ضرورت طراحی و برنامه ریزی آموزشی از طرف معلمان كلاس های چندپایه

ضرورت طراحی و برنامه ریزی آموزشی از طرف معلمان كلاس های چندپایه

مدیریت آموزش: انسان بوسیله یادگیری می تواند خودرا باردیگر خلق کند و قادر به انجام کارهایی شود که قبل از آن هیچگاه عملی نبوده اند. یادگیری درک مجددی از جهان و ارتباط با آن به انسان می دهد. این مفاهیم مدلول اصلی سازمان یادگیرنده است. یکی از راه های تبدیل مدرسه ها به سازمان یادگیرنده، برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، برنامه ویژه مدرسه، یعنی آنچه یک مدرسه را از مدرسه دیگر متمایز می کند. اگر این برنامه به خوبی و منعطف اجرا شود، سه دستاورد مهم دارد که مفید کردن آموزش برای بچه ها، بوسیله مرتبط کردن آن با زندگی واقعی و نیازهای آنها، ارتقای سطح مدیریت مدرسه و ارتقای سطح عملکرد معلم از این جمله است.
نخستین گام برنامه ویژه مدرسه(بوم)، گام عمل آگاهانه است و از آنجائیکه این برنامه، یک برنامه تحولی است، در شروع لازم است شرایط عمومی کشور درباره آن مد نظر قرار گیرد. نباید کارایی طرح را بر طبق دشوارترین شرایط اجرا قضاوت کرد، بلکه لازم است مدرسه های پیشرو و الگوی عمل مدرسه های سایر نقاط کشور شوند.



برنامه درسی سطح مدرسه و کلاس های چندپایه
مدارس با کلاس های چندپایه، همچون مدرسه هایی هستند که در حاشیه شهرها، روستاهای دورافتاده و مناطق محروم قرار دارند و به علت داشتن چالش ها و مسائل گوناگون، لازم است اجرای برنامه ویژه مدرسه در این کلاس ها بسیار هوشمندانه صورت گیرد تا معلمان آنرا نه به چشم تهدیدی برای برنامه درسی رسمی و تجویزی خود، که فرصتی برای تعمیق، تکمیل و غنی سازی برنامه های درسی و تربیتی موجود ببینند.
گسترش پوشش تحصیلی، بسط عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به پروسه تعلیم وتربیت دانش آموزان کلاس های چندپایه، با تاکید بر مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته، از اهداف کلان و هدف عملیاتی ۵ راهکار ۳-۵ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است. بر این اساس، هر کودکی حق دارد از آموزش بهره مند شود و ایجاد کلاس های چندپایه، فرصت یادگیری را برای خیلی از کودکان مناطق روستایی و عشایری فراهم می آورد.



کلاس چندپایه، یک ضرورت آموزشی
لازم است مختصری درباره ضرورت تشکیل کلاس های چندپایه و آموزش در این کلاس ها صحبت شود. در دوره ابتدایی، کلاسی را که با حضور دانش آموزان دو یا چند پایه تحصیلی و با تدریس یک معلم در یک اتاق درس تشکیل و اداره می شود، کلاس چندپایه می نامند. کلاس های چندپایه موقعیت هایی هستند که در آنها دانش آموزانی با توانایی، پایه تحصیلی، سن و جنسیت متفاوت، زیر یک سقف آموزش می بینند.
بسته به شرایط و جمعیت دانش آموزان، در این کلاس ها حداقل دو پایه و حداکثر شش پایه حضور دارند. کلاس های چندپایه، به جهت کمبود جمعیت در خیلی از شهرها و روستاها، از دیرباز تشکیل می شدند و امروزه با افزایش مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ، وجود این نوع کلاس ها به ضرورت تبدیل گشته است. برنامه ویژه مدرسه می تواند در حمایت و هدایت آموزش در کلاس های چندپایه به سمت فرصت های مناسب آموزشی، مؤثر باشد.



برنامه ریزی درسی سطح مدرسه در کلاس های چندپایه
از آنجائیکه برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه، پشتیبان برنامه های درسی رسمی است، معلم کلاس چندپایه می تواند آنرا به نحوی مدیریت کند که سبب تعمیم و تعمیق اهداف برنامه درسی شود. در این حالت است که اجرای برنامه ویژه مدرسه در طول سال تحصیلی، نه فقط خللی در پروسه برنامه آموزش رسمی درس های دوره دوم ابتدایی ایجاد نخواهد کرد، بلکه با عنایت به اصل نیاز و خواست های دانش آموزان و اقتضائات محلی و بافت منطقه ای مدرسه، می تواند موضوع هایی را بعنوان انتخاب محتوا در نظر بگیرد و برمبنای آن بگونه ای طراحی آموزشی کند که نه فقط سبب کمبود وقت (از بزرگ ترین چالش های معلمان کلاس های چندپایه) معلم نشود، بلکه به دیگر آموزش های رسمی نیز کمک نماید.
طراحی های آموزشی تلفیقی، خودآموزی در دوره دوم ابتدایی، ایجاد زمینه هایی برای گفت وگوی دانش آموزان، طراحی شرایط یا موقعیت هایی که هم فکری دانش آموزان پایه های پایین تر را با پایه های بالاتر فراهم آورد، کار اجتماعی در انجام دادن فعالیت ها، ایجاد فرصت پرسشگری یا جست وجوگری برای هر پایه، و ایجاد زمان مناسب برای تولید محتوا در بعضی از پایه ها، مواردی هستند که می توانند محیط یادگیری را غنی کنند و در اجرای مؤثر این برنامه بسیار کارساز باشند.
برنامه های درسی سطح مدرسه می توانند در زمینه آموزش با موضوعات هنری خاص، حرفه ای مشخص، موضوعی علمی، مهارتی معین، آیین و سنتی محلی، مبحثی اعتقادی، یک خاصیت محلی و منطقه ای، دوره مشخص تاریخی، مکتبی فکری یا سیاسی یا اجتماعی، رشته ای ورزشی، یک مسئله زیست محیطی، یک مسئله رشد جسمی و عاطفی، معضلی اجتماعی و یکی از انواع میراث فرهنگی تهیه و تدوین شوند.


طراحی آموزشی از طرف معلمان کلاس های چندپایه
معلم هم باید متناسب با آنها محتوای یادگیری را انتخاب و طراحی آموزشی کند. معلمان کلاس های چندپایه بر حسب نیاز مدرسه و کلاس خود می توانند از موضوعات محلی، وقایع جاری و مسائل چالش برانگیز روز روستا یا منطقه خود موضوع و محتوا را انتخاب کنند. هر منطقه و اقلیمی متناسب با شرایط آب وهوایی، محلی و قومیتی خود، مسائل و موضوع هایی دارد که به محیط زندگی دانش آموزان ارتباط دارند؛ مباحثی مانند تاریخ محله و منطقه، زندگی نامه شخصیت های مطرح محلی، پدیده های چندفرهنگی و فرهنگ اقوام منطقه، گنجینه های هنری، میراث فرهنگی، موزه های منطقه، وضعیت تجاری و صنعتی، موقعیت های شغلی موجود، ذخایر اقتصادی، و شناخت گیاهان و جانوران از این جمله به حساب می آید.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، معصومه فرهوش؛ رئیس گروه برنامه ریزی و ارزشیابی دوره ابتدایی دفتر تالیف سازمان پژوهش در این مطلب که در دوره هفدهم، شماره ۲ از سال ۹۹ مجله رشد مدرسه فردا به چاپ رسیده، نوشته است: این مفاهیم می توانند در برنامه درسی سطح مدرسه و در کلاس های چندپایه، به صورت یک طراحی آموزشی با مفهوم مشترک برای تمام پایه ها در دوره دوم مطرح شوند.
به این ترتیب، در این نوع طراحی آموزشی، برای یک موضوع واحد، متناسب با توان جسمی و ذهنی دانش آموزان هر پایه، فعالیتهایی یادگیری طراحی می شود؛ مثلاً آشنایی با «شهر زیرزمینی اویی» در نوش آباد کاشان، هنر ارغوان بافی که از سنت ها و صنایع دستی مردم کردستان است، یا سوزن دوزی که از صنایع دستی مردم بلوچستان است. در بازخورد گرفتن از ایشان نیز سطح عملکرد مورد انتظار هر پایه مشخص می شود. در این طراحی می توان نقش و همراهی همیار معلمان، والدین و افراد متخصص و با تجربه محلی را نیز به خوبی تعیین کرد.




منبع:

1400/01/07
15:27:11
0.0 / 5
293
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین