آرامش آسمان های اروپا بهم ریخت
به گزارش مدیریت آموزش، حمله سایبری و اختلال در فعالیت فرودگاه های بزرگ اروپا و به دنبال آن مشاهده پهپادها در کپنهاگ و اسلو، نقاط ضعف زیرساخت های هوایی این منطقه را آشکار کرد.
در دانمارک، پهپادها، روز دوشنبه، سبب شدند پروازها در فرودگاه اصلی کپنهاگ به مدت چند ساعت متوقف شوند و مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، این حادثه را به مجموعه ای از حملات پهپادی مشکوک روسیه و سایر اختلالات در سراسر اروپا مرتبط دانست. این حادثه در کنار حادثه پهپادی جداگانه ای در اسلو، پایتخت نروژ، چند روز بعد از آن رخ داد که هکرها با حمله باج افزاری به سیستم های ورود مسافران به فرودگاه های اروپا همچون فرودگاه های هیتروی لندن، برلین و بروکسل، حمله کردند.
محققان هنوز عاملان اختلال اخیر را مشخص نکرده اند، اما کارشناسان آنها را قسمتی از موجی از حوادث تهدید ترکیبی اخیر در منطقه می دانند که برای سنجش نحوه مدیریت زیرساخت های حیاتی کشورها به انجام می رسد. در این میان، ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک، در اطلاعیه ای که به رویترز ارسال کرد، اظهار داشت: ادعاهای مربوط به دخالت روسیه، بی اساس است.
آشکار شدن صدمه پذیری بخش هواپیمایی در حملات سایبری
ا این حال، این اختلالات اخیر نشان داد که فعالیت بخش هواپیمایی غیرنظامی تا چه حد می تواند صدمه پذیر باشد؛ بطوریکه قطعی ها در زنجیره تأمین در سراسر فرودگاه ها و فعالیت شرکتهای هواپیمایی گسترش یافته و به لغو و تاخیر در صدها پرواز منجر گردید.
با افزایش تهدیدهای به اصطلاح «جنگ ترکیبی»، همچون پهپادها، تداخل جی پی اس و هک ها، کارشناسان می گویند که رگولاتورهای هواپیمایی باید اقدامات پیشگیرانه تری برای کاهش خطرات امنیت سایبری، سیستم های ناوبری و ایمنی کلی انجام دهند.
بارت سالتس از شرکت امنیت سایبری اف ۵ آمریکا، در مورد هک اخیر نرم افزار شرکت «کالینز آئرواسپیس» اظهار داشت: «این حمله نشان میدهد که صنایع بسیار متصل مانند هواپیمایی چقدر می توانند صدمه پذیر باشند.»
با وجود ادعاهای تحلیل گران و کارشناسانی در مورد افزایش فعالیت بازیگران احتمالی روسی در سراسر اروپا در هفته های اخیر، مسکو همواره مسئولیت هرگونه حمله ترکیبی در اروپا را رد کرده است.
نهاد کنترل ترافیک هوایی اروپا (یوروکنترل)، اعلام نمود از کنترل ترافیک هوایی محلی و مقامات ملی برای مدیریت تأثیر چنین حوادثی پشتیبانی می کند.
متیو بوری، افسر اطلاعاتی شرکت مشاوره امنیت هوانوردی آسپری، به رویترز اظهار داشت: «اپراتورها باید بتوانند بصورت پویا ریسک عملیات خودرا ارزیابی کنند، برنامه هایی برای تغییر مسیرها و اقدامات کاهش ریسک داشته باشند».
لزوم معرفیاستانداردهای سختگیرانه تر
ینه و بار پیشرفت زیرساخت ها می تواند مانع از واکنش سریع فرودگاه ها شود. پیشرفت فناوری در فرودگاه ها، مانند ابزارهای پارازیت، لیزرها و ردیاب ها، برای کاهش خطرات ناشی از هک ها و پهپادها، می تواند میلیونها دلار هزینه داشته باشد و فرآیندی دست و پا گیر باشد؛ فرآیندی که همه اپراتورهای زیرساخت مایل به انجام فوری آن نیستند.
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام نمود فناوری ضد پهپاد هنوز درحال توسعه است و اغلب فراتر از بودجه یک فرودگاه است.
رگولاتور هواپیمایی آمریکا (FAA) می گوید که هر ماه بالاتر از ۱۰۰ گزارش از مشاهده پهپاد در نزدیکی فرودگاه ها دریافت می کند.
بر اساس گزارش رویترز، جیک مور، مشاور شرکت امنیت سایبری «ای سِت» (ESET) اسلواکی اظهار داشت: «وقتی زنجیره های تأمین هواپیمایی هدف حمله قرار گرفتند، اختلالی در مقیاس جهانی به وجود آمد. رگولاتورها باید استانداردها را برای تأمین کنندگان حیاتی فناوری اطلاعات هواپیمایی سخت گیرانه تر کنند؛ چه این یک حمله اختلال عمدی، یک باج گیری با انگیزه مالی یا یک نقص فنی بزرگ بوده باشد، تأثیر آن نشان میدهد که چنین سیستم هایی در دنیای متمرکز بر دیجیتال چقدر می توانند شکننده باشند.»
دراین میان، ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک، در اطلاعیه ای که به رویترز ارسال کرد، گفت: ادعاهای مربوط به دخالت روسیه، بی اساس است.
آشکار شدن آسیب پذیری بخش هواپیمایی در حملات سایبری
با این حال، این اختلالات اخیر نشان داد که فعالیت بخش هواپیمایی غیرنظامی تا چه حد می تواند آسیب پذیر باشد؛ بطوریکه قطعی ها در زنجیره تأمین در سراسر فرودگاه ها و فعالیت شرکتهای هواپیمایی گسترش یافته و به لغو و تاخیر در صدها پرواز منجر گردید.
با افزایش تهدیدهای به اصطلاح جنگ ترکیبی، همچون پهپادها، تداخل جی پی اس و هک ها، کارشناسان می گویند که رگولاتورهای هواپیمایی باید اقدامات پیشگیرانه تری برای کاهش خطرات امنیت سایبری، سیستم های ناوبری و ایمنی کلی انجام دهند.
بارت سالتس از شرکت امنیت سایبری اف ۵ آمریکا، در مورد هک اخیر نرم افزار شرکت کالینز آئرواسپیس گفت: این حمله نشان میدهد که صنایع بسیار متصل مانند هواپیمایی چقدر می توانند آسیب پذیر باشند.
با وجود ادعاهای تحلیل گران و کارشناسانی در مورد افزایش فعالیت بازیگران احتمالی روسی در سراسر اروپا در هفته های اخیر، مسکو همواره مسئولیت هرگونه حمله ترکیبی در اروپا را رد کرده است.
نهاد کنترل ترافیک هوایی اروپا (یوروکنترل)، اظهار داشت از کنترل ترافیک هوایی محلی و مقامات ملی برای مدیریت تاثیر چنین حوادثی پشتیبانی می کند.
متیو بوری، افسر اطلاعاتی شرکت مشاوره امنیت هوانوردی آسپری، به رویترز گفت: اپراتورها باید بتوانند به صورت پویا ریسک عملیات خودرا ارزیابی کنند، برنامه هایی برای تغییر مسیرها و اقدامات کاهش ریسک داشته باشند.
لزوم معرفیاستانداردهای سختگیرانه تر
هزینه و بار پیشرفت زیرساخت ها می تواند مانع از واکنش سریع فرودگاه ها شود. رگولاتورها باید استانداردها را برای تأمین کنندگان حیاتی فناوری اطلاعات هواپیمایی سخت گیرانه تر کنند؛ چه این یک حمله اختلال عمدی، یک باج گیری با انگیزه مالی یا یک نقص فنی بزرگ بوده باشد، تاثیر آن نشان میدهد که چنین سیستم هایی در دنیای متمرکز بر دیجیتال چقدر می توانند شکننده باشند.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب