گزارش مدیریت آموزش؛

باید به مدرسه بازگشت

باید به مدرسه بازگشت

گرچه سال تحصیلی جدید مقرر است بصورت مجازی شروع به کار کند ولی حالا دیگر عموم مردم و دانش آموزان این امیدواری را دارند که امسال مدارس بصورت حضوری برپا شود.



خبرگزاری مهر -گروه جامعه: از امروز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ رسماً به صورت مجازی آغاز می شود؛ هر چند دانش آموزان کلاس اولی و پیش دبستانی ۵ شنبه برای جشن شکوفه ها و غنچه ها راهی مدرسه شدند. سال جاری برخلاف سال قبل که مسؤلان آموزش و پرورش بر شروع سال تحصیلی به صورت حضوری تاکید داشتند اما نهایتا کل سال تحصیلی در فضای مجازی برپا شد، بر شروع سال تحصیلی به صورت مجازی به جز مناطق روستایی و عشایری که به صورت حضوری خواهد بود تاکید دارند؛ ولی اکنون دیگر پس از گذشت دو سال تحصیلی تحت تأثیر کرونا، افت مشهود عملکرد تحصیلی دانش آموزان، بی انگیزگی و افزایش چالش های سلامت روانی و جسمی دانش آموزان همچون افسردگی و کم تحرکی و ضرورت تطابق پذیری مطلوب تر با شرایط کرونا، و از طرفی با عنایت به واکسیناسیون گسترده معلمان و عموم جامعه و در جدید ترین اقدام دانش آموزان، رفتن به سمت بازگشایی مدارس از آبان ماه در دستور کار جدی مسؤلان است.
اطلاعیه های پی در پی آموزش و پرورش در این روزها که ابتدا بر ضرورت مشارکت حداکثری معلمان و والدین برای بازگشایی مدارس تاکید داشت تا شیوه نامه های بهداشتی برای بازگشایی مدارس نشان داده است که افکار عمومی باید برای بازگشایی مدارس خویش را آماده کند. این دفعه شاید بتوان به باز شدن درب مدرسه ها امیدوار بود هر چند این مسیر که طی شدنش ضروریست چالش هایی پیش رو دارد.
البته امروز هر چند سال تحصیلی به صورت مجازی شروع می شود اما رئیس جمهور در مدرسه ای حاضر شدند و زنگ مدرسه را نواختند-برعکس سال قبل که زنگ مدرسه توسط رئیس جمهور مجازی نواخته شد- دانش آموزان در مدارس روستایی و عشایری، دانش آموزان هنرستانی برای دروس مهارتی و دانش آموزان پایه اول ابتدایی هم به مدرسه رفته اند. هر چند گروه بندی شده و با رعایت پروتکل ها!
کدام معلمان برای بازگشایی مدارس مقاومت می کنند؟
به نظر می رسد هر چقدر معلمان در ایام ابتدایی آغاز آموزش مجازی در اسفند سال ۹۸ با آن گرفتار چالش بودند اما بعضی از آنها شاید این روزها هم باوجود سفارش کارشناسان سلامت روان و تعلیم و تربیت در خصوص اهمیت بازگشایی مدارس، آموزش مجازی را گزینه مطلوب تری می دانند. هر چند تمام معلمان در این دسته قرار نمی گیرند و بیشتر معلمانی که در این دسته قرار می گیرند، معلمان رسمی آموزش و پرورش هستند که عموماً در مدارس دولتی تدریس می کنند و شاید نظارت کم آموزش و پرورش در دوره کرونا بر آموزش ها ماندن پشت دفاع از آموزش مجازی در شرایط فعلی را راحتتر کرده باشد؛ معلمانی که به ندرت برای کاهش افت تحصیلی دانش آموزان مورد سوال قرار می گیرند و مطالبات معیشتی آنها همیشه مطالبه گری از این قشر را تحت تأثیر قرار داده است. اساسا در این میان منظور تمام معلمان نیستند و حتما در بین این قشر شمار بسیاری معلم دیده می شود که در همین ایام کرونا از خود گذشتگی های بسیاری برای دانش آموزانشان داشته اند اما شاید بعضی از معلمان هم ترجیح می دهند چشمشان را روی انبوه مشکلاتی که بسته بودن مدارس برای دانش آموزان و اولیا بوجود آورده است ببندند و به این فکر کنند که بهتر است در همین فضای بی نظارت پشت سر نبود امکانات بهداشتی در مدارس و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی برای باز شدن مدارس مقاومت کنند.
ریما صالحی مادری که فرزندش سال جاری به کلاس سوم دبستان می رود به خبرنگار مهر اظهار داشت: روز سه شنبه سری به مدرسه دخترم زدیم که کتاب هایش را تحویل بگیریم. از معاون مدرسه پرسیدم مدارس از آبان باز می شود که با قاطعیت گفت سال جاری هم آموزش مجازی خواهد بود. من اعتراض کردم و گفتم بچه ها از سال اول و دوم واقعاً چیزی نفهمیدند و خودم با زور معلم خصوصی بچه ام را به سطح مطلوب رساندم ولی اظهار داشت که ما امکاناتی برای بازگشایی مدارس نداریم و بچه خود شما بیشتر صدمه می بیند چون نهایتا هم باید برای دو ساعت بچه را هر روز به مدرسه بیاورید و ببرید.
وی افزود: من نزد مدیر مدرسه رفتم و اعتراض کردم که بچه ها افسرده شده اند و هیچ درکی دیگر از مدرسه و همکلاسی و کلاس ندارند اما مدیر هم گفت این شرایط برای همه بچه ها همین است و در دنیا کرونا آمد فقط به این مدرسه که نیامده. گفتم واقعاً ما اولیا هم خسته شده ایم که گفت مگر مدرسه جای نگهداری بچه شماست. خیلی رفتارشان برخورنده بود. نهایتا یکی از معلم ها که در اتاق مدیر بودند گفتند مدارس باز شود شما نخستین نفری هستید که اعتراض می کنید هم اکنون کلاس اول ۸۰ نفری ثبت نام شده اند ولی دو کلاس توانستیم تعریف نماییم چون معلم بیشتر نداشتیم. با کلاس ۴۰ نفره مقرر است مدرسه را در این وضع باز کنیم؟
صالحی بیان نمود: من واقعاً نمی دانم از آبان مدارس باز می شود یا نه ولی واقعاً از مسؤلان انتظار دارم هر کسی هر کاری لازم است انجام دهد تا مدرسه ها باز شود. واقعاً اگر سال جاری هم قرار باشد آموزش ها مجازی باشد دیگر باید قید آموزش رسمی در کشور را زد. به نظرم معلم های این مدرسه دوست ندارند مدارس باز شود. مدیر مدارس هم دوست ندارند. حداقل حرف بسیاری از اولیا در مدرسه دخترم که دولتی است همین است وگرنه ما والدین خیلی هم از باز شدن مدارس استقبال می نماییم. هم اکنون تقریباً همه یا کرونا را گرفته ایم یا واکسن زده ایم. معلم ها هم که واکسن زده اند. بسته بودن مدارس هیچ توجیهی ندارد.
با معاون این مدرسه دولتی در منطقه ۱۲ تهران درباره علل عدم استقبال از بازگشایی مدارس پرسیدیم. زهرا. ص اظهار داشت: می گویند مقرر است به ما سرانه بهداشتی بدهند. اصلاً مشکل ما سرانه بهداشتی نیست. بله ما از بازگشایی مدارس استقبال نمی نماییم چون فردا همین والدین کلی از ما طلبکار می شوند که فرزندانشان در مدرسه کرونا گرفته اند و کل خانواده درگیر شده و… سال قبل ما یکبار چنین اتفاقی را تجربه کردیم. بچه ها ناقل هستند و حتی اگر واکسن هم زده باشیم همه در معرض ویروس هستیم و ایمن نیستیم. من نمی توانم برای مدارس ۴۰ نفره ام برنامه ریزی کنم که معلم هم روزی دو ساعت دو ساعت به ده نفر ده نفر درس بدهد و بعد آموزش مجازی هم بدهد. تازه همین هم ایمن نیست.
وی افزود: برای این کار باید اول تلاش می کردند معلم به اندازه کافی به مدارس بدهند که ما نخواهیم کلاس های ۴۰ نفره تشکیل بدهیم. آموزش مجازی برای ما هم دشوار می باشد. مبحث راحت طلبی معلم که نیست. وگرنه معلم باید یک سری در شاد فایل بگذارد و بعد در واتساپی جایی پیگیر آموزش بچه ها باشد. دردسر آموزش مجازی بیشتر است.
این معاون مدرسه در پاسخ به این پرسش که اگر مطالبه والدین بازگشایی مدارس باشد چه؟ اظهار داشت: ما امکاناتمان را می بینیم. خود آموزش و پرورش هم می گوید اولویت سلامتی بچه هاست.
وی در پاسخ به پرسش دیگری که در دنیا مدارس آخرین جایی بودند که تعطیل می شدند و این که تداوم دوری از مدرسه صدمه زاست، اظهار داشت: برای این دیگر باید مسؤلان کاری کنند کرونا در کل کشور کنترل شود. اینها دیگر تقصیر ما نیست.
معلمانی که مطالبه بازگشایی مدارس را دارند
البته هستند معلمانی که همین روزها در فضای مجازی دلسوزانه درباره صدمه های آموزش مجازی می نویسند و خود پای مطالبه بازگشایی مدارس ایستاده اند. شایان هراتی معلم مدارس دولتی و غیردولتی تهران هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: اصلاً نمی توانید تصور کنید چقدر بچه ها در این زمان صدمه دیده اند. اصلاً مسؤلان بدانند اگر آبان مدارس با هر تمهیدی باز نشود کمترین صدمه بی انگیزگی دانش آموزان و تغییر سبک زندگی آنها خواهد بود. سبک زندگی که بسیار خطرناک و دور از تمام شئون تربیتی است. بدترین ضررش این است که واقعاً تعامل آنها به پایین ترین سطح رسیده و در جایی غیر از مدرسه دارد شکل می گیرد. دیگر فضای تربیتی سالم در دسترس بچه ها نیست. دیگر کنترل نوجوان ها از دست والدین خارج شده است و بدتر این که آمار ترک تحصیل بالاتر می رود که کلی هزینه و انرژی می خواهد تا آنها به تحصیل بازگردند.
کرونا جهان را گرفت ولی واقعاً ما خیلی بد مدارس را مدیریت کردیم. این که تمام انرژی روی پر و بال دادن به آموزش مجازی در سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی صرف شده است اصلاً سبب شده سخت تر هم بشود بازگشتن به مدرسه. کاش اصلاً آموزش را تعطیل می کردند و جایگزینی نبود تا زودتر مجبور می شدیم به مدارس برگردیم
وی افزود: کرونا جهان را گرفت ولی واقعاً ما خیلی بد مدارس را مدیریت کردیم. این که تمام انرژی روی پر و بال دادن به آموزش مجازی در سامانه شاد و مدرسه تلویزیونی صرف شده است اصلاً سبب شده سخت تر هم بشود بازگشتن به مدرسه. کاش اصلاً آموزش را تعطیل می کردند و جایگزینی نبود تا زودتر مجبور می شدیم به مدارس برگردیم. هم اکنون همه می گویند خب آموزش مجازی هست دیگر. اصلاً این چه استدلالی است؟ واقعاً آموزش مجازی اصلاً برای سن دانشگاه هم خیلی پذیرفته نیست.
این معلم متوسطه اول اظهار داشت: هم اکنون بچه ها در کوچه و خیابان و خانه دوست و فامیل هستند. واقعاً مشکل والدین با مدرسه است؟ به نظرم باید حضور در مدرسه الزامی شود. هیچ روشی جز الزامی شدن این حضور پاسخگو نیست. نمی گردد میانه حرکت کرد. هم اکنون همه جا باز است و هیچ فعالیتی متوقف نیست ولی آموزش کلاً در کشورمان شده مجازی. این قابل باور نیست.
از استرس بچه های پایه دوازدهم تا اشتیاق بچه های دبستانی برای دیدن همکلاسی
زهرا سالک مشاور مدارس تهران هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: واقعاً تا مدارس باز نشود و مشاوران در مدارس دانش آموزان را مشاهده نکنند نمی توانیم دقیق بگوییم این مدت چقدر برای بچه ها صدمه زا بوده است. همین هم اکنون بچه هایی که پایه دوازدهم هستند عملاً متوسطه دوم را تا حالا با آموزش مجازی گذرانده اند و نگران سطح یادگیری و کنکورشان هستند. این همه استرس اگر قرار باشد سال جاری با آموزش مجازی توام شود واقعاً خطرناک می باشد. سال قبل هم وقتی برای نحوه درس خواندن برای کنکور به بچه ها مشاوره می دادم به وضوح می دیدم یک استرس عجیبی داشتند که مدل هیچ سالی نبود. آنها نگرانی هایی داشتند که اصلاً تمرکزشان را گرفته بود. مثلا اگر کرونا بگیریم و نرسیم به کنکور چطور؟ اگر مدام کنکور را عقب بیاندازند چی؟ اصلاً چه فایده دارد درس بخوانیم قرار نیست کرونا برود و… یک جورهایی با تعطیلی مدارس امید را از بچه ها گرفته ایم.
بهانه است والدین بگویند برای کرونا بچه ها را به مدرسه نمی فرستند چون هم اکنون نوجوان ها همه جا می روند. مشکل نمی تواند دو ساعتی باشد که مقرر است مدرسه بیایند. همین همکلاسی ها در کافه و پارک همدیگر را می بینند
وی افزود: والدین باید بدانند به همان اندازه که نگران سلامتی جسمی بچه هایشان هستند باید نگران خیلی چیزهای دیگر باشند. هر چند واقعاً به نظرم دیگر بهانه است والدین بگویند برای کرونا بچه ها را به مدرسه نمی فرستند چون هم اکنون نوجوان ها همه جا می روند. مشکل نمی تواند دو ساعتی باشد که مقرر است مدرسه بیایند. همین همکلاسی ها در کافه و پارک همدیگر را می بینند. هم اکنون در همین ایام جشن شکوفه ها ببینید چقدر بچه های دبستان از دیدن ۱۰ تا بچه هم سن و سالشان کنار هم به شوق می آیند و یا حتی واکنش های عجیبی نشان می دهند. اینها همه در اثر کروناست و واقعاً تداوم آن خطرآفرین است.
سالک بیان نمود: البته من خوش بین هستم و معتقدم مدارس بزودی باز می شود و ما هم ان شاءالله می توانیم شرایط را مدیریت نماییم و باردیگر همه چیز سر جای خود باز گردد. شاید اولش کمی برگشتن به شرایط عادی سخت باشد اما همه باید همت نماییم. هم اکنون هم که دانش آموزان را می خواهند واکسن بزنند. البته والدین روی همین هم شک و تردید دارند ولی شاید لازم است کمی در مقابل این فضا انعطاف پذیر تر از ماه های قبل باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که معلم ها از بازگشایی مدارس استقبال می کنند اظهار داشت: تمام معلمان مدرسه ما از آن استقبال می کنند. واقعاً جریان زندگی و آموزش از دست خارج شده و ما هم دوست داریم بچه ها را ببینیم. دیدن بچه ها به ما هم انگیزه می دهد. معلم ها می دانند آموزش مجازی در بهترین حالت هم به یادگیری کامل نمی رسد. امیدوارم آبان مدارس باز شود.
واکسن زدن به دانش آموزان؛ از استقبال والدین تا نگرانی
شاهین بدعتی پدر آتنا که سال جاری پایه دوازدهم است به خبرنگار مهر اظهار داشت: واقعاً خوشحالم مقرر است به بچه ها واکسن بزنند. اصلاً از استرس این که سال دوازدهم مقرر است آموزش ها آنلاین باشد سه ماه است این بچه خواب و خوراک ندارد. هم اکنون حداقل مطمئن هستیم برای دانش آموزان متوسطه دوم امید به بازگشایی مدارس هست. البته مدرسه دختر من غیردولتی است و از مرداد اعلام نموده بود که حتما سال جدید تحصیلی حضوری خواهد بود. ده روزی هم در شهریور کلاس گذاشتند. هم اکنون ولی اعلام نمودند از نیمه مهر آموزش ها حضوری می شود. همه معلم ها هم گویا واکسن زده اند. به نظرم پدر و مادر این نسل هم عموماً دیگر واکسن زده باشند.
وی درباره این که در این زمان فرزندش چه تغییراتی به لحاظ خلق و خو کرده است، اظهار داشت: دخترم خیلی فعال بود ولی هم اکنون کمی نسبت به برخی مسائل بی تفاوت است. مثلا دیگر نسبت به تعادل وزنش حساس نیست. شلخته تر شده است و مهم ترین چیزی که ما را اذیت می کند این است که زمان خوابش کلاً بهم ریخته است.
وقتی بچه ها آزادانه هر ساعت می خواهند بخوابند و بیدار شوند در واقع تعادل شیمیایی مغز آنها بهم می ریزد. بسیاری از افسردگی ها برای همین است. حالا فرض کنید علت دیر خوابیدن پرسه زدن در فضای مجازی آن هم با گوشی موبایل باشد
دکتر سحر گلستانی روان شناس هم در گفتگو با خبرنگار مهم ترین مشکلات دوران کرونا برای کودکان و نوجوانان را بهم خوردن نظم زندگی و ساعت خواب و بیداری ذکر کرد و به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما می دانیم که چقدر مهم می باشد که در زمان مناسب و به مقدار کافی -نه زیاد و نه کم- در سنین رشدی بچه ها بخوابند. نه فقط بحث سلامت رشد جسمانی که حتی برخی از ناقل های عصبی مثل سروتونین که مانع افسردگی می شود در خواب شب ترشح می شود. وقتی بچه ها آزادانه هر ساعت می خواهند بخوابند و بیدار شوند در واقع تعادل شیمیایی مغز آنها بهم می ریزد. بسیاری از افسردگی ها برای همین است. حالا فرض کنید علت دیر خوابیدن پرسه زدن در فضای مجازی آن هم با گوشی موبایل باشد. مدرسه رفتن بیشتر از چیزی که فکر می نماییم در زندگی بچه ها کارکرد دارد. یک جور برنامه ریزی زیستی و روانی آنها را تنظیم می کند.
وی افزود: هر کسی در این فضا موافق تداوم آموزش آنلاین و عدم بازگشایی مدارس باشد منطقی به شرایط نگاه نمی نماید. واقعاً بچه ها احتیاج به تعامل با همسالان خود دارند. نیاز دارند ساعتی در روز را دور از خانه باشند و در یک جای امن. نیاز دارند در کلاس و با همکلاسی ها درس بخوانند. نیاز دارند با معلم ها در تعامل باشند. مهم تر این که باید مشاوران مدارس هم آنها را رصد کنند و هر چه زودتر برای رفع چالش هایی که بوجود آمده مداخله کنند. من مراجعین نوجوانی دارم که یکی از استرس هایشان دیدن باردیگر کلاس و همکلاسی است چون در این زمان به انزوا عادت کرده اند و مراجعینی که از حضوری شدن مدارس استقبال نمی کنند چون به تنبلی عادت کرده اند. در کنارش نوجوانانی که واقعاً از این شرایط که برای دیدن یک همکلاسی باید کلی دلیل برای والدین بیاورند و یک پارکی جایی برای این دیدار پیدا کنند به ستوه آمده اند را می بینم.
گلستانی اظهار نمود: به نظرم می رسد که اصلاً نباید سال جاری ساده از کنار بازگشایی مدارس عبور کرد. باید این حضور الزامی شود. بعید می دانم امروز دیگر فعالیتی مثل مهر سال قبل تعطیل یا تق و لق باشد و نباید بهانه ای برای آنلاین شدن آموزش ها و دوری بچه ها از تعاملاتشان با هم در فضای مدرسه باشد.
وی درباره این که به نظرش با والدینی که شاید در مقابل واکسن زدن دانش آموزان مقاومت کنند چه میتوان گفت، بیان نمود: به هر حال بعید است واکسن زدن الزامی باشد. والدین هم می توانند انتخاب کنند. البته واکسن هراسی در همه جای دنیا وجود دارد و برای نوجوانان و کودکان هم هنوز شاید اما و اگرهایی باشد اما باید مسؤلان بهداشتی در اینباره خیال مردم را راحت کنند که واکسن خطری ندارد. ولی باز هم به نظرم رعایت پروتکل ها باید در اولویت باشد و با رعایت پروتکل ها مدارس را باز کرد و روی آن برنامه ریزی کرد.
در این میان هستند والدینی که نگران واکسیناسیون الزامی فرزندانشان هستند. سلما سلیمانی مادر حسنی به خبرنگار مهر اظهار داشت: دخترم سال جاری کلاس اول است و پسرم هم سال هفتم می رود. برای دخترم که می دانم نوبت واکسن حالا نمی رسد و بعید می دانم اصلاً واکسنی تایید شده باشد ولی برای پسرم هم نگران این هستم حضور را منوط به زدن واکسن کنند چون ما مجبور می شویم او را به صورت حضوری به مدرسه نفرستیم. روز گذشته مدرسه شان اعلام نمود اگر برای بچه ها نوبت واکسن اعلام گردد واکسن زدن الزامی است و هر کس واکسن نزند نمی تواند کلاس حضوری بیاید و درس های حضوری هم قرار نیست آنلاین تدریس گردد.
وی افزود: البته اولیا با مدیر مدرسه صحبت کردند و قرار شد تغییر در این شیوه داده شود ولی فکر کنم خود مدارس هم چندان نمی دانند مقرر است چه اتفاقی بیافتد. به هر حال ما نمی دانیم این واکسن ها روی چه تعداد بچه در دنیا امتحان شده و اصلاً چه اثراتی دارد آیا نتیجه بخش است یا نه. من خودم بدون واکسن زدن هم پسرم را مدرسه می فرستم ولی هنوز مطمئن نیستم واکسن به او بزنیم.
باید به مدرسه بازگشت!
شاید در این روزها مسؤلان دارند سخت تلاش می کنند اعتماد عمومی را بازگردانند تا مدارس باز شود و این را در یک فضای آرام دنبال می کنند. حقیقت این است که والدین هم این روزها بیشتر از گذشته از بازگشایی مدارس استقبال می کنند. شاید این روزها بیشتر همه متوجه شده باشند که تعامل بچه ها با یکدیگر و داشتن یک برنامه روتین به منظور زندگی و هدفی مثل درس خواندن و تعامل با معلم و.... چقدر برای رشد آنها و سلامتی شان موثر است. شاید دیگر بهانه کمتری برای تداوم آموزش مجازی باشد. وقت آن است که آموزش های مجازی بعنوان یک پشتیبان عمل کنند و به همین روشی که پیش می رود مدارس به مرور بازگشایی شوند. حالا گفته می شود در مناطق روستایی و عشایری سال تحصیلی مدارس حضوری باز می شود، کلاس های نهضت سوادآموزی باید حضوری باشد و… و به مرور مدارس با رعایت پروتکل ها بازگشایی می شوند. باید باور کرد که بسته بودن درب مدارس امروز به نفع آینده و حال جامعه نیست.

1400/07/03
18:05:33
0.0 / 5
211
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین