وزیر آموزش و پرورش:
مدارس دولتی سرانه نگرفته اند، اولیا به خانه دوم فرزندشان كمك كنند
به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: 85 درصد مدارس ما دولتی است و سرانه آنها پرداخت نشده است برای همین خانواده ها در صورت امكان می توانند به خانه دوم فرزندانشان كمك كنند؛ البته الزامی در آن نیست.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بامداد امروز در یكی دیگر از برنامه های تلویزیونی برای تشریح وضعیت كمی و كیفی این وزارتخانه در شروع سال تحصیلی جدید حاضر شد و بار دیگر آمار چاپ كتاب های درسی، تعداد كلاس های دایر در سال تحصیلی جدید و... را ارائه داد. آماری كه طی دو هفته اخیر بارها از زبان وی و معاونان آموزش و پرورش مطرح گردیده است. در بخش دیگری از این سخنان وی بار دیگر بر عبور از مانع كنكور و مواردی از این دست اشاره نمود. آنچه در صحبت های وزیر آموزش و پرورش به شكل محسوسی غایب است، برنامه های جزئی و عملیاتی برای عبور از بحران های آموزش و پرورش همچون كمبود نیروی انسانی، معیشت فرهنگیان، پرداخت مطالبات، كاهش لطمه های اجتماعی در مدارس، اجرایی شدن سند تحول بنیادین، اجرای به قانون برای اجرای درست اصل سی قانون اساسی در خصوص حق تحصیل بلاعوض در مدارس، پرداختن سرانه مدارس، چالش های هدایت تحصیلی، مشكلات زیربنایی هنرستان ها و اصل مهارت آموزی در مدارس كل كشور و... است. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی بامداد بخیر ایران كه امروز بامداد پخش گردید، اظهار داشت: واقعیت این است كه اگر حال آموزش و پرورش خوب باشد، حال جامعه خوب خواهد بود و این در حالی محقق می شود كه حال معلم و دانش آموز خوب باشد و برای فعالیت شوق داشته باشند. وی افزود: خوشبختانه با تلاش همكارانم بیشتر از ۱۴۲ میلیون جلد در هزار عنوان چاپ و توزیع شد. قریب به ۵۰ هزار كلاس ما تنها كمتر از ۵۰ دانش آموز دارد و این سبب شده است تا توجه به فرصت های كیفی كم شود و از برخی استانداردها عدول شده است، اگر بخواهیم حال آموزش و پرورش خوب باشد باید به استانداردها باز گردیم. وزیر آموزش و پرورش درباره حضور مشاوران در مدارس به جهت اینكه هدایت تحصیلی دانش آموزان درست رخ بدهد، اظهار داشت: متاسفانه ما به انجام كارها بیشتر از آگاهی از نتایج كار حریص هستیم. در سوژه مشاوره تحصیلی هم وضع به همینگونه است. آموزش و پرورش مصمم بوده تا دانش آموزان را متناسب با ظرفیت و شرایط جامعه در رشته های تحصیلی هدایت كند اما بنظر می رسد در این مورد نیاز به توجه بیشتری هست. البته باید توجه كنید كه در پروسه هدایت تحصیلی همه عوامل به ما وابسته نیست و به شرایط جامعه هم مربوط می شود. حاجی میرزایی بیان كرد: بطور مثال اگر فرض نماییم آموزش و پرورش، صنعت و كشاورزی هر كدام یك چرخ دنده مجزا برای حركت این حوزه هستند و برای تربیت نیروی انسانی فعال می باشند باید بدانیم كه هیچ كدام از این چرخ دنده ها ارتباطی با هم ندارند. در نتیجه دانش آموز ما فقط گزینه آزمون كنكور را دارد. ما باید جمعیت را به سمت اشتغال سوق دهیم، نظام آموزشی صرفا مواردی مانند خواندن و نوشتن را به افراد جامعه می آموزد اما اگر بشود ارتباط ارگانیكی با صنعت و كشاورزی داشته باشد، فرد پس از فارغ التحصیلی به این سمت سوق پیدا می كند. حاجی میرزایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بهبود معیشت فرهنگیان و چالش های این حوزه نیز اظهار نمود: امروزه معلم جانشین همه نداشته های ماست. ما باید با توجه زیر نظام های سند تحول بنیادین، زیر نظام منابع انسانی را اجرا نماییم. امسال برای سال تحصیلی جدید، ۱۰۷ هزار معلم كم داشتیم و از روش هایی برای تامین معلم استفاده كردیم كه روش های زیربنایی و اصیلی نبود. باید برای تامین نیروی انسانی با سازمان امور استخدامی به تصویری روشن برسیم، همین طور باید اعتبار و منزلت معلمان را حفظ نماییم. حاجی میرزایی با اشاره به سوژه معیشت معلمان به سوژه نظام رتبه بندی اشاره نمود و اظهار داشت: طبق قانون بر طبق رتبه بندی، معلمان در پنج رده قرار می گیرند و الان بخشنامه نظام رتبه بندی در صحن دولت می باشد كه تا دو الی سه هفته آینده تصویب می شود. در تلاشیم تا زمان آنرا تسریع نماییم و هر زمان كه رتبه بندی تصویب شود، اجرا می گردد. وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت وجوه الزامی كمك های مالی از اولیا نیز توضیح داد: حدود ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و حق دریافت پول الزامی بابت خدمات ندارند، از طرفی این مدارس دولتی هنوز سرانه دریافت نكرده اند. خانواده ها در صورت امكان می توانند به خانه دوم فرزند خود كمك كنند البته در مواردی كه الزامی دریافت پول از والدین صورت گیرد، همانند موضوعی كه چندی قبل در شیراز انجام شد، مدیر را بر كنار خواهیم كرد.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب