آذرکیش:

بالاتر از 85 درصد دانش آموزان با کنکور وارد دانشگاه ها نمی شوند

بالاتر از 85 درصد دانش آموزان با کنکور وارد دانشگاه ها نمی شوند

به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بالاتر از ۸۵ درصد از دانش آموزان کشور از مسیر کنکور وارد دانشگاه ها نمی شوند و این نشان داده است که ما باید کیفیت آموزش عمومی و مهارتی را تقویت نماییم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ماده یک قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به روشنی بر استفاده از تمام ظرفیت ها و منابع برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی تاکید دارد و این شوراها نقش محوری در اجرای این مأموریت ایفا می کنند. وی ادامه داد: رئیس دولت با تاکید بر سه اصل عدالت، مشارکت بین بخشی و تکنولوژی، نگاه جدیدی را به مدیریت آموزش در کشور وارد کرده است و استانداران تمام کشور باید هماهنگ کنندگان اصلی این روابط بین بخشی باشند تا شاهد تحولی واقعی در نظام تعلیم و تربیت باشیم. آذرکیش افزود: در جدول فاکتورهای کمی برنامه هفتم توسعه، ۲۱ شاخص برای ارتقاء نظام آموزشی کشور تعیین شده که یکی از مهم ترین آنها ارتقاء اثربخشی آموزش در دوره دوم متوسطه است و در سالهای اخیر، تغییر کارکرد امتحانات نهائی و سنجش میزان رسیدن به اهداف کتاب های درسی همچون اقداماتی بوده که در امتداد همین شاخصها انجام شده است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: امروز بیشتر از ۸۵ درصد از دانش آموزان کشور از مسیر کنکور وارد دانشگاه ها نمی شوند و این نشان داده است که ما باید کیفیت آموزش عمومی و مهارتی را تقویت نماییم تا همه دانش آموزان، صرف نظر از مسیر ورود به دانشگاه، از آموزش اثربخش برخوردار باشند. وی افزود: آموزش با کیفیت تنها به یک عامل محدود نمی شود و مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی همچون قابلیت معلمان، امکانات مدارس، سرانه ورزشی، تراکم کلاس ها و شیوه مدیریت آموزشی بر آن اثرگذار است؛ بنابراین برنامه ریزی عملیاتی متناسب با شرایط هر منطقه لازم است تا عدالت آموزشی واقعی در تمام کشور محقق شود. آذرکیش اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۷ هزار و ۷۰۰ واحد آموزشی در تمام کشور با مشارکت خیرین و مردم درحال ساخت است و دو هزار و ۴۰۰ واحد از این مدارس آماده استفاده است؛ این اقدامات، نشانه ای روشن از نقش مؤثر مردم و خیرین در تحقق عدالت آموزشی است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: ارتقاء کیفیت آموزش نیازمند توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس است و بر همین اساس، طرح «مدرسه تراز صنعت» و برنامه های توانمندسازی حرفه ای معلمان در چارچوب شبکه ملی یادگیری معلمان در دستور کار قرار گرفته و استان اصفهان در هر دو بخش پیشگام است. وی با اشاره به اینکه آموزش مهارتی و فنی یکی از محورهای مهم در راه تحول آموزش متوسطه است، عنوان کرد: حالا بیشتر از ۶۵۰ مرکز فنی وحرفه ای دولتی در تمام کشور در اختیار هنرستان ها قرار گرفته و تلاش می شود ارتباط میان آموزش و بازار کار تقویت شود تا دانش آموزان با مهارت های واقعی وارد جامعه شوند. آذرکیش نقش فعال صنعت، خیرین و خانواده ها در تحقق آموزش کارآمد را ضروری دانست و اظهار داشت: سند تحول بنیادین مدرسه را نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و تعالی کشور می داند و تحقق این هدف بدون مشارکت همه ارکان امکان ندارد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تلاش ما بر اینست که آموزش حضوری همواره در اولویت باشد و مدرسه، آخرین جایی باشد که در وضعیت خاص تعطیل می شود و نخستین مکانی که بازگشایی خواهد شد؛ چونکه مدرسه تنها محل آموزش درسی نیست، بلکه کانون تربیت و رشد شخصیت دانش آموزان است. وی اظهار داشت: سال جاری بیشتر از ۱۴ نهاد و دستگاه همچون ثبت احوال، دادگستری، مخابرات و سازمان بهزیستی در چارچوب سامانه شهید محمود مأموریت دارند با همکاری آموزش و پرورش، دانش آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی و به مدرسه بازگردانند و این اقدام قدمی مؤثر در جهت تحقق عدالت آموزشی است. آذرکیش اظهار نمود: استان اصفهان با مدیریت دلسوزانه مسؤلان و همراهی خیرین، سازمانهای دولتی و دانشگاه ها، از استانهای پیشرو در اجرای برنامه های تحولی آموزش و پرورش است و برگزاری رویداد ملی مهارت در این استان با حضور بیشتر از هزار و سیصد شرکت کننده، نمونه ای روشن از ظرفیت عظیم این استان در توسعه مهارت آموزی است. خلاصه اینکه رییس دولت با تکیه بر سه اصل عدالت، مشارکت بین بخشی و تکنولوژی، نگاه جدیدی را به مدیریت آموزش در کشور وارد کرده است و استانداران تمام کشور باید هماهنگ کنندگان اصلی این روابط بین بخشی باشند تا شاهد تحولی واقعی در نظام تعلیم و تربیت باشیم. آذرکیش اضافه کرد: در جدول شاخصهای کمی برنامه هفتم توسعه، ۲۱ شاخص برای ارتقاء نظام آموزشی کشور تعیین شده که یکی از مهم ترین آنها ارتقاء اثربخشی آموزش در دوره دوم متوسطه است و در سالیان اخیر، تغییر کارکرد امتحانات غایی و سنجش میزان رسیدن به اهداف کتاب های درسی همچون اقداماتی بوده که در امتداد همین شاخصها انجام شده است. آذرکیش اظهار داشت: استان اصفهان با مدیریت دلسوزانه مسئولین و همراهی خیرین، سازمانهای دولتی و دانشگاه ها، از استان های پیشرو در اجرای برنامه های تحولی آموزش و پرورش است و برگزاری رویداد ملی مهارت در این استان با حضور بیش از هزار و سیصد شرکت کننده، نمونه ای روشن از ظرفیت عظیم این استان در توسعه مهارت آموزی است.
5.0 / 5
23
1404/07/20
09:43:55
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین