حقوق همه معلمان در طرح رتبه بندی 400 تا 600 هزار تومان افزایش می یابد؟

حقوق همه معلمان در طرح رتبه بندی 400 تا 600 هزار تومان افزایش می یابد؟

به گزارش مدیریت آموزش معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می شود؟ اظهار داشت: نگاه ما توزیع یكسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم كه گفته شده در مجموع و به صورت كلی بیان شده، نه اینكه برای تك تك معلم ها این اتفاق بیافتد. در مجموع یك افزایشی صورت می گیرد؛ ولی برای كسانی كه صاحب امتیاز و صلاحیت ها هستند.


علی الهیار تركمن در گفتگو با ایسنا، توضیحاتی درباره رتبه بندی فرهنگیان و افزایش ۱۰ درصدی بودجه آن عرضه و اظهار نمود: ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه رتبه بندی ابلاغ گردیده بود و سازمان برنامه اعلام نمود ۱۰ درصد دیگر هم تخصیص می دهند كه به همان ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در واقع این ۲۰۰۰ میلیارد تومان ابلاغ گردیده ولی هنوز تخصیص نیافته است.
وی ادامه داد: طرح را در كمیسیون اجتماعی دولت دنبال و تلاش می نماییم تا بتوانیم آنرا به جریان بیاندازیم و مصوبه را از دولت گرفته و احكام را اجرایی نماییم.
به قول معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در سال ۹۴ دولت مصوبه ای را گذراند و اجازه رتبه بندی حرفه ای را داد. پولی كه در سال های ۹۴ و ۹۵ گرفتیم به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید و با افزایش های سنواتی بعدی تا ۹۸ به ۷۰۰۰ میلیاردتومان رسیده كه اگر این ۲۰۰۰ میلیارد هم اضافه شود برای رتبه بندی ۹۰۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم.
الهیار افزود: مصوبه ای كه از دولت خواهیم گرفت نحوه كار ما را مشخص می كند. فرهنگیان در گروه های حرفه ای طبقه بندی می شوند. رتبه بندی فرآیند علمی است و اصلا هدف افزایش حقوق ندارد گرچه یكی از كاركردهای آن افزایش حقوق است. هدف اصلی رتبه بندی ارتقای كیفیت و رسیدن به این نقطه است كه یك معلم برای كسب به مشوق ها یكسری صلاحیت ها و خصوصیت هایی را در خود ایجاد كند و مكانیزم های خودتنظیمی داشه باشد. این امر باعث افزایش مشاركت فعال در فرآیند آموزش شده و از این طریق هم كیفیت كار افزایش می یابد و هم نحوه مدیریت منابع انسانی تسهیل می شود. معلم در قبال این عملكرد به یكسری مشوق های مادی و غیرمادی دست می یابد كه افزایش حقوق از آن جمله است.
وی با اشاره به اینكه مطالعات مربوط از مدت ها قبل شروع شده و معلمان بر مبنای ارزیابی شرایط موجود در گروه هایی قرار می گیرند اظهار داشت: همه معلمان در گروه اول قرار می گیرند اما برای رفتن به گروه دوم تا چهارم باید شرایط لازم را كسب كنند. رتبه بندی همانند فرآیند جذب هیئت علمی در دانشگاه و ارتقاء به استادیاری و دانشیاری است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه بدین سان آیا همه فرهنگیان شامل رتبه بندی می شوند؟ اظهار داشت: ما پایه را روی چیزی كه الان هست می گذاریم؛ اما معلمان باید برای افزایش، شرایط لازم را داشته باشند تا بتوانند پول بیشتری را دریافت نمایند. به عبارت دیگر پایه را روی سال ۹۴ می گذاریم و برای رتبه بندی جدید با عنایت به شرایطی كه فرهنگیان كسب می كنند كه بطور قطع باید همچنین باشد؛ بودجه را توزیع و كمك می نماییم شرایط ارتقا را كسب كنند و از این پول هم بیشتر بهره مند شوند. بطور قطع نمی خواهیم با نگاه معیشتی و صرفا افزایش حقوق به مبحث نگاه نماییم. خود فرهنگیان هم باید كمك كنند تا رتبه بندی وارد فرآیند علمی شود و نخستین زمینه مدیریت علمی منابع انسانی را شكل دهیم.
الهیار درباره لزوم تصویب این طرح در مجلس اظهار نمود: قرار بر این شده با عنایت به اختیارات دولت، رتبه بندی را در دولت مصوب و برای اول مهر اجرا نماییم. اگر نمایندگان ملاحظه ای داشتند به دولت اعلام كنند تا دولت تصمیم بعدی خودش را بگیرد؛ اگر هم مشكلی نداشت همان مصوبه مبنای كار بشود و طبق آن حركت نماییم. در این مدت كار را روی یكسری اصول علمی پیش بردیم كه تصور می كنم نظر نمایندگان را هم تامین می كند.
وی در پاسخ به اینكه آیا در این زمان اندك باقی مانده به اول مهر فرصت تصویب و اجرا وجود دارد؟ عنوان كرد: باید صبر نماییم دستورالعمل برسد؛ اگر فرایند تصویب شروع شود تا پیش از ۲۰ شهریور هم می توانیم دستورالعمل را ابلاغ نماییم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درپاسخ به اینكه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می شود؟ اظهار نمود: نگاه ما توزیع یكسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم كه گفته شده در مجموع و به صورت كلی، بیان شده نه اینكه برای تك تك معلم ها این اتفاق بیافتد. در مجموع یك افزایشی صورت می گیرد؛ ولی برای كسانی كه صاحب امتیاز و صلاحیت ها هستند.
الهیار اضافه كرد: به صراحت بگویم نه در دولت و آموزش و پرورش و نه نمایندگان مجلس هیچ نگاه معیشتی نسبت به رتبه بندی نداریم. رتبه بندی فرهنگیان را بر مبنای شرایط عمومی و اختصاصی شان رتبه بندی كردیم. در شرایط عمومی مواردی چون سابقه، تجربه، مدرك تحصیلی، نمره های ارزشیابی، میزان قبولی در كلاس و هر آنچه به عملكردشان برمی گردد لحاظ شده است. در شرایط اختصاصی هم فعالیت های علمی و حرفه ای، شركت در همایش ها، تالیف كتاب و مقاله، اختراع، نوآوری و... پیشبینی شده است.
وی خاطرنشان كرد: كار بسیار مبنایی انجام گرفته و طبق كار مشتركی با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و كاملا با اصول علمی جلو می رویم كه این امر بطور قطع مشاركت و همراهی فرهنگیان را می طلبد كه ما را برای مدیریت علمی منابع در آموزش و پرورش كمك كنند.



1398/06/11
19:09:59
5.0 / 5
4044
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , استخدام , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین