معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

آزمون ورودی سمپاد استاندارد نبود، این مصوبه حاصل خرد جمعی بود

آزمون ورودی سمپاد استاندارد نبود، این مصوبه حاصل خرد جمعی بود

مدیریت آموزش: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از معلمان می خواهیم در جهت تحقق اهداف مصوبه حذف آزمون مدارس ابتدایی به هیچ وجه از كتب كمك آموزشی در كلاس ها استفاده نكنند.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، رضوان حكیم زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره سابقه بررسی و تصویب طرح حذف آزمون ورودی مدارس خاص اظهار داشت: بر روی مساله حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از مدت ها قبل كار شده بود و حتی در سال قبل هم چند مرتبه بررسی گردید، اما در نهایت این تصمیم كه حاصل خرد جمعی است به اتفاق آرا و بعد از بررسی های كارشناسانه در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.
وی اضافه كرد: اگر مقرر است این مورد یك قهرمان و راهبر داشته باشد بطور قطع آن شخص وزیر آموزش و پرورش است. این مورد سال ها جزو مطالبات اجتماعی بود ولی با اصرار و اهتمام آقای بطحایی جلو رفت و راهبری شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موكدات وزیر آموزش و پرورش در خصوص رفع اضطراب و استرس در مدارس ابتدایی اظهار نمود: یكی از عوامل استرس زا، آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بود. بر روی این مورد بسیار كار شده و ما آن را منحصر به مدارس سمپاد نمی دانیم بلكه شامل حذف هرگونه آزمون موسسات در مدارس و ممنوعیت استفاده از كتب كمك آموزشی هم می گردد.
حكیم زاده در پاسخ به برخی موارد مطرح شده نظیر تربیت تك بعدی در مدارس سمپاد عنوان كرد: شكی نیست كه حتما برنامه های متنوعی برای دانش آموزان این مدارس تدارك دیده می شود، ما هیچ نقدی به دانش آموزان در داخل این مدارس ندایم بلكه صحبت ما بر سر فرآیندی است كه این دانش آموزان را در دوره ابتدایی غربالگری می كند.
وی اضافه كرد: اجازه ندهیم سرنوشت ۷.۵ میلیون دانش آموز تحت الشعاع قرار بگیرد و به سمت مباحث انحرافی برویم. شك نكنید عده ای كه سود خویش را در این موسسات می دیدند از این تصمیم ناراحت و آشفته اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه شكی بابت خوب بودن مدارس فعلی سمپاد نداریم اظهار داشت: در آزمون تیزهوشان از هر ۱۶ نفر یك نفر پذیرفته می شود، چرا به اینها كه مهر بی كفایتی به پیشانیشان خورده است توجهی نمی شود؟ آنها صدا ندارند؟ نباید انسان ها را اینگونه ارزش گذاری كرد؛ همه انسان ها دارای كرامت ذاتی اند.
حكیم زاده اضافه كرد: انقلاب ما انقلاب توده ها بود. مقام معظم رهبری به همان اندازه كه بر شناسایی و پرورش نخبگان تاكید فرموده اند به همان اندازه به عدالت اجتماعی هم توجه كرده اند و رئیس جمهور اعلام نموده است كه «از طبقاتی شدن آموزش نگران ام».
وی در پاسخ به نگرانی هایی در خصوص سوق پیدا كردن به سمت مدارس غیردولتی خاص با حذف مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه اظهار نمود: طبق تاكید رئیس سازمان مدارس غیردولتی، برگزاری هرنوع آزمون در مدارس ابتدایی غیردولتی هم ممنوع می باشد. چالش فربه شدن مدارس غیردولتی خاص مطرح است و وزیر آموزش و پرورش هم به صراحت اعلام نمود ممكن است در كوتاه مدت چالش هایی تولید شود اما اصلا با اتفاقی كه تا كنون درباره مدارس سمپاد می افتاد قابل مقایسه نیست. البته سامانه ای در سازمان مداس غیردولتی بوجود آمده كه بر شهریه ها نظارت دارد؛ هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی ممنوع می باشد و به شدت با آن برخورد خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برخی ابهامات در ایام اخیر در خصوص محروم شدن دانش آموزان نخبه در مناطق كم برخوردار از حضور در مدارس سمپاد و تحصیل به صورت مجانی در این مدارس اظهار داشت: مدارس سمپاد شهریه دارند و مجانی نیستند.
وی اضافه كرد: علاوه بر این باید توجه كرد كه چه كسانی می توانستند هزینه كنند تا فرزندشان در این ماراتن نفسگی برنده شود؟ جز این است كه خانواده های متمكن و برخوردار جهت شركت در كلاس های كنكوری هزینه می كردند.
حكیم زاده با اشاره به اینكه برپایه سند تحول بنیادین مدرسه كانون تربیت است و اگر این گزاره را بپذیریم باید استلزاماتش را هم بپذیریم اظهار داشت: بر این اساس باید كودكان با مهارت های زندگی آشنا و خلاقیت داشته باشند و با همدیگر زیستن را بیاموزند. اینها اهداف اصلی تربیت است. اما وقتی ذهن خانواده ها دائما درگیر این باشد كه فرزندشان باید در انتهای این مسیر در آزمونی خاص شركت نماید این اهداف تحت الشعاع قرار می گیرند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آزمون ورودی مدارس خاص در پایه هفتم را در تناقض آشكار با ارزشیابی توصیفی دانست و اظهار داشت: شاهد بودیم برخی خانواده ها برای قبولی فرزندشان در آزمون ورودی سمپاد جشن برگزار می كردند و سبب تحقیر كودكان دیگر فامیل می شدند. آیا واقعا راضی هستیم جریان تربیت تحت الشعاع قرار بگیرد؟
حكیم زاده درباره استاندارد آزمون های ورودی سمپاد هم عنوان كرد: آزمونی كه هوش را فقط با تست های ریاضی و علوم اندازه بگیرد بطور قطع استاندارد نیست. مسلما سرعت یادگیری برخی دانش آموزان در كلاس بالاتر است كه توسط معلم قابل تشخیص اند و در تمام دنیا اینها را شناسایی می كنند.
وی با اشاره به اینكه این عبارت كه آموزش و پرورش بخواهد تیزهوشان را حذف كند صحیح نیست عنوان كرد: همه بچه ها برای ما محترم اند و میخواهیم همه استعدادها را به رسمیت بشناسیم. البته استعدادهای خاص را بعنوان سرمایه قبول داریم. حتما در مركز ملی استعدادهای درخشان هم تلاش می گردد شیوه های معتبرتری برای پذیرش استعدادهای برتر در مدارس سمپاد دوره دوم متوسطه داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه اگر مدارس غیردولتی آزمون ورودی برگزار كردند خانواده ها چه باید بكنند؟ اظهار داشت: مقرر است با تقویت نظارت مدارس غیردولتی این امر به صورت جدی مورد توجه باشد. اتفاقا در شهرستان ها و شهرهای كوچك مشكلمان كمتر است و احیانا بیشترین چالش را در تهران خواهیم داشت. تصور می كنم با كمك همه بتوان این چالش را به شكل خوبی مدیریت كرد. البته این مصوبه شامل مدارس نمونه دولتی هم می گردد.باید همه جوانب را در نظر گرفت و نگاه كل نگر داشت. بطور قطع چالش هایی هست اما برای آنكه مدارس ما كانون تربیت باشند فرص مغتنی فراهم گشته است.
حكیم زاده تصریح كرد: خوشبختانه در این مصوبه مجموعه ای از تصمیمات مورد توجه قرار گرفته كه هدف اصلی آن احیای تربیت است. در همین راستا ممنوعیت استفاده از كتب كمك آموزشی هم مصوب شده است. از معلمان می خواهیم در جهت تحقق اهداف به هیچ وجه از این كتب در كلاس ها استفاده نكنند. این كتب نقشی در تعمیق یادگیری دانش آموزان ندارند جز آنكه مهارت تست زنی را تقویت می كردند.

1396/11/23
14:27:20
5.0 / 5
5250
تگهای خبر: آموزش و پرورش , دانش آموز , دانش آموزان , مدارس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین