رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام كرد:

كمبود فضای آموزشی دانش آموزان اوتیسمی در مازندران

كمبود فضای آموزشی دانش آموزان اوتیسمی در مازندران

به گزارش مدیریت آموزش رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران با اشاره به كمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان اوتیسمی در استان اظهار داشت: از سال آینده یك مدرسه برای دانش آموزان اوتیسمی در مازندران راه اندازی می شود.


سید حسین قاسمی در گفت و گو با ایسنا، راه اندازی حداقل یك مركز مخصوص آموزشی اوتیسم در تمامی استان ها را اولویت سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور اعلام و اظهار نمود: در همین راستا با همكاری اداره كل نوسازی و تجهیز مدارس استان و همینطور مجمع خیرین و طی جلسات مختلف راه اندازی یك مدرسه مخصوص بیماران اوتیسم تا سال آینده در دستور كار اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قرار گرفته است.
وی از تأسیس مجمع خیرین ویژه آموزش استثنایی و راه اندازی آن تا انتهای بهمن ماه سال جاری یاد كرد و اضافه كرد: در حوزه ساخت مدارس دو قدم باید برداشته شود كه یكی تأمین زمین مناسب و دیگری تأمین اعتبار ساخت كه با تأسیس مجمع خیرین استثنایی امیدواریم حداقل مراحل شروع ساخت یك مدرسه اوتیسم در سال آینده در مركز استان عملیاتی شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، تعداد كلاس های مخصوص اوتیسم در استان را ۹ كلاس برشمرد و با بیان كمبود فضاهای آموزشی تصریح كرد: ۷۰ دانش آموز اوتیسم در این كلاس ها كه ضمیمه مدارس استثنایی استان بوده مشغول به تحصیل هستند.
قاسمی با اشاره به اینكه در یك مدرسه استثنایی دانش آموزان با معلولیت های مختلفی چون كم توان ذهنی، معلولیت های حركتی، نابینا، ناشنوا و اوتیسم مشغول تحصیل هستند، اظهار نمود: یك كلاس در این مراكز مخصوص بیماران اوتیسم در نظر گرفته شده كه به لحاظ ساختاری باید خصوصیت های خاصی در آن مناسب سازی شده باشد.
وی، نبود مراكز آموزشی مستقل به علت كمبود فضای آموزشی را علت نبود آمار درست در این حوزه، معرفی و خاطرنشان كرد: تعداد دانش آموزان اوتیسمی كه واجب التعلیم محسوب می شوند بنابر علل فوق آماری قابل استناد نیست و به همین علت سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور راه اندازی حداقل یك مدرسه مخصوص اوتیسم در هر استان را در اولویت قرار داده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران كلاس های مخصوص اوتیسم را دارای خصوصیت و آموزش های خاص عنوان نمود و اظهار داشت: در این كلاس ها برای هر دانش آموز یك كابین (اتاق) در نظر گرفته شده تا بخشی از آموزش ها در داخل آن و برخی دیگر در فضای بازتر همراه با دكوراسیون خاصی عرضه شود كه داشتن یك مدرسه مخصوص بر طبق این مدلها در افزایش كیفیت آموزش تأثیرگذار خواهد بود.
قاسمی در ادامه با بیان تعالیم مخصوص معلمان و دوره های ویژه آموزشی آنان خاطرنشان كرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور هر ساله طی دوره های مختلف تربیت مدرس و با دعوت تنی چند از معلمان استثنایی همه استان های كشور، آموزش های تخصصی به روز را برای آنان برگزار می نماید.
وی در ادامه اضافه كرد: این معلمان با دریافت تعالیم تخصصی آموزشی در سازمان، تبدیل به مدرس كلاس های تربیتی استان می شوند و معلمان حوزه آموزش استثنایی استان كه دوره های اوتیسم را پشت سر نگذاشته اند با كمك این مدرسان و شركت در كلاس های ضمن خدمت تحت تعلیم قرار می گیرند.
قاسمی، كلاس های استانی معلمان را مرحله بندی شده معرفی نمود و اظهار داشت: دوره های ضمن خدمت به صورت چند روزه و طی چندین مرحله متوالی با فاصله های ماهانه مشخص برگزار شده و معلمان با كار در كلاس زیر نظر اساتید عیوب خویش را رفع كرده تا بتوانند بعنوان یك معلم متخصص در خدمت نوآموزان اوتیسم باشند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران كودكان دارای معلولیت اوتیسم را در سه طیف خفیف، متوسط و شدید دسته بندی و خاطرنشان كرد: طیف های خفیف و متوسط، آموزش پذیر بوده و می توانند به ترتیب در مدارس عادی و استثنایی كشور مشغول به تحصیل شده و تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینكه جایگاه طیف شدید اوتیسم در مراكز بهزیستی است تصریح كرد: این بیماران به دلیل شدت معلولیت نمی توانند از آموزش استفاده كنند و تنها در حد تربیت پذیر برخی مهارت ها را در مراكز بهزیستی كسب خواهند كرد.
قاسمی با اشاره به منحنی نرمال معلولیت خاطرنشان كرد: همانند سایر معلولیت ها طیف خفیف تر می توانند در مدارس عادی كشور تحت حمایت سازمان مشغول به تدریس شوند و چنانچه فضای آموزشی متناسب و خدمات معرفی شده در اختیار داشته باشیم مطمئناً خانواده ها بیماران منزوی خویش را به این مراكز جهت ارزیابی و آموزش معرفی خواهند كرد.




1397/11/14
15:23:12
5.0 / 5
4287
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین