در حضور معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت؛
تشریح فعالیت ها و برنامه های آموزش وپرورش در روزهای كرونا
به گزارش مدیریت آموزش در نشست معاون اول رئیس جمهور با شورای معاونان و مدیران وزارت آموزش وپرورش فعالیت ها و برنامه های آموزش وپرورش توسط اعضای شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش تشریح شد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در نشست با معاون اول رئیس جمهور که در دفتر وزیر آموزش وپرورش برگزار شد، فعالیتهای وزارت خانه در حوزه های؛ کمیته مدیریت و کنترل کرونا، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، شبکه آموزشی دانش آموزان، وضعیت نیروی انسانی، تولید و توزیع کتب درسی و تأمین کاغذ، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس غیردولتی، شوراها و هیات امنایی، بسته های تحولی و بازسازی و نوسازی مدارس (طرح آجر به آجر) برای معاون اول رئیس جمهور تشریح کردند. این گزارش ها توسط معاونان وزیر آموزش وپرورش عنوان شد که به شرح زیر است: کمیته مدیریت و کنترل کرونا در آموزش وپرورش فرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به فعالیتهای وزارت آموزش وپرورش در شرایط شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: در شرایط شیوع ویروس کرونا، احتیاج به تغییر شیوه و روش ها داشتیم و این تغییرات را باید به سرعت انجام می دادیم درحالی که سیستم های بزرگ همواره گرفتار لَختی بیشتری نسبت به سیستم های کوچک هستند و این مورد کار ما را سخت تر کرده بود. وی افزود: در این شرایط نقش تمام ارکان وزارت آموزش وپرورش باید بازتعریف می شد بنابراین همه پست ها بازتعریف و نقش جدیدی برای آنها مشخص شد. سامانه برخط از ۱۰۷ هزار مدرسه تشکیل شد که ۹۷ هزار مدرسه به صورت برخط گزارش های روزانه خویش را عرضه می دادند. حمیدی خاطرنشان کرد: همه این موارد سبب شد تا آموزش وپرورش خویش را به سرعت با تغییرات به وجود آمده هماهنگ کند و با هماهنگی های بین بخشی پخش برنامه های آموزشی تلویزیونی هم شروع شد. همینطور با ۴۸ درصد دانش آموزان ارتباط برقرار شد و با ترویج الگوهای حرکتی در دوران قرنطینه به ترویج فعالیتهای بدنی دانش آموزان در شرایط قرنطینه که نگرانی چاق شدن دانش آموزان را داشتیم، اقدام کردیم. رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه معاونت آموزش ابتدایی شامل پیش دبستان، دبستان و عشایر متولی ۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ دانش آموز ابتدایی و ۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۸۲۰ نوآموز پیش دبستانی است که ۳۴۵ هزار و ۴۱ نفر از آنها دانش آموزان اتباع هستند، اظهار نمود: مهم ترین اقدامات انجام شده در این معاونت بر مبنای سند تحول را افزایش نرخ پوشش دبستانی به ۹۸.۱۸ افزایش نرخ ثبت نام خالص دوره ابتدایی به ۹۸.۱۶، افزایش نرخ ارتقاء به ۹۷.۷۶، کاهش نرخ تکرار دوره ابتدایی از ۱.۳۸ درصد به ۱.۳۰ درصد و کاهش نرخ ترک تحصیل از ۱.۱۱ درصد به ۰.۹۴ درصد دانست. معاون آموزش ابتدایی افزود: در دوره پیش دبستانی ارتقای نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد به ۷۴ درصد ارتقا پیداکرده است و همینطور نرخ میانگین پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم از میانگین کشوری بالاتر است. حکیم زاده خاطرنشان کرد: در عشایر شاهد افزایش ۱۱ درصدی شبانه روزی ها و ارتقای دفتر عشایر به دفتر توسعه عدالت آموزشی و تصویب پست راهبران آموزشی و تربیتی در جهت کیفیت بخشی به مناطق محروم و عدالت آموزشی بوده ایم. وی در مورد فعالیتهای انجام شده در این معاونت باهدف تلفیق آموخته های مدرسه با دنیای واقعی به جای رونویسی و روخوانی های بی حاصل که تأثیری در کسب مهارت های خواندن و نوشتن نداشت و جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب اظهار داشت: در همین راستا به جای پیک های نوروزی بزرگ ترین فعالیت متمرکز کتاب خوانی را با اجرای فعالیتهای عید و داستان در سه محور داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی اجرا کردیم که سال جاری بیشتر از ۸ میلیون دانش آموز در این فعالیت شرکت کردند. او همینطور راه اندازی اتاق بازی و یادگیری باهدف ایجاد نشاط و شادابی در مدارس و عرضه آموزش مؤثر در بستر بازی را از دیگر اقدامات تحولی این حوزه دانست. معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تصویب مصوبه ۹۵۱ شورایعالی در خصوص حذف آزمون های تستی و مقایسه ای پیشرفت تحصیلی و ممنوعیت ورود کتاب های کمک آموزشی و درسی به مدارس ابتدایی اظهار داشت: مصوبه ۹۵۱ شورایعالی نقطه عطفی در کارنامه آموزش وپرورش دولت تدبیر و امید است که دقیقاً چرخش تحول آفرین حرکت از حافظه محوری به تربیت تمام ساحتی را دنبال کرده است. حکیم زاده در مورد اقدامات معاونت ابتدایی در روزهای تعطیلی مدارس اظهار داشت: در دوران انتشار کرونا در سه محور مشخص که شامل راه اندازی تلویزیون آموزشی با ضبط ۱۱۰۶۰ دقیقه شامل ۲۸۳ برنامه زنده و ۹۲ برنامه تولیدی برای کلیه پایه های دوره ابتدایی و فعالیت در شبکه ی شاد با حضور ۹۲ درصد مدیران، ۸۵ درصد معلمان، ۹۴ درصد کلاس و ۶۵ درصد دانش آموزان و تداوم آموزش در مناطقی که دسترسی به فناوری و یا تلویزیون نداشتند از راه تهیه درس نامه ها، اعزام راهبران آموزشی و استفاده از معلم یاران داوطلب بوده است. او در آخر سه چالش اصلی این دوره را تراکم بالای کلاس های درس دوره ابتدایی، عدم تخصیص بودجه مستقل به آموزش ابتدایی و عدم اجرای اساسنامه مدارس عشایری مصوب شورایعالی آموزش وپرورش در خصوص ایجاد ردیف اعتباری خاص با عنوان توسعه آموزش وپرورش عشایری بیان کرد. علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه، اظهار نمود: به دنبال انتشار کرونا بیشتر از ۱۳۰۰و احد هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای برای تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی اعلام آمادگی کردند بنابراین علاوه بر تولید مواد ضدعفونی بیشتر از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار ماسک در این هنرستان ها تولید شد. کمرئی اظهار داشت: این جریان نشان داد پتانسیل خوبی در این حوزه وجود دارد و آموزش و پرورش می تواند در شرایط بحرانی به کمک نظام بیاید. وی توسعه مهارت آموزی را از دغدغه های آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: در حوزه مهارت آموزی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست آمار دانش هنر آموز ما نسبت به سال قبل نیم درصد رشد داشته است و تلاش داریم تا این حوزه را تقویت نماییم. معاون آموزش متوسطه، تلاش آموزش و پرورش را بر عرضه آموزش ها را برپایه شایستگی اعلام و عنوان کرد: در بحث پژوهش سرا ها و همینطور برگزاری المپیادهای علمی آموزش و پرورش تمرکز خوبی داشته است و امروز با پیوندی خوبی که با مراکز علوم نوین برقرار کرده در زمینه سلول های بنیادین و نانو دانش آموزان فعالیتهای خوبی داشته اند. شبکه آموزشی دانش آموزان علی باقر زاده رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی با اشاره به اینکه کار کردن در شبکه های اجتماعی غیربومی ممکن بود مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد، اظهار نمود: این شبکه اختصاصی، بومی، قابلیت توسعه، ارزان و باکیفیت است که در طول ۴۰ روز بیشتر از ۱۲ میلیون کاربر عضو کرده است. ایشان در ادامه اظهار داشت: ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون فایل و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون پیام در شبکه شاد منتقل شده و در بعضی ساعت ها ترافیک شبکه شاد از ترافیک واتس آپ بیشتر بوده است. رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه شبکه شاد هستیم، اظهار نمود: چشم اندازی برای شبکه شاد داریم که سهمی به صورت رسمی به شبکه شاد داده شود تا دانش آموزان بتوانند از راه این شبکه برنامه های درسی را بگذارند. باقر زاده بابیان اینکه توانمندسازی و آموزش معلمان از راه شبکه شاد امکان پذیر است، اظهار داشت: درصورتی که سیمکارت ها و تبلت های اختصاصی برای این شبکه ایجاد شود بعضی از نگرانی ها در این حوزه کاسته می شود و توسعه این شبکه سریع تر صورت می گیرد. وضعیت نیروی انسانی علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در مورد وضعیت نیروی انسانی اظهار نمود: در حوزه تأمین منابع انسانی در آموزش وپرورش باوجود اقدامات زیادی که انجام شده اما بازهم یک سری موانع وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش نماییم. وی با تشکر از حمایت مالی دولت از آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: اگر حقوق اسفند سال ۹۸ را با حقوق اسفندماه ۹۷ مقایسه نماییم در حدود ۵۴.۷ درصد رشد مثبت داشته که این نگاه مثبت دولت را به آموزش وپرورش نشان داده است. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اضافه کرد: مدیریت فرآیند نیروی انسانی شامل تمام موارد مربوط به جذب نیرو تا بازنشستگی افراد را در یک سازمان دربر می گیرد. از سال ۹۸ تا سال ۹۹ حدود ۱ میلیون نفر به جمعیت دانش آموزان اضافه شده اما در مقابل حدود ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته شدند و با پیشبینی انجام شده افزایش دانش آموزان و بازنشستگی همکاران تا سال ۱۴۰۳ ادامه دارد. الهیار ترکمن اظهار داشت: با راهکارهایی همچون حق التدریس شاغلان و بازنشستگان، نیروهای خرید خدمات، استفاده از معلمان تمام وقت، تدریس مدیران و معاونان در مدارس و استفاده از سرباز معلمان قادر به جبران این کمبود تا حدی هستیم ولی در این خصوص احتیاج به استخدام نیرو و اختصاص ردیف استخدام از سوی سازمان بودجه و برنامه هستیم. تولید و توزیع کتب درسی و تأمین کاغذ حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار نمود: از این سازمان بعنوان قلب آموزش وپرورش یاد می شود و این واقعیت است چونکه محتوایی که در مدارس تدریس می شود و معلم و خانواده ها با آن سروکار دارند در این سازمان تولید می شود. وی ادامه داد: آنچه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید می شود سایر بخش ها را تحت و تاثیر قرار می دهد. ملکی خاطرنشان کرد: پژوهش و نیازسنجی که مبنای برنامه ریزی و تولید محتوای درسی را تشکیل می دهد و بدون آن اهداف تعلیم و تربیت محقق نمی گردد مبنای یافته های پژوهشی و راهنمای درسی است. وی افزود: تولید راهنمای درسی از دیگر برنامه های این سازمان است که عناصری را مانند روش تدریس، شیوه ارزشیابی و نقش معلم را در یک نظام منسجم تولید می کند و بعد از تصویب در شورایعالی آموزش وپرورش، مشروعیت اجرایی پیدا می کند. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تصریح کرد: راهنمای برنامه درسی ازجمله برنامه هایی است که با استفاده از نظرات معلمان، نخبگان و اساتید طراحی می شود. وی کتاب درسی را از مهم ترین عناصر آموزشی برشمرد و افزود: برای چاپ کتب درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعتباری به میزان ۳۸ میلیارد دلار درخواست کردیم که دولت با ۳۰ میلیارد دلار آن موافقت کرده است با عنایت به اهمیت مبحث انتظار می رود دولت با ۸ میلیارد دلار دیگر هم موافقت نماید. محمد خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دگرگونی فضاهای آموزشی در سال های اخیر اظهار داشت: مأموریت این دانشگاه تأمین منابع انسانی برای آموزش وپرورش است. این دانشگاه ۹۸ پردیس و مرکز در استان ها دارد که ۱۰۳ هزار دانشجو معلم و مهارت آموز دارد و در مهر سال جاری ۴۰ هزار معلم به وزارت آموزش وپرورش عرضه خواهیم داد. وی اظهار داشت: در صورت تصویب ردیف های بودجه ای لازم دانشگاه فرهنگیان می تواند مشکلات نیروی انسانی آموزش وپرورش را حل کند. دانشجویان مهارت آموز در طول یک سال پودمان های مهارت محوری معلمی را می آموزند و در دوره کرونا پودمان های مجازی ما در حال برگزاری است. علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی اظهار داشت: در حوزه پرورشی فرهنگی با سه راهبرد کار را دنبال کرده ایم. راهبرد اول توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، راهبرد دوم توسعه مهارت ها و توانایی های دانش آموزان و کنترل و جلوگیری از صدمه های اجتماعی و راهبرد سوم ایجاد روحیه شاد و نشاط با توسعه برنامه های فرهنگی و هنری و فعالیتهای تشکیلاتی با رویکرد مدرسه محوری، مشارکت و نقش پذیری، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با شعار هر دانش آموز یک تشکل و هر دانش آموز یک نقش اجتماعی در فضای مدرسه، شاهد پیشبرد راهبردهای فرهنگی بوده ایم. وی افزود: تنها راهبردی که می تواند شبکه شاد را به شبکه مستمر و موفق در طول سال تحصیلی تبدیل کند ایجاد زیرساخت و برنامه های مستمر برای اوقات فراغت دانش آموزان است. کاظمی اظهار داشت: نهضت ملی فعالیت قرآنی از موفق ترین برنامه های آموزش وپرورش پارسال بود که با استقبال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در بخش های مختلف مواجه گردید. وی یکی از مهم ترین مباحث سرمایه گذاری در بحث های پرورشی را برگزاری نماز جماعت در مدارس دانست و اظهار داشت: پارسال موفق به برگزاری ۷۰ هزار نماز جماعت در مدارس شدیم. همینطور توانستیم پیش اجلاس برگزاری نماز دانش آموزی را در ۳۲ استان برگزار نماییم. کاظمی افزود: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پارسال موفق به برگزاری ۴۰ هزار یادواره شهید در ۴۰ هزار مدرسه در روزهای دهه فجر شدیم. معاون پرورشی و فرهنگی در مورد توسعه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در مدرسه خاطرنشان کرد: پارسال توانستیم ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه تشکیل دهیم که سرانه کتاب خوانی و مطالعه را کشور را افزایش دادیم. همینطور با برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که در آن بیشتر از یک میلیون دانش آموز شرکت کرده بودند توانستیم دانش آموزان را با صدمه های اجتماعی آشنا نماییم. کاظمی در انتها اظهار داشت: در حوزه پرورشی با اجرای طرح ملی نماز موفق به عرضه خدمات به یک میلیون دانش آموز در ۶۵۰۰ مدرسه به صورت یک بسته کامل آموزشی یعنی غربالگری آموزشی و خدمات حمایتی تحت پوشش شدیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فاضل نظری، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: این کانون فعالیت خویش را از پیش از انقلاب شروع کرده است نظری تصریح کرد: خیلی از هنرمندان بزرگ روزی در این کانون بوده اند و آموزش هایی را فراگرفته اند. وی افزود: در این کانون کتاب های کمک آموزشی و همینطور خاطرات رهبر معظم انقلاب را تولید می نماییم و در قسمت دانش آموزان با نیازهای ویژه کتاب هایی را برای ناشنوایان و نابینایان و خط بریل به چاپ می رسد. رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولید فیلم های پویانمایی در این کانون اطلاع داد و اضافه کرد: تشکیل انجمن نوجوانان ازجمله فعالیتهای این کانون است که مورد اقبال واقع شده است. وی مراکز فعالیت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کتاب خوانی را شامل مراکز ثابت و سیار دانست و اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی یکی از ۴۴ فعالیت این کانون است. مدارس غیردولتی، شوراها و هیات امنایی مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مشارکت های مردمی و مدارس غیردولتی بابیان اینکه مسئولیت اجرای قانون شوراهای آموزش وپرورش، مدارس غیردولتی و مدارس از راه دور را داریم، اظهار داشت: قانون شوراها علیرغم همه کمبودها از مترقی ترین قانون ها برای رفع مشکلات آموزش وپرورش است و دربندهای مختلف این قانون رشدهای درآمدی خوبی را در طول سال های گذشته داشتیم. وی ادامه داد: به علت اینکه دستگاه ها الزامی به پاسخگویی به شوراهای آموزش وپرورش ندارند بعضی از مواد قانونی شوراهای آموزش وپرورش بدون پاسخ باقی مانده است و لازم است تا شورایی به ریاست جنابعالی تشکیل گردد تا این مطالبات موردبررسی قرار گیرد. زینی وند با اشاره به تدوین نظام جامعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: آئین نامه مناطق مرزی و آزاد هم مصوب شده است. مراکز غیردولتی یکی از اصلی ترین مجراهای مشارکت مردمی است که در سه حوزه در این بخش فعالیتهای خوبی انجام شده است. همینطور هفت اساسنامه در این دو سال در هیات دولت مصوب شده است و در سال ۹۸ دانش آموزان مدارس غیردولتی به ۷۵، ۱۱ درصد کل دانش آموزان کشور رسیده است. آموزان با نیازهای ویژه سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی اظهار نمود: در آموزش وپرورش استثنایی دانش آموزان با هفت گروه معلولیت حضور دارند که الان در ۱۶۰۰ مدرسه ویژه، ۲۰ هزار مدرسه عادی و ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه دانش آموزان مشغول به تحصیلی بوده و تحت پوشش قرار دارند. وی افزود: پوشش تحصیلی آموزش وپرورش استثنایی از بدو تأسیس تابحال در حدود ۱۷ برابر افزایش پیداکرده و نرخ اعتبارات آن هم حدود ۸ برابر افزایش یافته که از زمان دولت تدبیر و امید میزان این افزایش ۷ برابر بوده است. رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: هزینه آموزش وپرورش استثنایی برابر میانگین جهانی، هم در بعد مالی و هم در بعد اختصاص وقت، عواطف و خرد انسانی ۵ برابر آموزش وپرورش عادی است. وی با اشاره به جدیت توان بخشی در آموزش وپرورش استثنایی اظهار داشت: تابحال توانسته ایم با بسته های حمایتی در ۱۶ عنوان ۳۲ هزار دانش آموز را تحت پوشش بگیریم. همینطور قادر به عرضه خدمات حرفه ای توان بخشی در درون و بیرون مدرسه و خدمات مشاوره ای خاص برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بوده ایم. حسینی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از افتخارات بزرگ آموزش وپرورش استثنایی اعلام نمود و اظهار داشت: در سالی که شروع شد ۱.۵ برابر دانش آموزان در بدو ورود و پارسال ۹۷.۶ درصد دانش آموزان در بدو ورود با ۲۵ هزار نیرو در چارچوب ۲۰۰۰ هزار پایگاه سنجش شدند. وی با اشاره به نوع آموزش متمایز این سازمان خاطرنشان کرد: در بعد آموزش در پیش از کرونا موفق به طراحی نظام جامع دیجیتالی شدیم که در دوران کرونا قابلیت آنرا افزایش دادیم و در این حوزه ۶۰۰ کتاب در حوزه های گوناگون داریم و ۱۰۰۰ عنوان دیگر را هم تألیف و مناسب سازی کرده ایم و توانستیم در ۱۵۸ رشته سند جامع آموزشی را تدوین کردیم. مهدی نویدادهم دبیر کل شورایعالی آموزش وپرورش اظهار نمود: برنامه راهبردی واصلی آموزش وپرورش در سال های اخیر اجرای سند تحول بنیادین بود. وی افزود: این سند با پیش فرض ۲۴۵ برنامه توسط معاونت های وزارتخانه تنظیم و اجرایی می شود که از بین این برنامه ها با عنایت به نگاه استراتژیک سازمان، ۲۵ برنامه و پروژه که دارای خصوصیت های مشخصی است انتخاب شده و تلاش بر این است که برنامه هایی در اولویت قرار گیرد که شوق انگیز و فراگیر باشد و در یک سال مانده از دولت بتواند اجرایی شود دبیر کل شورایعالی تاکید کرد: در تمام این ۲۵ برنامه برای هر دانش آموز مقررشده است که در کنار تحصیل یک مهارت را هم فرابگیرند و در انتها تحصیلات گواهینامه مهارتی هم دریافت نمایند. مهر اله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس، با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با حضور خیرین مدرسه ساز و معاون اول رئیس جمهور و تشکر از اهتمام آقای جهانگیری به امر مدرسه سازی، اظهار نمود: خیرین انتظار دارند تا در سالگرد درگذشت دکتر حافظی میهمان ویژه این مراسم باشند. وی اظهار داشت: با تاکید وزیر آموزش وپرورش سامانه مهر مدرسه به بهره برداری رسید که هدف از این سامانه استفاده از ظرفیت های مردم و دریافت کمک های خرد است. در ادامه این نشست سامانه مهر مدرسه به صورت آنلاین نشان داده شد و امکانات این سامانه و نحوه کمک به مدرسه سازی در این سامانه تشریح شد. همینطور مجمع خیرین مدرسه ساز از راه ویدیو کنفرانس به این نشست وارد شده و مواردی را مطرح نمودند.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب