رئیس مركز هیات های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم خبر داد

بازبینی چهار بخشنامه اعضاء هیأت علمی در وزارت علوم

بازبینی چهار بخشنامه اعضاء هیأت علمی در وزارت علوم

به گزارش مدیریت آموزش، رییس مرکز هیأت های امنا و هیأت های ممیزه وزارت علوم وزارت علوم از بازبینی و اصلاح چهار آئین نامه در ارتباط با اعضاء هیأت علمی در این وزارت خانه آگاهی داد و اظهار داشت: این آئین نامه ها با نگاه تمرکززدایی از وزارت علوم و اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه ها تدوین شده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در آئین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی شریف ضمن انتقاد به سیستم حکمرانی متمرکز در آموزش عالی اظهار نمود: ریشه اصلی مشکلات آموزش عالی به سیستم حکمرانی متمرکزی که وجود دارد برمی گردد، در حقیقت این نوع حکمرانی در حوزه آموزش عالی با کشورهای دیگر فرق می کند، ما مجموعه ای مثل وزارت علوم در این حوزه داریم که این وزارت خانه تصمیم می گیرد و زیرمجموعه های آن یعنی دانشگاه ها موظف به اجرای آن هستند.
ایشان سپس خاطرنشان کرد: در حکمرانی غیرمتمرکز وزارت علوم، چند لایه مدیریت وجود دارد که سیاستها و برنامه ریزی ها در این لایه های پنهانی تصمیم گیری می شود. بر این اساس یکی از برنامه های وزارت علوم تمرکززدایی و اعطای استقلال به دانشگاه هاست.
رئیس مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه وزارت علوم از بازبینی چهار آئین نامه مربوط به اساتید در این مرکز آگاهی داد و اظهار داشت: ما در طول یکسال گذشته چهار آئین نامه را برای بازبینی کلی در دستور کار قرار دادیم، فلسفه کلی در بازبینی این بود که باید تمرکززدایی را در آئین نامه های هیئت های امنا مورد توجه قرار دهیم و تا جایی که قوانین اجازه می دهد اختیارات به دانشگاه ها واگذار شود.
دکتر خاکی صدیق اشاره کرد: یکی از آئین نامه هایی که در وزارت علوم بازبینی شد، مربوط به اساتید غیررسمی دانشگاه ها بود که بعد از تصویب نهائی ابلاغ گردید.
وی با اعلان اینکه آئین نامه ارتقاء اساتید، موتور دانشگاه ها شمرده می شود، اظهار داشت: این آئین نامه هم مورد بازبینی قرار گرفته است. در آن سه دانشگاه را برای اجرای پایلوت آئین نامه انتخاب کردیم تا این سه دانشگاه برای خودشان آئین نامه ارتقا بنویسند و وزارت علوم در آن دخالتی نکند. امیدوار هستم شریف یکی از آن دانشگاه ها باشد.
دکتر خاکی صدیق همینطور به آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: این آئین نامه از نظر کاربردی مهم می باشد. در این آئین نامه به جزئیات بیشتر پرداخته شده است؛ این آئین نامه در بازبینی از ۳۳ صفحه به ۵ صفحه کاهش داده شده است و مابقی را در پیوست قرار دادیم و بر این اساس دانشگاه ها می توانند متناسب با نیازهای خود آنرا تصویب کنند؛ البته برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی است. امیدوار هستم این آئین نامه ها بدون تغییر اساسی در رویکرد تمرکززدایی تصویب شود.
وی با اعلان اینکه تغییر سبک جنگ ها جایگاه علم و فناوری را نمایان کرد، اظهار داشت: تمام پیشرفت های علمی و فناوری و موفقیتهای کشور در عرصه های دفاعی و غیردفاعی، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم محصول کوشش های دانشگاه ها و دانشگاهیان است. در حقیقت کمبودها و ضعف هایی که ما در میدان نبرد دیدیم و آشکار شدند، ناشی از ضعف در عرصه علم و فناوری بود و فناوری در کشور باز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با همین دانشگاه ها آمیخته است.
خاکی صدیق به با اهمیت ترین مشکلات خانواده آموزش عالی اشاره و اظهار نمود: فرسودگی لابراتوار ها و عدم توجه و بروزرسانی تجهیزات سخت افزاری، مشکلات مدیریتی، گسترش بی رویه، که داشتیم، سهمیه های دانشجویی، همگی مجموعه ای از مشکلاتی هستند که همه ما بر آنها اشراف داریم که اگر مورد توجه قرار نگیرند برای آموزش عالی خطرناک خواهد بود.
این مقام مسئول همینطور با تکیه بر خدمات چند ده ساله دانشگاه ها، اظهار نمود: دانشگاه ها برای تقریبا تمام مشکلات کشور همچون مشکلات انرژی و حتی مشکلات خود آموزش عالی، راهکار عرضه کرده اند، کافی است شما هرکدام از این موضوعات را جست وجو کنید. صحبت ها، مقاله ها و پیشنهاداتی عرضه شده که اگر به شکل جدی مورد توجه مسؤلان وقت و سیاست گذاران کلان کشور قرار می گرفت، هم اکنون ما نباید شاهد چنین شرایطی باشیم.
خاکی صدیق تاکید کرد: در دهه های گذشته، دانشگاه ها برای خیلی از مشکلات کلان کشور ازجمله در عرصه آب، انرژی و حتی مسایل داخلی آموزش عالی، راهکار عرضه کرده اند. اگر این راه حل ها مورد توجه جدی سیاست گذاران قرار می گرفت، امروز شرایط کشور بسیار بهتر بود؛ بنابراین، اینکه گفته می شود دانشگاه ها چاره عرضه نکرده اند، سخن درستی نیست.
بطور خلاصه، به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی شریف ضمن انتقاد به سیستم حکمرانی متمرکز در آموزش عالی اظهار داشت: ریشه اصلی مشکلات آموزش عالی به سیستم حکمرانی متمرکزی که وجود دارد برمی گردد، در واقع این نوع حکمرانی در حوزه آموزش عالی با کشورهای دیگر فرق می کند، ما مجموعه ای مثل وزارت علوم در این عرصه داریم که این وزارت خانه تصمیم می گیرد و زیرمجموعه های آن یعنی دانشگاه ها موظف به اجرای آن هستند. رییس مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم از بازنگری چهار آیین نامه در ارتباط با اساتید در این مرکز آگاهی داد و عنوان کرد: ما در طول یکسال گذشته چهار آیین نامه را برای بازنگری کلی در دستور کار قرار دادیم، فلسفه کلی در بازنگری این بود که باید تمرکززدایی را در آیین نامه های هیات های امنا مورد توجه قرار دهیم و تا جایی که قوانین اجازه می دهد اختیارات به دانشگاه ها واگذار شود. در این آیین نامه به جزئیات بیشتر پرداخته شده است؛ این آیین نامه در بازنگری از ۳۳ صفحه به ۵ صفحه کاهش داده شده است و مابقی را در پیوست قرار دادیم و بر این اساس دانشگاه ها می توانند متناسب با نیازهای خود آن را تصویب کنند؛ البته برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


منبع:

5.0 / 5
8
1404/07/21
11:28:06
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانشگاه , فناوری
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است
مدیریت آموزش: دانش را به اشتراک بگذارید، آینده را بسازید (olms.ir)

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین