مهر بررسی كرد؛

تحول از نگاه وزیر جدید آموزش و پرورش

تحول از نگاه وزیر جدید آموزش و پرورش

به گزارش مدیریت آموزش رفتن به سمت مدرسه محوری، عدالت تربیتی، بازگشایی مدارس، اجرای رتبه بندی معلمان، تحول در شورایعالی آموزش و پرورش و جوان گرایی در انتصاب ها همچون تاکیدات وزیر جدید آموزش و پرورش است.



خبرگزاری مهر -گروه جامعه: امروز هفتم آذرماه سومین گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی گری آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رای مثبت گرفت و پس از گذشت حدود سه ماه سکان وزارت آموزش و پرورش به دست وزیر سپرده شد. امروز در حالی یوسف نوری رای اعتماد را از مجلس شورای اسلامی گرفت که کارهای بر زمین مانده در آموزش و پرورش بسیار است و چالش های این حوزه احتیاج به رسیدگی فوری دارند؛ از اجرای طرح رتبه بندی معلمان تا سر و سامان دادن به وضعیت آموزش دانش آموزان که طی قریب به دو سال قبل با شرایط کرونا وضعیت خوبی ندارد؛ از کمبود معلم در مدارس کشور تا ریل گذاری اجرای سند تحول بنیادین؛ از تعیین تکلیف واژه «تحول» در آموزش و پرورش تا برقراری عدالت آموزشی و….
یوسف نوری پانزدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران پس از انقلاب است و متولد ۱۳۴۰ و دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری کودک، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کارشناسی برنامه ریزی و فوق دیپلم پرورشی. در سوابق او آمده بود که او فعالیت خویش را از دبستان شهید وحیدنیا شهر ایلام بعنوان مربی پرورشی آغاز کرد و در کارنامه خود تدریس در مدارس، دانشسرای تربیت معلم و فعالیت در ادارات آموزش و پرورش با سمت هایی چون معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان ایلام را دارد.
نوری همینطور رئیس سازمان آموزش و پرورش استان ایلام، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش تهران، مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد و همینطور در دوره ای مسئول پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و بحرین بوده است.
وی رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس است و در کارنامه اش رتبه اول ستاره فناوری ایران در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در دوره تصدی مسئولیت مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش به واسطه جهش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آورده است.
سند تحول بنیادین نقشه راه خواهد بود
نوری که در این چند روز از معرفی اش تا رای اعتماد گرفتنش نسبت به دو گزینه قبلی وزارت آموزش و پرورش کمترین حضور رسانه ای برای تبیین برنامه هایش را داشت، در برنامه پیشنهادی اش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش -که هم اکنون با رای اعتماد گرفتنش می شود این برنامه را سند عملی راهبردی او در این راه جدید دانست- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در صدر سندهای آموزش و پرورش عنوان کرده است و آورده: «در دو سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند ملی برنامه درسی تمام راهبردها و راهکارهای مبتنی بر اصول، مبانی و ارزش های اسناد و حتی رهنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت عرضی و طولی در رابطه با آرمان ها، مبانی و اهداف سند است اما به سبب غفلت های صورت گرفته در آموزش و پرورش هنوز بدنه آموزش و پرورش آن طور که مورد انتظار است نمی دانند سند تحول چیست؟ بنابراین مدرسه صالح و معلم طراز انقلاب اسلامی و معلم تمدن ساز و معلم به مثابه مربی و … باید به درستی تبیین و آموزش داده شوند.»
در دو سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند ملی برنامه درسی تمام راهبردها و راهکارهای مبتنی بر اصول، مبانی و ارزش های اسناد و حتی رهنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت عرضی و طولی در رابطه با آرمان ها، مبانی و اهداف سند است اما به سبب غفلت های صورت گرفته در آموزش و پرورش هنوز بدنه آموزش و پرورش آن طور که مورد انتظار است نمی دانند سند تحول چیست
به گفته وی در این برنامه «در صورتی که اصطلاحات و واژگان این سند به درستی تبیین شود، جلوی ابهامات، تفسیرها و اقدامات سلیقه ای و موازی کاری ها و برخوردهای سلیقه ای دولت ها در عرصه تعلیم و تربیت را خواهد گرفت، فرسودگی نظام آموزش و پرورش کشور و ایجاد تحول با عملیاتی کردن سند تحول بنیادین قابل تحقق و مشاهده خواهد بود.»
وی همینطور مطرح کرده است: «مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه کشور دانسته اند و تعلیم و تربیت را رکن اصلی تمدن سازی معرفی کردند. این بیانیه هم در جهت تمدن سازی بر سه عنصر کلیدی «تربیت و مسئولیت پذیری جوانان کشور»، «جایگاه علم و پژوهش» و «خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی» استوار است و روح حاکم بر این سه نکته کلیدی توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت و مشخصاً آموزش و پرورش بوده و تضمین تحقق هفت سفارش انتهایی بیانیه هم مشروط به تحول بنیادین در نظام آموزشی و تربیتی کشور است.»
با روش های گذشته نمی توان چالش های موجود را رفع کرد
در این برنامه اشاره شده است که با روش های گذشته نمی توان برای رفع چالش های موجود در آموزش و پرورش گام برداشت و این همان نگاهی است که بنظر می رسد دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد و دو گزینه پیشین وزارت آموزش و پرورش هم که موفق به گرفتن رای اعتماد از مجلس نشدند بر آن تاکید داشتند.
وی نگاههای آموزش و پرورش دولت مردمی ایران قوی را ارتقای امر حاکمیتی آموزش و پرورش در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به عدالت تربیتی. مدرسه محوری و استقرار مدرسه صالح، خروج از نظام برنامه درسی تک ساحتی و تربیت مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیت، ارتقای شأن و جایگاه معلم می داند و بر ارتقای عدالت تربیتی و افزایش دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش مجانی و باکیفیت اشاره دارد و ضعف دسترسی به آموزش مجانی و باکیفیت را ضعیف ارزیابی کرده است و به بازماندگی از تحصیل ۱۷ درصد از افراد مشمول دوره متوسطه دوم و عدم دسترسی ۱.۲ میلیون دانش آموز به خدمات آموزش و پرورش مجازی در دوره کرونا و تحصیل بیشتر از ۱۴ درصد از دانش آموزان کشور در مدارس غیردولتی شهریه ای و پایین بودن میانگین معدل آزمون های نهایی دوره متوسطه دوم (متوسطه نظری: ۱۲.۵؛ متوسطه فنی و حرفه ای ۷.۴۵ در این راستا اشاره دارد.
او همینطور به رتبه پایین ایران در آزمون های بین المللی دانش آموزی (از جمله رتبه ۴۸ از ۵۸ کشور شرکت کننده در آزمون علوم پایه چهارم و رتبه ۵۰ از ۵۹ کشور شرکت کننده در آزمون ریاضی هشتم در تیمز - ۲۰۱۹ و چالش نیروی انسانی (کسری، مازاد، ورودی و فرآیند انتخاب معلمین، میانگین دریافتی معلمین) هم بعنوان ضعف های این حوزه در برنامه اش اشاره می کند و بار دیگر در مبحث چرخش های تحول آفرین بر تضمین آموزش و پرورش با کیفیت برای همه اشاره می کند. وی دیگر چرخش مهم این حوزه را تغییر نگاه از مشارکت صرفا مالی خانواده ها به مشارکت چندوجهی اجتماعی - تربیتی خانواده ها، مردم و نهادهای دولتی و عمومی و غیردولتی می داند و بخشی نگری در امر آموزش و پرورش و تمرکز گرایی شدید وزارت آموزش و پرورش، تداخل ساختاری و مأموریتی در سیاستگذاری و نظارت فرا وزارت خانه ای، ضعف پیش گیری از فساد در ساختارها و سازوکارهای وزارت آموزش و پرورش، توزیع نامتوازن و غیرهدفمند یارانه های آموزشی دولت، غلبه رویکرد خصوصی سازی در وزارت آموزش و پرورش، افت کیفی خدمات آموزشی و پرورشی، را از عامل های اصلی چالش های آموزش و پرورش می داند و برای هر کدام از آنها راهبردهایی عرضه کرده است.
نکات مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش
اما با خواندن گفتگوهای کوتاه وی با رسانه ها همچون خبرگزاری مهر که می توانید در عنوان «باید مسیر یادگیری دانش آموز و بازار کار و صنعت در کنار هم قرار گیرد» بخوانید و همینطور سخنان امروز وی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که بر موارد زیر تاکید دارد:
*تاکید بر این که ورودی به دستگاه تعلیم و تربیت صرفا باید از راه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد
* تلاش جهت استفاده از منابع، خدمات بیمه ای مناسب به فرهنگیان
*تغییر قواعد حاکم بر صندوق ذخیره فرهنگیان
*تغییر در سرانه مدارس و رفتن به سمت مدرسه محوری
*تاکید بر بازگشایی مدارس
*اجرای رتبه بندی معلمان و داشتن یک برنامه کوتاه مدت و بلندمدت برای خروجی گرفتن از اجرای رتبه بندی معلمان بر کیفیت آموزشی
*تربیت انسان مجاهد در آموزش و پرورش (تغییر بنیادین در امر آموزشی و تربیتی در مدارس)
*تحول جدی در شورای عالی آموزش و پرورش
*جلوگیری از هر گونه نفوذ سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش
*جوان گرایی در انتصاب ها
*تغییر در الگوی جایگاه کتاب درسی در امر آموزش
نوری امروز در بخشی از صحبت های خود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جایگاه آموزش و پرورش را متأسفانه به یک مساله درون سازمانی تقلیل داده ایم که باید این نگرش تغییر کند و با نگاه ملی به آن نگاه نماییم و میدان داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است، اگر تربیت انسان مجاهد را شاه بیت آموزش و پرورش می دانیم این وزارت خانه را باید در قله قرار دهیم. کشورهای پیشرفته دنیا آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده اند چونکه این نهاد با ایجاد ارزش افزوده می تواند به تولید کمک نماید. بر مبنای فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت ابزار نیست بلکه هدف است، تمام برنامه های توسعه باید با نگرش تربیتی تبیین شود؛ همینطور وحدت دولت و مجلس زمانی شکل می گیرد که این وحدت باشد.
نوری اشاره کرد: آموزش های ما همچنان رنگ و بوی سکولاریزم تربیتی می دهد و روح توحید در آموزش جاری نیست، هنوز تاریخ را به صورت سلسله ای رویدادها درس می دهیم. ما هنوز کلاس درس را هم بعنوان تنها وسیله یادگیری و منفک از یادگیری های زندگی می بینیم که باید این نگرش هم تغییر پیدا کند. تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی به این سازمان از متصدی تولید و چاپ کتاب تا تولیدکننده محتوای درسی باید بر این اصل شوند.
وزیر آموزش و پرورش همینطور اظهار داشت: فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی بر پایه عدل است و نظام آموزشی ما مکلف است منابع را باکیفیت در خدمت همه به منظور تحقق عدالت تربیتی قرار بدهد. سهم آموزش و پرورش از سرانه ها، تولید ناخالص داخلی و عمومی باید افزایش پیدا کند و برای افزایش حقوق و مزایای معلمان از ظرفیت های کشور به کار می گیریم.
وزیر آموزش و پرورش پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای تجدید میثاق با آرمان های امام (ره) به حرم مطهر رفته است و از ساعاتی دیگر سکان وزارت آموزش و پرورش را به عهده می گیرد و در هفته های آتی شاهد این خواهیم بود که تیم جدید وزارت خانه هم منصوب می شود و راه جدید تحول گرایی که وی و دو وزیر پیشنهادی قبلی آموزش و پرورش بر آن تاکید داشتند، شروع می شود.


منبع:

1400/09/08
10:44:18
0.0 / 5
259
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین