظر گرفتن و ساخت فضاهای آموزشی هستند اما در منطقه ۲۲ حتی زمین با کاربری آموزشی وجود ندارد که خیّر را برای ساخت مدرسه به آنجا ‏ببریم. نه تنها مدرسه ایجاد نمی کنند بلکه زمین مناسب هم در اختیار نگذاشتند. دکتر حاجی میرزایی یک برنامه ابتکاری گفت ‏وگوی هفته ترتیب داده که شهردار تهران هم آمده است و کارگروهی شکل گرفته است که مساله را با وزارت راه و شهرداری حل ‏کنیم.‏محمدحسین صابر، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها با اشاره به اینکه یک ارتباط ما با سازمان نوسازی مدارس ‏درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس است اظهار داشت: بودجه ای از سال ۹۵ در چارچوب ماده ۶۵ قانون الحاق از محل ۲۰ درصد ‏عوارض گاز برای این منظور تخصیص می یابد که این رقم در سال ۹۹ معادل ۱۳ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال است که با پیگیری های رئیس سازمان نوسازی در دو هفته گذشته تخصیصی صادر شده که طی یکی دو هفته آینده هم کارسازی خواهد شد.‏وی در پاسخ به اینکه آیا بودجه ۱.۳ هزار میلیارد تومان مشکلی را حل می کند؟ اظهار داشت: این بحث بودجه به سازمان برنامه و ‏بودجه مرتبط می باشد و سازمان هدفمندی فقط بر مبنای تخصیص برنامه و بودجه این کار را انجام می دهد. بنده هم معتقدم این ‏بودجه کفاف نمی دهد اما متناسب با مصوبه مجلس است که در قانون بودجه اعمال شده و ما هم باید بر مبنای آن اقدام نماییم. ‏وی درباره روند تخصیص بودجه اظهار داشت: در تبصره ۱۴ قانون بودجه و در بخش منابع و مصارف سازمان هدفمندی گفته شده پول های که از محل شرکت ها یا حامل های انرژی به خزانه واریز می شود زمانی که می خواهیم آنرا در مصارف هزینه نماییم باید ‏تخصیص سازمان برنامه صادر شده باشد. سازمان هدفمندی نمی تواند منابع را مستقیم و به تشخیص خودش هزینه کند. این ‏بودجه برای نوسازی مدارس هم باید در زمان خودش تخصیص یابد و تلاش ما تخصیص آن در زمان مناسب می باشد. ‏


1399/07/05
14:04:04
5.0 / 5
1774
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین