كنكور مانع ایجاد تحول در مدارس است

كنكور مانع ایجاد تحول در مدارس است

مدیریت آموزش: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش اظهاركرد: وقتی در مدارس ما، كار و خلاقیت آنطور كه باید مطرح نیست و در این زمینه تربیت عملی انجام نمی‎شود، در نتیجه شاهد صف كشیدن انبوه دانش آموزان جهت شركت در كنكور هستیم.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در همایشی كه با عنوان نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش كه در مركز همایش‎های غدیر شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: اسلامی نبودن برخی كتب درسی دانش آموزان تعارض مخفی و عمیقی را در ذهن دانش آموز ایجاد می‎كند. بدین صورت كه دانش آموز می‎پندارد علم و دین دو مقوله‎ی كاملا منفك از یكدیگر هستند. اگر به ‎وسیله تلاش‎های علمی تكلیف این شبهه روشن نشود، به معنای عملی نشدن به‎كارگیری علم اسلامی در نظام آموزش است.

وی افزود: در همه زمینه‎های علمی نظریات متفاوت وجود دارد اما آنچه كه مهم می باشد اولویتی و اعتباری است كه به این نظریات داده می‎شود. مهم این است كه در دانشگاه، حوزه و مدارس ما به كدام نظر اعتبار داده می‎شود. یكی از تعریف‎هایی كه برای دانش برنامه ریزی درسی نمایش شده همین نكته است كه متولی كدام بخش از دانش و چه دانشی را برای آموختن برمی‎گزیند و ما باید با دیدگاه اسلام اولویت خودرا انتخاب نماییم.

ذو علم اضافه كرد: موضعی مبتنی بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی اتخاذ شده است به این مضمون كه علم به مثابه تفسیر فعل خداوند، علم دینی است. این به معنای كنار گذاشتن كامل علم تجربی نیست، اگر یك دانشمند ملحد كشفی از جهان خلقت كرده باشد كه ما امروز بتوانیم آنرا بعنوان یك آیت الهی و نمود خلقت پروردگار به دانش آموزان خود تعلیم دهیم، این خود نوعی علم دینی است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش كشور افزود: در بعضی مدارس كشور، تحت عنوان مدرسه‎ اسلامی فرآیندها و روش‎های كاملا غیر اسلامی به كارگرفته می‎شود، در حالیكه تلقی دانش آموز و اولیای وی اسلامی بودن این روش‎هاست و این مسئله نتایج بسیار نامناسبی را به دنبال دارد. اگر قبول داریم كه دستگاه رسمی آموزش و پرورش مبنا و نقطه آغاز شكل گیری نگرش‎ها و برداشت‎ها در ذهن دانش آموز است، باید سرمایه گذاری علمی عظیم‎تری در این زمینه داشته باشیم.

ذو علم اضافه كرد: برخی به كاربست علم اسلامی خرده می‎گیرند و می‎گویند كه دانش، دانش است و نیازی به اسلامی كردن ندارد اما می‎گوییم كه برمبنای همان دانش اینكه ترجیحات برای انتخاب متون درسی چیست، خود یك اصل اساسی است. برای مثال معمولا تحقیقات و كشفیات علمی بدون اشاره به مبادی هستی شناسانه و خداگرایانه نمایش می‎شوند اما متاسفانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درمورد خیلی از گزاره‎های مورد نیاز ما در حوزه‎ تدوین متون درسی سكوت كرده است و در كفایت آن برای نیل به آموزش و پرورش اسلامی محل تردید است.

وی افزود: در مقطع فعلی باید به بازطراحی نظام برنامه ریزی درسی كشور بپردازیم، این بازطراحی به‎گونه‎ای است كه هیچكدام از كلیشه هایی كه تا امروز فرض مسلم تلقی می‎شده را قطعی ندانسته و سوالات خودرا ذیل مبانی نظری تحول برنامه درسی ملی مطرح می‎كند. در امتداد این باز طراحی امكان دارد عناوین جدیدی كه مورد نیاز دانش آموزان در روزگار فعلی است به مباحث درسی افزوده شود، برخی عناوین حذف یا با یكدیگر تلفیق شوند.

ذوعلم اضافه كرد: هدف صرفا تربیت یك متخصص نیست بلكه این است كه دانش آموزان بعنوان یك عضو متدین، اندیشه ورز، خلاق، آگاه و فعال در جامعه بتوانند جامعه اسلامی مطلوب را به‎ وجود بیاورند.

وی درانتها اظهاركرد: وقتی در مقاطع درسی ما در مدارس، كار و خلاقیت آنطور كه باید مطرح نیست و در این زمینه تربیت عملی انجام نمی‎شود، شاهد صف كشیدن انبوه دانش آموزان جهت شركت در كنكور هستیم، در صورتیكه كنكور در واقع یكی از موانع مهم ایجاد تحول در سطح مدارس كشور است.





منبع:

1398/02/08
11:42:44
5.0 / 5
4360
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز , دانش آموزان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین