راه اندازی ۲۱ پارك تحرك و جهت یابی ویژه نابینایان تا آخر سال

راه اندازی ۲۱ پارك تحرك و جهت یابی ویژه نابینایان تا آخر سال

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اشاره به توسعه فضاهای عرضه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بخصوص دانش آموزان با صدمه بینایی اظهار داشت: یك پارك تحرك و جهت یابی ویژه نابینایان در كشور به راه افتاده است و تعداد این پارك ها تا آخر سال جاری به ۲۱ پارك خواهد رسید.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا دکتر سید جواد حسینی در بیست و سومین نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی که با محوریت عرضه گزارش کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان با صدمه بینایی برگزار گردید با اشاره به اینکه ۱۸۷ محتوای آموزشی برای نابینایان تالیف یا مناسب سازی شده است، اظهار نمود: این تعداد محتوای آموزشی شامل ۱۰۳ عنوان کتاب بریل، ۴۳ عنوان کتاب صوتی و ۴۱ عنوان کتاب درشت خط ویژه تمامی دوره های آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود:: تالیف ۲۰ عنوان راهنمای معلم وهفت دستورالعمل ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا از دیگر محتواهای ساخته شده در حوزه دانش آموزان با صدمه بینایی است.

حسینی با عرضه آماری از دانش آموزان صدمه دیده بینایی اظهار نمود: ۶۷۲۰ دانش آموز صدمه دیده بینایی تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که از این تعداد ۴۵۸۵ دانش آموز در مدارس تلفیقی و۲۱۳۵ دانش آموز صدمه دیده بینایی در ۴۳۲ کلاس درس و ۳۲ مدرسه ویژه نابینایان مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیرآموزش و پرورش تحول در توسعه رشته های تحصیلی و تغییر جهت ازشاخه نظری به شاخه مهارتی برای دانش آموزان با صدمه بینایی را از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار داشت: گسترش رشته های تحصیلی برای این دانش آموزان از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و تابحال رشته های مدیریت خانواده، کامپیوتر و موسیقی مدارس خاص برای این دانش آموزان بوجود آمده است و این دانش آموزان در مدارس عادی هم می توانند در تمامی رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه نابینایان نهضت آموزش خط بریل است که تابحال ۵۰ درصد این برنامه در استان ها اجرا شده است و استان ها باید بر مبنای سهمیه تعیین شده جهت تحقق صد درصدی این برنامه تلاش کنند.

معاون وزیرآموزش و پرورش در مورد توسعه فضاهای عرضه خدمات ویژه به دانش آموزان استثنایی بخصوص دانش آموزان با صدمه بینایی اظهار نمود: یک پارک تحرک و جهت یابی ویژه نابینایان در کشور به راه افتاده است و تعداد این پارک ها تا آخر سال جاری به ۲۱ پارک خواهد رسید همینطور دو اتاق چند حسی امسال افتتاح شده است و تا آخر سال ۱۰ اتاق چند حسی دیگر هم افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل ویژه نوآموزان با صدمه بینایی یکی از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است و ساخت یک مرکز مستقل پیش دبستانی برای این نوآموزان در خراسان رضوی شروع شده است.

حسینی با اشاره به اینکه برای توسعه زیر ساخت ها، امکانات، فضا و تجهیزات استاندارد دانش آموزان با نیاز ویژه اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است، اظهار نمود: برپایه آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که از این تعداد ۱۰۳ مدرسه در چارچوب طرح خشت تا بهشت در هفت ماه گذشته کلنگ زنی شده یا به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: از این ۱۰۳ مدرسه تابحال ۵۸ مدرسه افتتاح و ۳۱ مدرسه استثنایی و ۱۴ مدرسه خاص اتیسم امسال کلنگ زنی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساخت سالن های درون مدرسه ای ۲۰۰متر مربعی در ۳۶۸ مدرسه استثنایی است که فضای کافی دارند.

وی اضافه کرد: ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی هستند که امسال ساخت ۱۳ سالن در این استان ها شروع شده است.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی در عصر کرونا کارکردهای گوناگونی علاوه بر خدمات مشاوره ای دارند، اظهار نمود: ۴۳مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات خویش را به اولیاء و دانش آموزان استثنایی عرضه می کنند که ۹ مرکز مشاوره در در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و ۱۵ مرکز هم امسال و همزمان با بحران کرونا به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با عرضه آماری از مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری اظهار داشت: ۷۵۲ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که ۵۰۰ مرکز آن دولتی و ۲۵۲ مرکز هم غیر دولتی است. ۷۱ مرکز در سال ۹۸ و ۱۱ مرکز هم امسال و در روزهای انتشار کرونا افتتاح شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه عامل تحول در هر جامعه و سازمانی نیروی انسانی است، اظهار نمود: سازمان ها بیشتر از هر چیزی به منابع انسانی خود وابسته هستند و منابع انسانی مهمترین عامل تحرک هر سازمانی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی او در آخر اظهار داشت: سازمانی در تمامی عرصه ها موفق است که منابع انسانی آن سازمان عامل رشد و پیشرفت یکدیگر باشند.




5.0 / 5
1410
1399/08/26
21:33:25
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین