نسل جدید مدارس در استرالیا
مدیریت آموزش: بر مبنای پیش بینی موسسه گراتان در استرالیا، طی دهه آینده، ۶۵۰ هزار دانش آموز، نیازمند حدود ۴۰۰ تا ۷۵۰ مدرسه جدید خواهند بود كه حدود ۱۱ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز، هم اكنون، مدارس در حال تبدیل شدن به مراكز اجتماعی هستند و نیازمند امكانات متعددی مانند مراكز آموزشی نوین و خدمات بهداشتی برای دانش آموزان خواهند بود.
از مهم ترین بخش های این پروژه، طراحی ساختمان مدارس بر مبنای نیازهای امروزی دانش آموزان است.
در طراحی فضای آموزشی دانش آموزان در مدارس ویكتوریا در ملبورن، چهار ركن اصلی برای نوآوری و بهبود كیفیت در مدارس عرضه شده كه شامل موارد ذیل است:
-برنامه های درسی جدید، یادگیری و فعالیت های جدید
- آموزش فراگیر و تامین نیازهای دانش آموزان با آموزش های خاص
-تبدیل مدارس به مراكز اجتماعی و عرضه برنامه ها و خدمات اضافی بیشتر از آموزش های معمولی در مدرسه
-یادگیری در فضای باز؛ آموزش و تفریح
بر مبنای نتایج حاصل شده از تحقیقات در این مورد در ساخت نسل بعدی مدارس به مسئولان و معماران فضای آموزشی، در مورد ساخت مدارس و اهداف دراز مدت در این زمینه و استفاده عادلانه تمامی دانش آموزان از فضاهای آموزشی استاندارد كمك خواهد شد.
برنامه های درسی جدید
برنامه های آموزشی جدید شامل سه بخش بر مبنای منطقه، انواع فضاها و زیربنای ساختمان ها است.
در این مورد بر آموزش و یادگیری موثر و مدرن مورد نیاز امروزی تاكید گردیده است.
مدیریت در یادگیری موارد متنوع منجر به كسب تجربه شخصی برای همه دانش آموزان خواهد شد و این موارد شامل فضاهای دست ساز، كار گروهی مشترك و فضایی آرام برای مشاوره، تفكر و پشتیبانی از ایده ها است.
این برنامه ها، فضای لازم برای عملكردهای بهتر در مدرسه و فرصت های لازم در طراحی ابتكاری مدارس را تولید خواهد نمود.
تغییرات در برنامه های درسی بر مبنای نیازهای امروزی باعث تولید فضای آموزشی جدید متناسب با برنامه های علمی، نمایشی، موسیقی و یا فناوری ها خواهد شد.
این مورد در مدارس ابتدایی بخصوص در آموزش علم و فناوری موثر خواهد بود.
آموزش فراگیر
با تغییرات سریع در فناوری و مسائل اجتماعی، فضاهای آموزشی هم باید همسو با این موارد ارتقاء یابند.
در واقع، ساختمان ها و فضاهای آموزشی باید محیط مناسبی را برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا فعالیت های متناسب و قابل توجهی در طول روز داشته باشند. مواردی مانند تولید رسانه های دیجیتال برای متون انگلیسی، اجرای تئاتر با همسالان برای انتقال و پایداری یادگیری و یا ساخت و برنامه ریزی ربات ها برای انجام وظایف خاص بعنوان وسیله ای برای توسعه مهارت های حل مسئله خواهند بود.
اتخاذ اصول طراحی جهانی در این زمینه گام مهمی در برنامه ریزی است. عرضه امكانات جامع در سایت های مدرسه، سیستم های تقویت كننده شنوایی و همینطور اتاق های مشاوره و یا درمان در مدارس برای رفع مشكلات دیداری، شنیداری، اختلالات جسمی و شناختی بسیار سودمند و مفید خواهد بود.
تولید فضاهای متناسب با نیاز دانش آموزان مانند باغ های آموزشی، لباسشویی، آشپزخانه، خشكشویی و طیف وسیعی از فضاهای دیگر به همراه شیوه های آموزشی مناسب می تواند به آموزش فراگیر كمك نماید.
برای تشویق این مورد دولت در ایالت ویكتوریا، صندوق ۳۰ میلیون دلاری برای پشتیبانی از این پروژه در مدارس فراگیر بوجود آورده است.
تبدیل مدارس به مراكز اجتماعی
ایده تبدیل مدارس به مراكز اجتماعی توجه زیادی در سال های اخیر بخصوص در مراكز شهری و منطقه ای در حال رشد استرالیا را به خود جلب كرده است.
هم اكنون، مدارس از ساعت ۹: ۳۰ بامداد تا ۳: ۳۰ بعدازظهر، فقط برای اهداف انحصاری تحصیلی تعریف نشده اند، بلكه دارای طیف وسیعی از برنامه ها و خدمات برای افراد، خانواده ها و گروه های اجتماعی هستند.
فضاهای ورزشی مدارس، زمین های بازی، استخر شنا، مراكز آموزش اولیه، مراكز بهداشتی مادران و كودكان و همینطور تعدادی از فضاهای دیگر هم می توانند بعنوان امكانات برای عموم استفاده شوند تا منجر به بهبود روابط اجتماعی مدرسه و جامعه شده و در گسترش خدمات عرضه شده مدرسه به جوامع محلی موثر باشند.
یادگیری در فضای باز
انواع فضاهای باز در مدارس با عنایت به مناطق مختلف آب و هوایی، توپوگرافی مكان، محیط های حومه شهر و روستایی بر آموزش تاثیر می گذارند.
فضاهای باز در یادگیری، اجتماعی شدن، تمرین و استراحت بسیار موثر هستند.
امروزه مدارس تشویق می شوند كه به فضای باز بعنوان «چشم انداز یادگیری» توجه نمایند. در فراگیری دانش آموزان، «فضاهای یادگیری در محیط داخلی» و «فضای باز » نقش متفاوتی دارند. محیط بیرون به سلامت كودك هم كمك می نماید.
ساختمان های مدرسه و فضاهای آموزشی پیشنهادی در این پروژه، فرصت های بیشتری برای همه دانش آموزان در یادگیری و رشد تولید خواهند كرد.
با عنایت به اینكه مدارس ویكتوریا هم اكنون بعنوان مدارس برجسته شناخته شده اند كه منجر به نوآوری در مدارس می شوند. انتظار می رود كه تغییرات اخیر و نتایج حاصل از آن بر طراحی مدارس در سراسر استرالیا و در سراسر جهان موثر باشد.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب