مهر بررسی كرد؛

ورزش درون مدرسه ای و طرح های کلانی که نیمه کاره ماند

ورزش درون مدرسه ای و طرح های کلانی که نیمه کاره ماند

به گزارش مدیریت آموزش، علاوه بر کمبود معلم و مربی ورزشی، کمبود فضاهای ورزشی در مدارس کشور همچنان دانش آموزان را از ورزش دور نگه داشته است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد در روزهایی که بیماری منحوس کرونا در اوج همه گیری خود قرار داشت؛ تعطیلی مدارس و آموزش مجازی باعث افت تحصیلی دانش آموزان و بلاتکلیفی معلمان و خانواده ها شده بود. در دوران کرونا میزان فعالیت دانش آموزان بشدت کاسته شده بود؛ کم تحرکی نوجوانان سبب شده بود تا اضافه وزن و چاقی 10 درصد در بین دانش آموزان افزایش یابد. با شروع به کار دولت سیزدهم بر این امر تاکید شد که مدارس باید از آغاز مهر ۱۴۰۰ بازگشایی شوند. در چنین شرایطی دولت کوشش کرد با توسعه ورزش دانش آموزی شرایط را برای بازگشت دانش آموزان به مدارس را فراهم آورد. بر مبنای تحقیقاتی که به عمل آمده بود کم تحرکی نه تنها در بین دانش آموزان که در بین ا عضای خانواده ها هم به شیوع بیشتر چاقی و امراضی همچون پرفشاری خون و دیابت منجر شده بود. بنا بر این وزارت آموزش وپرورش کوشش کرد تا فضاهای ورزشی مدارس به طرح آخر هفته های مدارس با خانواده ها و حضور خانواده ها در مدارس تخصیص یابد. در این طرح بنا بود پنجشنبه ها و جمعه ها اعضای خانواده به همراه دانش آموزان کودک نوجوان خود به مدارس رفته و از فضای ورزشی مدارس استفاده و ورزش کنند. چرا خانواده ها چندان از طرح ورزش درون مدرسه ای استقبال نکردند این مورد که پدر و پسر یا مادر و دختر از امکانات ورزشی مدارس بهره گیرند مبحث جدیدی بود؛ اما متأسفانه علاوه بر کمبود امکانات ورزشی در مدارس، ناآشنایی خانواده ها و نبود چنین طرحی در نظام آموزشی و فرهنگی کشور، باعث شد تا این طرح آنچنان که از آن صحبت می شد؛ با استقبال مواجه نشود. با اینکه هیچ وقت آمار دقیقی از حضور خانواده ها در مدارس منشتر نشد. با این وجود پیگیری های خبرنگار مهر نشان داده است این طرح که در ابتدا با تبلیغات زیادی از آن رونمایی شد؛ در عمل چندان به مدارس راه نیافت. از طرف دیگر صادق ستاری فرد که از آغاز دولت سیزدهم سکاندار معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش بود؛ برای مدتی با حفظ سمت به معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش رفت تا امور در ارتباط با رتبه بندی معلمان را ساماندهی کند. بعضی از منتقدان معتقدند به کار گماردن ستاری فرد در سمت معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع هم به رشد فضاهای ورزشی و اجرای طرح های ورزشی در مدارس لطمه زد و هم اجرای موفق قانون رتبه بندی معلمان را با چالش مواجه کرد. ورزش در مدارس در چهار محور رشد داشته است صادق ستاری فرد چندی پیش در نشستی با اصحاب رسانه بمناسبت روز خبرنگار با دفاع از عملکرد خود در مدت سه سال حضورش در معاونت تربیت بدنی و سلامت اظهار داشت: ورزش در آموزش وپرورش در سه سال قبل در چهار محور اساسی رشد داشته و فرصت هایی برای حوزه تربیت بدنی و سلامت عرضه شد. افزایش نیروی انسانی، توسعه فضاهای ورزشی، گسترش استفاده از فضاهای ورزشی درون مدرسه ای و افزایش مسابقات ورزشی چهار محور رشد ورزش درون مدرسه ای از نظر صادق ستاری فرد بود.
ستاری فرد در مورد تربیت و جذب نیروی انسانی برای مربی ورزشی مدرسه اظهار داشت: اهمیت نیروی انسانی و تأمین معلم در حوزه تربیت بدنی و مراقبین سلامت به ویژه در زمان کرونا مشخص شد. البته مجلس با مصوبه ای در سال ۱۳۷۳ مبحث تربیت مراقبین بهداشت در مدارس را به وزارت بهداشت سپرد؛ اما این امر تا سال ۱۴۰۰ انجام نشد. در دولت سیزدهم در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، مبحث تربیت و جذب مراقبین بهداشت و سلامت در مدارس به شکل جدی مورد پیگیری قرار|گرفت. در واقع این نخستین تجربه همکاری وزارت آموزش وپرورش و وزارت بهداشت با دانشگاه غیر از دانشگاه فرهنگیان برای جذب معلم بود.
بهترین مربی تربیت بدنی کسی است که در دوران مدرسه هم بهترین عملکرد را بعنوان دانش آموزی داشته است وی با اعلان اینکه سال جاری سومین سالی است که وزارت آموزش وپرورش مبادرت به جذب مربی بهداشت نموده است؛ اظهار داشت: در آزمون استخدامی هم برای سومین بار ۴۱۷۰ نفر مربی تربیت بدنی استخدام شده است که از آغاز سال تحصیلی پیش رو، وارد نظام آموزشی می شوند. ستاری فرد با اشاره به جذب مدال آوران ورزشی بعنوان معلم ورزش در مدارس اظهار داشت: علاوه بر افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، این نکته را هم باید مد نظر داشتیم که بهترین مربی تربیت بدنی کسی است که در دوران مدرسه هم بهترین عملکرد را بعنوان دانش آموزی داشته است؛ بنابراین همان گونه که اگر مربی قرآن می خواهیم باید به حافظان و قاریان قرآن دانش آموزی نگاه کنیم؛ بهترین معلمان ورزشی هم د انش آموزان ورزشکار و مدال آوران نوجوان کشورمان در زمینه های ورزشی هستند. دو مزیت استفاده از قهرمانان ورزشی نوجوان بعنوان معلم ورزشی مدرسه معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش با اعلان اینکه خوشبختانه سال جاری شاهد جذب این استعدادهای برتر بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان هستیم؛ اظهار داشت: دو آورده مشخص طرح استفاده از نخبگان قرآنی، فرهنگی و ورزشی بعنوان معلم پرورشی و معلم ورزشی اینست که اولاً فعالیتهای ورزشی یا فرهنگی یا علمی در مدارس گسترش پیدا می کند؛ ثانیاً شاهد ورود معلمان باکیفیت تر به مجموعه نظام تعلیم و تربیت خواهیم بود. وی توسعه فضای ورزشی را دومین محور فعالیتهای معاونت تربیت بدنی در دولت شهید رئیسی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه، آموزش وپرورش مکلف به توسعه فضای ورزشی درون مدرسه ای شده است. ستاری فرد با اشاره به چالش سامان دهی زنگ ورزش در مدارس اظهار داشت: تلاش ما این بوده است که زنگ های ورزشی به سمت نهادینه سازی و آموزش رشته های ورزشی برود. این مورد سال ها دنبال شد اما با وقفه ای کار متوقف شده بود. هم اکنون مجدداً مسیر آموزش های رشته های متعدد اثر گرفته شد و هم اکنون ۲۵ درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی با آموزش شنا مواجه شدند؛ امیدواریم از آغاز مهر بر روی هر پایه تحصیلی یک رشته ورزشی آموزش داده شود. رشته های ورزشی هم صرفا به رشته های ورزشی پیشین محدود نشده است. رشته ژیمناستیک، رشته دو و میدانی، رشته مرشد خانی و حتی ورزش زورخانه ای که ورزش باستانی ایرانی و نشانه فرهنگ ماست در مدرسه دنبال شده است. معاون وزیر آموزش وپرورش با اشاره به تداوم برگزاری مسابقات ورزشی دانش آموزی در دولت سیزدهم اظهار داشت: مسابقات ورزشی فرهنگیان هم در این دوره پس از سال ها توقف مجدداً احیا شد. با ایجاد منظم تیم های ورزشی دانش آموزی و شرکت در مسابقات ورزشی برون مرزی، شاهد موفقیت تیم والیبال دانش آموزی در مسابقات جهانی و کسب سه عنوان میزبانی در رشته های ورزشی مسابقات دانش آموزی بودیم. وی با اشاره به این که سهم ورزش مدارس در اعتبارات ناشی از رشد مالیات بر ارزش افزوده دوازده درصد بوده است. اظهار داشت: خوشبختانه این عدد در برنامه هفتم توسعه به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. علاوه بر حمایت های مالی توجه به تربیت مربیان ورزشی و نیروی انسانی و جذب مدال آوران ورزشی و قهرمانان را در دستور کار قرار دادیم.
طرح های کلان ورزشی که چندان عملیاتی نشد در دولت سیزدهم دو طرح کلان ورزشی (جذب معلم و مربی ورزشی - گسترش ساخت و استفاده از فضاهای ورزشی درون مدرسه ای) در وزارت آموزش وپرورش شروع شد که علی رغم مشکلات مختلف و فاصله زیاد وعده ها تا دستاوردها به هر نحو ممکن ادامه یافت اما تداوم اجرای این طرح ها و بهبود دستاوردها تا تحقق وعده های داده شده نیازمند توجه بسیار بیشتر دولت به ورزش در نظام تعلیم و تربیت است. از آغاز دولت گذشته، وضعیت نامطلوب ورزش در مدارس نشان می داد دولت کار سختی برای توسعه ورزش درون مدرسه ای دارد. تنها تعداد کمی از مدارس معلم ورزشی مناسب داشتند که دولت تلاش کرد با جذب مربیان ورزشی و مدال آوران نوجوان و جوان تا جایی که می تواند نیروی انسانی برای مربی و معلم ورزشی جذب و تربیت کند. از طرف دیگر پذیرش در دانشگاه فرهنگیان را هم بیشتر کرد. ستاری فرد؛ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در آئین آغاز مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان در اسفند سال قبل گفته بود ده هزار نفر تنها در سال ۱۴۰۲ بعنوان معلم ورزشی استخدام شده اند. علاوه بر مبحث جذب معلم و مربی ورزشی، مبحث کمبود فضاهای ورزشی در مدارس کشور همچنان دانش آموزان را از ورزش دور نگه داشته است. ستاری فرد مدت هاست از افتتاح صد پروژه ورزشی درون مدرسه ای در هر هفته در سرتاسر کشور خبر می دهد؛ با این وجود هنوز مدارس بسیاری هستند که از کمترین امکانات ورزشی بی بهره اند. مدارسی هستند که نه تنها توپ و دروازه ای برای فوتبال ندارند؛ که از فضای ورزشی مناسب برای دویدن دانش آموزان هم بی بهره اند. با این وجود در دولت سیزدهم با شیبی کند مدارس تجهیز شد و بعضی از مدارس در شهر های کشور رنگ چمن مصنوعی را به خود دید. یک توپ فوتبال و یک توپ والیبال به خیلی از مدارس رسید و پایه های سبد بسکتبال را بعضی از دانش آموزان برای نخستین بار از نزدیک دیدند.
دولت سیزدهم کوشش کرد با طرح پدر پسری مادر دختری شاهد حضور خانواده ها در مدارس برای آخر هفته ها باشیم با این وجود کمبود امکانات ورزشی و رفاهی در مدارس برای خانواده ها آن قدر بود که دولت تصمیم گرفت چندان در مورد این برنامه و طرح ملی تبلیغ نکند و بعد از مدتی چندان هم به این طرح اشاره نشد. صادق ستاری فرد در حالی ماموریتش را در معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش وپرورش در دولت سیزدهم به پایان رساند که آمار دقیقی از میزان حضور خانواده ها در ایام آخر هفته در مدارس عرضه نکرد و معلوم نیست این طرح تا چه میزان موفق بوده است. هرچند طبق گزارش ها و مشاهدات میدانی این طرح از ابتدا به سبب کمبود فضاهای ورزشی و نبود امکانات رفاهی مناسب برای حضور خانواده ها محکوم به شکست بود. ساحت زیستی و تربیت بدنی یکی از ۶ ساحت تعریف شده تربیت ذیل سند تحول آموزش وپرورش است؛ از آن جایی که به ورزش مدارس در دهه های گذشته بی توجهی های زیادی شده بود؛ امید است با توجه دولت به ورزش درون مدرسه ای، جایگاه ورزش در بین دانش آموزان و حتی خانواده ها بهتر شود.


منبع:

5.0 / 5
282
1403/06/04
13:01:46
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین