تحول در مدرسه سازی نباید صرفا به راه اندازی فیزیکی محدود شود
به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تحول در روش های یاددهی- یادگیری، خواهان نقش آفرینی فعال مدیران کل استان ها در اجرای نگاههای نوین آموزشی شد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در جمع مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مرجعیت حاکمیتی آموزش و پرورش و توجه ویژه رئیس جمهور به این حوزه، بر لزوم ایجاد تحولی همهجانبه در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد. وی ضمن تبریک مناسبت های اخیر و ابراز تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در سطح ملی، اظهار داشت: تعبیر مقام معظم رهبری بر مبنای این که همه دستگاه ها باید در خدمت معلم باشند، قوت قلبی برای مجموعه آموزش و پرورش است. این تاکید بر مرجعیت و حاکمیتی بودن آموزش و پرورش، مبنای مهمی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی است. حکیم زاده ضمن اشاره به دغدغه مندی ریاست جمهوری نسبت به آموزش و پرورش اظهار نمود: تحول در مدرسه سازی نباید صرفا به راه اندازی فیزیکی محدود شود. مدرسه باید بستر تغییر رویکردها، یادگیری فعال و محیطی برای شکوفایی استعدادها باشد. معاون آموزش ابتدایی در قسمت مهمی از سخنان خود از مدیران کل خواست صرفا بر چگونگی اجرای برنامه ها تمرکز نکنند و اظهار داشت: تغییر نگرش تنها از مسیر تبیین چرایی امکان دارد. اگر نتوانیم پاسخ روشنی به این پرسش بدهیم که چرا باید تحول ایجاد شود، همراه سازی فرهنگی و ذهنی بدنه آموزش دشوار خواهد بود. معلمان نسل جدید، دانش آموزان پرسشگر و دنیای هوش مصنوعی، همه ما را ملزم می کنند تا رویکردها را متحول نماییم. وی با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین، اظهار داشت: مدرسه تراز سند تحول، باید دارای مدیران توانمند و معلمان خلاق باشد. توانمندسازی حرفه ای معلمان از راه اجتماعات یادگیری و نگاههای نوین آموزشی پیگیری می شود. معاون آموزش ابتدایی از ثبت نام بیشتر از ۳۲۴ هزار معلم در سامانه اجتماعات یادگیری اطلاع داد و اظهار داشت: تشکیل بیشتر از ۱۴ هزار حلقه یادگیری و ۲۱ هزار گروه معلمان هم پایه در شبکه شاد، نشان دهنده گسترش این رویکرد تحولی است. وی ضمن اشاره به نیاز نظام آموزشی به پاسخگویی به نسل جدید پرسشگر و خلاق، اضافه کرد: در عصر هوش مصنوعی، مدرسه باید از فضای سنتی بیرون برود و به محیطی برای یادگیری مشارکتی، انگیزه بخش و دیده شدن تمامی دانش آموزان تبدیل گردد. طرح حامی هم یکی دیگر از محورهای سخنان حکیم زاده بود. ایشان با اشاره به اینکه این طرح تجلی عدالت آموزشی است، اظهار داشت: ۷۲۷ هزار دانش آموز در چارچوب طرح حامی تحت حمایت قرار گرفته اند. پیام این طرح، امید به دانش آموزانی است که امکان دارد نادیده گرفته شوند. در پایان، وی از تولید محتوای آموزشی در سه محور اصلی شامل توسعه صلاحیت های حرفه ای معلمان، تقویت محیط یادگیری مثبت و بهره برداری از تکنولوژی های جدید اطلاع داد و از مشارکت دانشگاه ها و معلمان خلاق در این راه ابراز خرسندی کرد.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب