مقاومت ​فقیرانه سازه مدارس پایتخت

كدام مدارس تهران نا امن ترند؟

كدام مدارس تهران نا امن ترند؟

مدیریت آموزش: بیش از دو میلیون و 100 هزار دانش آموز در فضاهای آموزشی و پرورشی استان تهران مشغول به تحصیل هستند كه به گفته مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران تنها 75 درصد از بافت مدارس در سطح استان تهران از ایمنی كافی برخوردار و مابقی نه تنها ایمنی لازم را ندارند كه عمدتا فرسوده هستند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، به قول ورناصری، مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران عمده مدارس با بافت فرسوده شهر تهران در حاشیه جنوبی پایتخت و در مناطق 12، 11، 9، 15 و 19 قرار دارند. همینطور در شهرستان های با قدمت بالا چون شهریار، ملارد و شهرری هم مدارس فرسوده وجود دارند.
مدیر كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران در آخرین اظهار نظر خود درباره بافت فرسوده مدارس شهر تهران عنوان كرده است: «نزدیك به 1000 فضای آموزشی در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند. باآنكه در شرایط معمولی جای نگرانی جهت استفاده از این فضاها وجود ندارد، اما دغدغه ما برای وقوع احتمالی زلزله و حوادث غیرمترقبه است. وضعیت مدارس به هنگام بروز این حوادث نگران كننده خواهد بود. »
این درحالیست كه احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در 19 آذر ماه همزمان با امضای تفاهم نامه فاز دوم اجرای طرح "مدرسه آماده " اعلام نمود كه برپایه آمار آموزش و پرورش شهر تهران، حدود 30 درصد مدارس پایتخت ناایمن است.

در ادامه این اظهارات دو هفته پیش هم رییس آموزش و پرورش شهر تهران از ناایمن بودن 700 مدرسه از 2500 مدرسه دولتی پایتخت (28 درصد) اطلاع داده و گفته است كه این مدارس باید تخریب و بازسازی شوند. 1000 مدرسه یا به عبارتی 9900 كلاس درس هم نیاز به مقاوم سازی دارند.


مقاومت ​فقیرانه سازه مدارس در تهران
رییس آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینكه در مدارس غیردولتی هم شرایط چندان بهتر از مدارس دولتی نیست، اظهار كرده است: باید نسبت به ایمنی مدارس در شهر تهران اقدامات اساسی صورت بگیرد. تهران از لحاظ سازه و مدارس در برابر زلزله جزو فقیرترین شهرهای كشور است.
این درحالیست كه در فروردین سال جاری ورناصری مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران از تخریب و بازسازی 60 مدرسه در تهران امسال اطلاع داده و گفته است: به محض تخصیص اعتبارات، عملیات اجرایی را با هماهنگی آموزش و پرورش مناطق شروع خواهیم كرد.
ورناصری در این اظهارات خود ضمن بیان اینكه مجموعا بین 50 تا 60 فضای آموزشی را برای مقاوم سازی، تخریب و بازسازی در برنامه سال جاری داریم گفته است: «البته این برنامه به شرط تامین اعتبار عملیاتی می گردد. اعتبارات اولیه دیده شده است، منتها به محض تخصیص اعتبارات، عملیات اجرایی را با هماهنگی آموزش و پرورش مناطق شروع خواهیم كرد. »
اجرای فاز دوم «طرح مدرسه آماده» با امضای تفاهم نامه میان سازمان مدیریت بحران و آموزش و پرورش تهران«مدرسه آماده» طرحی است كه با همكاری و امضای تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بحران كشور با هدف افزایش آمادگی دانش آموزان، پرسنل و اولیای مدارس در زمان وقوع حوادث و سوانح شروع شده است. حیدر كلهر، معاون آموزش و مشاركت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مراسم امضای تفاهم نامه همكاری میان سازمان مدیریت بحران كشور و آموزش و پرورش پایتخت برای اجرای فاز دوم اجرای «طرح مدرسه آماده» در 19 آذر ماه گفته است: «فاز نخست این طرح برای1000 مدرسه تعریف شد كه تابحال سند مخاطرات غیرسازه ای 939 مدرسه تهیه و اجرا و امروز از آن رونمایی شده است. »
به گفته معاون آموزش و مشاركت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران 15 هزار و 800 نفر از پرسنل این 939 مدرسه تحت 16 ساعت آموزش قرار گرفتند. تهیه سند مخاطرات غیرسازه ای این مدارس نشان داده است كه چه تعداد مدارس در گروه سبز یعنی مدارس با مخاطره كم، گروه زرد یعنی مدارس نیازمند اقدامات ابتدایی برای ایمن سازی و مخاطرات متوسط و گروه قرمز یعنی مدارس نیازمند اقدامات بیشتر با مخاطرات بالا هستند.
كلهر در ادامه با اشاره به اینكه براین اساس 173 مدرسه ای كه در طرح نخست مدرسه آماده مورد ارزیابی قرار گرفتند، خطرپذیری كمتری دارند اضافه كرده است: 542 مدرسه در وضعیت زرد یا همان خطرپذیری متوسط بوده و متاسفانه 265 مدرسه هم وضعیت قرمز دارند. طرح مدرسه آماده بخش های مختلفی همچون اردو، مانور، آموزش و... دارد و در بخش های مختلفی از آن علاوه بر آموزش به دانش آموزان و پرسنل مدرسه آموزش به والدین دانش آموزان هم در دستور كار قرار دارد.
معاون آموزش و مشاركت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه از حضور 500 مدرسه تهران در طرح مدرسه آماده در فاز دوم این طرح اطلاع داده و گفته است: طی یك سال آتی آموزش های لازم و ارزیابی ها در آن ها صورت خواهد گرفت. امیدواریم كه بزودی موفق به اجرای این طرح در تمام مدارس تهران و در سراسر كشور شویم.
30 درصد مدارس تهران غیرایمن هستنددكتر احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در مورد امضای تفاهم نامه فاز دوم اجرای طرح "مدرسه آماده " اظهار كرده است: مدرسه آماده مدرسه ای است كه بتواند خویش را در مقابل مخاطرات طبیعی مختلف و همینطور مخاطرات انسان ساز، آماده نگه دارد و از جانب دیگر بعد از وقوع حادثه هم ضمن آنكه متحمل كمترین خسارت می شود، خیلی سریع به حالت اولیه بازگشته و اصطلاحا تاب آوری بالایی داشته باشد.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت تشكیل گروه های مدیریت بحران در مدارس تاكید كرده و گفته است: تمام مدارس ما ایمن نیستند و به هرحال در حوزه بحث سازه ای و غیرسازه ای مدارس غیرایمن داریم به طوری كه برپایه آمار سازمان آموزش و پرورش، حدود 30 درصد مدارس شهر تهران غیرایمن هستند كه این هم آمار بالایی است. این گروه ها بخصوص در مدارس غیرایمن باید هرچه سریع تر تشكیل شود تا هم به پرسنل مدارس، هم به دانش آموزان و هم به اولیای آنها آموزش داده شود.
صادقی با اشاره به اینكه هدف از اجرای طرح مدرسه آماده تهیه سندی برای شناسایی مخاطرات مدرسه و پیرامون مدرسه است، گفته است: در این طرح كارشناسانی از آتش نشانی، جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش با مدیریت بحران همكاری می كنند و از سند مخاطرات غیرسازه ای حدود 1000 مدرسه رونمایی شده است. هدف گذاری اصلی مدیریت بحران در طرح مدرسه آماده، معطوف به مدارس ناایمن است. اقدامات ما برای مدارس ناایمن اقدامات غیرسازه ای است. در حوزه مقاوم سازی اقدامات دیگری در آموزش و پرورش در حال انجام می باشد، اما عمده بحث ما معطوف بر آمادگی نیروی انسانی و تامین تجهیزات برای مقابله با حوادث است.

فرسودگی مدارس شهر تهران؛ در وضعیت اسفناكیك عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هم پیش از وقوع زلزله اخیر تهران با اشاره به وضعیت اسفناك مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگی گفته كه «با توجه به وجود گسل ها، بافت فرسوده و زلزله خیز بودن، تهران یك شهر نا ایمن است و اماكن آموزشی و درمانی آن باید دارای كاربرد بعنوان جایگاه مدیریت بحران باشند اما متاسفانه خود اماكن آموزشی و درمانی از نظر مقاوم سازی وضعیت اسفناكی دارند. »
محمد سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این خصوص گفته است: امروز مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگی نسبت به كل كشور وضعیت بسیار وخیمی دارد و وضعیت سرانه های آموزشی آن بغرنج است.


 

1396/10/08
02:27:03
5.0 / 5
4854
تگهای خبر: آموزش و پرورش , توسعه , دانش آموزان , مدارس
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین