دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد

اجرایی شدن سند تحول بنیادین تا 1400 قابل تحقق نیست

اجرایی شدن سند تحول بنیادین تا 1400 قابل تحقق نیست

به گزارش مدیریت آموزش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اجرایی ‏شدن سند تحول بنیادین در دوره زمانی تا سال 1400 قابل تحقق نیست و زمان بندی جدید نیاز دارد.‏


به‬ گزارش‬ خبرنگار‬ مهر، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد لزوم احیا ‏‎ ‎شورای تحول و نوسازی ‏نظام آموزشی کشور اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی تصویب شده است که شورای تخصصی که تدوین این سند را برعهده داشته است، پس از تصویب و ‏ابلاغ سند تعطیل شده است.‏ وی افزود: ۴ سند اسلامی شدن دانشگاه های و مراکز آموزشی، نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی ‏و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند راهبری در دبیرخانه شورا شورای عالی انقلاب فرهنگی است.‏ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مقرر شد ‏‎ ‎شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور یک هفته ‏در‬ میان جلسه داشته باشد و در واقع این سند روی میز دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال باشد.‏ عاملی در مورد اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در جلسه اتفاقات خوبی برای اجرای این سند انجام شده است که همچون آن می توان به تغییر سرفصل ها و عناوین کتب درسی منطبق بر سند اشاره نمود و همچنین‬ علاوه بر آن بخش عظیمی ‏از کتاب های آموزش ی منطبق با سند تحول تدوین و انتشار یافته است.‏ وی با اشاره به اینکه ۶ زیر نظام در وزرات آموزش و پرورش برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین تنظیم ‏شده است، اشاره کرد: همین طور بسته های آموزشی برای همه معلمین بمنظور توجیه و آشنایی با این در ‏سطح کشور ارائه شده است.‏ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه شده وزارت آموزش و پرورش، بسته های مبتنی بر ‏سند تحول که ۲۷ عنوان برنامه های تحولی بر اساس سند تحول بنیادین تدوین شده است که وزارت آموزش و ‏پرورش برای اجرایی شدن سند در این راه حرکت نماید.‏ متأسفانه برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این‬ مهم‬ تهیه نشده است که به نظر بنده اجرایی ‏شدن آن در دوره زمانی تا سال ۱۴۰۰ قابل تحقق نیست و زمان بندی جدید نیاز دارد.‏ وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم نیاز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نقشه راه، ‏افزود: در واقع نقشه راه پروسه در بستر زمان بر اساس فاکتورهای مشخص را توضیح می دهد که نیاز به ‏تعیین شاخص اندازه گیری دارد.‏ عاملی اظهار داشت: در جلسه مصوب شد که نخستین اقدام تدوین شاخص ها باشد چونکه وقتی شاخص ها تدوین ‏شود، امکان اندازه گیری و میزان پیشرفت کار فراهم می شود.‏ ‏ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: لزوم دارد که کتاب سال در موضوع های علم و فناوری، ‏مهندسی فرهنگی، آموزش و پرورش و… بمنظور مشخص شدن اقدامات انجام شده، ارائه شود.‏ استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فضای نقدی که فقط ناظر به خلاءهاست موفقیت آمیز ‏نیست، اشاره کرد: نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و ‏پرورش، کنترلی نیست بلکه نگاه حکمت و عقلانیت سازگارانه است ‏ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد لزوم آموزش مجازی در دوران کرونا اظهار داشت: در ستاد نقشه ‏جامع علمی کشور مصوب شد که «سامانه یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی» برای تدوین ظرفیت های ‏فضای دوم را برای خدمات آموزشی و پژوهشی در صورت ظهور بلایای طبیعی که مجبور به استفاده از ‏فضای دوم هستیم، ایجاد شود.‏ وی اشاره کرد: کمیته ای متشکل از وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت درمان و آموزش ‏پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس کمیسیون آموزش مجلس ‏و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد یک «سامانه یکپارچه ملی آموزشی، پژوهشی و تربیتی» تشکیل شد ‏که هم اکنون در سطح معاونین طراحی نهایی این سامانه ملی به جمع بندی رسیده است.‏ عاملی اظهار داشت: هم اکنون هر دانشگاهی سامانه ای جداگانه دارد که سامانه ها صدا و تصویر را به ‏درستی منتقل نمی کند، بر اساس گزارش ها گفته می شود که در آموزش مجازی ۹۰ درصد موفق بوده ایم اما این ‏موفقیت در سطح ضعیف با تعاملات در فضای دوم این اتفاق افتاده است.‏ وی با تاکید بر برنامه ریزی جدی برای تعاملات در فضای دوم اظهار داشت: در آینده آموزش و پرورش، آموزش ‏عالی و بهداشت و درمان دومی را پیدا خواهیم کرد که در واقع به اجبار کرونا در آن فضا ورود پیدا کردیم ‏که نیاز به برنامه مدون دارد.‏ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اینکه ضمانت اجرایی نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و ‏پرورش چیست؟ تصریح کرد: برای همه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نوع ضمانت اجرایی وجود ‏دارد.‏ استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: ضمانت اجرایی اول مکانیزم نظارتی دبیرخانه و صحن شوراست، ‏در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور سران سه قوه، وزرای مربوطه، رؤسای کمیسیون های ‏مجلس و اعضای حقیقی برگزار می گردد ارائه گزارش نظارتی در صحن شورا منجر به تشویق و تنبیه های مدنی ‏می شود. عاملی اشاره کرد: ضمانت اجرایی دوم قوه قضائیه است که به همین دلیل توافق نامه ای با قوه قضائیه ‏مبنی بر پیگیری نظارتی و ارزیابی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا شده است.‏ وی ادامه داد: نگاهی که در تنبیهات مدنی است باید در حوزه نظارتی پیش بینی شود و به دنبال نظارت هایی که ‏منجر به تنبیهات کیفری شود، نیستیم.‏ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آمادگی قوه قضائیه برای نظارت در اجرایی شدن اسناد شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: هم اکنون بررسی می نماییم که چه اسنادی علاوه بر ۴ سند اسلامی شدن ‏دانشگاه های و مراکز آموزشی، نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و ‏پرورش که قوه قضائیه به آن نظارت دارد، نیازمند نظارت و ارزیابی است.‏


منبع:

5.0 / 5
3068
1399/04/13
12:22:49
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین