شهریه در مدارس دولتی نداریم
به گزارش مدیریت آموزش، مدیرکل آموزش وپرورش اصفهان اظهار داشت: در مدارس دولتی چیزی به نام شهریه نام نویسی وجود ندارد و مشارکت است و هیچ مدیری نمی تواند دانش آموزی را به سبب مشارکت نکردن از نام نویسی محروم کند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محمدرضا نظریان ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به اهمیت شفافیت و اطلاع رسانی در آموزش وپرورش اشاره و اظهار نمود: ما در آموزش وپرورش پذیرای انتقادات سازنده هستیم و باور داریم این انتقادات می توانند به بهبود عملکرد ما کمک کنند.
وی افزود: اگر انتقادی مطرح شود که راهکارهای عملی عرضه نماید، بدون شک از آن استقبال می نماییم. حتی اگر برخی محدودیت ها یا ابهاماتی وجود داشته باشد، ما آمادگی داریم با تعامل و گفتگو، مسایل را بررسی و رفع نماییم.
عدالت و کیفیت محورهای اصلی آموزش وپرورش است
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان به برگزاری اجلاس رؤسای آموزش وپرورش سراسر کشور در مردادماه اشاره نمود و اظهار داشت: این اجلاس بسیار اثرگذار بود و سیاستهای کلان وزارت آموزش وپرورش با ۲ محور اصلی عدالت و کیفیت تبیین شد.
به گفته نظریان، این محورها بعنوان چشم انداز اصلی آموزش وپرورش کشور و برنامه های استانی مطرح شدند و دیدگاه شفافی برای این نهاد ایجاد کردند تا با تکیه بر برنامه های خلاقانه و نوآورانه، سال تحصیلی جدید آغاز شود.
وی افزود: در این اجلاس، سیاستهای کلی وزارت آموزش وپرورش برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ مشخص شد و ما در استان اصفهان هم برنامه های خویش را بر طبق این سیاستها تنظیم کردیم و هدف ما این است که با بهره بردن از این رهنمودها، بتوانیم خدمات بهتری به دانش آموزان و خانواده ها عرضه دهیم.
هدف پروژه مهر بازگشایی بدون دغدغه مدارس برای دانش آموزان است
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان، پروژه مهر را از برنامه های اساسی و اولویت دار آموزش وپرورش دانست و اضافه کرد: هدف پروژه مهر، ایجاد شرایطی برای بازگشایی مطلوب، آرام و بدون دغدغه برای دانش آموزان و خانواده هاست.
نظریان ابراز کرد: ما می خواهیم مدارس با آغوش باز پذیرای دانش آموزان باشند و تمامی امکانات لازم همچون فضاهای آموزشی، منابع انسانی، نام نویسی دانش آموزان، تأمین کتاب های درسی، سرویس مدارس و حتی لباس فرم در دسترس باشد.
وی افزود: دستورالعمل پروژه مهر از اواسط اردیبهشت ماه ابلاغ گردیده و ما بصورت هفتگی جلساتی در شورای معاونان برگزار می نماییم. این جلسات که تحت عنوان اتاق وضعیت شناخته می شوند، به پایش و رصد دقیق وضعیت مناطق و نواحی آموزشی اختصاص دارند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان اشاره کرد: ما آمار و اطلاعات در ارتباط با نام نویسی دانش آموزان، سفارش کتاب های درسی و دیگر مسایل را بصورت منظم بررسی می کنیم؛ بعنوان مثال می دانیم کدام مدارس درصد نام نویسی بالایی دارند و کدام مدارس نیاز به پیگیری بیشتری دارند. هدف ما این است که هیچ دانش آموزی از تحصیل بازنماند.
نظریان با اشاره به برخی چالش ها اظهار داشت: نمی توانیم ادعا نماییم که همه امور بصورت صددرصدی برقرار است چونکه مشکلاتی مانند فرونشست زمین، کمبود نیروی انسانی یا تأخیر در نام نویسی برخی دانش آموزان وجود دارد اما درحال پیگیری این مسایل هستیم تا مهرماه بدون دغدغه ای را برای دانش آموزان رقم بزنیم.
وی با تکیه بر دو محور عدالت و کیفیت که از جانب رئیس جمهوری و وزارت آموزش وپرورش مطرح گردیده است، اظهار نمود: دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم، تاکید ویژه ای بر عدالت و کیفیت در آموزش وپرورش دارند.
روش های تدریس اصلاح می شود
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان اضافه کرد: در دولت چهاردهم، عدالت نه فقط در دسترسی به فضاهای آموزشی بلکه در محتوای آموزشی و روش های تدریس هم مورد توجه است و می کوشیم تا محتوای آموزشی متناسب با نیازهای نسل جدید باشد و کیفیت آموزش را بوسیله اصلاح روش های تدریس ارتقا دهیم.
نظریان با اعلان اینکه اصلاح روش های تدریس یکی از برنامه های کلیدی وزارت آموزش وپرورش است، اشاره کرد: روش هایی که معلمان در گذشته آموختند امکان دارد برای نسل جدید کارایی لازم را نداشته باشند؛ بدین جهت ما به دنبال روش های تدریس فعال، مشارکتی و مبتنی بر تکنولوژی های جدید هستیم.
به گفته وی، این تکنیک ها شامل تغییر چیدمان کلاس، استفاده از ظرفیتهای دانش آموزی در تدریس و بهره برداری از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی است.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان با اشاره به مفهوم زیباسازی در این نهاد اظهار داشت: زیباسازی تنها به معنای بهبود فضای فیزیکی مدارس نیست بلکه شامل جذاب سازی محتوای آموزشی و کلاس های درس هم می شود.
نظریان افزود: ما می خواهیم دانش آموزان از حضور در مدرسه لذت ببرند. این لذت نه فقط بوسیله رنگ آمیزی حیاط و کلاس ها بلکه بوسیله روش های تدریس نوین و محتوای جذاب آموزشی محقق می شود.
وی با اعلان اینکه دوره های توانمندسازی برای مدیران و معلمان درنظر گرفته ایم که در آنها با روش های جدید تدریس و تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی آشنا می شوند، اظهار داشت: این دوره ها قبل از آغاز مهرماه برگزار شده و درحال گسترش به سراسر استان است.
هوشمندسازی ۹۳ درصد کلاس های درس استان اصفهان
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان در ادامه به مبحث هوشمندسازی کلاس های درس هم اشاره نمود و اظهار داشت: دولت چهاردهم بر کیفیت آموزش تاکید دارد و این کیفیت نیازمند زیرساخت های مناسب می باشد.
نظریان اشاره کرد: در همایشی که سال قبل با حضور بخشداران، فرمانداران و شهرداران برگزار گردید، استاندار اصفهان تکلیف کرد که حداقل یک کلاس در هر مدرسه بصورت مجانی هوشمند شود. این اقدام در خیلی از مناطق استان در حال انجام می باشد و برخی مناطق تا ۹۳ درصد کلاس های خویش را هوشمند کردند.
وی توضیح داد: هوشمندسازی به معنای فراهم کردن زیرساخت هایی مانند کامپیوتر، دیتاپروژکتور و تابلوهای هوشمند است تا معلمان و دانش آموزان بتوانند بصورت تعاملی از تکنولوژی های جدید بهره گیرند. این مبادرت به بهبود کیفیت آموزش و رفع ابهامات درسی خصوصاً در پایه های بالاتر کمک می نماید.
لزوم مشارکت مردمی در نهضت توسعه آموزش و پرورش
نظریان با اشاره به نقش مردم در توسعه آموزش وپرورش اظهار داشت: امروزه نهضتی مردمی در پشتیبانی از آموزش وپرورش شکل گرفته است. خیرین، خانواده ها، معلمان، دستگاه های اجرائی، شهرداری ها و فرمانداری ها در این راه مشارکت دارند. بعنوان مثال، معلمی از هدیه خود برای مدرسه سازی استفاده کرد، دانش آموزی قسمتی از درآمد خانواده اش را به این امر اختصاص داد و در بعضی روستاها، مردم از فروش محصولات کشاورزی خود برای توسعه مدارس کمک می کنند.
وی اضافه کرد: حتی خانم های خانه دار در بعضی مناطق با پخت غذا برای کارگرانی که در پروژه های مدرسه سازی فعالیت می نمایند، به این نهضت کمک کردند؛ این فرهنگ مشارکت مردمی بسیار باارزش است و باید رسانه ای شود.
ثبت نام ۱۷ هزار دانش آموز اتباع در مدارس استان
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان در جواب سؤالی در رابطه با نام نویسی دانش آموزان اتباع، اظهار داشت: استان اصفهان یکی از استان هایی است که تعداد قابل توجهی دانش آموز اتباع دارد. با وجود محدودیت هایی که در سالهای گذشته برای نام نویسی اتباع وجود داشت، دستورالعمل جدید ابلاغ گردیده و نام نویسی این دانش آموزان با عرضه مدارک هویتی به انجام می رسد.
نظریان اضافه کرد: تابحال بالاتر از ۱۷ هزار دانش آموز اتباع برای سال تحصیلی جدید در مقاطع مختلف تحصیلی در سطح استان نام نویسی کردند و پیشبینی می نماییم این تعداد به ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر برسد.
وی تاکید کرد: ما در تلاشیم تا نام نویسی اتباع بصورت متعادل در مدارس صورت گیرد تا از تجمع بیش از اندازه در بعضی مدارس جلوگیری نماییم. این دانش آموزان مانند دانش آموزان ایرانی از خدمات آموزشی بهره مند می شوند و در صورت نام نویسی در مدارس غیردولتی، شهریه مشابه دانش آموزان ایرانی پرداخت می کنند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان در جواب سؤالی در رابطه با افزایش شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: شهریه این مدارس برمبنای معیارهایی مانند موقعیت مدرسه، تعداد معلمان، تجهیزات آموزشی و کیفیت آموزش تعیین می شود.
نظریان افزود: خبر خوب این است که برای نخستین بار شهریه مدارس غیردولتی قبل از شروع سال تحصیلی در سامانه مشارکت ها اعلام شده و اولیا می توانند با مراجعه به این سامانه، از میزان دقیق شهریه آگاه شوند؛ این اقدام از تخلفات جلوگیری می کند و به نفع مردم است.
شهریه نام نویسی در مدارس دولتی نداریم
وی اشاره کرد: در مدارس دولتی چیزی به نام شهریه نام نویسی وجود ندارد و مشارکت های مردمی اختیاری است. ما نظارت قوی بر این امر داریم و هیچ مدیری نمی تواند دانش آموزی را به سبب مشارکت نکردن از نام نویسی محروم کند و در صورت بروز چنین تخلفاتی، برخوردهای لازم به انجام می رسد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان با اشاره به افزایش سرانه آموزشی اظهار داشت: سال جاری سرانه آموزشی مدارس نسبت به سال قبل چهار برابر شده که جهش بسیار خوبی در امتداد عدالت آموزشی و کیفیت بخشی است. این سرانه به همه مدارس اختصاص می یابد اما مدارس مناطق کمتر برخوردار و حاشیه نشین سهم بیشتری دریافت می کنند.
سند تحول بنیادین بر تربیت چندساحتی تأکید دارد
نظریان به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش وپرورش اشاره نمود و اظهار داشت: این سند بر تربیت چندساحتی تاکید دارد. ما به دنبال تربیت دانش آموزانی هستیم که نه فقط از نظر علمی توانمند باشند بلکه در ساحت های اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیستی و زیبایی شناختی هم رشد کنند.
وی اشاره کرد: معلم در این سند بعنوان یک مربی تربیتی دیده شده که نه فقط آموزش می دهد بلکه الگویی برای تربیت دانش آموزان است.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان اضافه کرد: هدف ما تربیت انسان های توانمند و شهروندان مسئول است که به جامعه خود خدمت کنند و این نگاه چندساحتی جایگزین نگاه تک بعدی گذشته شده و ما درحال حرکت بسمت تحقق این اهداف هستیم.
بازگشایی حضوری مدارس با آمادگی کامل
نظریان با اعلان اینکه در سال تحصیلی جدید مدارس بصورت حضوری فعالیت خویش را آغاز خواهند کرد و شایعات تعطیلی تکذیب شده است، اضافه کرد: در صورت بروز مشکلاتی مانند کمبود انرژی و … سناریوهای آموزش غیرحضوری یا تلفیقی از طریق شبکه شاد اجرا خواهد شد.
وی افزود: کمبود نیروی انسانی با بهره گیری از حق التدریس شاغلان و بازنشستگان جبران شده و آمادگی کامل برای آموزش حضوری وجود دارد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان تصرسح کرد: تصمیم گیری در رابطه با تعطیلی ها در شرایط بحرانی بر عهده کمیته بحران است و آموزش وپرورش تنها می تواند نظر مشورتی عرضه نماید.
بطور خلاصه، این جلسات که تحت عنوان اتاق وضعیت شناخته می شوند، به پایش و رصد دقیق وضعیت مناطق و نواحی آموزشی اختصاص دارند. این دانش آموزان مانند دانش آموزان ایرانی از خدمات آموزشی بهره مند می شوند و در صورت نام نویسی در مدارس غیردولتی، شهریه مشابه دانش آموزان ایرانی پرداخت می کنند. این سرانه به همه مدارس اختصاص می یابد اما مدارس مناطق کمتر برخوردار و حاشیه نشین سهم بیشتری دریافت می کنند.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب