رئیس مركز تحقیقات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین كیفیت آموزش عالی خبر داد
تدوین بخشنامه جداسازی سنجش و پذیرش، 12 درصد ظرفیت پذیرش روزانه بدون آزمون بود
مدیریت آموزش: رئیس مركز تحقیقات ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین كیفیت آموزش عالی از تدوین بخشنامه جداسازی سنجش و پذیرش و تعیین تكلیف آن در مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در هفته جاری آگاهی داد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، دكتر محمدی در نشست تخصصی كنكور، چالش ها و راهبردها كه امروز در ساختمان مركزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، سوژه بحث كنكور را یكی از داغ ترین و رسانه ای ترین موضوعات امروز جامعه دانست و اظهار نمود: هم اكنون واقعیت این است كه ما مسئله ای یا چالشی با عنوان كنكور نداریم. ما هم اكنون با موضوعی بعنوان حواشی كنكور درگیریم كه از آن بعنوان مسئله چالش یاد می شود. ما در مركز پژوهش های مجلس و همین طور هیات دولت كارگروه هایی تشكیل دادیم كه در مورد كنكور بحث هایی می شود. امروز هم شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان مرجع ترین مركز در بحث كنكور به این بحث ورود كرده و در حال بررسی این مساله است.
ایشان سپس اشاره كرد: ما تا كنون لایحه چندان زیادی از طرف هیات دولت درباب بحث كنكور نداشتیم و اغلب مصوبات مجلس و شورای سنجش و پذیرش در این زمینه مطرح است، اما هفته گذشته دكتر سیمایی صراف، دبیر هیات دولت نامه ای را به وزیر علوم ارسال كردند و در آن نامه خواهان تهیه لایحه سهمیه بندی در آزمون سراسری شدند.
تدوین بخشنامه جداسازی سنجش و پذیرش
رئیس مركز تحقیقات سازمان سنجش آموزش كشور اشاره كرد: كمیته تحقیقات هیات دولت و مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی یك جمع بندی درباب آزمون تحصیلات تكمیلی كارشناسی ارشد و دكتری داشتند و بر این اساس بخشنامه ای را تهیه و تدوین كردیم كه بر طبق این بخشنامه نظام سنجش از پذیرش باید با یكدیگر جدا باشد و ما باید یك سنجش علمی داشته باشیم و یك پذیرش جداگانه دیگر نیز داشته باشیم. در واقع این دو حوزه باید تفكیك باشد كه البته بخشنامه آن آماده و به مركز پژوهش های مجلس ارسال شده است كه فكر می كنم در هفته جاری در دستور كار این مركز قرار بگیرد.
دكتر محمدی همین طور اشاره كرد: در حوزه آزمون سراسری ما قانونی بعنوان سنجش و پذیرش داریم كه حذف كنكور نیز در این قانون آورده شده است، اما به نظر من باید به یك جمع بندی برسیم كه بجای حذف كنكور و اصطلاحات آن مطمئنا هر روشی كه به دانشگاه ها به منظور پذیرش دانشجو پیشنهاد شود، نوعی كنكور شمرده می شود. در واقع آن روش نیز نوعی سنجش علمی دانسته های متقاضیان آموزش عالی شمرده می شود. بدین سبب بهتر است بجای این اصطلاحات به دنبال بهینه سازی امر سنجش و پذیرش باشیم. بااینكه ما بعنوان سازمان سنجش در همه شرایط پذیرای نظرات حوزه های مختلف بوده و قانون را اجرا كرده ایم.
دخالت بیش از اندازه نهادهای قانون گذار در امر پذیرش علمی
بگفته وی، متاسفانه یكی از چالش های مهمی كه در امر كنكور وجود دارد، سوژه ورود نهادهای قانون گذار به این امر است كه این ورود بیش از اندازه صورت می گیرد. این در شرایطی است كه در كجای دنیا یك نهاد سیاست گذاری به این مباحث ورود پیدا می كند و با تعیین درصد شیوه های پذیرش و سنجش علمی را تعیین تكلیف می كند.
عضو هیات علمی سازمان سنجش اشاره كرد: برمبنای قانون سنجش و پذیرش ۸۵ درصد ظرفیت های پذیرش در دانشگاه ها باید برمبنای سوابق تحصیلی صورت بگیرد و تنها برای ۱۵ درصد متقاضیان آزمون اجرا شود كه حدودا این روند در آزمون سراسری ۹۸ اجرا شد كه حدودا از ۱۷۶ هزار و ۸۲۶ ظرفیتی كه داشتیم پذیرش های با آزمون تنها به ۱۵ درصد داوطلبان تعلق گرفت.
دكتر محمدی اشاره كرد: انتقادات به شیوه پذیرش در دانشگاه ها در حالی اتفاق می افتد كه ما یك دوره هفت ماهه یعنی از اسفند ۹۷ تا شهریور ۹۸ را بعنوان فرصت برای ثبت نام بدون آزمون در اختیار داوطلبان قرار دادیم و در حالی كه ۲۱۸ هزار و ۲۱۷ نفر در این دوره ثبت نام كردند، از این تعداد، ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر در این دوره پذیرفته شدند. بدین سبب تنها ۱۵ درصد دانشجویان به شیوه آزمون وارد دانشگاه شدند.
او همینطور اشاره كرد: در حوزه رشته های علوم تجربی با وجود اینكه ما حدود ۱۰۰ كد رشته داریم، اما سه رشته دندانپزشكی، داروسازی و پزشكی سه رشته مورد توجه داوطلبان و در رشته های علوم انسانی نیز حقوق، روانشناسی و حسابداری نیز جزو سه رشته پرمتقاضی داوطلبان قرار گرفته و اغلب داوطلبان مایل هستند در این رشته ها تحصیل كنند كه البته این مساله جای بررسی و تحلیل دارد.
رئیس مركز تحقیقات سازمان سنجش اشاره كرد: ما در حوزه پذیرش برمبنای سوابق تحصیلی حدود ۲۲ هزار و ۴۶۶ نفر ظرفیت تعیین كردیم و ۱۲ درصد از ظرفیت روزانه دانشگاه ها برمبنای سوابق تحصیلی اتفاق افتاده و این ظرفیت در همه دانشگاه ها همچون دانشگاه تهران وجود دارد، اما سوژه این است كه حتی ظرفیت پذیرش در دوره های روزانه خالی می ماند.
۱۲ درصد ظرفیت پذیرش دوره های روزانه بدون كنكور است
وی اشاره كرد: ما پژوهشی را در مركز تحقیقات انجام دادیم كه بررسی نماییم آیا فقط ما هستیم كه با برگزاری كنكور كار خارق العاده ای را انجام می دهیم یا نظام های آموزش عالی دیگر نیز به این شیوه پذیرش دانشجو می كنند و چرا كنكور در كشور ما به این اندازه بزرگنمایی می شود. به نظر من سوژه اصلی ارتباط موسسات كنكوری با صدا و سیما است و این مساله یكی از اشكالات و مسائل ما در این حوزه می باشد. مثلا ما برنامه ای مشترك با صدا و سیما درباب اصول انتخاب رشته صحیح برگزار كردیم و حدود ۱۴ هزار نفر متقاضی كمك از سازمان سنجش در بحث انتخاب رشته شدند، اما زد و بندها و ارتباطاتی بین صدا و سیما و موسسات كنكور وجود دارد. به نظر من این از چالش های مهم كنكور است.
دكتر محمدی از سوژه سهمیه ها و بومی گزینی بعنوان یكی دیگر از چالش های كنكور یاد كرد و اظهار داشت: یكی از انتقاداتی كه به آزمون سراسری می شود، همین سوژه است و تمامی درخواست ها این است كه داوطلبان معتقد هستند چرا با این رتبه و نمره در رشته مورد نظر پذیرفته نشده اند.
بومی گزینی و سهمیه ها مهمترین چالش های كنكور
وی همچنین عدم یكپارچگی در میان نظام های آموزشی در كشور را از دیگر چالش های این حوزه عنوان نمود و اظهار داشت: متاسفانه هر نظام آموزشی در كشور ما برای خود سیستم مجزای سنجش و پذیرش دارد كه مستقل عمل می كنند. در صورتیكه در نقشه جامع علمی ایجاد یك نهاد بالادستی در حوزه سنجش و پذیرش تصویب شده است و تمامی مسائل آموزش عالی كشور باید برمبنای آن تصمیم گیری شود و یك نهاد یكپارچه در حوزه سیاست گذاری باید وجود داشته باشد. این در حالیست كه اینگونه عمل نمی گردد و چندپارگی نظام آموزش و سنجش از چالش های ما است.
او در آخر از تعدد نظام های نهادهای سیاست گذار بعنوان یكی دیگر از چالش های آموزش عالی یاد كرد و اظهار داشت: واقعیت این است كه هر نهادی یك مصوبه جداگانه تدوین می كند. در صورتیكه شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در این زمینه بعنوان مرجع باشد، اما اینگونه عمل نمی شود؛ مثلا كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوبات زیادی در این حوزه تدوین می كند و نهادهای دیگر هم اینگونه عمل می كنند.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب