مدیركل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی مطرح كرد:
۱۰ هزار كودك كار در تهران نیازمند حمایت آموزش و پرورش هستند
مدیریت آموزش: مدیركل دفتر امور صدمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از كودكان كار را شناسایی كرده ایم و برای تسهیل تحصیل آنها نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، رضا جعفری سدهی، مدیركل دفتر امور صدمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با مبحث «چالش های كودكان كار» روی آنتن شبكه آموزش رفت در تعریفی از صدمه دیدگان اجتماعی اظهار داشت: اصطلاح صدمه دیده را معمولا به صورت ویژه برای دختران و زنان به كارمی برند، اما كودكان صدمه پذیر بی سرپرست یا بدسرپرست كه از سرپرستی موثر بهره مند نیستند، آنها كه والدین شان اعتیاد دارند یا در زندان هستند، عده ای از كودكان كار كه حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی اند و برای دریافت شناسنامه و تحصیل دچار مشكلات عدیده هستند، هم جزو صدمه دیدگان اجتماعی هستند و برای تسهیل تحصیل آنها نیازمند حمایت وزارت آموزش و پرورش هستیم.
وی با اشاره به اینكه كودكان كار به علت فقر اقتصادی به كارهای حقیرانه و صدمه رسان در خیابان اعم از دستفروشی، حمل بار، گلفروشی و.. مشغول می شوند، بیان كرد: تحقیقی كه آمار همه كودكان را در یك سرشماری احصا كرده باشد نداریم، اما خودمان ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این كودكان را در مراكز خود شناسایی كردیم. از این تعداد، شمار آن دسته از كودكان كار كه در خیابان زندگی می كنند محدود است و حدود ۵ درصد آمار ما را تشكیل می دهد. اما كودكان كاری كه خانواده دارند و به خانه برمی گردند ۹۵ درصد آمار ما هستند. شناسایی بچه هایی كه در كارگاه های زیرزمینی كار می كنند در حیطه وظایف ادارات كار است.
جعفری با اشاره به اینكه قبلا مراكز كودكان خیابانی شبانه روزی بودند، اظهار نمود: اما از آنجائیكه تحقیقات نشان داد خیلی از این كودكان دارای خانواده هستند، برای آنكه ارتباط این بچه ها با خانواده قطع نشود ما مداخلات خویش را از حالات شبانه روزی به روزانه تبدیل كردیم و الان خدمات آموزشی و مددكاری را برای كودكان كار در مراكز روزانه عرضه می نماییم.
وی افزود: آمارها نشان داده است خیلی از این بچه ها ناچارا وارد كار شدند و امری انتخابی برای آنها نبوده است. رویكرد ما در زمینه كودكان كار كاهش صدمه است. شاید ما در بهزیستی نتوانیم به تنهایی خانواده را به لحاظ معیستی و اقتصادی تامین نماییم اما سعی كردیم ساعت حضور آنها را در خیابان بتدریج كم نماییم. به هر روی تا خانواده توانمند نشود كودكش را برای كار به بیرون می فرستد.
مدیركل دفتر امور صدمه دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه آیین نامه ساماندهی كودكان كار مصوبه هیئت وزیران است و وظیفه ۱۱ دستگاه در آن مشخص شده است، اظهار داشت: متاسفانه برخی مسئولین كودكان كار را عارضه شهری می دانند و تلاش بر حذف آنها دارند، اما رویكرد ما كاهش صدمه است و معتقدیم تا عوامل به صورت ریشه ای رفع نشوند شاید فردا كودك از جای بدتری سر دربیاورد.
وی درباره پشتیبانی از مدارس خاص برای آموزش كودكان كار اظهار داشت: با جداسازی این كودكان چندان موافق نیستیم. این بچه ها باید مثل بقیه در مدارس معمولی درس بخوانند. باید بهزیستی و شهرداری پناهگاه بچه ها باشند در این برنامه همینطور محمدحسن داودی، مدیر مدرسه كودكان كار هم با اشاره به اینكه كودكان كار بچه هایی هستند كه به واسطه مشكلات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی ناچارند كار كنند اظهار داشت: كار سبب می گردد نیازهای زیستی و حقوق این كودكان سلب شود. در تعاریف بین المللی سن آنها زیر ۱۸ سال و در قوانین ایران زیر۱۵ سال است.
وی ادامه داد: آمار مشخصی از كودكان كار نداریم. تخمین هایی زده می گردد اما هیچ كدام قابل اثبات نیست. برای تهران وجود ۱۰ تا ۱۳ هزار كودك كار تخمین زده می گردد.
مدیر مدرسه كودكان كار با اشاره به اینكه بچه های ما برگه اشتغال به تحصیل از مدرسه می گیرند، چونكه دستگیر شده اند، بیان كرد: آنها از بهزیستی، پلیس و گشت های شهرداری می ترسند. ما میهمان های زیادی داریم و بچه ها از آنها استقبال می كنند، اما مدتی پیش چند نفر از وزارت كشور با لباس نظامی به بازدید آمده بودند اما یكی از بچه ها در حیاط فریاد زد مامورها ریختند داخل مدرسه و شاهد بودیم كه حیاط به سرعت خالی شد.
داودی افزود: ما مجموعه ای هستیم كه از آموزش و پرورش مجوز داریم و مقرر است برای كودكان كار آغوش باز نماییم. ماموران نهادهای ذیربط در جمع آوری كودكان كار خشن برخورد می كنند و واضح است وقتی كودكی دو سه بار كتك بخورد دیگر نمی توان او را بازگرداند و به او چیزی آموخت. بچه های ما از خیلی چیزها می ترسند.
وی ادامه داد: ما با كودكی مواجه می باشیم كه در ۱۰ سالگی به او می گویند مواد جابجا كند. وی باید یاد بگیرد "نه" بگوید، آیا مدارس ما این را به بچه ها یاد می دهند؟
مدیر مدرسه كودكان كار با اشاره به اینكه سال اول تاسیس مدرسه، بچه ها را بسختی جذب می كردیم، اظهار داشت: ما با مددكار به محل كار كودكان مانند مترو، خیاط خانه های مولوی و چهارراه ها می رویم. كودكانی داریم كه بار كشی می كنند و دخترانی كه با همراهی مادرشان در منازل كار می كنند. دختر بچه هشت ساله ای هم داریم كه پدرش معتاد است و می گوید تا پول ندهی نمی توانی به خانه بیایی. بچه های اتباع را هم داریم كه مادرشان ایرانی ولی پدر افغانی است و شناسنامه ندارند.
داودی رفتارهای سلبی در مدارس دولتی را همچون عوامل بازماندگی از تحصیل كودكان كار دانست و اظهار داشت: وقتی كودك در مدرسه تحقیر شود دیگر پایش را به مدرسه نمی گذارد. از جانب دیگر برخی پدر و مادرها مخالف رفتن فرزندشان به مدرسه اند و ما با والدین صحبت می نماییم. این یك مشكل فرهنگی است و سال قبل در جلسه اولیا مربیان مدرسه از والدین ۳۰۰ بچه، ۱۰ نفر سواد داشتند.
وی با تاكید بر اینكه كودكان كار باید كنترل خشم و مهارت یاد بگیرند تا بتوانند در آینده كسب حلال سالم داشته باشند، اظهار نمود: راهكارهای موجود برای كاهش بازماندگی از تحصیل باید عینی تر شوند. حمایت ها از مدرسه ما وجود دارد و از آموزش و پرورش مجوز داریم. مدرسه ما مجانی است و پولی از والدین نمی گیریم و معمولا خیرین كمك می كنند. باید بهزیستی و شهرداری هم پناهگاه بچه ها باشند.
مدیر مدرسه كودكان كار درباره نیازهای اساسی این كودكان اظهار داشت: باید واقعیت موجود را دید. كودك كار امروز با عنایت به شرایط امروز در صورت بی توجهی به جوان بزهكار فردا تبدیل می گردد. كودكان در معرض صدمه امكان دارد فردا بزهكار شوند. باید از حالا و از سن كودكی به فكر آنها بود. ما در مدرسه خودمان به این مورد توجه داریم. چقدر از آموزش های امروز مدارس ما كارآمد هستند؟
داودی با اشاره به اینكه ما بچه ها را جداسازی نكردیم و در دروازه غار هر مدرسه ای باز كنید بچه ها از همین تیپ هستند، اظهار داشت: مدارس دولتی دیگر هم می توانند بچه ها را با شرایطی ثبت نام كنند، اما آیا آنها علاقه دارند و با رضایت به آنجا می روند؟ آیا ساختار آموزش رسمی این چنین هست كه والدین را راضی كنند تا بچه ها به مدرسه بروند یا برعكس است و معمولا با اكراه می روند؟
وی افزود: ما هم مدرسه جداگانه ای نیستیم، ما جزو آموزش و پرورش هستیم، این مدرسه در قالب ساختار وزارتخانه و كاملا رسمی راه اندازی شده و با ساختار رسمی همراه می باشد. باید آموزش و پرورش ساختار كل مدارس دولتی را به گونه ای اصلاح كند كه بچه ها جذب مدارس شوند. چونكه با زور جذب نمی شوند. در مجموع تمام نهادهای فعال در این حیطه نیازمند حمایت و زیرساخت ها هستند.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب