معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد

اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه

اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه

به گزارش مدیریت آموزش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی پایه دهم در روز هشتم مرداد (فردا) اطلاع داد و اظهار داشت: ۶۳ هزار و ۵۹۸ نفر برای مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند كه ۲۶ درصد كل شركت كنندگان را در برمی گیرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علی زرافشان در نشستی خبری با اصحاب رسانه به برنامه تعالی مدیریت مدارس اشاره نمود و اظهار داشت: بخصوص در فصل چهارم سند تحول به مدرسه توجه ویژه ای شده است اظهار داشت: برنامه تعالی در همین راستا طراحی و اجرا می گردد و بیش از ۲۷ هزار مدرسه در سال قبل تحت پوشش بودند.

وی ادامه داد: ۳۷۹ مدرسه بعنوان ممتاز در سطح استانی برگزیده شدند و بزودی مدارس ممتاز ملی معرفی می گردند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سازمان ملی استاندارد متولی امر استاندارد در كشور است اظهار داشت: برنامه تعالی كه در جهت كیفیت بخشی مدارس است مورد تایید سازمان استاندارد قرار گرفته است. امید است فرهنگ خودارزیابی و پاسخگویی را بتوانیم در مدارس خود مستقر نماییم كه از ابزارهای كیفیت بخشی هستند.

سه روش پذیرش دانشجو در دانشگاه ها

زرافشان به مصوبه اخیر شورای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای مصوبه سال ۹۲ سه روش پذیرش پیش بینی شده كه روش اول صرفا بر اساس سابقه تحصیلی است. روش دوم بر اساس سابقه تحصیلی و آزمون دروس عمومی و روش سوم بر اساس سابقه تحصیلی و دروس عمومی و تخصصی است.

وی اضافه كرد: باید ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها با استفاده از روش اول تامین گردد كه تحقق یافته است و ۸۵ درصد با اعمال صد درصدی سابقه تحصیلی به دانشگاه راه می یایند. برای دو روش دیگر تاثیر سابقه تحصیلی ۲۵ درصد بود. برای سال آینده قرار شد سهم سابقه برای نظام جدید و قدیم ۳۰ درصد باشد كه برای نظام جدید صرفا دروس پایه دوازدهم و برای نظام قدیم ۲۵ درصد دروس پایه سوم و ۵ درصد دروس پیش دانشگاهی لحاظ می گردد.

زرافشان درباره تفاوت مناطق به جهت كیفیت و دسترسی به آموزش اظهار داشت: این بحث مطرح است كه تاثیر سابقه تحصیلی امكان دارد از عدالت به دور باشد. برای رفع این مساله مناطق كشور به سه گروه تقسیم شدند و منطقه ۳ كم برخوردارترین استانهای ما هستند و اعمال این سهمیه مناطق تفاوت در دسترسی به آموزش مطلوب را جبران می كند. برای نمرات دروس نهایی هم همین نكته درنظر گرفته شده است.

اعلام نتایج آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد و نمونه؛ فردا

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد پایه دهم هم اظهار نمود: ۲۴۲ هزار نفر در آزمون شركت كردند و ۶۳هزار و ۵۹۸ نفر برای مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند كه ۲۶ درصد كل شركت كنندگان را در برمی گیرد. از این میزان ۵۵ هزار در مدارس دوره نظری ۷۹۰۶ نفر در مدارس نمونه دولتی فنی و حرفه ای پذیرفته شدند. نتایج آزمون فردا اعلام می گردد و مدارس برای ثبت نام باز هستند.

كمبود هنرآموز و استادكار در هنرستان ها وی به برنامه مشتركی با سازمان فنی و حرفه ای تحت عنوان "ایران مهارت" از سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: این طرح در هشت استان برای ۷۳ هزار و ۶۹۴ دانش آموز اجرا شد. با عنایت به تجربه سال قبل دستورالعمل مشتركی تهیه و به استان ها ابلاغ كردیم و در سال تحصیلی جدید، حداقل ۱۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

به قول معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در طرح ایران مهارت یادگیری دو درس كار و فناوری و هنر تقویت می گردد و به هدایت تحصیلی دانش آموزان كمك می نماید.

وی درباره استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید هم اظهار داشت: گزارشاتی از جانب مركز منابع انسانی درباره كمبود نیروی انسانی بیان شده و تدابیری برای این مشكل اندیشیده شده است. هرچند عمده این تدابیر به جز جذب فارغ التحصیلان دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، روش ها مقطعی هستند.

زرافشان به كمبود هنرآموز و استادكار در هنرستان ها هم اشاره نمود و اظهار داشت: به ۱۶ هزار هنرآموز و ۲۵ هزار استادكار نیاز داریم.

با آزمون زدگی و كنكور زدگی سه پایه تحصیلی مخالف ایم

وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف آزمون های سمپاد از دوره ابتدایی اظهار داشت: دوره آموزش عمومی تا آخر نهم را دربرمی گیرد باید مهارت های زندگی آموخته شود و دانش آموزان شخصیت یك شهروند را پیدا كنند. با آزمون زدگی و كنكور زدگی سه پایه تحصیلی مخالف ایم. حتی پیشنهاد شد برای آنكه سهم سابقه تحصیلی به ۹۰ درصد برسد در هر مقطع تحصیلی، امتحان دروسی به صورت نهایی برگزار گردد كه ما مخالف ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه كنكور به نظام آموزشی صدمه وارد می نماید و باید تلاش نماییم از این صدمه بكاهیم اظهار داشت: كنكور بیش از آنكه مساله آموزشی باشد یك مساله اجتماعی است. زرافشان درباره تجهیزات هنرستان ها هم اظهار داشت: در بخش تجهیزات، با عنایت به تخصیص سال گذشته، ۵۲ میلیارد تومان به استان ها ابلاغ گردیده و ۹ میلیارد تومان هم از جانب سازمان نوسازی تخصیص یافت. امیدواریم در بحث تخصیص اعتبار امسال، در همین مرداد ماه بتوانیم ۳۷ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار نماییم.

تأسیس دفاتر همكاری های كاردانش در شهرك های صنعتی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همینطور به همكاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأسیس دفاتر همكاری های كاردانش در شهرك های صنعتی اشاره نمود و اظهار داشت: در این زمینه دستورالعملی تهیه شده و به تمام استان ها ابلاغ گردید. این دفاتر هم اكنون در یزد و خراسان رضوی راه اندازی شده و بزودی در كرمان، مازندران و سمنان هم راه اندازی خواهد شد. از این طریق یادگیری در محیط واقعی رخ می دهد و معمولا دانش آموزان جذب صنعت در همان جا می شوند.

به استعداد فرزندانتان توجه كنید
وی درباره هدایت تحصیلی اظهار داشت: اصل بر این است كه دانش آموزان را بر مبنای علاقه و رغبتشان به سمت رشته ها هدایت نماییم كه این فرایند باید از دوره ابتدایی شروع شود و ادامه یابد. یكی از اشكالات اساسی ما این است كه حتی در دانشگاه هم استعداد و هدایت رخ نمی دهد و وقتی ۱۵۰ انتخاب برای تعیین رشته وجود دارد یعنی صرفا ورود به دانشگاه و نه علاقه و رغبت دانش آموزان مهم می باشد.

زرافشان افزود: یك فرم ۱۰۰ امتیازی برای هدایت تحصیلی وجود دارد و قصد ما سنجش میزان استعداد دانش آموزان است. هرچند خانواده هایی داریم كه فرش زیر پایشان را می فروشند كه فرزندشان به هر قیمتی وارد دانشگاه شود آن هم در رشته ای كه علاقه و استعدادی در آن ندارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه وقتی ذیل كارنامه با معدل ۲۰، رشته هنر بعنوان اولویت اول در هدایت تحصیلی درج می گردد برای خانواده مقبول نیست و تصور می كنند باید فرزندشان به رشته های اسم و رسم دار برود. باید به خانواده ها بگوییم كه به استعداد و علاقه فرزندشان توجه نمایند.

وی درباره اعتراضات خانواده هایی كه معدل فرزندشان بالاست اما بعنوان مثال رشته تجربی برای آنها در اولویت سوم فرم هدایت تحصیلی قرار گرفته و مدارس برای ثبت نام ممانعت می كنند اظهار داشت: برای آنكه مشكل كارنامه و سفارش های مشاوره ای را حل نماییم به صورت پیشنهادی رشته هایی را اعلام می نماییم اما مبنا را بر سوابق تحصیلی گذاشته ایم. ما معتقدیم به زور نمی توان امر تعلیم و تربیت را انجام داد، باید فرهنگ سازی نماییم و طوری پیش برویم كه خانواده ها بپذیرند.

كف نمره برای ورود به رشته تجربی و ریاضی

زرافشان افزود: اولویت " الف"، "ب" و "ج" و "د" به این مفهوم است كه همه آنها كه كف حد نصاب برای یك رشته را كسب كنند می توانند ثبت نام كنند. اما امكان دارد افرادی باشند كه نمره بهتری داشته باشند و اولویت اول با ثبت نام آنهاست و بعد گروه "ب" و " ج". كف نمره برای ورود به رشته تجربی نمره ۱۴ و نمره ۱۳ برای درس علوم ریاضی است.

وی با اشاره به اینكه سفارش كردیم در مناطق حداكثر ظرفیت ممكن فراهم گردد اظهار داشت: هرچند نمی گردد صد درصد دانش آموزان به تجربی بروند، منابع و امكانات محدود كننده است و در حدی كه امكانات اجازه می دهد از استان ها خواستیم همراهی كنند.

در آینده نزدیك پشت كنكوریهای تجربی به تعداد داوطلبان نزدیك خواهد شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه امسال ۶۳۰ هزار داوطلب تجربی كنكور داشتیم و در آینده نزدیك پشت كنكوریهای تجربی به تعداد داوطلبان نزدیك خواهد شد اظهار نمود: باید این فضا را مدیریت كرد تا با خیل پزشكان بیكار روبرو نباشیم.


مدارس نمونه دولتی در مناطق كمتر برخوردار هیئت امنایی نمی شوند

زرافشان درباره هیئت امنایی شدن مدارس نمونه دولتی اظهار داشت: مدارس نمونه دولتی در مناطق كمتر برخوردار هیئت امنایی نمی شوند و گفتیم صرفا مدارس مناطق برخوردار می توانند به شكل هیئت امنایی اداره شوند.

فلسفه تاسیس مدارس نمونه دولتی فقط در مناطق محروم را در آیین نامه دهه ۶۰ داشتیم ولی در دولت دهم تجدیدنظر شد و آیین نامه مدارس نمونه مردمی احیاء شدند. با قانون جدید دوباره به آیین نامه دهه ۶۰ برگشتیم و كماكان مدارس نمونه دولتی را در مناطق كم برخوردار خواهیم داشت و مدارس نمونه در مناطق برخوردار هیئت امنایی می شوند.
وی در پاسخ به اینكه چرا گرفتار تعدد شاخه ها و رشته ها هستیم و آیا نمی توان این رشته ها را تحت عنوان علوم پایه در یكدیگر ادغام كرد؟ اظهار داشت: در دنیا دو ساختار متوسطه وجود دارد، یك ساختار ادامه دوره متوسطه اول و یا متوسطه عمومی است و دانش آموزان در این ساختار، شاخه شاخه و رشته رشته نمی شوند و بچه ها دروس انتخابی برای پیگیری علاقه خود دارند. این ساختار به ساختار آموزش متوسطه آمریكایی معروف است. ساختار دوم هم ساختار رشته ای است و رشته ها و شاخه های مختلفی دارد كه ایران اینگونه است.

كتب درسی پایه دوازدهم آماده شد

وی ادامه داد: در زمینه تغییر این ساختار مباحثی مطرح شده اما نسبت به وضعیت موجود شرایط خاصی میطلبد و همه چیز را به هم می ریزد و قرار شد همین ساختار را ادامه دهیم. نظام نیمسالی واحدی هم شكست خورد چونكه فضای بالای هزار دانش آموز و تنوع محیط یادگیری را نیاز داشت و شرایطی را می طلبید در حالیكه ما استلزام اجرای مدارس بزرگ را نداریم و فقط 10 هزار مدرسه ما بیش از 300 دانش آموز دارند و نمی توانیم از این الگو تبعیت نماییم.

زرافشان در انتها اظهار داشت: كتب درسی پایه دوازدهم آماده شده و فرمت پی. دی. اف آن بارگذاری شده و در اختیار معلمان قرار گرفته و برای برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت هم برنامه ریزی شده است.



 

1397/05/07
14:54:20
5.0 / 5
22
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین