آموزش و پرورش در هفته ای كه گذشت؛

از بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس تا برگزاری كنكور سراسری

از بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس تا برگزاری كنكور سراسری

بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان وبررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس مدارس غیردولتی در مجلس، برگزاری کنکور سراسری و افتتاح برنامه های تابستانی در بستر مجازی اخبار این هفته آموزش و پرورش بود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، در صورتیکه هفته گذشته شنبه را با داغدار بودن از فوت سرباز معلمان در حادثه واژگون شدن اتوبوسی در استان یزد شروع کردیم، امروز پرونده کنکور سراسری ۱۴۰۰ بسته می شود و خیلی از اخبار هفته گذشته آموزش و پرورش حول و حوش برگزاری این آزمون سرنوشت ساز می گذشت. همچون آنکه وزارت اطلاعات اعلام نمود «در راستای حفظ سلامت و آرامش روانی خانواده های داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، با اشراف اطلاعاتی سربازان گم نام امام زمان (عج)، تحرکات چند شبکه کلاهبرداری که در حوزه عرضه و فروش سوالات غیر واقعی آزمون سراسری ۱۴۰۰ فعالیت داشتند؛ با هماهنگی دستگاه قضائی شناسایی و مورد برخورد قرار گرفته و برخی از سودجویان شبکه ای دستگیر شدند.»همچنین مسئولان وزارت بهداشت اعلام نمودند که کنکوری ها می توانند از بیمارستان ها در این آزمون شرکت نمایند. اما مهر در گزارشی با عنوان اهمیت امتحانات نهایی یا کنکور؛ مسئله این است! به این مسئله مهم پرداخت که مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در امتداد افزایش تأثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور تا ۱۴۰۲ آیا از بازار داغ کنکور و استرس های آن می کاهد؟خیرین مدرسه ساز بی کار نیستنداوایل هفته آئین انعقاد تفاهم نامه مشارکت در راه اندازی ۱۴۲ باب مدرسه با عبدالرضا وکیلی؛ خیّر مدرسه ساز خراسانی، در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، مشارکت در راه اندازی ۱۴۲ باب مدرسه با ۶۷۶ کلاس درس در استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، واقع در مناطق زبرخان، فیروزه، میان جلگه و سر ولایت، موضوع انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و عبدالرضا وکیلی؛ خیّر مدرسه ساز بود که در آخر جلسه به امضای وزیر آمورش و پرورش و این خیّر رسید.افتتاح برنامه های کارهای تابستانی دانش آموزان؛ باز هم مجازیاما اوایل هفته مراسم افتتاحیه کارهای تابستانی دانش آموزان بصورت مجازی انجام شد و خود این فعالیت ها نیز در بستر شبکه شاد و فضای مجازی صورت می گیرد تا برای دومین تابستان کرونائی اوقات فراغت دانش آموزان نیز همچون برنامه های آموزشی شأن به بستر مجازی سپرده شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم عنوان کرد: باید بتوانیم در یک نگاه فرابخشی به یک ترکیب مناسب بین نهادهای مؤثر برسیم. ایشان سپس اضافه کرد: یکی از ظرفیت های وزارتخانه ما کارهای فرهنگی مساجد است که ۲۶ هزار کانون و یک میلیون دانش آموز داریم. وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم اظهار داشت: شاید یکی از کارکردهای برنامه های اوقات فراغت امسال، سازگار کردن بچه ها با اقتضائات جدید و استقبال از شرایط نو در سال تحصیلی آینده است. ما امسال امید داریم بوسیله سازماندهی اوقات فراغت به این دوره با ارزش و به نیازهای اساسی مربوط به آن پاسخ دهیم. شعار «هر دانش آموز، یک نقش اجتماعی و یک مهارت» کمک مؤثری به تحقق اهداف تربیتی ماست. ساحت های مختلف تربیتی ما در اوقات فراغت مجال می یابد در پیوند با مسجد، تشکل های اجتماعی و سیاسی زمینه های رشد متوازن تر نسل نو را به فراهم آورد. حاجی میرزایی اشاره کرد: ما مصمم هستیم که در قالب ۳۰ هزار پایگاه تابستانی، فرصت گسترده تری برای این جمعیت انبوه دانش آموزی انبوه در اختیار بگذاریم. حاجی میرزایی بیان کرد: امیدوارم این سه میلیون جمعیت تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت، به کل جمعیت دانش آموزی تعمیم یابد. در فضای مجازی که توانمندی هایمان افزیش یافته است محدودیت های آن دوره حضوری را نداریم و یک دانش آموز می تواند از یک استان در برنامه دیگری در استان دیگر شرکت نماید. باید این پیوندها را توسعه داده و کمک نماییم تا تابستان پرثمری داشته باشیم. علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی نیز توضیح داد که امسال ۱۵۰ مسجد برتر و فعال را به شبکه شاد و سیستم پایگاه های اوقات فراعت وصل کردیم و هر مسجد را به ۳ پایگاه ارتباط می دهیم. وی شعار کارهای تابستانی را هر دانش آموز یک نقش اجتماعی دانست و افزود: از اول تیرماه با ایجاد پایگاه ها رسماً فعالیت را آغاز نموده ایم حالا در سامانه همگام بیش از یک میلیون دانش آموز ثبت نام کرده اند وبخش مهم ظرفیت های ما تشکل های دانش آموزی است. وی طول فعالیت پایگاه ها را ۶ هفته و زمان برگزاری کلاس ها را ۳۰ دقیقه دانست و درباره نحوه ثبت نام در این فعالیت ها اظهار داشت: بوسیله صفحه اول شاد تمام دانش آموزان می توانند ثبت نام کنند.ثبت سفارش کتاب های درسی ادامه دارداما زمان ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان پایه اول، هفتم و دهم از ۶ تیر شروع شده و هنوز ادامه دارد. دانش آموزان ورودی پایه های اول، هفتم و دهم می توانند بعد از ثبت نام در مدرسه با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به آدرس irtextbook.ir، سفارش کتاب درسی خودرا ثبت کنند. پس از آن که ثبت اسامی دانش آموزان انجام شد و آنها کتاب های خودرا در اختیار گرفتند؛ مهرماه ثبت سفارش تک جلدی کتاب ها شروع می شود تا علاقه مندان و فرهنگیان بتوانند از این طریق کتاب های مدنظرشان را سفارش کنند.هدف گذاری رشد ۱۰ درصدی برای ورود به هنرستان ها در ۱۴۰۰سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام نمود که از فروردین سال قبل تا فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان تخصیص یافته، و افزود: این اعتبار از محل فروش دو درصد عوارض گاز و بودجه سنواتی تجهیزات هنرستان ها تخصیص یافته است. طی سالهای اخیر به طور متوسط سالانه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر تخصیص پیدا می کرد؛ اما این اعتبار در سال قبل یک باره به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و این مهم حاکی از اراده ی محکم آموزش و پرورش برای تقویت هنرستان ها است.آذرکیش ضمن اعلام اینکه مهرماه امسال بیش از ۶۰۰۰ هنرآموز جدید برای تدریس در هنرستان ها جذب خواهند شد، اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، رشته های جدیدی در هنرستان ها به وجود آورده ایم که با رویکرد توجه به رفع نیازهای ملی، کاهش نرخ بیکاری و همسو با نیازهای بازار کار صورت گرفته و در هدایت تحصیلی مؤثر است. بگفته آذرکیش، هدف گذاری نرخ پوشش تحصیل در دوره فنی و حرفه ای و کاردانش در قانون برنامه ششم توسعه، ۵۰ درصد است. حالا این نرخ ۳۶ درصد است و هدفگذاری امسال ما برای ورودی پایه دهم حدود ۴۴.۷۶ درصد است و امیدواریم این درصد محقق شود.ثبت نام بازماندگان از تحصیل و اتباع خارجیاما درباره ثبت نام و جذب تحصیلی اتباع و بازماندگان از تحصیل نیز رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر اظهار داشت: تیرماه امسال هم بواسطه بخشنامه ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه فقط حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید می کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت ها می توانند شرکت نمایند و محدودیتی برایشان وجود ندارد. معاون آموزش ابتدایی درباب آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند اشاره کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا بوسیله مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری ها و یا اداره کل اتباع خارجی می توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت نمایند. وی افزود: بر طبق اطلاعاتی که از مرکز آمار ستاندن شده است در سال قبل تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲ هزار نفر بود افزایش داشته است. حکیم زاده با اشاره به این مطلب اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به سبب نگرانی اولیا از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند. معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان حقیقت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار نمود: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند ویا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در بیشتر این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه ادامه دارداما طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه این روزها در حالی دنبال می شود که وارد پیک پنجم کرونا شده ایم و برخی استانهای کشور باردیگر به رنگ قرمز کرونائی برگشته اند. سید جواد حسینی معاون وزیر اما اعلام نمود که شهرستان های تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، البرز، مرکزی و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبت گیری پایگاه های سنجش در سال ۱۴۰۰ را داشته اند. وی اظهار داشت: تا حالا استانهای خراسان رضوی، خوزستان، گلستان، آذربایجان شرقی، همدان، لرستان، شهرستان های تهران، چهارمحال بختیاری، شهر تهران و آذربایجان غربی، به ترتیب، بیشترین میزان سنجش نوآموزان در پایگاه های سنجش را داشته اند. شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه های سنجش امسال است و غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان در ۵ استان بصورت پایلوت صورت خواهد گرفت. سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت بدنی، سنجش پردازش های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.چه خبر از مدارس غیردولتی؟نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۶۶ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مراکز و مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی را به تصویب رساندند.
ضمن این که این طرح برمبنای تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دو شوری شد و مجدداً جزییات آن در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می گیرد تا ابهامات و اشکالات نمایندگان به این طرح نیز مرتفع شود. حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی درباره این طرح، اظهار داشت: مشکل مدارس غیرانتفاعی، مسائلی نیست که در این طرح آمده است و ما باید به دنبال حل مشکلات اصلی معلمان این مدارس باشیم. متأسفانه تعدادی از معلمان مدارس غیرانتفاعی بعد از چندین سال تدریس در حد یک میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد: متأسفانه از معلیمن مدارس غیرانتفاعی بیگاری می کشند در صورتیکه شهریه ۴۰ میلیون تومانی از اولیا دریافت می شود. علیرضا منادی سپیدان، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اظهار داشت: متأسفانه تعداد قابل توجهی از معلمان مدارس غیرانتفاعی عملاً استثمار می شوند. مدارسی داریم که به معلم چک می دهند و می گویند ۳ میلیون بگیر و ۲ میلیون را باید به ما برگردانی. این قانون در جهت بهبود حقوق معلمان مدارس غیر انتفاعی گام خوبی برداشته است. در این میان شهریه مدارس غیردولتی نیز همزمان با موسم ثبت نام ها یکی از موضوعات مهمست که شهریار فولادوند در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اعلان اینکه برمبنای آمار بیش از ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی نسبت به شهریه مصوب تخفیف می دهند و حدود ۳۰ درصد از آنها مقید به دریافت شهریه مصوب هستند، اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد به سبب نبود نظارت قوی و برخی ادعاهای مؤسسان تخلف و بیش از شهریه مصوب دریافت می کنند. وی اظهار داشت: سال قبل شهریه مدارس غیر دولتی ابتدایی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در شهر تهران بود البته فاکتورهای فراوانی مانند اجاره بهای ملک سبب تفاوت شهریه ها می شود. وی درباره موضوع مورد بحث نمایندگان مجلس نیز اظهار داشت: از ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی حدود ۶۰ درصد آنها کمتر از ۱۰۰ دانش آموز دارند و برخی نیز با ۵۰ دانش آموز به کار خود ادامه می دهند، بدین سبب سودهای کلان نمی برند. معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: از نظارت مطلوب بر مدارس غیر دولتی فاصله داریم اما با راه اندازی سامانه مدرسه شیشه ای بر فرایندهای کار نظارت و با متخلفان برخورد می نماییم. فولادوند اظهار داشت: در این سامانه حقوق و دستمزد معلمان، تعداد معلمان، قراردادهای مؤسسان با معلمان و قراردادهای اولیا دانش آموزان با مدارس و دانش آموزان مشخص است. وی افزود: امسال حقوق و دستمزد معلمان و دبیران مدارس غیر انتفاعی با ۳۰ ساعت کار برمبنای قانون کار پرداخت می شود و این رقم می تواند تا سه برابر برمبنای ساعات کاری افزایش یابد. معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ملاک ما برای مدارس غیر دولتی تدریس برنامه درس ملی است و این مدارس خدمات مجزا را باید بصورت قرارداد تنظیم کنند که ما بعنوان تنظیم گر و ناظر به تعهدات مدارس غیر دولتی نظارت می نماییم و شاخص ارزیابی ما تحقق این تعهدات است. آموزش و پرورش همه حوزه ها را رصد و نظارت می کند و برنامه ریزی ها بر این اساس است. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این که معلم مدرسه غیر دولتی مانند معلم مدرسه دولتی حقوق بگیرد تلقی درستی نیست برای اینکه دو نظام پرداخت جداگانه برای هر کدام وجود دارد. دولت می تواند قسمتی از سهم حق بیمه کارفرما و معلمان را در مدارس غیر دولتی پرداخت کند.بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس
هفته گذشته بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار نوبت بامداد و عصر کمیسیون آموزش مجلس قرار داشت و مصوب شد، معلمان در ۵ عنوان آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دارای رتبه شوند. قرار شد این رتبه بندی ها ابتدا برای فرهنگیان جوان اعمال شود و مدت زمان توقف بر هر رتبه به ۴ تا ۵ سال کم شد. میزان تحصیلان فرهنگیان و امتیازات تشویقی و دوره های طی شده در تعیین رتبه ها تأثیر گذار خواهد بود.



منبع:

1400/04/14
09:53:32
0.0 / 5
198
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین