گزارش مدیریت آموزش؛

دلیلهای محرومیت کودکان از تحصیل چیست؟

دلیلهای محرومیت کودکان از تحصیل چیست؟

مدیریت آموزش: شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن آموزش مدارس در کنار تحولات سیاسی در کشور همسایه افغانستان و هجوم آوارگان افغانستانی سبب شد تا در دو سال اخیر تعداد جاماندگان از تحصیل افزایش یابد.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ همیشه با شروع سال تحصیلی موضوع جاماندگان از تحصیل و لزوم آموزش کودکان اتباع در کشور مطرح می شود. طبق گزارش ها طی سالیان اخیر آمار جاماندگان از تحصیل همیشه روندی کاهشی داشته است. اما این روند در دو سال اخیر روندی افزایشی شده است. شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن آموزش مدارس در کنار تحولات سیاسی در کشور همسایه افغانستان و هجوم آوارگان افغانستانی سبب شد تا در دو سال اخیر تعداد جاماندگان از تحصیل افزایش یابد. بنا بر این آموزش کودکان جامانده از تحصیل در مناطق محروم و یا کمتر برخوردار و ثبت نام همه کودکان اتباع از اولویت های وزارت آموزش وپرورش است. یوسف نوری وزیر آموزش وپرورش در جمعه یک مهرماه در برنامه صف اول شبکه خبر درباب تعداد کودکان اتباع اظهار داشت: پیش بینی می شود که تعداد دانش آموزان اتباع حدود ۵۶۰ هزار نفر است اما اتباع جدید که سال قبل به سبب وضعیت کشور همسایه وارد ایران شده اند و به صورتی یک جمعیت جهشی هستند؛ تخمین زده می شود حدود ۳۰۰ هزار نفر از این افراد دانش آموز باشند. البته این افراد وارد مناطق پرتراکم ما شده اند که ارائه خدمات در این نقاط، مقداری برای ما مشکل است. حضور کودکان اتباع در مناطق پرتراکم کشور باعث شده است تا آنان از تحصیل بازبمانند برای اینکه مدارس عادی اطراف آنان ظرفیت محدودی داشته و عمدتا ظرفیت آنان از قبل تکمیل شده است. شروع سال تحصیلی و عدم ثبت نام خیلی از کودکان کار یا کودکان اتباع در مدارس کشور بار دیگر اهمیت سازمان های مردم نهاد و خیرین در امر مدرسه سازی و مدرسه گردانی را برای ما یادآوری می کند. به همین مناسبت تعدادی از فعالان اجتماعی در زمینه آموزش کودکان کار و کودکان اتباع با حضور در مدرسه کودکان کار ارفک ضمن گرامیداشت سال تحصیلی جدید بر پوشش حداکثری آموزش برای تمام کودکان جامانده از تحصیل تاکید نمودند. ارفک (انجمن روشنگران فردای کودک) یکی از همین سازمان های مردم نهاد است که از طرف وزارت کشور بصورت اختصاصی در امر آموزش کودکان کار و کودکان اتباع فعالیت دارد. قسمتی از کودکان بازمانده از تحصیل به سبب بزهکاری و روی آوردن به اقدامات غیرقانونی، تحصیل را رها می کنند محسنی عضو هیئت مدیره انجمن پشتیبانی از کودکان کار درباب کودکان محروم از تحصیل اظهار داشت: خیلی از کودکان کار و کودکان اتباعی که هویت آنان به تأیید مراجع مربوطه قرار گرفته است؛ به سبب عدم وجود ظرفیت ثبت نام نمی شوند. وی درباب دلیلهای محرومیت کودکان از تحصیل اظهار داشت: تعدادی از خانواده های افغان از مشکلات حقوقی رنج می برند یا پرونده ای در محاکم قضائی دارند. متأسفانه بخش دیگری از کودکان بازمانده از تحصیل به سبب بزهکاری و روی آوردن به اقدامات غیرقانونی، تحصیل را رها می کنند. دلیل سوم هم کودکانی است که در معرض لطمه های اجتماعی قرار دارند. عضو هیئت مدیره انجمن پشتیبانی از کودکان کار اشاره کرد: بهره کشی ظالمانه توسط خانواده یا کارفرما به محرومیت کودکان از تحصیل منجر می شود. ما واقعاً دستمان بسته است؛ نه می توانیم کودک را از یک خانواده ظالم برای همیشه رها نماییم و نه کودکی را که نیازمند کار است از محیط کار نامناسب خارج نماییم. عدالت آموزشی نیازمند زدودن گونه های تبعیض است و آموزش برای همه گروه ها خصوصاً اقشار لطمه پذیر نباید تبعیض آمیز باشد. کودکی که از ابتدا نا برابری را حس کند در بزرگسالی بازتاب خشم و گریز از قانون خواهد داشت. نگاه جبرانی و تأمینی باید در اولویت نظام بودجه ای و حکمرانی باشد تا بجای هزینه آموزش وپرورش با تاوانی گزاف تر در زندان، سرانه هنگفت ندهیم. کودکی که می تواند در بزرگسالی به فردی موفق برای جامعه خویش تبدیل گردد نباید با عدم توجه به فردی بزهکار تبدیل گردد.
جعفر کوشا رییس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری کشور با اعلان اینکه جای کودک در کارگاه و سر چهارراه نیست گفت: کودک باید کودکی کند و غبار فقر در چهره او شروع انحراف از وضعیت شایسته اجتماعی است. نظام حمایتی ما باید قوی تر عمل کند و با استفاده حداکثری از توان فعالان مدنی و داوطلب نگذاریم هیچ استعداد و ظرفیت کودکانه ای محروم از کودکی و بازمانده از تحصیل شود. وی از کانون های وکلای سراسر کشور خواست با مدارس ارتباط وسیع تری داشته باشند و خدمات حمایتی و مشورتی ارائه نمایند. خصوصاً درباب اتباع و حق بر هویت کودک یا موارد خشونت مقابل کودکان با مسئولیت اجتماعی و رسالت حرفه ای بصورت جدی پیگیری نمایند و گزارش ها و سفارش های خودرا با مسئولان در بین بگذارند. مصطفی بینا کاشانی هم که یکی از خیرین در زمینه آموزش کودکان است؛ با اعلان اینکه کودکان ترخیص شده از مراکز بهزیستی به سبب عدم توجه جدی به آموزش به بزهکاری روی آوردند؛ اظهار داشت: اگر کودکان لطمه دیده از معضلات اجتماعی بدون آموزش وارد جامعه شوند؛ در حقیقت بدون آمادگی به جامعه پرت می شوند و بطور ناخودآگاه باز هم با لطمه های جدیدی برخورد می کنند. برای کودکانی که فاقد مدارک هویتی هستند، تحت هیچ شرایطی نمی توان موجبات تحصیل آنان فراهم گردد دانش آموزان برای تحصیل نیازمند مدارک هویتی هستند؛ یکی از مواردی که زیاد با آن مواجه می شویم کودکانی است که پدری افغانستانی و مادری ایرانی دارند اما بدین سبب که پدر افغان آنها فوت کرده است؛ فاقد مدارک هویتی هستند و این کودکان تحت هیچ شرایطی نمی توان موجبات تحصیل آنان برقرار شود. طاهره پژوهش مدیرعامل انجمن پشتیبانی از حقوق کودکان با اعلان اینکه طبق قانون باید به کودکان با پدری افغانستانی و مادری ایرانی شناسنامه داده شود؛ اظهار داشت: مهم ترین قدم در تحقق تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل شناسنامه دار کردن آنان است. به رسمیت شناخته شدن کودک برای هر خدمتی نیازمند مدرک هویتی است. حتی کودک کاری که مشغول به کار است اگر مدرک هویتی نداشته باشد حقوقش هم پایمال می شود. مدیرعامل انجمن پشتیبانی از حقوق کودکان اظهار داشت: کودکان افغانستانی که در دهه ۸۰ با آنها مواجه بودیم کودکانی بودند که از ظلم طالبان، در ایران هم تحصیل و هم کار کردند. کودکانی که در دهه ۹۰ با آنها مواجه بودیم؛ کودکانی هستند که فقط به سبب اقتصادی وارد ایران شدند. این کودکان اگر وضعشان هم خوب شود درس نمی خوانند و فقط سرپرست دیگر کودکان هستند. به همین خاطر ما فقط درحال تلاش هستیم تا نشان دهیم مدارس علمی کودکان کار چیست و سواد آموزی تا چه حد برای آنها ضروریست. علی صداقتی خیاط ملقب به «عمو خیاط» که یکی دیگر از فعالان حوزه آموزش کودکان کار است؛ با اعلان اینکه الگوی نمره ندادن بصورت عددی در کارنامه مدت هاست منسوخ شده است؛ اظهار داشت: زبان فارسی خیلی شیرین است. شاید آموزش درس های دیگر کمی سخت باشد اما خواندن و نوشتن به سبب توانایی زبان شیرین فارسی برای کودکان سخت نیست. وی به شیوه های آموزش زبان فارسی به کودکان اشاره نمود و اظهار داشت: زبان فارسی شیرین ترین برای نگارش است؛ می توانیم دو ساله جشن سوادآموزی کل کودکان کشور را برگزار نماییم. این امر به سبب شیرینی و ادبیات غنی زبان فارسی کاملاً امکان دارد. نیروی ارزان کودکان کار، مهاجرت بیش از اندازه اتباع افغانستانی و مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر سبب افزایش کودکان بازمانده از تحصیل شده است در صورتیکه به همین نسبت متأسفانه ظرفیت لازم برای آموزش این کودکان در بدنه نظام آموزشی کشور دیده نشده است. تحصیل رایگان برای کودکان کار بیش از هر چیز به ایجاد شرایط کمک معیشتی برای این کودکان نیازمند است. کودکی که سبد خانواده اش خالی باشد قادر نیست تنها با شهریه رایگان به درس خواندن مشتاق شود. در ابتدای هر سال تحصیل همه مسئولان بر اهمیت تحصیل رایگان کودکان اشاره می کنند اما باز هم سال تحصیلی تمام می شود و عده زیادی از کودکان کار باز هم از تحصیل محروم می مانند.


منبع:

1401/07/07
12:40:45
0.0 / 5
179
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین