رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش:

به تحولی در قواره برنامه درسی نیاز داریم

به تحولی در قواره برنامه درسی نیاز داریم

به گزارش مدیریت آموزش رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به لزوم تعلیم و تربیت تابستانی اظهار داشت: آموزش و پرورش نمی تواند در تابستان امر تعلیم و تربیت دانش آموزان را رها كند و باید برنامه ای برای دانش آموزان داشته باشد. برنامه های تابستانی باآنكه در چارچوب نشاط آورند اما باید ارتقابخش عرصه تربیتی باشد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری خود با اشاره به اینكه به یك تحول در قواره برنامه درسی نیاز داریم اظهار داشت: درس قرآن، دینی و... باید كارآمد شوند، این شرط لازم است ولی كافی نیست. قواره ای كه حالا وجود دارد جامع و پاسخگوی نیازهای ما نیست.
وی ادامه داد: اگر در مدرسه ای دانش آموز به دلیل اجبار و اجبار مدیر نماز بخواند دیگر اسمش تربیت اسلامی نمی شود؛ حتی اگر در یك مدرسه این اتفاق بیافتد. اگر بخوبی در یك كلاس درس به دانش آموزان پاسخ مناسب برای سوالات داده نشود یعنی با اسلام واقعی زاویه دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه برخی الگوهای تربیتی كشورهای به ظاهر پیشرفته را واقعا پیشرفته نمی دانیم اظهار داشت: كارپذیری و منفعل تربیت كردن دانش آموزان، تربیت مطلوبی نیست.
وی با اشاره به مدارس خوب در سطح كشور كه به بازآفرینی برخی الگوهای تربیتی مطلوب اهتمام می كنند اظهار داشت: این سازمان تحول به معنای واقعی را باید مدنظر داشته باشد و نیروی زبده برای طراحی دوره های تحصیلی در دستور كار ماست تا مدرسه محوری ثبات و كارآمدی داشته باشد و طوری نباشد كه چراغ مدرسه محوری با تغییر مدیران كم فروغ یا پرفروغ شود. اصل مهم، تعلیم و تربیت است.
ذوعلم با اشاره به اینكه گلایه ما از مجموعه دستگاه های نظام این بوده و هست كه چرا در عمل به آموزش و پرورش، این بخش مهم جامعه به اندازه ای كه باید، توجه نمی گردد اظهار نمود: حالا اجحاف و كم توجهی به دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد. رهبری هرساله روی نقاط ضعف و قوت این دستگاه بدرستی دست می گذارند و بر آن تاكید می كنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه امروز خانواده ها نسبت به سال های گذشته برای تربیت آموزشی فرزندانشان دغدغه مندتر هستند و روی آن سرمایه گذاری گسترده تری دارند اظهار داشت: البته عملكرد كنونی دستگاه تعلیم و تربیت و زحمات معلمان قابل دفاع است اما در مجموع باید تعلیم و تربیت ارتقاء یابد.
وی با اشاره به لزوم تعلیم و تربیت تابستانی اظهار داشت: آموزش و پرورش نمی تواند در تابستان امر تعلیم و تربیت دانش آموزان را رها كند و باید برنامه ای برای دانش آموزان داشته باشد. برنامه های تابستانی باآنكه در چارچوب نشاط آورند اما باید ارتقاء بخش در عرصه تربیتی باشد.
ذوعلم درباره تعیین تكلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینكه "حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، بلكه ادغام و ارتقا، بله" اظهار داشت: حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی همچون تقویت و پشتیبانی از بدنه پژوهشی وزارتخانه را دنبال می نماییم.
وی افزود: یك تغییر عنوانی ایجاد و "پژوهشگاه مطالعات" به "معاونت پژوهشی" سازمان تبدیل می شود و رسالت پژوهشی را برعهده خواهد داشت. معاونت پژوهشی فقط هم برای سازمان كار نمی كند و محدود به عرضه خدمات در سازمان نمیشود. بحث تعیین تكلیف پژوهشگاه، مصوبه ابلاغی هشت سال قبل سازمان اداری استخدامی را دارد و باید آنرا اجرا نماییم، البته بگونه ای كه صدمه ای به رسالت و توانمندی این مجموعه وارد نمیشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه معاونت پژوهشی باید استانداردهای پژوهشی را به ما بدهد كه اینكار قبلا در دفتر تالیف انجام می شد و چندان كاربست پیدا نمیكرد اظهار داشت: اگر پژوهش را از برنامه ریزی جدا نماییم برنامه ریزی ها لزوما با پیوست پژوهشی همراه نخواهند بود.
وی درباره تعدیل برخی افراد با نگرش سیاسی در پژوهشگاه كه در تصمیمات پیرامون این تغییر و تحولات موثر بوده اند اظهار نمود: اینكه افرادی منافع خویش را بر كشور ترجیح بدهند و مصالح كشور را قربانی مطامع خود كنند غلط است. در بین اعضای فعلی پژوهشگاه در فكر اینكه حتی یك نفر بیرون برود، نیستم. همه آنها به درد سازمان می خورند. اما تعدادشان كافی نیست و باید كادر ما تكمیل شود. افراد جدید باید دانا، خوش فكر، جوان، مومن و انقلابی باشند كه پنج كلیدواژه مورد تاكید رهبری است. خط فكری ما همین است.
ذوعلم درباره برخی اظهارات اخیرش مبتی بر اینكه اغلب جامعه فرهنگیان از كناره گیری آقای بطحایی خوشحال نشدند و راضی نبودند اظهار داشت: این كناره گیری برای كشور هزینه ایجاد كرد و سبب شد حركت به سمت برخی شعارهای خوب متوقف شود. معتقدم یك وزیر باید 10 سال در آموزش و پرورش بماند تا بتواند برنامه هایش را اجرا نماید. در حالیكه در چند دوره قبل وزرای آموزش و پرورش به صورت میانگین عمر دوساله داشته اند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه بسیاری مدیران و كارشناسان استان ها در تماس با بنده از "كناره گیری" آقای بطحایی ابراز رضایت نداشتند كه این امر متفاوت از "میزان رضایت از عملكرد" وی بود كه طبیعتا نقدهایی هم به آن وارد است عنوان كرد: میدانیم كه خیلی معلم ها از عملكرد وزیر راضی نبودند اما از خود مبحث كناره گیری خوشحال نشدند.
وی درباره برنامه مدرسه زندگی اظهار داشت: مدارس امروز ما دارای خلاها و صدمه هایی است. در بعضی مدارس بعد اخلاقی، برخی اعتقادی برخی بعد علمی یا برخی در بعد كارورزی ضعیف است. در اغلب مدارس بعد عقلانیت، آزاد اندیشی و نقد ضعیف است. مدارس ما نقایصی دارند و باید مدلی بسازیم كه بتدریج به سمت آن سوق پیدا نماییم. برنامه مدرسه زندگی را در مقاله ای تبیین كردم كه یك ایده و یكی از جهت گیری های ما در معاونت پژوهشی همین است كه سازوكارهایی برای حركت مدارس به این سمت داشته باشیم.
وی درباره گام دوم انقلاب اسلامی اظهار نمود: عباراتی از گام دوم پشت جلد برخی كتاب های درسی برای یاداوری آمده است تا دانش آموزان به آن فكر كنند و بیاندیشند. از معلمان هم می خواهیم كه آنها را در كلاس به بحث وگفت وگو بگذارند كه میتواند در تعمیق بیانیه موثر باشد.

وی نظرش درباره لزوم تشكیل سازمان نظام معلمی را هم اعلام نمود و اظهار داشت: با كلیت این تشكیلات موافق ام اما در تفسیر، ابعاد و اختیارات باید بسیار بحث بشود. اگر یك تشكیلات مردمی در بدنه آموزش و پرورش داشته باشیم كه به پیشبرد اهداف سند تحول كمك نماید باید به سمت آن برویم اما ابعاد مختلفی دارد كه باید روی آن فكر و بحث بشود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص كم كاری آموزش و پرورش در تربیت افراد به لحاظ تاریخی و تمدنی و وقوع مسائلی چون تولد فرزندان سلبریتی ها در خارج از كشور اظهار داشت: دیواری كوتاه تر از آموزش و پرورش معمولا پیدا نمی گردد اما در مجموع باید امكان خروج از تك ساحتی بودن تربیت را فراهم نماییم. نمی توان گفت در همه مسائلی كه رخ می دهد آموزش و پرورش به تنهایی مسئول است. نقش خانواده، جامعه، رسانه و... را نمی توان نادیده گرفت و درباره وزنی كه آموزش و پرورش دارد باید منصفانه تر عمل نماییم.



5.0 / 5
4561
1398/03/26
15:07:46
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین