سرپرست سازمان پژوهش مطرح كرد:

۶ سیاست راهبردی سازمان پژوهش، به سمت چابك سازی حركت می نماییم

۶ سیاست راهبردی سازمان پژوهش، به سمت چابك سازی حركت می نماییم

مدیریت آموزش: سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از تعیین ۶ سیاست راهبردی برای سازمان پژوهش همچون چابك سازی و پایدارسازی كتاب های درسی اطلاع داد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش به همراه مدیران كل این سازمان در نشست خبری با اصحاب رسانه كه بامداد امروز برگزار شد، به تبیین فعالیت های این سازمان همچون همایش رونمایی از پایه دوازدهم و تقدیر از مولفان كتب پایه دوازدهم و تجلیل از خانواده شهید حججی و همینطور چالش های كتب درسی پرداخت.
در ابتدای این نشست اعلام گردید كه در این سازمان از این پس همایش های تجلیل از مولفان كتب درسی در بازه های زمانی مشخص برگزار می شود.سرپرست سازمان پژوهش اظهار داشت: در جهت تحول در آموزش و پرورش ناظر بر سند تحول بنیادین برنامه های متعددی تدوین شده است. به جهت اینكه برنامه ها خوب محقق شود باید مدیریت سازمان را با برنامه اثر بخش پیش ببریم. ماموریت ما روشن است. چون كه در سند درس ملی چشم انداز روشن است. امروز روز مردان تحول است نه سند تحول.وی افزود: داشتن رهبری اثربخش در آموزش و پرورش برای امروز بسیار مهم می باشد. ما اینجا با مدیران همفكری كردیم و به ۶ سیاست راهبردی رسیدیم. ماندگاری كتاب های درسی یكی از سیاست های ماست به این معنا كه مهر امسال همه كتاب ها همسو شد با سند تحول بنیادین. ازاین رو تا ۱۴۰۰ دنبال كتاب های نو نگاشت نمی رویم و دنبال انطباق تولیدمان با اسناد سند تحول بنیادین است. ما تا آخر ۱۴۰۰ كتاب نو نگاشت نداریم به معنای این نیست تغییری در كتاب های درسی نخواهیم داشت. مثلا اگر اتفاقی در دنیا رخ بدهد ما در كتاب وارد می نماییم.تورانی بیان كرد: ما در آینده سه سال اول دوره ابتدایی و دیگر دوره ها را یكپارچه و پایه ای خواهیم دید. در آینده نظام آموزشی ۶.۳.۳ باید به ۳.۳.۳.۳ تغییر كند. ما به این سمت حركت می نماییم كه چند كتاب برای هر درس داده باشیم و از تك تالیفی خارج بشویم. همینطور در آینده به سمت الكترونیكی كردن كتاب ها حركت خواهیم كرد تا با عنایت به مباحث اقتصادی و محیط زیستی گام های موثری برداریم. الان دلنش آموز و معلم ما نباید دغدغه نداشتن كتاب داشته باشند چون كه در سامانه ما در دسترس می باشد. ما به دنبال چند رسانه ای كردن كتب درسی هستیم. از پایه های بالاتر و از ۵ سال آینده این كار را آغاز خواهیم كرد.سرپرست سازمان پژوهش در ادامه با اشاره به اینكه پایدارسازی كتاب های درسی استراتژی بعدی سازمان پژوهش است، تصریح كرد: ما تا وقتی فرصت داریم باید دست به چاره بزنیم. الان هوای تهران صاف است و هیچ كس فكر بهسازی هوا نیست تا فردا كه هوا آلوده می گردد و همه به فكر چاره می افتند. تا كی باید یك كتاب چاپ شود و هر سال دور ریخته شود؟ ایشان در ادامه اظهار نمود: مرزگستری سیاست بعدی سازمان است كه در این سیاست به دنبال باز كردن درهای آموزشی به ساحت های دیگر علمی در كشور است و امسال در باغ موزه دفاع مقدس ۱۷ مهرماه پذیرای ۶۰۰ نفر از ذی نفعان كتاب های درسی برای برگزاری همایش تجلیل از مولفان كتب درسی هستیم. آخرین سیاست ما چابك سازی كتاب های درسی است. الان همه جا از حجم كتاب های درسی انتقاد می كنند. این نشان داده است ما باید كتاب های درسی را چابك نماییم. به صورت مثال كم كردن عناوین درسی از طریق های رسیدن به این سیاست است.سرپرست سازمان پژوهش در ادامه اظهار داشت: الان از سمت موسسات برگزاری آزمون ها و كتاب های كمك درسی پول های بیشتری به صدا و سیما داده می شود تا كتاب های كمك درسی تبلیغ شود.سرپرست سازمان پژوهش در ادامه درباره مراسم تجلیل از مولفان كتابهای درسی كه هفدهم مهرماه در باغ موزه دفاع مقدس با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار می شود، اظهار داشت: یكی از اهداف سازمان حساسیت نسبت به ارزش های دفاع مقدس است و ما در تالیف كتابهای درسی این مورد را با دقت بیشتری دنبال می نماییم.مقام معظم رهبری در زمان شهادت شهید حججی روی این شهید تاكید بسیاری داشتند و برای همین شهید حججی یك نماد شد. ما در سازمان پژوهش احساس تكلیف كردیم كه از شهید فهمیده ها و شهید حججی ها یاد نماییم.وی افزود: برای همین در كتاب پایه ششم، شهید فهمیده را گنجانیدم و از شهید حججی در دو كتاب در پایه دوازدهم با عكس و متن یاد كردیم. در كتاب فارسی پایه دوازدهم و كتاب آموزش دفاعی این پایه نام و یاد شهید حججی زنده شده است. همینطور جشنواره ای درباره شهید حججی فراخوان كردیم و مقاله هایی در همین راستا به دست ما رسید كه در مراسم ۱۷ مهرماه از مقاله های برگزیده تجلیل می نماییم.تورانی با اشاره به اینكه این مراسم لبیكی است به قول های مقام معظم رهبری درباره دیگر برنامه های این همایش اظهارداشت: ما در این مراسم با حضور مولفان كتابهای درسی پایه دوازدهم و وزیر آموزش و پرورش و همینطور نمایندگان ذینفعان كتابهای درسی مثل سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان محیط زیست، ارتش، سپاه، شهرداری ها و غیره برنامه را برگزار می نماییم و همینطور از نخستین تمبر یادبود مولفان كتابهای درسی در این برنامه رونمایی می گردد. همینطور دانشنامه مولفان كتابهای درسی ایران در این برنامه كلید خواهد خورد و از ۳ پیشكسوت تالیف كتابهای درسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم تجلیل می گردد.وی در پاسخ به پرسشی درباره مشكل كمبود كاغذ برای كتابهای سال ۹۸ اظهار داشت: پیش بینی ما این است كه برای سال ۹۸ میزان ۳۰ درصد كمبود كاغذ داریم. البته هم اكنون بخشی از این كاغذ وارد شده است و به مشكل ترخیص كاغذ برخورد كرده ایم. برای خرید مابقی كاغذ مورد نیاز كتابهای درسی سال ۹۸ هم در حال رایزنی هستیم و امیدواریم كه بتوانیم مشكل كاغذ برای كتابهای تحصیلی سال ۹۸ را حل كرده و به دنبال تامین كاغذ كتابهای درسی سال ۹۹ برویم.وی همینطور درباره حذف مشق شب برای كلاس های ۱۶ تا ۲۴ نفره و هماهنگی كتابهای درسی با این مصوبه بیان كرد: آموزش و پرورش به جهت اینكه مدارس در مقطع ابتدایی به سمت مهارت های زندگی و نشاط حركت كنند، این مصوبه را ابلاغ كرده است. رویكرد آموزش پرورش این است كه بچه ها را از بار تكالیف خسته كننده نجات دهد. برنامه های مهارت محور در ۳ مقطع متفاوت ابتدایی اول، ابتدایی دوم و متوسطه اول اجرایی می گردد. در ابتدایی اول ما اسم مشق زندگی را روی این تكالیف گذاشته ایم و رویكرد این است كه تكالیف در كلاس هایی كه ۱۶ تا ۲۵ دانش آموز دارند سر كلاس های درس صورت گیرد و در منزل كودك تكلیفی نداشته باشد و به جای آن روی بازتعریف مهارتهایی كه در منزل انجام می دهد، كار می نماییم. مانند اینكه دانش آموز باید بعنوان تكلیف تعریف كند كه در طول روز به مادر خود چه كمكی كرده است. اما در دوره دوم ابتدایی و متوسطه ما یك برنامه ویژه مدرسه تعریف كرده ایم. در واقع این برنامه یك برنامه اختیاری است كه مدارس می توانند بدون دخالت منطقه و استان و مركز، دو ساعت در هفته را به برنامه اختیاری خود اختصاص دهند. ما تنها چهارچوب این برنامه را تعیین می نماییم كه بیشتر برنامه های خلاقیت محور و پرورشی باشد.تورانی درباره انتقادهایی كه به محتوای كتابهای درسی وارد می گردد هم اظهار داشت: ما بعضی از ایرادات و اشكالات را می پذیریم و همانطور كه گفتم تغییرات جزئی در كتابهای درسی داریم كه این موارد را در این بخش اصلاح می نماییم. اما واقعیت این است كه هر كتاب درسی جدید التالیفی ابتدا باید به صورت آزمایشی و محدود اجرا شود و یك سال بعد به صورت سراسری آن را اجرا نماییم تا در آن اجرای آزمایشی، ایرادات آن مشخص شود. اما روش اجرای سیستم آموزشی ۶-۳-۳ به گونه ای بود كه ما نتوانستیم برای كتاب های درسی اجرای آزماشی در نظر بگیریم برای همین سال اول توزیع كتابهای درسی همان اجرای آزمایشی است اما سراسری اتفاق می افتد.وی درباره اینكه رسم الخط كتابهای درسی همخوان نیست، بیان كرد: در رسم الخط ما تابع فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی هستیم اما اگر در كتابهای دیگری غیر از كتاب ادبیات فارسی این رسم الخط رعایت نمی گردد ایراد به ما وارد است.وی در بخش بعدی این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره جداشدن پژوهشگاه تعلیم و تربیت از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توضیح داد: در زیرنظام پژوهش و برنامه ریزی سند تحول، بندی برای استقلال پژوهشگاه آمده است اما همانطور كه با یك مصوبه چند سالی است پژوهشگاه به سازمان پژوهش متصل شده است، باید با یك مصوبه دیگر این الحاق ملغی شود. ما از استقلال پژوهشگاه استقبال می نماییم، كما اینكه هم اكنون هم تا حدود زیادی به این پژوهشگاه استقلال داده ایم.تورانی در بخش دیگری از صحبت های خود كل مولفان دفتر تالیف را كه استخدام این سازمان هستند ۵۰ نفر اعلام نمود و اظهار داشت: حدود ۷۰۰ مولف هم از بیرون برای ما كتاب تالیف می كنند و در این چرخه سهیم هستند. ما نیاز داریم كه معیارهای استانداردی را تعریف نماییم و كسانی كه برای ما كتاب تالیف می كنند را مستقل نماییم. نكته بعدی این است كه از امسال به صورت جدی با مدارسی كه با موسساتی كه كتاب های كمك درسی قرارداد می بستند، برخورد قانونی می نماییم و آنها موظف می باشند پاسخگوی عملكرد خود باشند.

1397/07/15
23:39:36
5.0 / 5
48
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین