خطر ترك تحصیل در كمین دانش آموزان نیازمند

خطر ترك تحصیل در كمین دانش آموزان نیازمند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در عرضه آموزش ها اصل بر حضور دانش آموزان در كلاس های درس با رعایت پروتكل های بهداشتی است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران قدم های خوبی در توسعه عدالت آموزشی برداشته و در منطقه كارنامه درخشانی دارد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، بامداد امروز محسن حاجی میرزایی در نهمین نشست شورای هماهنگی ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که به میزبانی کمیته امداد برگزار شد؛ اظهار نمود: عدالت یکی از مفاهیم کلیدی انقلاب اسلامی است بنابراین اگر بپذیریم در مقابل این مفهوم مسئول هستیم پس باید دین خویش را ادا نماییم و برای دستیابی به عدالت باید تلاش نماییم.
وی ادامه داد: خیلی از ناعدالتی ها ناشی از توزیع نامناسب فرصت ها است بنابراین جوامعی در توسعه عدالت اجتماعی موفق هستند که در عرضه عدالت آموزشی موفق باشند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قدم های خوبی در توسعه عدالت آموزشی برداشته و در منطقه کارنامه درخشانی دارد، خاطرنشان کرد: ما در آموزش و پرورش باید برای آموزش دانش آموزان جامعه فکر نماییم و تلاش نماییم توزیع آموزش عادلانه باشد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه ما در ایران۱۰ هزار مدرسه با دانش آموز کمتر از ده نفر داریم، نشانه ای از تأمین دسترسی همه دانش آموزان به آموزش و گامی در جهت عدالت آموزشی است.
وی افزود: آموزش و پرورش در کاستن از محرومیت ها، قدم های خوبی را با همراهی و مساعدت خیرین برداشته است به صورتی که بر مبنای آمار و ارقام حدود۳۰ درصد مدارس توسط خیرین مدرسه ساز راه اندازی شده است و این یعنی مشارکت جامعه در توسعه عدالت آموزشی است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار نمود: شیوع بیماری کرونا همه چیز را به هم ریخت و صدمه هایی را ایجاد کرد بنابراین در این شرایط راه هایی را که سال های سال برای عرضه آموزش ها استفاده می کردیم بر اثر کرونا بسته شد.
وی افزود: پس ازبسته شدن روش های معمول و سنتی آموزش باید راه های جدیدی را می پیمودیم و این کار را انجام دادیم اما در این راه با افرادی مواجه شدیم که مشکل دریافت آموزش های مجازی دارند در ستاد ملی کرونا هم به این مورد پرداخته و تصمیماتی اتخاذ شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی سامانه آموزش مجازی برای دانش آموزان با عنوان «سامانه شاد» اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته بعد از شیوع ویروس کرونا، از ۱۴میلیون دانش آموز سراسر کشور حدود۱۰ میلیون نفر در این سامانه عضو شدند و بیشتر از سه میلیون دانش آموز به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از این سامانه را پیدا نکردند و در خطر ترک تحصیل قرار گرفتند.
وی دسترسی به ابزارهای آموزشی فناورانه را یک لزوم دانست و اضافه کرد: امروز مدرسه به یک تبلت تبدیل گشته و نگرانیم که پیشرفت های کشور در حوزه پوشش تحصیلی و کاهش نرخ ترک تحصیل به خطر بیفتند و اهدافی که به خوبی پیش رفته است، متوقف شود.
وزیر آموزش و پرروش بر استفاده از ظرفیت خیران برای توسعه آموزش مجازی در کشور تصریح کرد و افزود: خیران مدرسه ساز می توانند با تمرکز بر خرید تبلت برای دانش آموزان، مدارس را به خانه نیازمندان ببرند.
وی اظهار نمود: ۳۰ درصد مدارس ما زیر ۳۵ نفر دانش آموز دارد که حدود ۱۰ درصد دانش آموزان کشور را شامل می شوند و امکان برگزاری کلاس حضوری را دارند. در بعضی مناطق هم استفاده از روش زوج و فرد کردن دانش آموزان بعنوان یک چاره پیشنهاد شده است تا بخشی از نگرانی مسؤلان در مورد تأمین ابزار و تجهیزات آموزش مجازی برطرف شود.
حاجی میرزایی اظهار داشت: به همه مدارس ابلاغ کردیم برای تک تک دانش آموزان برنامه ویژه ای را طراحی نمایند و وضعیت هر دانش آموز را تا پیش از ۱۵ شهریور مشخص کنند که آیا این دانش آموز قادر به دریافت آموزش های مجازی هست یا خیر و این مورد را اعلام کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید اضافه کرد: از مجموع۱۵ میلیون دانش آموز حدود ۳ میلیون و۲۰۰ هزار دانش آموز نیازمند ابزار دریافت آموزش های مجازی می باشند. بنابراین بخشی از جامعه امکان دارد قادر به تهیه این وسایل مورد نیاز نباشند. ازاین رو نهادها و دستگاه های مختلف در کنار خیرین برای تهیه این ابزار باید تلاش کنند تا عدالت آموزشی برقرار شود.
وی افزود: در کنار همه کاستی ها، نگرانی ما در مورد کیفیت آموزشی برطرف خواهد شد، چونکه امکان تدریس با کیفیت و در دسترس بودن آموزش های باکیفیت از خصوصیت های فضای مجازی است و این فرصتی برای تحقق عدالت آموزشی است. لذاما موظفیم همه ظرفیت ها را به کار گیریم و با راهکارهای مختلف مشکل تبلت دانش آموزان مناطق محروم و مشکل دسترسی آنها را برطرف نماییم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی سامانه شاد و آموزش های مجازی اظهار داشت: ما وارد کار بزرگی شدیم که می تواند نقطه عطفی برای رفع خیلی از مشکلات باشد ازاین رو ارزش این کار اقتضا می کند ما همه ظرفیت ها را به کار گیریم و از فرصت پیش آمده استفاده نماییم.
وی افزود: سه مبحث بسیار مهم می باشد اول اینکه ضروریست برای کاستن نیازهای دانش آموزان همه نهادهای حمایتی در جهت مجموعه های خودشان گام بردارند، دوم مسئولیت اجتماعی بنگاه ها است.
حاجی میرزایی اضافه کرد: در سومین استراتژی، نیازمند درگیر کردن جامعه با این مورد هستیم؛ مشارکت فعال اجتماعی خانواده ها باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی ادامه داد: از ظرفیت های تبلیغی باید برای نهادینه کردن آموزش مجازی و مشارکت جامعه در رفع مشکلات پیش روی این آموزش ها، استفاده نمود. ازاین رو دستگاه ها هریک باید حل بخشی از این مشکل را بر عهده گیرند.



1399/05/13
22:38:52
5.0 / 5
1060
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین